Annons:
Etikettmusik
Läst 1216 ggr
Carmarino
11/11/18, 3:48 PM

Led Zeppelin

Precis nu spelades Stairway to Heaven med Led Zeppelin på P4 Plus, och då påmindes jag om hur otroligt bra den är. Lång är den, men det gör inget. 🙂

https://sv.wikipedia.org/wiki/Led_Zeppelin

http://www.ledzeppelin.com/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
11/11/18, 3:49 PM
#1

Även Whole Lotta Love är en kanonlåt av Led Zeppelin.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
11/12/18, 9:51 PM
#2

Led Zeppelin är ett band som gått mig förbi av någon anledning. Det är praktiskt taget bara Stairway to heaven som jag känner till. Men en låt som det genom åren pratats mycket om. Att den bland annat ska innehålla dolda budskap om man spelar den baklänges.

Carmarino
11/13/18, 5:21 AM
#3

Har faktiskt aldrig lyssnat på texten till Stairway to heaven, och definitivt aldrig baklänges. 🙂 Kommer ihåg att det var något av en mardröm om man råkade dansa med någon man inte gillade när discjockeyn började spela Stairway to heaven. För det första var det en tryckare, för det andra var den låååång och för det tredje bytte den tempo efter ett tag, så man visste inte hur man skulle dansa till den. 😂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ghosthunter
11/15/18, 5:27 PM
#4

Åh, Led Zeppelin är ett av mina absoluta favoritband🙂👍👍👍 Stairway to heaven i all ära…men det finns mycket bättre låtar, som t.ex 'Then the leavee breaks', 'Custard pie", 'Kashmir', 'Ramble on'..etc..etc…dom har gjort många bra låtar🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
11/15/18, 5:29 PM
#5

Led Zeppelin var ett av de flummigaste banden i slutet av 60-talet och början av 70- talet😁👍

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
11/15/18, 8:38 PM
#6

Stairway to Heaven är det häftigaste jag upplevt från att gå från  lugn låt till ösig rivig musik tillsammans med Black Sabbaths When Death Calls 🙂

Annons:
Carmarino
11/16/18, 3:27 AM
#7

Ja, det var det som gjorde den så jobbig att dansa till. Det gick väl an att dansa tryckare, men när den bytte tempo visste man inte riktigt hur man skulle dansa. Det var ju inte disco precis. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ghosthunter
11/16/18, 3:34 PM
#8

🎧

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
11/16/18, 4:59 PM
#9

Black dog…

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
11/16/18, 5:03 PM
#10

When the levee breaks🎧

Denna låten tycker jag är Zeppelin´s bästa. Så härligt flummig!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
11/16/18, 5:06 PM
#11

#10 Jag trodde du diggade helgerna åt UFO 😃 Har aldrig sett en Led Zeppelin i din skivsamling när jag snokat i den 🙂

Ghosthunter
11/16/18, 5:09 PM
#12

The Ocean….

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
11/16/18, 5:11 PM
#13

#11 Jag har en box med 4 cd skivor + albumet "Coda"….det har du nog missat😉

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Ghosthunter
11/16/18, 5:15 PM
#14

Led Zeppelin ska ju som bekant vara en hårdrocksgrupp. Men jag tycker det är mer psychodelica/rock/blues🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
11/16/18, 5:19 PM
#15

Mer flumm och riktigt "bluesigt"…..🎧

Otroligt bra gitarrsolo av Jimmy Page här….

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
11/16/18, 6:00 PM
#16

#14 Bra att du nämner det. Det pratas mycket om att Deep Purple, Black Sabbath och Led Zeppelin är pionjärer inom hårdrocken, men många hävdar att Led Zeppelin inte är hårdrock utan bör slopas från den listan. Men det är inget att skämmas för farbrorn, Jag gillar U2 och Status Quo också fastän det inte är hårdrock som den hårdrockare jag är.. Ja, okej jag smyglyssnar på Sven-Ingvars ibland också 😂

Ghosthunter
11/16/18, 6:16 PM
#17

Men jag är ändå ingen renodlad hårdrockare, så jag har inget att skämmas för😁 Jag gillar många musikstilar.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Hayabusa]
11/17/18, 12:04 PM
#18

Utan tvekan har Led Zeppelin haft en inverkan på hårdrocken, rent generellt. Sedan är kanske varken Zeppelin eller DP särskilt "hårda" i den bemärkelsen. Ett annat band som jag växte upp med är Uriah Heep, de "smyger" lite utanför de mer kända banden.

[GIKmio]
11/17/18, 12:58 PM
#19

#18 Uriah Heep, Blue Öyster Cult, UFO och Rush är band som smög runt lite bland dom stora kända banden som du säger utan att riktigt slå till. Mitt stora favoritband är Judas Priest. Det lär dyka upp inlägg framöver. Det är något visst med brittisk heavy Metal.

[Hayabusa]
11/17/18, 1:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

#19 Glädjer mig att du nämner Blue Öyster Cult 🙂

Annons:
[GIKmio]
11/17/18, 1:07 PM
#21

#20 Om du blir glad så lär Ghosthunter bli överlycklig 😃Nej nu återgår vi till Led Zeppelin och överlåter nostalgisajtens musikinlägg ta över Judas Priest och Blue Öyster Cult 🙂

[Hayabusa]
11/17/18, 1:11 PM
#22

#21 👍

Ghosthunter
11/17/18, 2:12 PM
#23

Jaaaaa…..Blue Öyster Cult!!👍😃 Dom är bäst. Kanske skulle man göra en egen tråd med BÖC🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
11/17/18, 3:03 PM
#24

#23 Gör det då.. Jag tänker inte hindra dig 😃 Problemet är bara att nostalgiminnen kring nostalgiska band fastnat lite vid samma genre. Kul om det blev lite mer musik utanför hårdrocken. Finns ju en hel del kända band från 60-talet också. Bland annat ett band från Liverpool som jag glömt namnet på 😂

Ghosthunter
11/17/18, 3:10 PM
#25

Eller kanske Kalle Jularbo?😂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
11/17/18, 3:16 PM
#26

#25 😂

Ghosthunter
11/17/18, 3:23 PM
#27

Jularbo metal swingers😂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Carmarino
11/17/18, 3:38 PM
#28

#24 Det kommer så snart jag hinner. Har massor "på vänt", men som julfreak så är prio 1 just nu julförberedelserna. 😉😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ghosthunter
11/17/18, 5:00 PM
#29

#28 Lugn…..du startade iaf en tråd med en kanonbra grupp!😉

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Carmarino
11/17/18, 5:31 PM
#30

#29 Ja, men det finns ju många fler. 🙂

Har fotograferat (nästan) alla mina gamla LP-skivor, så det kommer nog lite inlägg om dem framöver. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
11/26/20, 10:17 PM
#31

Jag har den senaste tiden börjat bekanta mig mer och mer med Led Zeppelin.
Communication Breakdown (1969)

[Hayabusa]
11/28/20, 7:32 AM
#32

"Kashmir"…

Carmarino
8/30/21, 4:24 PM
#33

På SVT Play kan man se ett program om Led Zeppelin:

Led Zeppelin - Good times, bad times

Per Sinding-Larsen träffar 2003 de tre överlevande i tidernas mest beryktade rockband. Möt Robert Plant, Jimmy Page och John Paul Jones i en intervju varvat med unika konsertbilder.

Kan ses till de 25 februari 2022.

https://www.svtplay.se/video/32262503/led-zeppelin-good-times-bad-times


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Per Sinding-Larsen träffar 2003 de tre överlevande i tidernas mest beryktade rockband. Möt Robert Plant, Jimmy Page och John Paul Jones i en intervju varvat med unika konsertbilder.
Upp till toppen
Annons: