Annons:
Etikettövrigt
Läst 917 ggr
Maria
9/22/18, 6:34 PM

Kvarsittning

Jag är ju född 62 så jag gick större delen av grundskolan på 70-talet.

På högstadiet så hade vi ett kvarsittningssystem. Tre anmärkningar gav en kvarsittning på 1 timma. Det var avsatt tid för detta måndag, onsdag och fredag efter skolans slut. Då fick man skriva av häftet med skolreglerna. Vi fick sitta helt tyst och göra detta med övervakning av en lärare.

Jag satt kvar var mer eller mindre varje gång😃 Jag borde kunna skolreglerna utantill…

Hade ni kvarsittning?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Carmarino
9/22/18, 6:38 PM
#1

Vet faktiskt inte om vi hade kvarsittning, för jag hörde aldrig om någon som fick det. Vi hade ju en del stökiga elever i klassen, men vad jag minns så fick de inte kvarsittning. Fast mitt minne är ju inte så gott - särskilt inte när det gäller skolan. Har nog förträngt en hel del om den. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
9/22/18, 6:39 PM
#2

Jag gick ur grundskolan 1990 och jag har för mig att det fanns kvarsittning. Eller så var det bara en rejäl utskällning eftersom det fanns en del stökiga elever. Det var inget som var aktuellt för mig.

MonicaLagerquist
9/22/18, 6:43 PM
#3

Jag tillhörde de där snälla och mesiga eleverna som alltid skötte sig och som fick permie för att jag skötte mig och hade städat i skåpet så jag fick aldrig kvarsittning.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
9/22/18, 6:52 PM
#4

#3 Samma här. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

tlover
9/22/18, 7:34 PM
#5

Liknande system hade vi i högstadiet (tidigt 00 tal) men exakt vad man gjorde där vet jag inte, jag fick aldrig kvarsittning.

l'm back

Maria
9/22/18, 7:56 PM
#6

Meeeen vad "snälla" ni har varit😃

Konstigt nog så hade jag väldigt bra betyg.

Fick ni röka på skolgården?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Carmarino
9/22/18, 8:10 PM
#7

Snarare blyg och mesig. 😉

Det fanns rökruta på skolgården på högstadiet och gymnasiet, men inte på låg- och mellanstadiet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
9/22/18, 8:11 PM
#8

#6 Jag rökte inte.. jo lite i smyg kanske 😃 annars var det "rökrutan" som gällde för rökarna.

Maria
9/22/18, 8:13 PM
#9

Vi fick röka i rökrutan på högstadiet om vi hade påskriven lapp från föräldrarna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
9/22/18, 8:15 PM
#10

#6 Jag tror det fanns en rökruta som hölls på att fasas ut i högstadiet men då jag var representant och senare kassör i vårt tobaksfriduo så var det inte riktigt något för mig. Jag har aldrig rökt och heller aldrig velat röka.

Jag har väl mest haft andra intressen än sånt som gör att man får kvarsittnig helt enkelt syrran tex fick ju skäll av mamma för att hon kom hem 1 på skolkvällar efter att ha varit med kompisar. Jag satt ofta upp lika länge men fick inte skäll då mamma märkte inget för jag satt vid datorn och skrev dikter och låttexter istället.

l'm back

Carmarino
9/22/18, 8:18 PM
#11

Rökte inte så mycket på högstadiet, utan det var mest feströkning. Så jag rökte inte på skolan. Tror dock inte att vi behövde någon lapp från föräldrarna.

De första åren i gymnasiet så hade jag mest icke-rökande kompisar, så då blev det inte av att jag själv rökte heller, men sedan bytte jag skola och då rökte jag på rasterna. Vad jag minns så var det fritt fram även för dem som inte hade fyllt 18 år då, men jag är inte säker.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
9/22/18, 8:36 PM
#12

Rökruta på högstadiet.Rökte inte själv.Vet inte om det krävdes intyg eller ej.Gick ut nian 1975.

Stolt ägare till fem La permer

Maria
9/22/18, 8:39 PM
#13

Jag fick börja röka hemma när jag gick i åttan. Det är ju inte klokt när man tänker efter.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Tarotstollan
9/27/18, 3:47 AM
#14

Det fanns en rökruta på högstadiet men tror inte det behövdes tillstånd från föräldrarna. Vet ju att många började röka i 7:an för att verka tuffa. Hade en kompis som gjorde det och hon rökte bara i skolan, inte  hemma.   
Vet inte om det fanns kvarsittning på högstadiet, för det hade ju aldrig funkat med skolbussarna.
Däremot fanns det ett klassrum i en annan byggnad, dit de skickade stökiga elever. Där var det en manlig lärare som bestämde och ryktena sa att han var en riktig hård lärare och t o m slog uppkäftiga elever och de som inte lydde. De ryktena hörde vi redan när vi gick i 6:an och i en annan skola.  Om det var sant eller ej fick vi aldrig reda på, för de elever som hamnade där sa ju aldrig något om det!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

tlover
9/27/18, 8:06 AM
#15

#14 Minns jag rätt så fick min storasyster (som hamnade i kvarsittning en gåg, egentligen av ett misstag) gå tidigare från kvarsittning för att inte missa bussen. Vi hade ganska många håltimmar med "egna studier" på onsdagar och fredagar (jag sätter det inom "" för jag tror inte en enda studerade på dom)

l'm back

Upp till toppen
Annons: