TV och radio

Nostalgi i radion

2018-09-22 11:47 #0 av: GIKmio

Ibland känns det som att dom program i radion man växt upp med överlevt längre än dom på TV. Jag tänker då främst på Svensktoppen, Ring så spelar vi, Melodikrysset etc som funnits i evigheter. När jag var yngre lyssnade jag på radio varje kväll och under helgerna, främst Radiosporten, men även dom tidigare nämnda. Numera äger jag ingen radio. Men nu för tiden kan man lyssna på radio i mobilen eller datorn. Men det är för mycket reklam på dom flesta kanaler idag..

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2018-09-22 12:11 #1 av: eskils

Håller med, det är för mycket reklam överallt.

Anmäl
2018-09-22 12:29 #2 av: GIKmio

Lokalradion var mycket bättre förr också. I alla fall här i Värmland. Då hade dom en värmländsk variant av Ring så spelar vi.. Och även ett program där man reste runt till olika ställen där personal, eller folk på stan fick önska låtar i direktsändning. Numera händer det att jag hör lite på jobbet, och då känns det som dom mest flabbar åt vad dom gjort i helgen, och vilka morgonrutiner dom har. Det är precis som på alla reklamradiostationer. Rix FM, Mix Megapol och allt vad dom heter. Totalt ointressant för oss radiolyssnare..

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2018-09-22 17:32 #3 av: Carmarino

Brukar sällan lyssna på Lokalradion. Det är bara på mornarna, när jag lyssnar på nyheter/lokalnyheter och väder. Rix FM, Mix Megapol och de andra lyssnar jag bara på i bilen. Däremot lyssnar jag på P4 Plus från morgon till kväll. Har en särskild smartphone till det, så den är som en radio. Skrattar

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-09-22 22:25 #4 av: Caeli

Lördagsbiten / onsdagsbiten lyssnade jag på. Önskeprogram med Bengt Grafström som först gick på lördagen och sedan bytte till onsdagen, därav namnbytet.
Hemma lyssnades det också på "Skivor från Vetlanda" och "Skivor till kaffet" men då var kanske inte jag så intresserad...😁

10% av livet är underbart, 10% är svårt, 80% är vad du själv gör det till.
Anmäl
2018-09-23 08:13 #5 av: Maria

Jag lyssnar sällan på radio numera men förr var "Tio i Topp" favoritprogrammetGlad

/Maria

Anmäl
2018-09-23 08:41 #6 av: GIKmio

#4 Lördagsbiten/Onsdagsbiten. Den lyssnade jag på också. Sändes från Malmö. Jag har för mig att en annan Malmöprofil, Paul Zyra också var programledare.

Anmäl
2018-09-23 10:15 #7 av: Ghosthunter

Jag glömmer aldrig Önska i P3. Jag var långtidssjukskriven en period på 90-talet och satt klistrad vid radion och lyssnade på Önska. Tror det gick mellan 12.00 - 13.30 på vardagarna (eller nåt liknande....det var iaf mitt på dagen) 

Pontus Enhörning var rolig och sen var han nästan i ständig konflikt med sin bisittare Conny. Ibland slogs de...haha!Skrattar (men det var ju mest på skoj, förstås!)

Så här kunde en inledning av programmet låta.....

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"

Anmäl
2018-09-23 10:20 #8 av: Ghosthunter

Här tjafsar han med Conny...hahahaSkrattar

Anmäl
2018-09-25 20:27 #9 av: GIKmio

Det finns en smått legendarisk radioprofil i Värmland vid namn Konrad Larsson. Han ledde ett sommarprogram jag lyssnade på för 30 år sedan då han reste runt i Värmland och sände under veckorna. Ofta hände det att han besökte platser där det fanns mycket folk tex. Ransäter, Gammelvala i Brunskog eller Mariebergsskogen i Karlstad. Sedan gjorde han intervjuer och lät folk berätta i radio vad dom höll på med för stunden. Det kunde vara allt från hantverk till att forsla timmer i Klarälven SkrattarSedan beskrev Larsson hur tillvägagångsättet var på ett sätt så man såg bilder framför sig trots att det var radio. Hans nyfikenhet och intresse hade inga gränser på eller för vem han än pratade med.

Anmäl
2018-09-27 04:19 #10 av: Tarotstollan

Jag lyssnade mest på radion under 60 och början på 70-talet på alla poplistor osv.
När jag sen började jobba hade jag inget val mer än höra på P3 varje dag mellan 10-15.30. Höll på att bli galen av detta tjatande och upprepande dag för dag i år efter år!!Galen
Var det något jag ville lyssna på, ja, då störde det de andra eftersom jag ville höja ljudet och när de andra ville höra, ville jag inte höra skiten....
Så ingen av oss var nöjda med arrangemanget att ha en högtalare och bara höja och sänka ljudet.
Det gick inte att stänga av för radion styrdes från kontoret och gick ut i alla högtalare på fabriken.
Efter att jag slutade jobbet på fabriken och blev sjukskriven på heltid, så har jag knappt haft på en radio på närmare 26 år!Tyst
Jag blir fortfarande hyperstressad av att behöva lyssna på radio när andra har på den i bilen eller där jag befinner mig.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2018-09-27 06:36 #11 av: Ghosthunter

#10 Ja så är det. Blir det ett tvång och man inte kan styra över det, så blir det ju en plåga.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.