Annons:
Etikettertvradio
Läst 607 ggr
[GIKmio]
2018-09-29 11:15

TV-nostalgi: Bo Hermansson

Svenska regissören Bo Hermansson har gjort ett flertal TV-produktioner på SVT och norska NRK. Bland annat Albert och Herbert , Fleksnes Fataliteter, Skyll inte på mig ( med Magnus och Brasse ), Fredrikssons fabrik, Röd snö med flera..En sak har några av dessa produktioner gemensamt. Dom är svenska och norska versioner av tidigare engelska originalserier. I England hette Albert och Herbert "Steptoe and son" och Fleksnes Fataliteter "Hancock´s Half Hour". Hermanssons samarbete främst med Sten-Åke Cederhök, Rolv Wesenlund och Magnus Härenstam fick både svenskar och norrmän att skratta på 70- och 80-talet. Och det håller än idag.

Annons:
[GIKmio]
2018-09-29 11:34
#1

Den gamle skrothandlaren Albert Karlsson (Sten-Åke Cederhök) bor i en kåk i det gamla arbetarkvarteret Haga i Göteborg med sin son Herbert ( Tomas von Brömssen).. Skrothandlarrörelsen har tagits över av sonen Herbert. Go klassisk humor på göteborgska 🙂

[GIKmio]
2018-09-29 11:48
#2

Lagerförmannen Marve Fleksnes (Rolv Wesenlund) från Oslo tar nattåget Oslo-Stockholm.

Carmarino
2018-09-29 13:19
#3

Kände inte till honom, och inte att det var han som regisserade Albert och Herbert och Flexnes.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2018-09-29 14:08
#4

#3 Nej, han är inte så känd. Men hans TV-serier är desto kändare 🙂

Carmarino
2018-09-29 16:06
#5

#4 Ja, jag har sett både Albert och Herbert och Flexnes. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ghosthunter
2018-10-04 21:37
#6

#1 "Vi har kommit in i ett växthus. Jag beställde en drink och fick en fruktsallad" " Vilket avlopp han låg inne med" Hahaha….det är klart det bästa avsnittet av Albert & Herbert😁

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[GIKmio]
2018-10-05 05:49
#7

1982 var Albert & Herbert julkalender på SVT. En populär julkalender enligt många på Nostalgi i Fokus inlägg om nostalgiska julkalendrar.

[GIKmio]
2018-10-05 20:24
#8

Skyll inte på mig! från 1978 gjordes i endast fem avsnitt. Förmodligen för att den inte kom upp i samma standard som Albert & Herbert och Fleksnes. Fadern ( Torsten Lilliecrona ) tänder till när Magnus och Brasse flörtar med hans döttrar ( Pia Green och Suzanne Reuter ) balkongvägen..

Upp till toppen
Annons: