Musik

ABBA

2018-10-06 19:03 #0 av: GIKmio

ABBA  som bildades 1972 ( Agnetha Fältskog, Björn Ulvaeus, Benny Andersson och Anni-Frid Lyngstad ) fick sitt stora genombrott 1974 då man vann Eurovision Song Contest med låten Waterloo. Fram till gruppens splittring 1982 bidrog man med hit efter hit.. 

ABBA hade två kvinnliga vokalister, Anni-Frid Lyngstad och Agnetha Fältskog

Deras musik har genom åren tolkats via olika artister och musikaler. Så ni som inte gillar ABBA måste jag säga. Tyvärr så dör nog aldrig deras musik.. Så nu är det bara att  dela med sig av sina Abba-favoriter. Få svenska grupper kan skapa nostalgi bland generationerna..

https://sv.wikipedia.org/wiki/Abba

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2018-10-06 19:28 #1 av: MonicaLagerquist

Älskar ABBA ♥

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl
2018-10-06 19:29 #2 av: GIKmio

En låt som jag personligen gillar. Kanske inte tillhör toppen av den skattkammare av låtar dom bidrog med..

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2018-10-06 19:34 #3 av: Carmarino

Har nog några ABBA-skivor i LP-kassarna. Glad

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-10-06 19:47 #4 av: GIKmio

Chiquitita är en av deras största hits. Allt jag säger stämmer Skrattar i konkurrens med ett 30-tal andra låtar..typ..

Anmäl
2018-10-06 21:13 #5 av: GIKmio

Brittiska Erasure och svenska A-Teens är några  som tolkat ABBAs musik. Erasure hade en hit med denna låt en gång i tiden.. 

Anmäl
2018-10-07 12:13 #6 av: GIKmio

#5 En av ABBAs stora hits i form av A-teens.. Och där har vi Bingolotto-Marie Glad

Anmäl
2018-10-08 00:15 #7 av: Tarotstollan

Jag gillade ABBA, kanske blev naturligt eftersom jag gillade Agnetha först som soloartist och följde hennes karriär.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2018-10-18 17:51 #8 av: GIKmio

Det är helt otroligt att en grupp kunde mer eller mindre starta en hitverkstad. Deras hits fick inte plats på en skiva utan man var tvungen att göra fler skivor med Greatest Hits! Nere i Oceanien blev folk heltokiga av denna låt. 

Anmäl
2018-10-18 18:06 #9 av: GIKmio

#5 När man börjar efterliknas av sentida artister då vet man att man har satt djupa spår inom musikbranschen. Då kan man man var stolt . En av Ersaures covers.. Och när artisterna slutar göra covers då fortsätter det med musikaler. ABBA är fortfarande populära och musiken lever vidare..

Anmäl
2018-10-18 18:34 #10 av: GIKmio

Magnus Härenstam dök upp som lärare i denna musikvideo och fick  kyss på kinden av Agnetha Fältskog. 

Anmäl
2018-10-18 21:06 #11 av: Ghosthunter

Jag måste vara tråkig och säga att jag gillar inte ABBA alls. Alldeles för mycket kalorier i den smörpopen!

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"

Anmäl
2018-10-18 21:16 #12 av: GIKmio

#11 Men vi gillar dig ändå.. Framför allt jag Glad Det som är kul är att jag känner flera som gillar extrem hårdrock som Black Metal. Det är Hell Satan, blod och död. Men dom gillar ABBA också.. Jag är hårdrockare sedan långt tillbaka. När jag och min bror var i Göteborg på 90-talet och köpte skivor så slank det med en ABBA-skiva bland alla hårdrocksplattor. Brorsan såg ytterst chockad ut Gapskrattar

Anmäl
2018-10-18 21:40 #13 av: Ghosthunter

#12 Nej, smöra inte för mig, då blir det ännu mera kalorier😁

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"

Anmäl
2018-10-18 21:44 #14 av: GIKmio

En av ABBAs stora hits i början av 80-talet.. When all is said and done..

Anmäl
2018-10-19 10:12 #15 av: Carmarino

En av mina favoriter på svenska - med Birgitta Wållgård & Salut; "Det var det ingenting på". (Ett uttryck som var vanligt i Stockholm på den tiden, men som förmodligen ingen känner till nu längre.)

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-10-20 11:39 #16 av: Maria

Jag har heller aldrig gillat ABBA. Det har varit alldeles för smörigt och poppigt i min smak.

Jag har ganska nyligen sett ABBA-filmen. Den första alltsåSkämtar närmast mot min vilja och den var såklart bra med bra skådespelare och låtar man känner igen men inte mer än så.

/Maria

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.