Annons:
Etikettmusik
Läst 1787 ggr
[GIKmio]
9/29/18, 8:03 PM

I afton dans

Allt från logdans, till dans i folkets park och dans på stans häftigaste nöjeshak. Dela med dig av dina minnen från ungdomens danskvällar Eller kanske du inte dansade som jag utan bara hängde just på det stället?

Annons:
Carmarino
9/30/18, 12:06 PM
#1

Har aldrig tyckt om att dansa, men gick ändå till den lokala dansbanan och, när jag blev lite äldre, till nöjeshaken. Då gick man ju dit för att träffa folk (främst killar förstås 😉), men även för att lyssna på banden som spelade. "Alla" artister spelade ju i folkparkerna varje sommar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
9/30/18, 12:15 PM
#2

Förr fanns det dansbanor och folkets park på dom flesta ställen. På min ort revs folkparken för länge sedan för att bereda plats för ny bebyggelse. Det är lite synd att det inte längre finns sådana mötesplatser på somrarna. Och dom som fortfarande finns ligger öde. Men jag har sett gamla affischer från folkparken här och många av dåtidens kända artister besökte parken bland annat Owe Thörnqvist och Monica Zetterlund.

Carmarino
9/30/18, 12:21 PM
#3

Ja, det är trist. Vår lokala folkpark var alltid full med folk, ända tills något "snille" kom på att man inte fick ha jeans på sig. Det spelade ingen roll om jeansen var snygga och nystrukna. Då fanns det rätt många som hade vita jeans, men det fick man inte heller ha. Däremot släpptes folk in med fransiga gabardinbyxor.

Till saken hör att marken kunde bli ganska lerig om det hade regnat. Så det var inte många som ville gå dit i sina utsvängda gabardinbyxor, som oftast var så långa att de gick ända ner till skosulorna. (Detta var i mitten på 70-talet.)

Följden blev att från ena lördagen till den andra så minskade antalet besökande från flera hundra till runt 25. Minns inte hur många lördagar ytterligare det blev, men det var nog inte mer än en eller två. Sedan stängdes parken, och förblev stängd tills den revs många år senare.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
9/30/18, 12:31 PM
#4

För min del handlade det om Jäger, en nattklubb som låg på Drottninggatan i Karlstad. Där träffades alla stans gymnasister som var över 18 år. Detta var i början av 90-talet. Det fanns disco och dans, men mitt minne av alla dessa ställen man gick på var att det var väldigt små ytor. Så när det dök upp en så kallad tryckare i högtalarna så blev det genast väldigt trångt 🙂

[ludgopelle]
10/27/18, 12:05 PM
#5

Den här tråden får mig att tänka på Sven Ingvars låt Det var dans bort i vägen.😊

[GIKmio]
10/27/18, 12:23 PM
#6

#5 Med text av Gustaf Fröding 🙂

Annons:
[ludgopelle]
10/27/18, 12:29 PM
#7

#2 #3 Det är väldigt tråkigt att dansbanorna försvinner. Åke Grönberg beskriver saknaden klockrent i låten "Den gamla dansbanan"😊

[GIKmio]
10/27/18, 12:38 PM
#8

#7 Ja, jag besökte en gammal folkpark för några år sedan som blomstrade upp en helg varje år i samband med en festival. Dels fick man uppleva den vackra sommarnatten ute, och dels så var det städat. Den ena ölen efter den andra såldes, men inget bråk utan det var bara trevligt. Annars är jag 70-talist och hängde på flera av Karlstads inneställen. Det var rökigt, skrikigt och inte lika lugnt och mysigt som i folkparken.

[ludgopelle]
10/27/18, 1:29 PM
#9

#8 Jag är också 70-talist, så jag var inte ofta på någon folkpark. Men dom gånger vi besökte någon folkpark, upplevde jag det som betydligt trevligare än att åka till Göteborgs inneställen. Ofta fanns det mer utrymme, så det fanns möjlighet att dansa bugg.

[ludgopelle]
10/27/18, 3:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Min sambo växte upp hos sin mormor och morfar. Morfarn var en mycket skicklig speleman. Han kunde spela både dragspel och fiol. Han spelade ofta på dansbanor och olika tillställningar. Då morfarns pappa levde, så spelade dom tillsammans. Pappan spelade fiol och sonen spelade dragspel. För några år sedan ärvde min sambo två dragspel och en fiol efter sin morfar. Här är ett av dragspelen. Hon försöker nu lära sig spela på det.

[GIKmio]
10/27/18, 3:44 PM
#11

Dragspel är är vackert. Jag har en farbror ( han är död nu, men jag säger har ändå eftersom han lever kvar hos mig ändå )  som spelade Drömmen om Elin på dragspel. Dragspel är sommar för mig..

[ludgopelle]
10/27/18, 4:26 PM
#12

#11 Ja, det är mycket vackert med dragspelsmusik, och drömmen om Elin är en fin låt.😊 Själv fick jag aldrig höra min sambos morfar spela. Han dog tyvärr år 2006, på sin 86 års dag. Det var året innan jag träffade min sambo.

[ludgopelle]
10/27/18, 5:00 PM
#13

#6 Ja, exakt Gustaf Fröding har även skrivit Strövtåg i hembygden, som också är en väldigt fin låt. Spelemanen som jag just berättade om hette förresten också Gustaf med f i slutet.😃

Annons:
[GIKmio]
10/28/18, 7:25 AM
#14

I min hemkommun finns det en lada som så sent som på 80-talet erbjöd logdanser på sommaren. Jag har ingen erfarenhet av logdans men det låter som samma instängda miljö som på krogen. Vad jag hört så står "Börgviksláa" kvar.

Det är värmländska för Borgviksladan fast det ser ut som isländska 😂

[GIKmio]
10/30/18, 7:17 PM
#15

Bandet som spelade i folkparkerna på 60-talet och som förenade par som träffades och där förmodligen flera är gifta än idag. Hep Stars förstås.. Och deras hit Wedding ( Bröllop  betyder det för er som inte kan eller förstår engelska )

Carmarino: Hur var det nu? Från vänster Benny Andersson, Svenne Hedlund och sedan? 😂

Carmarino
10/30/18, 7:31 PM
#16

Benny Andersson, Svenne Hedlund, Janne Frisk, Christer "Krille" Pettersson och Lennart "Lelle" Hegland (sittande). 🙂

Wedding skrevs av Benny och Svenne.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
10/30/18, 7:34 PM
#17

#16 Ställde frågan för en månad sedan. Ville bara se så du inte glömt dom😃

Carmarino
10/30/18, 7:38 PM
#18

#17 Hade jag inte glömt dem för en månad sedan så är det ingen större risk att jag har glömt dem nu. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
10/30/18, 8:01 PM
#19

#18 Du kanske rentav såg dom live när det begav sig?  🙂 Det känns som jag är lite för ung för folkparken. Förvisso när jag gick på högstadiet och gymnasiet så var det många som reste ner till Bengtsfors folkets park med buss, men jag satt mest hemma och spelade TV-spel då. Men sedan runt 20, så blev det Karlstads uteliv..Fastän det utelivet mest var inne på krogen 😃

Carmarino
10/31/18, 12:55 PM
#20

#19 Ja det gjorde jag - från scenen. Hade för mig att jag berättat om det, men jag hittar inget om det så det gjorde jag nog inte. 🙂

Var inte så gammal då, så vår granne (som var polis) såg till att jag fick gå in bakom scenen - där alla medlemmarna i bandet var - för att inte riskera att bli nedtrampad framför scenen. Vilken lycka för en liten tös (flicka på svenska). 😍

På den tiden var jag otroligt blyg, så jag stod mest och tryckte i ett hörn. Döm om min förvåning när plötsligt Benny Andersson stod framför mig och sa "Hej, vad heter du?". Sa mitt namn - på en inandning. Då frågade han "Hur mår du?". Varpå jag svarade "bra", på ytterligare en inandning. Minns inte om han sa något mer, men förmodligen inte. Jag var ju inte direkt lättpratad. 😃 Sedan den dagen har Benny varit min favorit.

När de sedan började spela så fick jag gå upp på scenen, bakom en av högtalarna, så jag såg showen lite från sidan. Det var ett minne för livet faktiskt. Särskilt som mina kompisar, och min bror, fick trängas nedanför scenen. 😈

Fick även ett signerat idolfoto av dem, där de sitter med varsin gonk (deras maskot på den tiden). Naturligtvis hade även jag en gonk - en röd. Vet inte var varken idolfotot eller gonken har blivit av. Trodde jag hade dem i källaren, men jag har inte hittat dem där. Å andra sidan har jag nog ett par lådor kvar som jag inte gått igenom helt och hållet. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[GIKmio]
11/2/18, 5:01 PM
#21

#20 Sedan den dagen är han farbror Benny för dig 😃

Carmarino
11/2/18, 5:04 PM
#22

#21 Nja, han är nog bara Benny faktiskt. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
11/2/18, 5:09 PM
#23

Min mamma är född i början av 40-talet. På 60-talet så var hon på flertalet folkparker och hennes stora idol då var Gunnar Wiklund. En norrländsk bilmekaniker som kunde sjunga. Och därför satsade på musiken.

Carmarino
11/2/18, 5:30 PM
#24

Ja, han hade en fantastisk röst.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ford -57
4/4/19, 5:20 PM
#25

Ett tag sen d va nån fart i denna tråd, dax igen. Här kommer en låt man minns från -60 talets utedansbanor, fast kanske flest minnen från parkeringen, däe d oftast hände😉

Ford -57
4/4/19, 5:24 PM
#26

En till från den rätta tiden.

[GIKmio]
4/13/19, 11:33 AM
#27

#23 Ytterligare en gammal folkparksartist. Östen med rösten tävlade för Sverige i ESC 1967 med låten Som en dröm. Som faktiskt är en av mina favoriter bland alla vinnare av Melodifestivalen.

Annons:
Carmarino
4/13/19, 9:14 PM
#28

#27 Honom brukade jag möta nere i stan i början av 2000-talet. Han bodde där då och nästan varje gång jag var i stan så dök han upp någonstans. 🙂

Gick på samma skola som hans son, och även han var (är) en väldigt duktig musiker. Han spelade ofta tvärflöjt nere i det gemensamma samlingsrummet, så man hörde redan när man kom in genom dörren om han var där.

Senare spelade han in några egna skivor, och min favorit var This Heat is Killing Me. Har inte hört den på många år, och hittar den inte på youtube.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
4/13/19, 9:29 PM
#29

#28 En skånsk spelevink med en fantastisk sångröst. Han borde ha vunnit Eurovision 1967 med denna underbara låt men Frankrike, Luxemburg med flera var grymma på den tiden med sina vackra låtar. Ytterligare en som tillhör min mammas ungdomsidoler.

Carmarino
4/13/19, 9:39 PM
#30

#29 Ja, han har gjort många bra låtar. De spelas rätt ofta på P4 Plus.

Han var även duktig på att spela klarinett men det fick han inte visa särskilt ofta. Här spelar han tillsammans med Sven-Erik Magnusson och Sven-Ingvars, fast de sjunger förstås mest. 🙂

Det är faktiskt en låt jag aldrig har hört förr, så det var roligt att hitta den.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
4/19/19, 11:04 PM
#31

Owe Thörnqvist besökte och uppträdde i den lokala folkparken här när det begav sig på 60-talet. En omättlig folkkär personlighet från Uppsala. Fastän farbrorn uppnått 90 års ålder så deltog han härom året i Melodifestivalen som den äldsta deltagaren någonsin..

[GIKmio]
4/20/19, 9:17 PM
#32

#31 Melodifestivalen 2017. Owe Thörnqvist 88 år gick till final men slutade där sist. Undrar hur många av ballongviftarna som ens visste vilken han var?

Ford -57
4/21/19, 11:43 AM
#33

Kan bara inte låta bli. Här e en lika aktuell nu som då, om inte mer aktuell.

GikMio
2/24/23, 2:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Förra lördagen hade Värmlands Folkblad ett reportage om nattklubben Jäger som låg mitt i Karlstads innerstad. Jäger startade 1992 och där hängde jag en del från starten och något år framåt. Det kom en del stora artister dit senare. Reportaget är för pluskunder, men jag tog en slarvig bild, och handlar om historien kring Jäger, och om när Dee Snider från Twisted Sister och tyskan Blumchen kom på besök. Rolig läsning för mig och om någon annan minns Jäger som gick i graven efter tio år ungefär.

Annons:
Carmarino
2/24/23, 5:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#35

#20: Hittade både idolfotot och gonken (glooken). 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

GikMio
2/24/23, 6:00 PM
#36

#34 Om ni har nostalgiska foton eller reportage från dansbanan eller nattklubben så lägg ut det 👍

Carmarino
2/24/23, 6:47 PM
#37

#36: Det vågar jag inte. 😄
(Har dock inte så många.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 2/24/23, 6:47 PM av Carmarino
Fornöga
2/24/23, 6:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Segmons Folkets Park, där Sven-Ingvars gjorde sitt första framträdande, och sitt näst sista med Sven-Erik Magnusson. Här arrangerades också evenemanget Folk & Rock under en tioårsperiod, där en mängd kända svenska artister framträdde och trivdes.


Re:tired.

GikMio
2/24/23, 11:55 PM
#39

#38 Folk och Rock i Segmons Folkets Park hade precis som nattklubben Jäger i Karlstad #34 en historia under ett fantastiskt decennium.

  • Redigerat 2/24/23, 11:56 PM av GikMio
GikMio
2/25/23, 1:06 PM
#40

Senast jag var ute i Karlstads nöjesliv var för tio år sedan. Ett ganska tråkigt ställe där jag och några kollegor intog som "Afterwork" klockan 16 en fredagseftermiddag och vi satt kvar till klockan två på natten..Beställde man mat och alkohol så var det inga problem. Ingen dans eller raggande. Men ändå "En slank han dit, å en slank han dit, å en slank han in i bussen" på natten 😁👍

Carmarino
2/25/23, 3:41 PM
#41

Kollade på de få foton jag har och de är alldeles för gryniga och dåliga för att publicera. Dessutom visar de inte så mycket av själva stället, utan bara artisterna som uppträdde.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 2/25/23, 4:10 PM av Carmarino
Annons:
Upp till toppen
Annons: