Annons:
Etikettövrigt
Läst 682 ggr
MonicaLagerquist
2018-09-26 10:59

Flanellograf

Kommer ni ihåg flanellografen?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Dioramabyggare
2018-09-26 11:48
#1

Ja… jag minns hur otäckt det känndes att råka röra vid det där lite sträva "tyget"…

Carmarino
2018-09-26 12:24
#2

Ja, den kommer jag ihåg. Har en egen till och med. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2018-09-26 15:21
#3

Nu när jag surfade på flanellograf så jag att det finns massor att köpa även nu. Jag trodde att det var ett passerat stadium.

Stolt ägare till fem La permer

Maria
2018-09-26 16:20
#4

Jag älskade dessa "filttavlor" men jag ska erkänna att jag inte visste att de kallades flanellograf.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[GIKmio]
2018-09-26 17:38
#5

Vi hade ingen sådan i skolundervisningen som jag kan minnas. Däremot den gamla gröna tavlan då vi fnissade när lärarens krita gick av 😃 Whiteboardtavlan kom in ganska tidigt. Enda gången vi skulle häfta upp lappar av något slag på någon tavla så var det med hjälp av häftmassa..

Tarotstollan
2018-09-27 03:11
#6

Jag har för mig att de luktade lite speciellt också, lite sött?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Carmarino
2018-09-27 12:22
#7

Ett speciellt minne jag har när det gäller flanellografen var när vi hade avslutning i småskolan (tror jag, eller också var det föräldradag). Det var i alla fall fullt av föräldrar i skolsalen, och vi skulle visa vad vi kunde.

På flanellografen skulle vi sätta upp bilder av pengar, och de andra eleverna fick veta av fröken hur mycket pengar de skulle sätta upp (har jag för mig). När det var min tur fick jag veta att eftersom jag var så duktig på att räkna (det var då det 😉) så fick jag själv välja vilka pengar jag skulle sätta upp.

Problemet var bara att jag glömde att räkna när jag satte upp dem, så jag visste inte hur mycket det var. Pinsamt, men jag lyckades nog dölja det rätt bra, för på den tiden var jag ganska snabb på huvudräkning. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2018-09-27 12:27
#8

#7     Pinsamt.Tur att du fixade det.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2018-09-27 12:31
#9

#8 Ja, det var jättepinsamt. Hade nämligen satt upp en rätt lång rad med olika pengar. På den tiden fanns det ju både 10-öringar, 25-öringar och 50-öringar. Undrar om det inte fanns 5-öringar också? 🤔


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: