Annons:
Etikettövrigt
Läst 669 ggr
[GIKmio]
9/19/18, 4:59 PM

Tillbaka till skolbänken

Tog mig tid att plocka lite i gamla lådor och hittade mitt avgångsbetyg från årskurs 9. Det är snart 30 år sedan och jag var ganska skoltrött. Men jag minns inte att jag hade så många tvåor. För på den tiden var det inget MVG, VG, G eller IG, utan en ranking 1-5 där en femma var lysande.

4

Bild, Idrott

3

Kemi, Geografi, Historia, Religion, Samhällskunskap, Svenska

2

Barnkunskap. Engelska, Tyska ( tillval ), Hemkunskap, Matematik, Musik, Biologi, Fysik, Teknik, Slöjd

Annons:
Carmarino
9/19/18, 5:31 PM
#1

Fast du hade ju en hel del 3:or också. Räckte betygen till att komma in på gymnasiet, eller hoppade du över det?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
9/19/18, 5:33 PM
#2

#1 Nejdå, in på gymnasiet kom man. Men man hade ju inte samma valmöjligheter på linjer som om man hade haft fyror och femmor.

Carmarino
9/19/18, 5:49 PM
#3

Bara för det så letade jag upp mitt slutbetyg från nian. 🙂

Var också rätt skoltrött och ville egentligen ta ett sabbatsår, men blev övertalad att fortsätta på gymnasiet ändå. Det var nog tur, för annars hade jag nog aldrig gått tillbaka till skolan. Trots skoltröttheten lyckades jag få hyfsade betyg. Vi hade också betygen 1-5.

**5
**Svenska, Religion, Historia

**4
**Engelska (särskild kurs), Musik, Hemkunskap, Barnkunskap, Samhällskunskap, Biologi, Fysik, Tyska (särskild kurs)

**3
**Matematik (särskild kurs), Teckning, Trä- och metallslöjd, Geografi, Kemi

Var befriad från gymnastiken på grund av min ryggskada.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
9/20/18, 5:17 PM
#4

#3 Det var det som var tanken 🙂 Att fler vill dela med sig av vilka ämnen som var deras favoritämnen och vilka ämnen man hade lätt eller svårt för.

Carmarino
9/20/18, 5:58 PM
#5

#4 Mina betyg avspeglar inte riktigt det jag var bra på. Vet inte hur jag kunde få fyra i alla de ämnena (mer än möjligen engelska). Fast jag gick i en rätt stökig klass, där jag var en av de få som satt tyst på lektionerna och jobbade med det vi skulle göra. Så kanske var det därför.

Att jag fick femma i Religion berodde på att jag just då var väldigt intresserad av Jesus. Diskuterade mycket med läraren efter lektionerna, samt lånade (och läste) alla böcker jag kunde hitta om Jesus. Dessutom gjorde jag ett specialarbete om zenbuddism, som läraren tyckte var så bra att han undrade om han fick använda det i undervisningen. 👍

Svenska var jag däremot bra på, och jag hade blivit väldigt besviken om jag inte fått femma i det. Historia har jag alltid varit intresserad av, även om jag hade svårt att lära mig alla årtal.

Matematik har jag svårt för, och efter sexan var det svårt att hänga med, så att jag fick en trea förvånar mig.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
9/20/18, 11:54 PM
#6

Jag kommer ihåg att jag hade 2, 8 i medelbetyg när jag slutade.
2:a i Kemi och 4:a i allmän (lättare) engelska och matte. Det är det enda jag kommer ihåg, så antar att det var 3:or i resten.
Vad Kemi anbelangar så kunde jag sprängt skolan i luften, för jag fattade absolut ingenting av det som sades och hände!🤔🤪

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Carmarino
9/21/18, 11:19 AM
#7

Tarotstollan, det påminner mig om den här gamla historien: 😉

Kemiläraren låg som en dimma över salen. Experimentet hade misslyckats.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
9/21/18, 10:56 PM
#8

😂Ja, det låter som det kunde hänt mig!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[GIKmio]
9/22/18, 11:54 AM
#9

Jag har sett sporadiskt på programmet Klassfesten på TV4. Men jag tycker det är ett enformigt koncept. Ungefär samma fåniga tävlingsuppgifter varje gång, men enda skillnaden att man bytt ut två kändisar varje vecka. Men annars intressant för dom som vill veta hur Kjell Bergqvist och Thomas Wassberg uppförde sig i skolan. Men dom två är ju till åldern komna så dom kände inte igen sina gamla klasskamrater 😃 Knappt jag gör det efter snart 30 år..

Carmarino
9/22/18, 5:20 PM
#10

Tror inte jag skulle känna igen alla mina klasskamrater heller. Vi bytte klass-sammansättning så många gånger. Det visade sig att en av killarna som jag trodde jag gick i samma klass som från 1:an t.o.m. 9:an, hade jag bara gått i samma klass som i lågstadiet. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: