Film och teater

The Prisoner

2018-10-19 15:34 #0 av: Ghosthunter

The Prisoner är en mycket udda och originell brittisk science-fiction/drama serie som spelades in åren 1967-1968. Tyvärr så blev den inte så stor i Sverige, så förmodligen är det säkert många av er som inte sett den eller känner till den.

Den visades på någon svensk filmkanal i början av 90-talet (tror jag det var)

Själv har jag hela serien på en DVD-box och jag fullkomligt älskar den. Jag gillar udda filmer och serier och The Prisoner är nog en av de märkligaste serierna någonsin.

https://sv.wikipedia.org/wiki/The_prisoner

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"

Anmäl
2018-10-19 15:39 #1 av: Ghosthunter

Här är introt eller avsnittens inledning (alla börjar så)

Ni som gillar Iron Maiden känner nog igen det. Hoppa fram till 2.05 i klippet, för dom har med det i sin låt The Prisoner.Glad

Anmäl
2018-10-19 15:52 #2 av: Carmarino

Du har helt rätt; jag har varken sett den eller ens känner till den. Glad

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-10-19 16:47 #3 av: GIKmio

Jag har dålig koll på Science Fiction.. Har inte ens följt Star Trek . Den enda serie jag följde var V på 80-talet

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2018-10-19 17:23 #4 av: Ghosthunter

#2 Ja, precis vad jag misstänkte. Jag fattar inte varför serien inte slog igenom i Sverige? Men den känns å andra sidan väldigt osvensk.
#3 Egentligen så är väl The Prisoner kanske inte renodlad science fiction heller...det är väldigt knepigt att placera den i en schanger!
🙂

Anmäl
2018-10-19 19:04 #5 av: Ghosthunter

Men jag tror ni skulle gilla det om ni såg det.🙂

Anmäl
2018-10-19 19:09 #6 av: Ghosthunter

Patrick McGoohan som spelar huvudrollen som #6 är ju helt suverän. Inte många som matchar hans röst😁

Anmäl
2018-10-19 19:18 #7 av: GIKmio

#5 Vi får ta en The Prisoner-helg någon gång Glad Svensk text är att önska.. Om det är engelsk- och  tyskspråkig serie utan svensk text måste det vara tyst omkring mig annars hänger jag inte med i dialogen och handlingen.

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.