Annons:
Etiketthumor
Läst 1494 ggr
Carmarino
2018-09-22 14:28

Dave Allen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Minns ni den irländske komiker Dave Allen? Jag kommer ihåg att jag aldrig missade ett avsnitt av hans shower. Hittade den här gamla videokassetten i hyllan, och kom på att jag aldrig ens tittat på den. Det finns dock massor av klipp på Youtube, så har ni inte sett honom tycker jag ni ska ta tillfället i akt och göra det.

Han var väl egentligen föregångare till dagens "ståuppare", även om han för det mesta satt ner. Dessutom gjorde han en massa sketcher. Vet inte hur många av dem som är textade, men i så fall är det på engelska. Många av sketcherna är dock utan tal, så de kan man förstå ändå.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dave_Allen

https://en.wikipedia.org/wiki/Dave_Allen_(comedian)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2018-09-22 14:31
#1

Han har gjort några spökhistorier också, och det här är en av dem.

Det som är så intressant med Dave Allen är att han pratar väldigt långsamt, och med ganska låg röst. Publiken är knäpptyst, och det är inte som nu för tiden när de flesta komiker pratar så fort att man knappt hinner höra vad de säger, och ibland nästan skriker de.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-09-22 14:33
#2

Här är en annan, på samma tema, fast inte riktigt samma ändå.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-09-22 14:38
#3

En av mina favoriter finns här, ca 2:35. Jag skrattar lika mycket varje gång jag ser den. Men glöm inte att titta på de andra sketcherna också. De är nästan lika roliga.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-09-22 14:49
#4

Ca 10 minuter in i den här videon pratar han om häcklare, och visar en sketch om när påven blir häcklad under sin predikan. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2018-09-22 14:52
#5

#3 Redan första sketchen är ju klockren med Adam och Eva 😂Guess who? Vem annan skulle det vara?

Carmarino
2018-09-22 15:00
#6

#5 Ja, den är otrolig, men de andra är inte så tokiga de heller. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Maria
2018-09-22 17:22
#7

Vad roligt. Jag ska genast kolla länkarna. Jag hade helt glömt bort honom. Han brukade väl skämta om sitt finger han "tappat "

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
2018-09-22 17:42
#8

Ja, fingret var med i skämten ibland. Dock skämtar han inte om det i något av avsnitten här. Det var kanske mest i de första programmen han gjorde det.

Kommer särskilt ihåg när han berättade om när han satt i bilkö och hade tråkigt. Då brukade han sätta fingerstumpen mot ena näsborren för att se reaktionerna hos medtrafikanterna. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2018-09-24 07:25
#9

Ja, så klart minns man Dave Allen! Det var något vi aldrig missade - håller än idag.  Hans drift med religion var något av en specialitet. 👍

Carmarino
2018-09-24 10:43
#10

Skämten är rätt tidlösa, och som den irländare han var så var det nog tacksamt att skämta om religion, och då särskilt påven och katolicismen. Han skämtade även rätt mycket om döden, och om alkohol.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2018-09-24 10:48
#11

#10 Så är det. Kollade en del avsnitt på YouTube för nå´t år sedan och funderade om de hade gått att sända idag. Inte helt friktionsfritt, gissar jag.

Carmarino
2018-09-24 10:51
#12

#11 Nej, vissa avsnitt hade nog fått censureras, men det mesta hade nog gått att sända. Synd att de inte visar dem i repris.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2018-09-24 17:51
#13

#10 Även Monty Python skämtade om saker som vissa inte gillade 🙂

Annons:
[Hayabusa]
2018-09-24 18:08
#14

#13 I svenska HippHipp har det tagits bort en del material. Det finns givetvis kvar på DVD, men det som ligger upplagd på annan media är aningen bortskuren.

Carmarino
2018-09-24 18:27
#15

#13 Ja, de var väl kända för att skämta om allt och alla. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-09-24 18:31
#16

#14 Vad då till exempel? Tyckte de var rätt "snälla", men det som är tillåtet att skämta om har ju ändrats under årens lopp. Fast tydligen är vissa saker tillåtna att skämta om trots att de flesta inte förstår att det är skämt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2018-09-24 21:14
#17

#16 "Achmed & Achmed". Vilket jag kan förstå på sätt och vis…

Carmarino
2018-09-25 04:03
#18

#17 Dem kommer jag inte ens ihåg. Glad


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2018-09-25 07:39
#19

#18 De var med i några sketcher, ganska kul. Två militärer som pratade "hitte-på-arabiska" (typ).

Carmarino
2018-09-25 10:25
#20

#19 Aha. Kommer fortfarande inte ihåg dem, så jag tyckte  förmodligen inte att de var särskilt kul. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Hayabusa]
2018-09-25 10:27
#21

#20 Nja…lite roliga var de allt 🙂 Men så klart känsligt att visa med tanke på oroligheter i mellanöstern etc.

Carmarino
2018-09-25 10:42
#22

#21 Det är förmodligen därför det inte går att se den på Youtube. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2018-09-25 10:58
#23

#22 Precis. De delarna finns inte med på SVT´s (öppet arkiv, play, etc) heller. Dock äger jag DVD-boxen.

Upp till toppen
Annons: