Annons:
Etiketterhelgertraditioner
Läst 778 ggr
[GIKmio]
10/26/18, 2:02 PM

Halloween

Halloween, alla döda själars afton, är en högtid som firas 31 oktober varje år. Halloween har sitt ursprung på Irland och i Skottland, via USA. Halloween blev en tradition i Sverige för ungefär 20 år sedan . Traditionen kan liknas vid påsk då barnen klär ut sig till påskkärringar och knackar dörr för att ge påskbrev och få godis i gengäld. Skillnaden är att man nu klär ut sig i spökkostymer och ber den som öppnar dörren om bus eller godis. Detta var inte något som förekom i min barndom. Men om det finns någon som har något nostalgiskt minne om detta får ni gärna dela med er av det. Jag vet inte ens hur man uttrycker sig så jag säger God Halloween och Glad Halloween 🙂

https://sv.wikipedia.org/wiki/Halloween

Annons:
Carmarino
10/26/18, 4:07 PM
#1

Har aldrig firat Halloween, och kommer inte att göra det heller. Gillar ju inte skräckisar. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
10/26/18, 4:14 PM
#2

Jag minns att det var en debatt där många var emot Halloween. Att det  inte hörde samman med allhelgonahelgen som nu snart stundar då vi tänder ljus för att minnas våra nära och kära på kyrkogårdarna.

Carmarino
10/26/18, 4:20 PM
#3

Den debatten kommer väl nästan varje år, även om den nog har mattats av en del de senaste åren.

Allhelgonadagen är alltid den 1 november, men Alla helgons dag är en rörlig dag som infaller lördagen mellan 31 oktober och 6 november. I år är det den 3 november. Det är då man brukar sätta ljus på gravarna.

Här är lite information om det och Halloween (även om de har skrivit fel dag för Allhelgonadagen, som är en torsdag i år, inte en söndag).

https://www.expressen.se/leva-och-bo/darfor-firar-vi-allhelgonahelgen-1/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[ludgopelle]
11/2/18, 8:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

I kväll firar vi Halloween, trots att det inte är rätt dag. Vi brukar göra en halloween lykta och en pumpa paj. Jag och min sambo började med denna traditionen, för bara några år sedan. Det blev en Dracula pumpa i år.😱

[GIKmio]
11/2/18, 9:44 PM
#5

#4 Tänkte just säga det. Det är fel dag men samtidigt mysigare med festligheter en fredagskväll.

Upp till toppen
Annons: