Annons:
Etiketterfilmteater
Läst 1051 ggr
[GIKmio]
10/16/18, 8:53 PM

Hitchcockklassiker

Alfred Hitchcock (1899-1980) var en brittisk filmregissör. Känd inom spännings- thriller- och skräckgenren. Hitchcocks filmer följde mig redan från barndomen upp i ungdomen. Min favorit är Fönstret åt gården från 1954.

Annons:
Lona
10/16/18, 9:02 PM
#1

Visste faktiskt inte att han var född redan på 1800-talet! Den film jag minns bäst är nog Fåglarna. Mästerligt att kunna göra en skräck/spänningsfilm av något så vardagligt!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[GIKmio]
10/16/18, 9:09 PM
#2

En annan sak man minns av Hitchcock är att det i 35 av dom filmer han gjorde dök det upp en skymt av honom själv i förbifarten.

Caeli
10/16/18, 9:23 PM
#3

"Mannen som visste för mycket" kommer jag ihåg. Kanske mest för sången som Doris Day sjöng: Que será, será Whatever will be, will be The future's not ours to see Que será, será What will be, will be

Ghosthunter
10/16/18, 9:47 PM
#4

Har precis fått en bunt Hitchcockfilmer på jobbet. Vi skulle rensa ur ett par rum och där fanns mängder av DVD-filmer. Mina favoriter är bl.a: Psycho Rear window Vertigo North by northwest The Birds The Rope

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
10/16/18, 9:52 PM
#5

Jag har också ett flertal filmer på DVD.. Stora och världsberömda skådisar också måste jag säga, James Stewart, Grace Kelly, Cary Grant, James Mason 🙂

[GIKmio]
10/16/18, 10:02 PM
#6

I Notorious! från 1946 spelar Ingrid Bergman mot Cary Grant.. En svensk Hitchcockbrud skulle man kunna säga 🙂. Den filmen har jag dock inte sett..

Annons:
Carmarino
10/17/18, 12:22 PM
#7

Eftersom jag aldrig har tyckt om skräckfilmer så tyckte jag aldrig om Hitchcocks filmer heller. Tror inte jag har sett mer än korta snuttar av dem. Brukade alltid gå och göra något annat när resten av familjen skulle titta på Hitchcock. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ghosthunter
10/17/18, 7:17 PM
#8

#7 Faktum är att bara ett fåtal av Hitchcockfilmerna är skräckfilmer. De flesta är thrillers och drama och en del action.😏

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Carmarino
10/17/18, 7:28 PM
#9

#8 Thrillers är lika illa som skräckfilmer. Eller rättare sagt de är nästan värre, för "hemskheterna" anas oftast bara. 😮


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ghosthunter
10/17/18, 7:35 PM
#10

#9 Jag kan dessvärre inte hålla med om det när det gäller många Hitchkockfilmer. Visst finns det en del…men de flesta är inte så.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Carmarino
10/18/18, 1:29 PM
#11

#10 Nej, det är de nog inte för de flesta, men för mig är det så. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
10/18/18, 4:59 PM
#12

Psycho är förmodligen den film dom flesta nämner först. Klassikern, den första filmen som är svartvit är mest en klassiker för mig. Uppföljaren som kom långt senare har sina ruskiga stunder.

[GIKmio]
10/18/18, 5:09 PM
#13

Mel Brooks gjorde parodi på en del Hitchcockkaraktärer i sin komedifilm Det våras för galningarna ( 1977) . Bland annat en mardrömsresa vid fönsterplatsen på ett flyg, att bli nedbajsad av ett gäng duvor, och att bli nedstucken av en ihoprullad morgontidning i duschen 🙂

Annons:
Ghosthunter
10/18/18, 5:32 PM
#14

Ja, Psycho tillhör den absolut bästa av Hitchkock och den är ju en riktig rysare😉 Hitchkock var även mycket orginell själv och det återspeglas ju i många av filmerna och då tänker jag mycket på den svarta humorn som han hade.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Tarotstollan
10/18/18, 8:47 PM
#15

#4. Min favorit som är uppräknad i listan är North by Northwest.
Psycho är den äckligaste.
Fåglarna var obehaglig första gången jag såg den, andra gången tyckte jag bara den var löjlig. Såg ju tydligt människorna eller fåglarna var bakom en glasvägg och många fåglar var ju konstgjorda.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: