Annons:
Etikettmusik
Läst 2930 ggr
[GIKmio]
2018-09-22 19:53

Era nostalgiska pärlor (Musik)

En av tidernas mest mytomspunna låtar. En del hävdade att den var positiv till droger. En del andra att låten handlade om Anton Lavey`s Black House i San Francisco på 70-talet. Vi som varken är pundare eller satanister älskar denna låt bara för den är så bra.. Eagles- Hotel California (1977) All musikgenre är välkommen! Men nu är det inte låtar vi lägger ut i nostalgiskt syfte som vi bara hörde. Nu är det nostalgiska låtar vi gillade.

Annons:
[GIKmio]
2018-09-22 20:21
#1

Låten jag aldrig tröttnar på. Den sitter fast i mitt nostalgiska minne. 

Status Quo-In the army now (1986)

Carmarino
2018-09-22 20:25
#2

En av mina favoriter från 70-talet. Har så många minnen förknippade med den, plus att det är en kanonlåt.

Rikki don't loose that number med Steely Dan från 1974 (fast jag minns den från några år senare).


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-09-22 20:29
#3

En annan storfavorit är Santanas Black Magic Woman. Vet inte vilket år den är från, men jag lyssnade på den på 70-talet i alla fall.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-09-22 20:31
#4

#0 Gillar också Hotel California. En riktig klassiker.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2018-09-23 08:19
#5

Jag älskar slutraderna i texten.

You can check out any time you like

but you can never leave.🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[GIKmio]
2018-09-23 08:57
#6

En av få låtar som fastnade hos mig utanför min egentliga favoritmusikgenre och som jag gillade. Österrikaren Falco var annars mest känd för Rock me Amadeus  på 80-talet. Jeanny är en  bra låt men mycket tragisk. Falco omkom i en bilolycka 1998.

Annons:
Carmarino
2018-09-23 13:02
#7

Har för mig att Jeanny spelades i ett avsnitt av en tysk kriminalserie som hette Der Alte (Den gamle deckarräven på svenska), men jag kan minnas fel.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-09-23 13:04
#8

Igår kväll tittade jag på dokumentären om Ted Gärdestad på SVT Play, och kom då på att jag ju måste ha med den här låten. Tycker fortfarande att den är så otroligt bra.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2018-09-28 22:31
#9

Brothers in Arms (1985) är en av Dire Straits vackraste låtar.. Vilken bra låt!

[GIKmio]
2018-10-05 20:05
#10

Black Sabbath- Iron Man (1970) En pionjär inom hårdrocken..Med mörkrets furstar på 70-talet med Ozzy Osbourne på sång.

Ghosthunter
2018-10-06 15:18
#11

#9 och #10 Nu börjar det att ta sig!👍😃

Vet inte om jag möjligen kan peka ut någon enskild nostalgisk pärla…det är så många!

Okay, jag kan ta en ur högen. En låt som väcker minnen. Farsan hade denna på ett kassettband, som följde med den begagnade Volvon som han köpte och den spelades nästan jämnt när man var ute och åkte🙂 Den är odödlig….🎧

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2018-10-06 15:56
#12

#11 Vadå, försöker du få fart på cigaretten? 😃

#10 En annan låt som man gillade i begynnelsen som hårdrockare. Man startade ju lite soft med glamrock🙂Dom var häftiga med sina sminkmålande ansikten tyckte man då..

Ghosthunter
2018-10-06 17:19
#13

#12 Nej, jag menade att det började bli bra musik..det börjar ta sig!😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Carmarino
2018-10-06 17:36
#14

I kväll klockan 19.00 så sänder SVT2 en dokumentär om den engelska gruppen 10cc. (Finns redan på SVT Play.) Har svårt att välja en favorit, för de har gjort så många bra, men det får bli klassikern I'm not in love. Har många minnen till den.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 2021-03-13 17:19 av Carmarino
Ford -57
2018-10-07 19:07
#15

NOSTALGIIII👍

[GIKmio]
2018-10-19 19:33
#16

Klassiska Deep Purple bildades i slutet av 60-talet. Men bandet splittrades under 70-talet. 1984 återförenades bandet med samtliga originalmedlemmar, Ian Gillan ( sång ), Ritchie Blackmore ( gitarr ), Roger Glover ( bas ), Jon Lord ( keyboard ) och Ian Paice ( trummor ) Nostalgi! 

Deep Purple- Knocking At Your Back Door (1984)

[GIKmio]
2018-10-19 20:02
#17

#16 I början av 90-talet var Deep Purples originaluppsättning åter splittrad. Joe Lynn Turner var ny sångare. Men bandet jag lyssnat på under alla år var fortfarande lika bra.. En fantastisk hårdrocksballad.. Nostalgi igen!

Ghosthunter
2018-10-20 11:00
#18

Åh…jag älskar Deep Purple….🙂

(Obs…ta det försiktigt med denna tråden. Min dator börjar flippar. Kanske är det nåt datavirus?)

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2018-10-20 11:05
#19

Jag tar risken och spelar den bästa låten med Deep Purple (enligt mig)…..🎧

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2018-10-20 11:18
#20

Texten är suverän. Driv aldrig med en trollkona….she make it buuuurnnnsss!!!!

Burn

Deep Purple

The sky is red, I don't understand
Past midnight I still see the land
People are sayin' the woman is damned
She makes you burn with a wave of her hand 
The city's a blaze, the town's on fire 
The woman's flames are reaching higher 
We were fools, we called her liar 
All I hear is "Burn!"

I didn't believe she was devil's sperm 
She said, "Curse you all, you'll never learn!
When I leave there's no return "
The people laughed till she said, "Burn!"
Warning came, no one cared 
Earth was shakin', we stood and stared 
When it came no one was spared 
Still I hear "Burn!"

You know we had no time
We could not even try 
You know we had no time

You know we had no time
We could…

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[GIKmio]
2018-10-20 11:20
#21

Deep Purple har haft några sångare: Ian Gillan, David Coverdale, Glenn Hughes och Joe Lynn Turner.. Och alla är bra och även varit sångare i andra stora brittiska band.. Gillan och Hughes i Black Sabbath, Coverdale i Whitesnake, och Lynn Turner i Rainbow.

[GIKmio]
2018-10-20 17:19
#22

Jag tittade lite på lokal-TV och somnade.. Och vaknar till denna låt från en konsert i Karlstad med Queen-tolkaren Johan Boding. En av dom härligaste uppvaknanden jag varit med om. Jag lyssnade mycket på Queen när jag var yngre och detta är en av favoriterna.

Carmarino
2018-10-20 18:22
#23

#22 Johan Boding har en fantastisk röst.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2018-10-20 18:27
#24

#23 Han turnerar mycket med sin Queen-tribute. Jag funderar på att åka och se en konsert. Som du säger så har en fantastisk sångröst och är dessutom lik Freddie Mercury röstmässigt.

Carmarino
2018-10-20 18:34
#25

#24 Han har gjort en del annat också. Såg ett program på tv för något år sedan (tror jag), där han sjöng med en del andra svenska artister. Minns inte vilka de var, men han skåpade ut dem fullständigt. Det var som att höra på en amatörkonsert, där de hade bjudit in en professionell gästartist.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2018-10-20 18:40
#26

#25 Jag tror det var Doobidoo med Lasse Kronér du såg. Han är musikalartist som bland annat Peter Jöback och Helen Sjöholm. Dom har bra sångröster.

Carmarino
2018-10-20 18:53
#27

Nej, det var ett konsertprogram med flera artister som sjöng olika sånger. Tror det var det här programmet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2018-10-20 19:02
#28

En dålig inspelning, men det verkar inte finnas några filmer av bra kvalitet där han sjunger Teds låtar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-10-20 19:04
#29

Tar mina två favoritqueenlåtar med Johan Boding också, när jag ändå är i gång. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2018-11-17 13:19
#30

En gammal goding för oss alla som gillar gammal hederlig rockmusik. Många har hört låten men kan inte leda fram till vilka som framför den. En låt av klassiska Uriah Heep som jag hört sedan jag var barn.

Tarotstollan
2018-11-18 00:33
#31

#18. Tycker nästan alla sidor här inne på Nostalgi tar jättelång tid på sig att ladda upp. Kanske för många direkt videos i trådarna, kanske bättre med en länk istället.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2019-03-21 19:02
#32

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: