Annons:
Etiketthumor
Läst 979 ggr
Carmarino
9/22/18, 4:17 PM

Då sa (jag till) magistern

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här boken är från 1969, och den är flitigt läst. Så flitigt att det inte är många sidor som sitter fast längre, utan det är mest lösblad.

Tänker lägga in en eller ett par av historierna i den här tråden lite då och då. Vissa är tidlösa och andra märker man att de har ca 50 år på nacken.

Det är mest historier från skolan, så stavningen i vissa historier är inte helt korrekt.

Boken är ritad och sammanställd av Staffan Lindén, som brukade rita "Staffans stollar" i Svenska Dagbladet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
9/22/18, 4:18 PM
#1

Börjar med den här:

Ungdommen är och förblir Sveriges framtid. Det ansåg redan de gamla grekerna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/22/18, 4:22 PM
#2

Den förlorade sonens återkomst i småskolan:
- En dag när pappan stod och tittade borti vägen fick han se en liten svart prick som var alldeles skitig.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/22/18, 4:24 PM
#3

Sista för idag. Den skulle nästan kunna vara från en nutida skola, förutom att man väl inte skickar lappar till varandra länge.

Läraren: Ni där i sista bänkraden ska sluta att skicka papperslappar till varann.
- Det är inga papperslappar, lektorn, det är spelkort.
-Jaså, ursäkta då.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/25/18, 12:39 PM
#4

Lärarinnan ritar ett syrenblad på tavlan och frågar om någon vet vad det föreställer. Kent räcker genast upp handen.
- Det är spader ess!


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/25/18, 12:40 PM
#5

Föräldramöte:
- Innan ni börjar berätta vad era barn har sagt om skolan och mig ska jag meddela att jag efter denna programpunkt kommer att berätta vad era barn har berättat om sina hem och sina föräldrar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
9/25/18, 12:41 PM
#6

I en småskola på landet kommer förstaklassaren Gunnar för sent. Fröken tittar allvarligt på honom och frågar:
- Men varför kommer du sent till skolan idag, Gunnar?
- Ja geck etter en hunn, som geck alldeles sakta.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
10/6/18, 4:11 PM
#7

Kon har alltid ägnats stora pedagogiska omsorger i den svenska skolan. I skolan i E. går man just igenom kon och dess funktioner.
- Vad heter det på kon, där man får mjölken?
Ingen räcker upp handen.
- Jo, det vet ni säkert. Tänk efter!
En flicka räcker tveksamt upp handen.
- Greta!
- Spjuvern.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/6/18, 4:13 PM
#8

Småskolan i R. hade fått en ny fröken från stan. Till sin första lektion tog hon med sig en plansch av en spindel. Till historien hör att spindeln i den delen av Hälsingland heter dörg.
- Är det någon i klassen, som kan säga vad det här är, frågade fröken och visade upp planschen.
En pojke räckte upp handen.
- En dörg.
- Nää, sa fröken lite förvirrat, det är ju en spindel!
Pojken kunde inte hejda sin förvåning:
- Å är så jävla lik en dörg!


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/6/18, 4:15 PM
#9

Klassen sjunger "Ett litet fattigt barn jag är". En av flickorna sjunger inte med, och fröken undrar varför hon inte sjunger.
- Ja men fröken, vi som har swimmingpool och allting.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[[eskils_]]
10/7/18, 12:19 PM
#10

Staffans stollar är bra! 😃

Carmarino
10/7/18, 12:41 PM
#11

#10 Ja, verkligen. 🙂

Har en hel bok med Staffans stollar från 1963, men det är mest teckningar med lite text till, så jag tror inte de historierna gör sig så bra utan bilderna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/27/18, 7:13 PM
#12

En liten fräckis så här på lördagkvällen. 😉

I lekskolan meddelar Lena:
- Mej låg med pappa i natt.
- Jag låg med pappa i natt, rättar fröken.
- Då måste du ha kommit sen jag hade somnat då!


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
10/27/18, 7:14 PM
#13

Mamma läste högt i tidningen om en älg som gått till anfall mot en lärare i stockholmstrakten. Hennes nioårige son frågar förvånat:
- Men mamma, hur kunde älgen veta att det var en lärare?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
10/27/18, 7:16 PM
#14

- När man dör blir man en ängel. Har man varit snäll i livet, får man vita vingar, har man varit stygg, får man svarta vingar. Du Olle, har inte varit vidare snäll, så tänk på det nu.
- Det ger jag fan i bara jag får flyga.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
5/8/21, 3:00 PM
#15

Hade helt glömt bort den här tråden, men nu när jag hittade den igen, så fortsätter jag med lite fler historier från boken.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 5/8/21, 3:00 PM av Carmarino
Carmarino
5/8/21, 3:01 PM
#16

I en engelsk stil förekom orden "the Evil One" (den onde).
En elev som inte var riktigt hemma i de engelska kungalängderna översatte uttrycket med "Evil den förste":


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
5/8/21, 3:04 PM
#17

Klassisk tysk språkövning.
- Wieviel Uhr ist es? (Hur mycket är klockan?)
- Es ist kein Filur, es ist mein Bruder? (Det är ingen filur, det är min bror?)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
5/8/21, 3:06 PM
#18

Vid ett muntligt förhör i engelska i studentexamen fastnar en elev på ordet venerable (vördnadsvärd).
Läraren hjälper till lite:
- Man kan säga på svenska också, att en person är venerabel.
Tystnad.
Läraren försöker igen:
- Det är något som kommer med åren. Man skulle kunna säga att våra censorer är venerabla.
Abiturienten vänder sig och tittar hastigt på censorn och säger sedan tveksamt.
- Åderförkalkad.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: