Annons:
Etikettövrigt
Läst 516 ggr
[GIKmio]
9/25/18, 8:55 PM

Historiska flygfoton

Är du intresserad av att se hur din ort såg ut från ovan på 50-60-talen? Numera är det möjligt med hjälp av Eniro.. Med reservation för att tjänsten kanske inte nått fram till dom allra minsta byarna.

http://www.enirogroup.com/sv/pressmeddelanden/eniro-forst-med-historiska-flygfoton-pa-kartan

Annons:
Magi-cat
9/25/18, 9:24 PM
#1

Det var en trevlig funktion, tack för tipset! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
9/26/18, 9:21 AM
#2

Den har funnits ett tag nu, och det finns även små byar med. Vilka som finns med beror på om de blev fotograferade eller ej. Ibland har jag trott att en ort inte fanns med, men då kunde det bero på att fotona lästes in väldigt långsamt. Så ibland måste man ha lite tålamod. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
9/26/18, 4:21 PM
#3

#2 Ok, jag har sökt lite sommartorp jag känner till och intresserad av skogens utveckling. Vi hade ett sommartorp när jag var barn som låg mitt ute i skogen, men för 50 år sedan var det stora ängar runt omkring. Då ska jag kolla senare och ha större tålamod 🙂

Carmarino
9/26/18, 4:25 PM
#4

#3 Det är ju inte säkert att just de är med, för det är inte alla platser som är med. Men vänta några minuter och se om det händer något. Gör det inte det så är de nog inte fotograferade.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
9/26/18, 4:33 PM
#5

Ah tack för tipset.

Ser att våra radhus, byggda 1961, byggdes före lägenhetsområdet som är granne med oss vilket jag inte hade en aning om🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[GIKmio]
9/26/18, 4:41 PM
#6

Bostadsområdet som jag bor på och det stora villaområdet i närheten.  Det var bara skog i slutet av 50-talet 🙂Alla bostadsområden på orten fanns förstås inte eftersom dom byggdes i samband med byggboomen i slutet av 60-talet. Förutom dom gamla flerfamiljshusen i trä som Billerud lät bygga åt arbetarna på bruket och deras familjer."Villastaden" tillkom på 70- och 80-talen. Det är endast dom centrala delarna och dom gamla träkåkarna  som ännu lever kvar och är lite utspridda hur som helst som finns med.

Annons:
Maria
9/26/18, 4:49 PM
#7

#6 Spännande.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: