Nostalgi - Övrigt

Den prylen och andra saker

2018-09-18 05:31 #0 av: GIKmio

Rubiks kub. Finns förvisso än idag, men inte alls lika populär nu som för 30-40 år sedan. Gummispindeln som man kastade på väggen och sedan kröp den sakta nedåt, som man kunde köpa på t e x marknader. En annan gammal klassisk pryl man kunde handla på marknader var den klassiska "pruttkudden" som man blåste luft i och lade under sittdynan på stolen Skrattar Eller en annan klassiker "skrattpåsen" Några nostalgiska prylar i genren skämtartiklar och tidsfördriv..

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2018-09-18 11:57 #1 av: Carmarino

Gummispindeln kan jag inte minnas att jag sett, men de andra tre minns jag. Lyckades själv aldrig få ihop Rubiks kub, men min brorson är en av de snabbaste i Sverige på att få rätt på alla färgerna. Åtminstone var han det förr. Nu vet jag inte om han fortfarande är lika snabb. Tummen upp

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-09-18 18:39 #2 av: GIKmio

Och vem minns inte kobratelefonen? Där nummerskivan satt under telefonen. Det var på den tiden då man fick ha tungan rätt i mun när man skulle slå numret GladDet hände ett antal gånger att man slog fel nummer..

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2018-09-18 18:42 #3 av: Carmarino

Var så avundsjuk på min kompis, för de hade en kobratelefon. Vi hade en stor, svart bakelittelefon med vev på. Skrattar

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-09-18 18:52 #4 av: GIKmio

#3 Ungefär som jag då som fick låna morsans gamla grammofon ( en sån där som såg upp som ett skåp med trälock ) och spela LP-skivor på innan jag fick en modernare skivspelare Skrattar

Anmäl
2018-09-18 19:00 #5 av: Carmarino

#4 Vi hade bara en gammal radio (stor), som tog ett par minuter att värma upp så att det blev ljud i den. Det fanns dock ingen grammofon i den. Fast sedan fick min bror och jag en liten grammofon i julklapp. Den fick vi koppla till en liten transistorradio för att få ljud i den. Tummen upp

Anmäl
2018-09-19 16:36 #6 av: GIKmio

Den fanns i var mans ficka förr, och var totalförbjuden på mattelektionerna Glad Jag är förvånad att den tillverkas ännu eftersom den finns i alla mobiltelefoner numera.

http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=65884&start=15&view=print

Anmäl
2018-09-19 16:42 #7 av: Carmarino

Skulle tro att de räknare som finns i mobiltelefonerna inte är riktigt lika avancerade som de här miniräknarna, men jag vet inte säkert.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.