Annons:
Etiketterspelleksakerprylar
Läst 802 ggr
[GIKmio]
2018-09-18 05:31

Den prylen och andra saker

Rubiks kub. Finns förvisso än idag, men inte alls lika populär nu som för 30-40 år sedan. Gummispindeln som man kastade på väggen och sedan kröp den sakta nedåt, som man kunde köpa på t e x marknader. En annan gammal klassisk pryl man kunde handla på marknader var den klassiska "pruttkudden" som man blåste luft i och lade under sittdynan på stolen 😃 Eller en annan klassiker "skrattpåsen" Några nostalgiska prylar i genren skämtartiklar och tidsfördriv..

  • Redigerat 2021-05-26 15:20 av Carmarino
Annons:
Carmarino
2018-09-18 11:57
#1

Gummispindeln kan jag inte minnas att jag sett, men de andra tre minns jag. Lyckades själv aldrig få ihop Rubiks kub, men min brorson är en av de snabbaste i Sverige på att få rätt på alla färgerna. Åtminstone var han det förr. Nu vet jag inte om han fortfarande är lika snabb. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2018-09-18 18:39
#2

Och vem minns inte kobratelefonen? Där nummerskivan satt under telefonen. Det var på den tiden då man fick ha tungan rätt i mun när man skulle slå numret 🙂Det hände ett antal gånger att man slog fel nummer..

Carmarino
2018-09-18 18:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Var så avundsjuk på min kompis, för de hade en kobratelefon. Vi hade en stor, svart bakelittelefon med vev på. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2018-09-18 18:52
#4

#3 Ungefär som jag då som fick låna morsans gamla grammofon ( en sån där som såg upp som ett skåp med trälock ) och spela LP-skivor på innan jag fick en modernare skivspelare 😃

Carmarino
2018-09-18 19:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#4 Vi hade bara en gammal radio (stor), som tog ett par minuter att värma upp så att det blev ljud i den. Det fanns dock ingen grammofon i den. Fast sedan fick min bror och jag en liten grammofon i julklapp. Den fick vi koppla till en liten transistorradio för att få ljud i den. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2018-09-19 16:36
#6

Den fanns i var mans ficka förr, och var totalförbjuden på mattelektionerna 🙂 Jag är förvånad att den tillverkas ännu eftersom den finns i alla mobiltelefoner numera.

http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=65884&start=15&view=print

Annons:
Carmarino
2018-09-19 16:42
#7

Skulle tro att de räknare som finns i mobiltelefonerna inte är riktigt lika avancerade som de här miniräknarna, men jag vet inte säkert.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2018-09-20 01:07
#8

Rubiks kub ligger en här i garderoben, har aldrig lyckats lösa mer än en sida trots att facit skickades med när jag köpte den!😃

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Göstage]
2020-03-26 10:24
#9

Igår kom jag helt oförhappandes att tänka på den tiden när det fanns mynt-TV på hotellrummen (och tydligen även på andra håll). 

http://plast.nordiskamuseet.se/minnen/minne.php?id=620&page=9

https://www.hn.se/livets-gång/kåserier/jaha-jag-är-jämngammal-med-svensk-tv-1.3983261

[GIKmio]
2020-03-26 10:45
#10

Vi hade ett inlägg här på Nostalgi i iFokus om telefonkiosker för några år sedan. En pryl som på den tiden var riktigt lyxig var ett kort man fyllde på med pengar och stoppade in i en automat i telefonkioskerna. Praktiskt när man festade runt i Karlstad på 90-talet och ringde till morsan för att bli hämtad hem. Man behövde inte stå och fylla på med mynt.. Rena lyxen 😊

Carmarino
2020-03-26 13:35
#11

#10 Undrar om inte jag har något gammalt telefonkort liggande någonstans. Har för mig det, men jag kan ha kastat det eftersom det inte går att använda längre.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Dioramabyggare
2020-03-26 20:39
#12

Någon som minns "Movieboxen"?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Moviebox

[GIKmio]
2020-03-26 20:52
#13

#12 Jag har hört talats om den. När det blev aktuellt för mig att gå till videofilmsuthyraren hade vi videoapparat. Ibland hände det att farsan fick följa med. Idag ser ungarna obehindrat klipp ur eller helheten av dom filmerna på nätet.

Annons:
Carmarino
2020-03-27 11:17
#14

#12 Hade också egen video så jag behövde inte hyra någon moviebox, men jag visste att den fanns. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Dioramabyggare
2020-03-27 12:56
#15

#12, #13: 🙂

[Ludgor]
2020-03-27 17:24
#16

#12 Minns att jag såg filmen "The Goonies", med hjälp av en sådan moviebox. Det var omkring 1986, skulle jag tro.😊

[GIKmio]
2021-06-04 20:38
#17

Jag mötte en kvinna härom dagen som kom på cykel och hade en liten radio monterad på styret. Hon lyssnade på ett radioprogram medan hon cyklade som hördes lite dovt. Jag hade också en liknande radio på min cykel i ungdomen. Trodde ingen hade sådana numera. Måste vara mer trafiksäkert än att ha massa musik och annat ljud i öronen.

[GIKmio]
2022-01-14 13:04
#18

En liknande hoppboll hade jag som barn ..
https://www.partykungen.se/hoppboll-20615.html

Köp Hoppboll till bra pris online. Vi har Nordens största utbud med blixtsnabba leveranser. Välkommen in och fynda, vi har allt till festen!
Carmarino
2022-01-14 13:26
#19

#18: Fick aldrig någon hoppboll - men min bror och jag hade något ännu bättre, nämligen två jättestora innerslangar för traktordäck. Dem hade vi mycket kul med. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2022-01-14 13:33
#20

#19 Vi hade hoppbollsrace minns jag. Att hinna först genom en bana på tid.

Annons:
Carmarino
2022-01-14 13:43
#21

#20: Vi satte oss inne i ringen och sedan rullade vi nerför tomten, som lutade precis lagom. Man var rätt yr om man lyckades rulla ner hela vägen. 😄

Hittar ingen bra bild på traktorinnerslangar, men den här kommer nog närmast:
https://www.rembutiken.se/images/zoom/rak_ventil-48316.jpg

Har dock inte för mig att det var några mönster på de vi hade. Däremot hade de lika rejäla ventiler, som vi rev oss på rätt ofta. Vet inte varifrån innerslangarna kom, men jag gissar att vår far hade fått tag i dem från någon bonde i trakten.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 2022-01-14 13:44 av Carmarino
[GIKmio]
2022-01-14 14:13
#22

#21 Fina som badringar också 🙂 Det gick att få massa prylar genom påhittighet och uppfinningsförmåga förr i tiden.

  • Redigerat 2022-01-14 14:14 av [GIKmio]
Carmarino
2022-01-14 16:34
#23

#22: Ja, vi använde en av dem som flotte när vi badade, men de var alldeles för stora för att använda som badringar. Tror det var plats till åtminstone 5-6 (unga) personer stående inuti ringarna. När de blev blöta så smetade färgen av mycket mer än i torrt tillstånd, så vi var rätt svarta på kroppen efteråt. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: