Annons:
Etikettövrigt
Läst 1593 ggr
Lona
2018-11-10 17:40

Internets barndom

Tidsmässigt kanske Internet inte passar in på Nostalgi men med tanke på hur fort utvecklingen har gått så blir åtminstone jag nostalgisk när jag tänker tillbaks på Internets barndom - eller snarare från när det började slå igenom i slutet på 90-talet.

Vem minns den allmänna upprördheten över "Bonsai kittens"? 

Musikvideorna "Hatten är din" och "Ansiktsburk", för att inte tala om "Rysslands nationalsång på svenska" (egentligen Sovjetunionens). Jag viker mig fortfarande dubbel av videon medan familjens tonåring ser totalt nollställd ut.😃

För att inte tala om Y2K, den fruktade Millenniebuggen som man befarade skulle ödelägga hela det moderna samhället. Den har väl i och för sig inte direkt med just Internet att göra men jag tycker ändå att den hör hit.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Carmarino
2018-11-10 18:04
#1

Visst passar Internet in på Nostalgi. Det började ju på allvar på 90-talet, men fanns även innan dess.

Ett tag var det väldigt populärt att sätta svenska ord på sånger på språk som inte många svenskar förstår. Har alltid undrat hur de sångerna uppfattades av dem som förstod språket. 🙂

Här kan man lyssna på en massa ljud som tonåringarna idag aldrig har hört. 😃
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.510617/19-klassiska-teknikljud-du-kan-ha-glomt-bort

Själv är jag otroligt glad över att slippa höra ljudet av modemet som ringer upp för att ansluta till internet. 🤓


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Emo
2018-11-10 18:40
#2

Telefonmodem och en gullig lite vofsing, som bet av sladden. Amerikanska vänner som mailade bild i fel format, så det tog 10 minuter att ladda ner EN bild.
Det var ändå mycket kul att kunna nå hela världen hemifrån.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[GIKmio]
2018-11-10 19:38
#3

Oj, vad det kostade. Man blundade när man fick telefonräkningen 🙂

Tarotstollan
2018-11-10 23:26
#4

Jag kom inte i kontakt med datorer och internet förrän 2010-11, någon gång.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Lona
2018-11-11 11:25
#5

#3, Ja! Jag kopplade upp mig, sen om jag skulle skriva svar på något så gjorde jag det offline för att koppla upp igen när jag skulle posta. 😁


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Carmarino
2018-11-11 12:12
#6

#5 Det var vi nog många som gjorde. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[GIKmio]
2018-11-12 22:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Talande för 90-talets internet 😃

Carmarino
2018-11-13 05:13
#8

Ja, det är många år man suttit och väntat på Internet. 😂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
2018-11-19 05:41
#9

Tror vi var bland de första vågen av privatpersonerna i Sverige som fick ADSL. Jösses så poppis man var när man satt på 512 Kb/s och polarna satt med 56k eller liknande. Då var man kung 😃

Minns inte vad Ericsson modemet hette men det var stort som ett hus.

Maleficum
2018-11-22 23:20
#10

Har verkligen hänt mycket sen internet kom (och sen datorerna kom)! Vet att min brorsa blev intervjuad och var med i expressen(?) för att han var "städare" på nåt forum (minns inte om det var expressens egna forum eller nåt sånt).

Och den hatade uppringningen på modemet och oförmågan att kunna använda telefonen när någon var uppkopplad (vilket min brorsa var jämt kändes det som!).

Min pappa, som jobba på IBM, hade faktiskt ett tidigare nyårsfirande på jobbet innan millennieskiftet just för att testa vad som skulle hända när datorerna slog om :P

Sen hängde iaf jag en del på Lunarstorm innan övergång till att hänga på Helgon.net (som det hette då) där jag faktiskt träffade mitt ex/numera riktigt bra vän (vi var tillsammans i straxt över 10 år).

Finns ju internetmuseet med tidslinje över vad som hänt under åren som är rätt intressant att rulla i och se vad man känner igen och kommer ihåg.

Och denna lilla filmsnutt har jag skrattat till ett antal gånger sen den visades för första gången.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[GIKmio]
2018-11-22 23:44
#11

#10 Verkligen.. Folk bär med sig internet överallt numera.. På bussen, tåget, och när man sitter på toaletten.. Och att man är mer anträffbar när någon försöker ta kontakt via telefon 🙂

Carmarino
2018-11-23 03:45
#12

#10 Den filmen kommer jag också ihåg. Helt underbar. 😂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[[eskils_]]
2019-10-29 10:44
#13

Idag fyller Internet 50 år! Hipp hipp hurra! 🥳🎂🎈✨

"Den 29 oktober 1969 skickades världens första meddelande mellan två datorer och resten är historia."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/internet-fyller-50-ar-folj-med-pa-en-resa-genom-tiden

Annons:
Carmarino
2019-10-29 11:32
#14

Grattis Internet! 🎂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: