Annons:
Etikettövrigt
Läst 1076 ggr
[GIKmio]
11/7/18, 6:04 PM

Heta linjen

Heta linjen blev ett fenom i september 1982 efter att över tusen ungdomar samlats i och omkring Rålambshovsparken i Stockholm. Alla var där i ett syfte. Att stämma träff med andra som dom kommit i kontakt med genom en helt ny telekommunikation. Det hela slutade i kravaller och stenkastning. Heta linjen dit människor kunde ringa ett telefonnummer för att medverka i ett gruppsamtal var en tidig föregångare till dagens teledejtning som Phone Café, Myshörnan mfl. Tjänsten infördes från början i Stockholm innan fler orter i landet följde efter. Heta linjen lades ned 1995. 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Heta_linjen_(telekommunikation)

Annons:
Grodan
11/7/18, 6:08 PM
#1

Åh, ja, det var så jäkla skoj! 😃Fasiken vad telefonräkningar jag fick sedan när televerket inrättade avsiktliga heta linjer… Innan var det gratis, men mkt svårt att prata med någon då det var ett väldigt oväsen på linjerna…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[GIKmio]
11/7/18, 6:12 PM
#2

Jag och en kompis ringde heta linjen på skoj när vi var tonåringar bara för att reta massa gubbar som ringde in för att hitta fruntimmer 😃 För det var ju så att medelåldern ökade med åren.

Carmarino
11/7/18, 6:35 PM
#3

Ringde aldrig Heta linjen. Tror jag var för blyg för det. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tant Grön
11/7/18, 6:53 PM
#4

Min dåvarande kille ringde dit och sa hallå, men det var ingen där. Så gav han luren till mig och då var det plötsligt en massa karlar som ville prata. 😃

[GIKmio]
11/7/18, 6:58 PM
#5

Det var säkert många karlar som ringde och förvrängde rösten också 😃

[GIKmio]
11/9/18, 7:51 AM
#6

Stockholm 17 september 1982

Oavbrutet dök det upp nykomlingar från tunnelbanans djup. Ingen visste var dom kom ifrån och vad dom hade för avsikter. Dom tycktes inte demonstrera för eller emot något. Den stora massan beger sig mot Kungsholmen och Rålambshovsparken utan marschordning, utan paroller.  Vad är det som händer, vad är det som är på gång?

https://www.arbetaren.se/2012/08/15/heta-linjen-30-ar-senare/

Historien om Heta linjen finns dokumenterad på P3 Dokumentär. 

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/349604?programid=2519

Annons:
Aleya
11/9/18, 12:56 PM
#7

#6 gud vad sjukt av polisen. Idag hade det blivit ett helt uppslag om detta och kritik mot polisen. Men jag fnissar. Jag lyssnar på dokumentären via min mobil just nu. Och tänker i mitt stilla sinne: ja att tekniken nu är så avancerad som mobilen jämfört med 82. Men snap chat är ju som en avkomma av heta linjen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[GIKmio]
11/9/18, 1:04 PM
#8

#7 Klart att polis och allmänheten undrade vad som pågick.. När en stor massa människor rör sig mot ett bestämt område utan att i förhand meddela det. Då blir man fundersam.

Aleya
11/9/18, 1:13 PM
#9

#8 jo men att klä sig som att nu kommer helvetet bryta lös. Och ha hundar utan munkorg.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[GIKmio]
11/9/18, 1:26 PM
#10

#9 Lite överdrivet kanske. Många av dom som var i Rålambshovsparken den kvällen pissade nog på sig så fort dom såg en polis.

Aleya
11/9/18, 1:28 PM
#11

#10 jag var inte född men skulle förstå det

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[GIKmio]
11/9/18, 1:36 PM
#12

Den här händelsen är inget som jag från början visste om. Heta linjen är för mig mest känd för massa oväsen på linjerna i form av prat i mun på varandra, gubbar som satt och onanerade eller snarkade.. Kort och gott.. Nostalgi 😃

Aleya
11/9/18, 2:07 PM
#13

Ah. Mitt minne gällande heta linjen är samma

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Ghosthunter
11/9/18, 3:36 PM
#14

Heta linjen minns jag väl. Ringde några gånger, men tycker inte det var så kul. Man kan snacka om kallprat…haha…man fick ju nästan ha handskar på sig när man höll i luren😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
11/10/18, 11:37 AM
#15

Har kollat runt lite nätet.  Det finns en liknande form av Heta Linjen numera också. Fritt Forum heter det.

Surpan
11/15/18, 12:43 PM
#16

Mina föräldrar träffades via heta linjen som jag förstått det. 🙂 De var 16-17 år, men jag minns inte om det var år -83 eller -84.

/Surpan

[GIKmio]
11/16/18, 1:34 PM
#17

#16 Det måste jag säga var modigt gjort eftersom det var så många andra som lyssnade. Tänkte främst på att byta telefonnummer med varandra eller bestämma en mötesplats. Du har mycket att tacka Heta Linjen för då 😃

[VSK]
11/19/18, 5:36 AM
#18

Klart man har lagt en och annan krona på detta en gång i tiden. Minns dock inte vilket år detta lades ned. Ringde nog mest för att jag tyckte om att prata i telefon. Minns att farsan blev oxtokig på höga telefonräkningar och införskaffade telefonlås (kod) men man är ju inte tappad bakom en vagn så man slog ju senaste ringda nummer på telefonen och spelade in tonlägena för var knapp/siffra och jämförde nummersignalerna på inspelningen med telefonens knappljud. 

För att aktivera eller inaktivera funktionen så visste jag ju koderna redan (fyrsiffrig kod) 😃

#14

Kan misstolkas det där 😃

Grodan
11/20/18, 11:57 AM
#19

Jag var inte på den första stora träffen i Rålis, men väl på andra heta linjen-träffar senare. Det kom dock aldrig sådär många igen senare… (vad jag vet)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ghosthunter
11/20/18, 6:36 PM
#20

Det var gratis på den tiden som jag ringde heta linjen!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Vixxen
11/22/18, 9:48 PM
#21

Oj! De här händelserna hade jag ingen aning om.

[VSK]
11/22/18, 9:51 PM
#22

#21

Vill inte vara elak men du är sent ute 😃

Vixxen
11/22/18, 10:04 PM
#23

#22 Fick på mig fel tofflor! 🙂

[VSK]
11/22/18, 10:07 PM
#24

😛

😃

Upp till toppen
Annons: