Annons:
Etikettleksaker
Läst 3522 ggr
Maria
10/6/18, 4:49 PM

Gamla leksaker

Jag hittade dessa gamla bilar idag. Någon som känner igen?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

  • Redigerat 6/23/23, 11:25 AM av Fornöga
Annons:
Carmarino
10/6/18, 5:08 PM
#1

Hade inte så många bilar själv, och jag minns inte att min bror hade några som liknade dem på bilden. Fast han ville förstås inte att lillsyrran skulle leka med hans bilar, så det kanske är därför jag inte minns dem. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
10/6/18, 5:35 PM
#2

Dessa bilar är brorsans egentligen men det var nog jag som lekte mest med dom😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
10/6/18, 5:39 PM
#3

De ser välanvända ut, så du måste ha lekt väldigt mycket med dem. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
10/6/18, 5:41 PM
#4

Jag och några kompisar byggde samhällen i sandlådan med sådana bilar..

Maria
10/6/18, 5:43 PM
#5

Ja de är verkligen slitna.😃 Använda utomhus också och sonen lekte med dem när han var liten så nästan tre generationer egentligen för min bror är 13 år äldre än jag.

Nu ska de iväg till lille barnbarnet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
10/6/18, 5:50 PM
#6

Fjärde generationen - eller 3 ½-te kanske. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Maria
10/6/18, 6:19 PM
#7

Haha ja 3 1/2 kan man säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[ludgopelle]
10/6/18, 6:31 PM
#8

#0 Jag blir nostalgisk när jag ser dom där bilarna. Jag hadde också många sådanna när jag var liten. En gång skulle jag leka bilskrot, så jag slog sönder bilarna med en hammare.😢 Jag fick tipset av en vän som hadde krossat sina bilar. Efteråt ångrade jag mig.😩

Maria
10/6/18, 6:33 PM
#9

#8 Haha bilskrot…ja se ungar😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[GIKmio]
10/6/18, 7:42 PM
#10

#8 Varför detta, kan ju bli värde i dessa bilar 😃

[ludgopelle]
10/6/18, 7:51 PM
#11

Jag gjorde många dumma saker, när jag var liten, som jag ångrade efteråt. Jag hadde en märklin modelljärnväg, som jag hadde lagt ner väldigt mycket arbete på. Jag hadde byggt den i mina föräldrars garage. Jag hadde även byggt många plast models hus, och berg av hönsnät och gipps. En gång fick jag för mig att jag ville ha vinterlandskap. Jag hittade en sprayburk med sådan där julsnö, som man ska spraya på fönsterrutor.🎅❄ Jag sprayade hela modelljärnvägen med den.😂 Efter ett tag tröttnade jag på vinterlandskapet och försökte ta bort snön, vilket inte var så lätt. Jag använde stålborste, så allt blev helt repigt och fult.😧 Dessutom fick jag inte bort all snö. Jag har kvar märklin järnvägen, nedmonterad i lådor. Jag undviker att ta fram och titta på den, för jag vill inte se hur bedrövligt det ser ut.😖😭

Maria
10/6/18, 7:54 PM
#12

#11 Vilken stollig unge du var😊

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[ludgopelle]
10/6/18, 8:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#10 Det tänkte jag inte på då.😩 #12 Ja det var jag verkligen, tyvärr.😩 En av få saker som har överlevt i perfekt skick är mitt game watsh spel som jag vårdat ömt. Jag har till och med kvar originalförpackningen, som ni ser på bilden😊 Dom andra spelen är min sambos. Vi hämtade dom i hennes barndomshem förra året.😊 Ni kanske känner igen dessa klassiska spelen?

Annons:
[GIKmio]
10/6/18, 8:59 PM
#14

Game&Watch minns jag.. Det gällde att hoppa undan tunnor som Donkey Kong rullade och se upp för elektriska stötar i ledningen ovanför. Ju längre man kom i spelet ju fortare gick det🙂

[ludgopelle]
10/6/18, 9:16 PM
#15

#14 Ja, så gick det till. Vilken fantastisk kvalitet det är på dessa spel. Trots att dom är över 30 år gamla så funkar dom perfekt.😊

[GIKmio]
10/6/18, 9:35 PM
#16

Jag har en Nintendo Gameboy som är 25 år gammal.. Men jag spelar aldrig för jag har bara Tetris kvar.. Och Tetris är så tråkigt..

[ludgopelle]
10/6/18, 10:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Något som var populärt på 80-talet, var tenngjutning och figurmålning. Det var innan data spelen helt konkurerade ut allt roligt som fanns. På senare tid har jag prövat detta igen, för att visa min son vad pappa gjorde som barn. Jag har fortfarande kvar färgburkar från 1980 talet, som fortfarande går att använda. Två av dem syns på bilden. :)

[ludgopelle]
10/6/18, 10:58 PM
#18

#16 Nintendo Gameboy hadde jag aldrig. Men jag har för mig att jag har prövat det någon gång.

[GIKmio]
10/6/18, 11:12 PM
#19

Tenngjutning har jag också prövat på. Fick det i julklapp för cirka 35 år sedan. Så då stöptes tennsoldater i köket. En härlig doft..

[ludgopelle]
10/7/18, 12:03 AM
#20

Ångmaskiner var också väldigt populärt längre tillbaka i tiden. Julaftonen 1984 fick jag en. Jag minns att vi startade den i köket, strax efter julklapps utdelningen. Som bränsle användes speciella tabletter, som kallades meta tabletter. (om jag minns rätt?) Es bit har jag för mig fabrikatet var på dessa tabletter. Jag tyckte bränslet var så dyrt så jag gick senare över till t-sprit istället. Ångmaskinen fungerar fortfarande. Ibland när vi hälsar på hos mina föräldrar så går vi ner i källaren och startar den, tillsammans med min son.😊

Annons:
Maria
10/7/18, 7:28 AM
#21

Min son som är 34 har både kvar gameboy och tenngjutningsset🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
10/7/18, 12:44 PM
#22

#20 Apropå ångmaskiner och metatabletter… 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
10/7/18, 12:53 PM
#23

#20 Den tänkte jag direkt på då Lugdopelle pratade om ångmaskin och källare 🙂 OT: Pierre Isacsson, han fick avsluta sitt liv på ett stormigt Östersjön. Tragiskt.

Carmarino
10/7/18, 12:57 PM
#24

#23 Ja, tyvärr gjorde han ju det. 😕


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
10/7/18, 1:05 PM
#25

Modellflygplan fick jag även på jularna. Då satt man i mellandagarna och klistrade och kletade 😃

[ludgopelle]
10/7/18, 1:09 PM
#26

#22 Ja! Ungefär så går det till.😂

[ludgopelle]
10/7/18, 2:43 PM
#27

#25 Att bygga sådana flygplans modeller tyckte jag också var kul. Jag brukade hänga upp dem med fiskelina i taket. När jag var i tonåren så byggde jag några radiostyrda segelflygplan. Tyvärr så slutade dom oftast som kaffeved. Jag har bara kvar ett segelflygplan. Det var ett plan som aldrig blev helt färdig byggt. Någon gång kanske jag gör klart det.

Annons:
[ludgopelle]
10/19/18, 9:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Kanske någon kommer ihåg Tuffa Viktor kortspelet? Jag fick det i födelsedagspresent av en kompis 1987. Trotts att vi har spelat det hundratals gånger, under årens lopp, är det fortfarande i ganska bra skick. 😊

[GIKmio]
10/20/18, 8:51 AM
#29

#28 Det enda kortspel som jag spelade förutom den "vanliga" kortleken var Uno. Av någon anledning har jag glömt spelreglerna.

[GIKmio]
10/20/18, 8:57 AM
#30

Nu för tiden så spelar jag Chessmaster från Nintendo på min dator. Men jag äger ett schackspel av trä som stängs som en låda där man förvarar spelpjäserna. När jag var yngre hade jag ett litet schackspel av metall där det satt magnet under spelpjäserna. Det är något visst med gamla spel som man kunde ta med sig överallt och inte bunden till att sitta i TV-soffan.

Ett annat spel man spelade mycket också var Couronne.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Couronne

Carmarino
10/20/18, 11:45 AM
#31

#28 Visste inte ens att det fanns ett Tuffa Viktor kortspel. 🙂

#30 Ett couronnespel hade vi också. De spelade vi ganska ofta. Vårt spel hade nätkorgar i hörnorna, men det såg inte ut som det på nedersta bilden på Wikipedia, för det var i ljust trä.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[ludgopelle]
10/20/18, 4:45 PM
#32

#29 Uno kortleken har jag kvar sedan 80-talet, men jag har bara prövat det någon enstaka gång. Jag tänkte faktiskt fotografera det också. Men det blev aldrig av. Dom där trä låde schack spelen har jag också kvar. Ett i sommarstugan och ett hemma :)

[GIKmio]
10/20/18, 4:53 PM
#33

#32 Ja det gäller att vara förberedd om man plötsligt vill spela Schack på semestern 😂

Nu för tiden ska barn ha dyrbara leksaker i julklappar och sedan berättar dom för varandra vad dom fått när dom kommer tillbaka till skolan, och jämför med varandra. Men lite så var det även när jag var barn. Jag är 44 år nu så det var ett tag sedan. Min far var född på 30-talet och han fick en bil i julklapp som farfar gjort av lite brädstumpar som blivit över. Och han var glad över den åtminstone fram till midsommar 😃

[ludgopelle]
10/20/18, 6:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

#33 Ja, under 1930- talets kris, var det nog vanligt med hemmagjorda leksaker. Även under beredskapsåren. Folk fick leva sparsamt då. Här är en bild på mitt gamla trä låde schack spel, från 1980 talet. :)

Annons:
Maria
10/20/18, 6:08 PM
#35

Min farfar som var barn i början av 1900-talet var en av 16 syskon. De fick varsin  julkaka som mamman hade bakat med pinnar i (som en igelkott) och på varje pinne var det fastsatt en torkad frukt som en äpplebit och plommon.😉 Det var tider det….

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[GIKmio]
10/20/18, 6:16 PM
#36

#34 Exakt det schackspelet har jag också 🙂

[ludgopelle]
10/20/18, 7:20 PM
#37

#35 16 stycken, det var bra jobbat.👍 Min mormor är från norra Finland. I dessa trakter slutade 1800- talet omkring 1960. 😊 Hon en av 15 syskon. Hon är älst av dem, och fyller 90 i december. Dom hadde inte tillräckligt med skor för att alla skulle kunna gå ut samtidigt, på vintrarna.😨 För 12 år sedan åkte jag, syrran och mormor till den gården, där hon växte upp. Den drivs idag av den yngste i syskonskaran. Det var verkligen en rolig och lärorik resa.

[ludgopelle]
11/11/18, 12:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Jag samlade på sparbössor när jag var liten. Några har jag fortfarande kvar. Ett sådant där telefon troll hade jag. Kanske gömmer det sig i en låda i källaren.😊 Någon som har något minne av denna roliga trä figur?

Carmarino
11/11/18, 12:13 PM
#39

Har ett vagt minne av att jag har sett det, men har aldrig haft något själv. Var det inte till för att folk som lånade telefonen skulle lägga en slant i sparbössan och betala för samtalet? 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[ludgopelle]
11/11/18, 12:45 PM
#40

Ja, det stämmer. I telefonins barndom var det vanligt att folk inte hade telefon, så man gick till någon granne och ringde där. Telefon trollen tillhör en svunnen tid.

[ludgopelle]
11/11/18, 2:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Längre tillbaka i tiden, var det vanligt att barn och ungdomar samlade frimärken. Jag samlade själv frimärken när jag gick i mellanstadiet, var även med i en frimärksklubb. Jag tyckte frimärken från 1800- talet var roligast att samla. Jag tror inte det är så vanligt att dagens ungdom, samlar frimärken. Här är en bild på ett av mina frimärken.😊

Annons:
Carmarino
11/11/18, 2:38 PM
#42

Min bror samlade på frimärken ett tag, så även jag började så smått. Det blev dock inte särskilt långvarigt, men jag lärde mig att på frimärken från Schweiz stod det Helvetia och inte Schweiz, och på frimärken från Ungern stod det Magyar Posta istället för Ungern. 🙂

Har för mig att de finaste frimärkena kom från Ungern - åtminstone av de jag hade.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
11/12/18, 1:47 AM
#43

#38. Ett sådant troll har jag också, köpte det i Norge av alla ställen någon gång 1976 tror jag.
#41. Började samla på frimärken när jag var runt 10 år och det gör jag fortfarande på sätt och vis, men nu köper jag inga utländska frimärken utan får Postens svenska nya frimärken hemsända strax innan de släpps.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[ludgopelle]
11/12/18, 9:29 PM
#44

43# Under kvällen har jag läst lite om telefonen trollen. Dom tillverkades av ett företag i Norge som gjorde souvenirer. Roligt att du fortfarande samlar frimärken. Jag har kvar min frimärkssamling, men det är sällan jag tar fram den. Nuförtiden samlar jag gamla mynt.😊 42# ja, att det stod Helvetia på dom frimärkena kommer jag också ihåg.😂

[ludgopelle]
11/18/18, 3:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Labyrint spelet tyckte jag var roligt, när jag var liten. Kanske har ni något minne från detta roliga spel? 😊

Maria
11/18/18, 4:21 PM
#46

#45 Jag hade inget sådant själv men jag minns att det var riktigt kul och klurigt. Tror aldrig jag klarat mig igenom hela.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
11/18/18, 4:31 PM
#47

Hade inte heller något sådant själv, men hade kompisar som hade. Lyckades aldrig ta mig igenom den vad jag minns.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[ludgopelle]
11/18/18, 6:14 PM
#48

Det krävdes mycket övning, för att klara labyrint spelet. Det var väldigt populärt innan det blev vanligt med dataspel.

Annons:
Carmarino
11/18/18, 11:41 PM
#49

Kan tänka mig det. Eftersom jag inte fick så mycket övning så blev resultatet därefter. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[ludgopelle]
3/28/19, 8:28 PM
#50

Något som verkligen var populärt under den första halvan av 1980- talet var dom små enkla glidflygplans byggsatserna av tunn frigolit. Byggsatsens förpackning såg ut som tunna avlånga kuvert. Dom var billiga och det fanns mängder av krigsflygplans modeller att välja bland, minns jag. Kanske någon mer som kommer ihåg dessa flygplan.

[GIKmio]
3/28/19, 8:46 PM
#51

#50 Jag minns dom. Hade själv ett..

[GIKmio]
4/5/19, 6:23 PM
#52

#50 Det fanns lätta flygplan som man skickade iväg med hjälp av en grov gummisnodd. Kom att tänka på "drakarna" som man lekte med. Gå ut på ett fält eller en äng sade farsan. För han visste hur det slutade. Draken fastnade naturligtvis i ett träd. En gång var det så tilltrasslat så han fick såga ned en gren för att få loss linan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Drake_(leksak)

[ludgopelle]
4/6/19, 12:43 AM
#53

#52 Ja, dom där flygplanen som drevs med en upptvinnad gummisnodd minns jag. Dom kunde flyga ganska långt. Drakarna var roliga. Jag hade en ormdrake med en lång svans.😊

Ghosthunter
4/6/19, 3:07 PM
#54

#45 Ja, det där labyrintspelet var kul. Ett sånt skulle jag kunna tänka mig att ha nu.

#50 De planen minns jag och lekte med dom en hel del🙂

#52 Ja, drakar lekte vi med också. En gång kom t.o.m GP (Göteborgs-Posten) och gjorde ett reportage, där vi lekte med drakarna. Det var förmodligen nyhetstorka den dagen!?😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Fornöga
6/23/23, 11:24 AM
#55

Finns en nyare tråd med samma rubrik- fortsätt gärna minnas där!


Re:tired.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: