Annons:
Etikettersportidrott
Läst 3909 ggr
[GIKmio]
11/22/18, 8:50 PM

I backspegeln: Sport&Nostalgi

18 juli 1994 samlades över 50.000 människor i Rålambshovsparken i Stockholm. Inte för att träffas via en ny telefonkommunikation (ni som hängt med i Heta Linjen-tråden förstår vitsen 🙂 ) utan för att välkomna svenska fotbollslandslaget som kommit hem från Fotbolls-VM i USA med bronsmedaljerna runt halsen. En helt galen sommar med värme, fontänbad, biltutor, svenska fotbollsfans överallt och fotbollssommaren vi aldrig glömmer.. 

Nu backar vi några årtionden..Det finns flera nostalgiska sportminnen.. Inte bara av själva spelet utan även vad vi själva gjorde precis då..

Annons:
[GIKmio]
11/22/18, 10:12 PM
#1

Olympiska ishockeyturneringen i Lake Placid 1980. Tidernas största hockeyskräll. USA-Sovjet 4-3..

Sovjet hade fyra år tidigare förlorat föga överraskande mot Polen med 6-4 i VM. Men detta var praktiskt taget ett amerikanskt juniorlandslag som besegrade den svårslagna röda hockeymaskinen. Som mot alla odds vann OS-guld. Do you believe in miracle? ( tror du på mirakel? ) Det är gåshud och nostalgi..

Klippet startar inte automatiskt så klicka på Titta på Youtube

[GIKmio]
11/22/18, 10:34 PM
#2

Nu en riktig klassisk sportnostalgi som jag tror fler känner igen sig. I mitten av 80-talet så hände det att skollektionen ställdes in. Till och med dom som inte förstod sportens tjusning redan då jublade. In i klassrummet kom en TV-apparat. Ingemar Stenmark ska starta första åket snart. Det får vi inte missa, sade läraren 😃

[ludgopelle]
11/22/18, 11:55 PM
#3

#0 Sommaren 1994, ja det var härliga tider det.⚽😎🌞

[GIKmio]
11/23/18, 5:54 PM
#4

#3 När landslaget reste till USA fanns det en person som såg detta scenario framför sig. Förbundskapten Tommy Svensson. Sverige hade sin träningsanläggning i San Diego och den kaliforniska hettan var övermäktig. Under en paus samlade han laget och präntade in i spelarna att nu måste vi vänja oss vid tanken att vi kan gå riktigt långt. Vi kan rentav spela en VM-final. Då var det säkert många av spelarna som skrattade och skakade på huvudet. Jag har sett mängder av dokumentärer och krönikor från dom veckorna så jag minns det mesta. Inte bara av spelet på planen utan även det som pågick vid sidan av 🙂 

Nu blev det ingen final. Ett slitet Sverige med skador, småskavanker och avstängningar orkade inte stå emot Brasilien i semifinalen (0-1).. Men i bronsmatchen dök ett helt nytt lag upp och utklassade Bulgarien med 4-0.

[GIKmio]
11/24/18, 5:16 AM
#5

Som värmlänning och rallynörd så är det fint att se tillbaka till svenska rallyt i dom värmländska skogarna för 40 år sedan. Vilka vintrar vi hade i februari på den tiden. Snön kom i november och låg kvar långt fram i mars.  Är man riktigt påpälsad och har riktiga handskar och vinterkängor och slipper frysa om fingrarna och tårna så är det en riktig njutning att se 🙂

Caeli
11/24/18, 12:19 PM
#6

#2 Min klassföreståndare i mellanstadiet var väldigt sportintresserad. Likaså läraren som hade klassen i rummet bredvid. Så i vår lilla vinkel av skolan stannade allt skolarbete av så snart Stenmark åkte…⛷️ Blev ju en hel del tid som ägnades åt annat än studier men vi klarade oss bra ändå!😁

Annons:
[GIKmio]
11/24/18, 4:18 PM
#7

#6 Det var så. Många yngre idag tror att man skojar. Men Ingemar Stenmark var så stor och folkkär på sin tid. Inte minst så gjorde Lasse Åberg en hyllning till detta i Sällskapsresan 2-Snowroller då ett viktigt möte fick vänta. Ingemar ska starta 😃

[ludgopelle]
11/24/18, 8:31 PM
#8

Jag minns med glädje världsmästerskapen i friidrott 3-15 augusti 1995 i Göteborg. Då var det fest i Göteborg natt som dag. Det blev en del öldrickande på uteserveringarna på Avenyn för min del,🍻😊 och ett fantastiskt vackert väder var det under dessa augusti dagar.😎 Då maraton loppet ägde rum, cyklade jag och mina kompisar runt i stan, och kunde på så sätt se löparna vid flera tillfällen. Jag är väldigt glad att jag har upplevt just dessa fantastiska och unika dagar i Göteborg historia.😊 Kanske någon mer som har något minne från detta?

[GIKmio]
11/24/18, 8:46 PM
#9

#8 Friidrott är inte min grej men jag gillar maraton och löpartävlingar. Och alltid kul med folkfester 🙂

[GIKmio]
11/24/18, 8:53 PM
#10

Sverige vann VM-guld i Colorado Springs 1962.. Sedan stod det svårslagna Sovjet och Tjeckoslovakien i vägen. Men 1987 hände det plötsligt.. När Tomas Sandström gjorde 2-2 mot Sovjet skrev han även in sig i historien som målskytt för det snyggaste mål Sverige någonsin gjort i ett avgörande sammanhang.

Tant Grön
11/25/18, 12:41 AM
#11

#10 Var inte gammal när jag såg den matchen 1962. Minns målet som Sverige gjorde när Kanada tagit ut sin målvakt  -Pucken gliiider in i mååål.

[Hayabusa]
11/25/18, 9:50 AM
#12

Summit Series 1972. Nu skulle det bevisas vilka som var bäst i världen när det gäller hockey - Kanada eller Sovjet? Matcherna sändes på svensk TV och som hockeyintresserad grabb var det stort att äntligen få se de mytomspunna kanadensarna. Vad Sovjet gick för, det visste vi redan…på den tiden var de i en klass för sig själv och Tre Kronor blev förödmjukande mer än 1 gång.

[GIKmio]
11/27/18, 5:23 PM
#13

#12 Det blev rätt så jämna bataljer. Kanske inte lika jämnt som i dom tre Canada Cupfinalerna 1987. Mer jämnt än så  går det inte att komma 🙂

Annons:
[Hayabusa]
11/28/18, 10:05 AM
#14

#13 Sovjet hade ett fantastisk lag med otroligt skickliga spelare medan Kanada förlitade sig på en annan typ av hockey. Intressant att se hur NHL utvecklade sig med betydligt mer europeiskt inslag.

[GIKmio]
11/29/18, 6:10 PM
#15

#14 Kanada mönstrade bland annat Ken Dryden, Tony Esposito, Pat Stapleton, Bobby Orr ( uttagen, men spelade ej, men vilken klassisk Kanadauppsättning utan Orr? ), Guy Lapointe, Phil Esposito ( råskinnens råskinn ), Yvan Cournoyer, Paul Henderson ( lagets stora dåtida stjärna ), Stan Mikita, Bobby Clarke, Marcel Dionne

Sovjet mönstrade bland annat Vladislav Tretjak ( legenden ), Alexander Ragulin ( jättebacken ), Alexander Maltsev, Boris Michajlov, Alexander Jakusjev, Vladimir Petrov, Valerij Charlamov, Vladimir Vikulov.. 

Detta är nostalgi! Det var före min tid, men många av dessa gubbar samlade man på i form av hockeybilder.

[GIKmio]
11/29/18, 6:45 PM
#16

Nutidens ishockey kan vara brutal och det händer att spelare slåss på isen. Men frågan är om vi någonsin får uppleva något liknande igen nu för tiden i NHL? Madison Square Garden i New York 23 december 1979. Elaka pojkar från Boston som inte fick några julklappar det året 🙂Det vimlade av råskinn som knappt kunde åka skridskor, men slåss kunde dom. Och som kommentarorerna säger så var det mest oroande att någon åskådare skulle bli allvarligt skadad. Det var dom sylvassa skridskorna som var den största faran..

Tant Grön
11/29/18, 6:54 PM
#17

#16 Sverige brukade ju ryka ihop med ryssarna. Det ingick ju nästan förr i hockyn, har för mig att det var mer förr än det är nu. Tyckte det var kul att se när jag var barn.

[GIKmio]
11/29/18, 7:04 PM
#18

#17 Min mamma är inte speciellt intresserad av varken hockey eller fotboll. Men hon tyckte det var roligt när Kanada spelade för dom slogs ofta. Och så hade dom inte hjälm på huvudet, vilket nu i efterhand kan ses som mer eller mindre livsfarligt. Sedan gillade hon när Brasilien spelade fotboll med sina fotbollskonster och artisteri. Farsan var mer för boxning. Hans intresse väcktes väl 1959 som för många andra svenskar då Ingemar Johansson blev världsmästare i tungviktsboxning på Yankee Stadium i New York. "Ingo" golvade regerande mästaren amerikanen Floyd Patterson ett antal gånger. Floyd tog senare revansch och tog tillbaka världsmästartiteln. Bittra rivaler i boxarringen-Goda vänner för resten av livet vid sidan av..

[ludgopelle]
11/30/18, 9:17 PM
#19

#16😂😂Ha Ha Ha

[GIKmio]
12/1/18, 1:06 AM
#20

Fotbolls-VM 1986 i Mexiko. Ett av tidernas bästa VM. Trots värmen, den tunna luften på grund av att flera matcher spelades på orter högt belägna över havet och att Sverige inte deltog. Argentina ( många hävdar endast Diego Maradona ) mötte Västtyskland i VM-finalen på Aztekastadion i Mexico City. Argentina vann med 3-2 och blev världsmästare.

Annons:
[GIKmio]
12/1/18, 2:23 PM
#21

En rolig nostalgisk sporthändelse är från Vinter-OS i Calgary 1988. Sverige vann OS-guldet i herrstafetten på längdskidor. Janne Ottosson och Gunde Svan hade redan kört sina fem kilometer. Tredje man ut var Thomas Wassberg. På startlinjen för att köra det fjärde och avslutande varvet stod Torgny Mogren. En ung OS-debutant från Hällefors i Västmanland som var rejält nervös. När Wassberg växlade över fick han en dunk i ryggen och dom uppmuntrande orden -Nu är bollen din, pojkjävel!"Molle" blev förmodligen vettskrämd mitt i all nervositet av den skäggige Wassberg i det ögonblicket, men höll senare distansen ut 😃

En sak som dök upp i Mästarnas Mästare på SVT en gång i tiden.

[GIKmio]
12/1/18, 3:02 PM
#22

En annan rolig händelse från förr..

Rolle Stoltz var inte bara en framgångsrik back i Djurgården och svenska landslaget Tre Kronor på sin tid. Han var dessutom en rolighetsminister som få kan uppmäta sig med. Den legendariske Lennart Hyland refererade en gång för radion intill rinken. Hyland var känd för att prata fort. Vid ett tillfälle åkte Stoltz fram till Hyland och sade -Du Lennart, du får inte prata så fort, vi hinner ju inte att spela. Rolle Stoltz gick bort 2001 och sörjdes inte bara i hockeysverige utan även runt om i landet. Han var verkligen folkkär.

[ludgopelle]
12/12/18, 10:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Farsans gamla favorit skiva från 1958 "Vi hänger med" med Nacka Skoglund.⚽😃

Carmarino
12/13/18, 3:17 PM
#24

#23 En av mina favoriter också, men jag har aldrig haft skivan. Vet inte ens om den fanns att köpa när jag var gammal nog att kunna köpa skivor. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
12/13/18, 6:46 PM
#25

Mannen, myten, legenden. Det var riktig show när den hetlevrade amerikanen blossade upp. McEnroe dyker upp i veteranmatcher och uppvisningsmatcher ibland nu för tiden. Temperamentet har svalnat en aning med åren även om tjurskalligheten och vinnarmentaliteten fortfarande finns där. Publiken i Kungliga Tennishallen i Stockholm var inte sena med att börja bua och därmed spädde på med mer tändvätska..

[GIKmio]
12/13/18, 7:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

#23 Annan fotbollsnostalgi om svenska fotbollsgrabbar som for till VM i Västtyskland sommaren 1974. Det gick inte lika bra som 1958 då vi blev tvåa. Men en femteplats blev det. Åbys fotbollsgrabbar med Ronnie Hellström, Ralf Edström och Björn Nordqvist i spetsen tog i för kung och fosterland inte bara på fotbollsplanen utan även framför mikrofonen. 

https://www.youtube.com/watch?v=21bevvVJEuk

Carmarino
12/13/18, 7:18 PM
#27

Ralf Edströms och Ronnie Hellströms polisonger går inte av för hackor. 👍
(De är de enda av spelarna jag känner igen. ☺️)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[GIKmio]
12/13/18, 7:24 PM
#28

#27 Den korta liraren ståendes fyra från vänster är Ove Kindvall som har en bror som också erbjuder nostalgi på sitt håll. Radioprofilen Kaj Kindvall. Sittandes på huk längst till höger är Bosse Larsson. Legend i Malmö FF.

Carmarino
12/13/18, 7:31 PM
#29

#28 Ja visst ja, Bosse Larsson missade jag. Honom känner jag också igen. Ove Kindvall känner jag däremot bara igen namnet på.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[ludgopelle]
12/13/18, 8:22 PM
#30

#26 Farsan har en fotboll med Ronnie Hellströms autograf.😊

[GIKmio]
12/13/18, 8:48 PM
#31

Thomas Wassberg vann OS-guld på längdskidåkningens 15 km i vinter-OS i Lake Placid 1980. 0.01 sekund före Juha Mieto. Efteråt ville Wassberg dela guldmedaljen i två delar med Mieto, vilket finländaren sa nej till. När Wassberg fick Svenska Dagbladets bragdmedalj samma år vägrade han att ta emot den eftersom skidkollegan och vännen Sven-Åke Lundbäck inte fick den 1978. Det tog hela 33 år innan Wassberg tog emot medaljen. För många ansedd som sur och vresig. Men en av dom mest godhjärtade idrottsmän Sverige någonsin upplevt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Thomas_Wassberg

[GIKmio]
12/15/18, 2:05 PM
#32

Den brittiske backhopparen Michael Edwards, mer känd som Eddie the Eagle, slog världsrekord på sin tid. Som den sämsta backhoppare som världen skådat. Klippet är från vinter-OS i Calgary 1988 där han landade på 73.5 meter. Som vanligt när man publicerar videos från OS så startar inte videon automatiskt. Tryck på Titta på Youtube.

Dioramabyggare
12/21/18, 11:12 PM
#33

#26, #27: nä, de är verkligen "något extra", de polisongerna!

[GIKmio]
1/11/19, 4:13 PM
#34

Det är vinter. Och en av dom finaste vinteridrotter  som finns. På den tiden spelades bandy utomhus överallt. 1957 vann Sovjetunionen VM-guld i det första världsmästerskapet. Sedan vann man alla världsmästerskapen som spelades vartannat år fram till 1981 då Sverige bröt trenden och tog sitt första guld. I VM-finalen 1987 vann Sverige VM-guld efter 7-2 mot Finland. Den första VM-finalen där Sovjetunionen inte deltog.

Annons:
[GIKmio]
1/11/19, 4:28 PM
#35

#34 När man är inne på bandy och nostalgi.. 

Gösta "Snoddas" Nordgren ( 1926-81 ) sjöng inte bara in en klassiker i den svenska musikhistorien. Han var även en framstående bandyspelare i Bollnäs GIF ( SM-guld 1951 och 1956 ) på sin tid.. Snoddas avled hastigt under en innebandymatch i Vänersborg 1981 av hjärtproblem.

[GIKmio]
2/9/19, 3:00 PM
#36

Tom Kuhnhackl är en tysk 26-årig kille som spelar i New York Islanders i NHL. Pappa Erich stöttar precis som andra hockeyfarsor. Det är bara det att pappa Erich inte är vem som helst. Han är den största spelaren i tysk hockey genom tiderna. Ett ljudlöst klipp från OS 1984 i Sarajevo från matchen Västtyskland-Finland där Erich Kuhnhackl visade sin storhet.

https://www.nhl.com/islanders/news/kuhnhackl-continues-fathers-impressive-hockey-legacy/c-304619732 Länken är på engelska..

[GIKmio]
3/6/19, 7:44 PM
#37

Per-Eric "Pelle" Lindbergh (1959-1985) skulle ha fyllt 60 år i maj. Hans prestationer på isen är idag nostalgi. Efter säsongen 1984-85 mottog Pelle Lindbergh priset Vezina Trophy som den första europeiska ishockeymålvakt att utses till NHL:s bästa målvakt.  I november 1985 omkom han endast 26 år ung då hans bil i hög hastighet körde rakt in en betongmur i New Jersey. Kung på Södermalm i Stockholm och hos Philadelphia Flyers i NHL..

Ford -57
3/9/19, 8:15 PM
#38

Idrott luktar svett, Sport luktar bensin å avgaser👍

[GIKmio]
4/27/19, 11:00 AM
#39

I dessa dagar pågår SM-final i ishockey mellan Djurgården från Stockholm och Frölunda från Göteborg. Öst mot Väst. I min ungdom hade den fjärde filmen i filmserien om boxaren Rocky en hedersplats i filmhyllan. Ryssen Ivan Drago spelad av vår egen svenska actionhjälte Dolph Lundgren i en av filmhistoriens största boxningsscener mot sin goda vän Sylvester Stallone som amerikanska boxaren Rocky Balboa. Öst mot Väst. I Canada Cup 1987 spelades finalen i bäst av tre matcher. Sovjetunionen vann första med 6-5, Kanada vann den andra med 6-5, i den tredje vann Kanada med tro det eller ej.. 6-5. Öst mot Väst.. Canada Cup 1987 är det häftigaste jag minns från barndomen hockeymässigt..

[GIKmio]
6/21/19, 12:13 PM
#40

Midsommarafton för 25 år sedan. Midsommarnatten vi aldrig glömmer från Pontiac Silverdome i Michigan, USA. Sverige-Ryssland 3-1 i fotbolls-VM.

[GIKmio]
6/21/19, 10:52 PM
#41

#40 Brollin, Dahliin, Stefen Schwåårz, Nilsen. Låter som TV/Data-spelet FIFA 98 med engelsk kommentator😃 Och det är nostalgi också. Fy tusan vad man spelade FIFA fotbollsspel på både på TV och dator för 20 år sedan.

Annons:
[GIKmio]
7/10/19, 8:58 PM
#42

IFK Göteborg. Blåvitts framfart i fotbollseuropa 1982. Och fyra spelare i laget hette Glenn.. Hysén, Holm, Schiller och Strömberg. Otroligt bara det.

[GIKmio]
11/10/19, 8:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Sovjet debuterade 1954 i ishockey-VM. I vinter-OS i Innsbruck 1976 tog man sitt fjärde raka OS-guld. Övre raden fr.v Gusev, Vasiljev, Tsyganov, Sjalimov, Detkin (massör) Mellanraden fr.v Loktev, Charlamov, Bjelakovskij (läkare), Alexandrov, Babinov, Zjluktov, Ljapkin, Kapustin, Jakusjev, Petrov, Jursjinov (tränare) Främre raden fr.v Tretiak, Luttjenko, Sjadrin, Kulagin (chefstränare), Michajlov, Maltsev, Sidelnikov. Från 1976 års OS-krönika.

Emo
11/12/19, 1:49 PM
#44

#23 En helt fantastisk låt. 😃
Fotbollsnostalgi är för mig när min man (då hade vi sällskap) och jag satt i hans bil och lyssnade på radion. 1958 Tänk vad tiden går.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Hayabusa]
11/12/19, 2:17 PM
#45

#43 Sovjet hade ett grymt lag som dominerade över lång tid. En anledning var givetvis de något annorlunda förutsättningarna jämfört med övriga landslag.  Men de var fruktansvärt bra.

[GIKmio]
11/12/19, 2:48 PM
#46

#45 I VM 1981 i Göteborg vann Sovjet över Sverige med 13-1. Efter att första perioden slutat 0-0. Men sedan började uppvisningen. Stod 6-0 efter andra perioden..

[GIKmio]
11/12/19, 3:06 PM
#47

#46 1981 åkte fortfarande ett stort antal transatlanter runt utan hjälm. Bland annat i Canada Cup. Men i VM var det hjälm som gällde. Kanadensaren Guy Lafleur tog motvilligt på sig hjälmen. Vilket var tur. I första bytet i premiären mot Nederländerna åkte han på en rejäl tackling och slog bakhuvudet i full kraft mot isen.

[Hayabusa]
11/12/19, 4:59 PM
#48

#46 Precis - man hade känslan, inför match, att nu har vi bra chans att rubba Sovjet. Sedan krossade de oss totalt…

#47 Kul också att se målvakternas masker från förr, Inte mkt till skydd…exempelvis "Honken" använde hjälm men ingen mask. Så småningom började även han använda mask, men vet inte när.

Annons:
[GIKmio]
11/12/19, 5:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

#48 Finländske målvakten Antti Leppänen i OS 1976. Glöm att kolla in pucken. Kolla på den masken istället.

[GIKmio]
11/22/19, 3:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Toini Gustafsson vann två guld och ett silver i damernas längdskidåkning vid OS i Grenoble 1968. För detta fick hon Svenska Dagbladets guldmedalj ( Bragdguldet ) samma år. Toini var dåtidens Billan, Charlotte, Stina och Frida. Men under en tid då kvinnor ansågs av vissa passa bäst i köket. Bild från 1968 års OS-krönika.

Carmarino
11/22/19, 4:34 PM
#51

Har aldrig varit särskilt sportintresserad, men jag kommer faktiskt ihåg när hon vann. Det var stort att en svensk kvinna fick guldmedalj i ett OS.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
11/29/19, 8:53 AM
#52

Idag är det 50 år sedan det första Tipsextra sändes. En klassiker!

https://www.svt.se/sport/fotboll/har-startade-svenskarnas-karlek-for-engelsk-fotboll

[Hayabusa]
11/29/19, 9:02 AM
#53

#52 En klassiker! Åtminstone för oss som var med…fast jag inbillar mig att det gjorde något för fotbollsintresset i Sverige, rent generellt. Som påverkar än idag.

[Göstage]
11/29/19, 9:11 AM
#54

Ja, det är nog svårt att beskriva för de som inte var med då! Idag kan man ju ladda ner "vilken match man vill", men då var det ett sätt att umgås för fotbollsintresserade, och det var kanske inte obefogat när vissa kallade det för "groggextra"…🤪

Inte sällan blev matcher inställda och flyttade, men på något underligt sätt så fixade man nästan alltid fram reservmatchervid sådana tillfällen.

[Hayabusa]
11/29/19, 9:18 AM
#55

#54 Precis, det var helt andra tider & förutsättningar. Skulle gissa att ett lag som Arsenal fick en hel del följare i Sverige, just tack vare Tipsextra.

Annons:
[GIKmio]
11/29/19, 5:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Grattis Tipsextra 50 år.. Tyvärr blev Tipsextra endast 26 år egentligen… Formatet lades ned 1995 och förlades till annan TV-kanal och en annan liga.. Här är förresten Tipskupongen till lördagsomgången 29 november 1969. Första matchen som sändes i Tipsextra var Wolverhampton-Sunderland..

[Göstage]
11/30/19, 7:58 AM
#57

Även i Norge firar man "Tippekampens" femtioårsdag. Arne Scheie är den norske kommentator som refererat flest matcher, och han har tagit ut ett All Star Team som väcker minnen:

https://www.nrk.no/sport/scheies-stjernelag-fra-tippekampane-1.14790283

[GIKmio]
11/30/19, 8:03 AM
#58

#57 Det var väl Lars-Gunnar Björklund som under ett besök i England kom på idén att ta med sig den engelska fotbollen hem till Sverige. Engelsk fotboll lär vara ännu större i Norge. Flera av deras landslagspelare har genom åren varit proffs där.

[Göstage]
11/30/19, 8:42 AM
#59

Ja, Björklund kläckte idén, och lyckades ro projektet i land med norsk och dansk assistans. Wikipedia: "Eftersom förhållandena var likartade i Danmark och Norge tog Lars-Gunnar upp frågan med sina skandinaviska kollegor. Sveriges Radio-TV lyckades, tillsammans med DR och NRK köpa sändningsrättigheter av ITV för 1 500 dollar per match. Sveriges Radio/TV:s andel var 850 dollar per match."---

Lite skillnad på sändningsrättigheterna idag, och även då var det billigt - brittiska kanaler sägs ha varit rätt avundsjuka på de nordiska fakturorna…

Ford -57
11/30/19, 5:23 PM
#60

En bollsparkare sjunger en känslosam å fin visa, från -55 Tjotta Olsson.

Carmarino
1/13/20, 12:44 PM
#61

Även jag, som inte är särskilt sportintresserad, känner till Göran Zachrisson. Imorgon klockan 20.00 visar SVT1 "Göran Zachrisson - porträttet", men den finns redan nu att se på SVT Play. En både intressant och lite sorglig berättelse.

Minns att Björn Skifs i en av sina shower hade en parodi på en golftävling där speakern helt klart hade lånat drag av Göran Zachrisson. Tyvärr verkar den inte finnas på Youtube, men jag kommer ihåg att jag tyckte den var väldigt rolig.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
1/13/20, 1:05 PM
#62

När jag läste om GZ fick jag en minnesförnimmelse av att han läste introtexten i "den första TV-såpan" Lödder på sin tid, apropå ingenting.

Minns också sketchen med Skifs och även jag tyckte den var kul.

Annons:
Carmarino
1/13/20, 1:13 PM
#63

Det var inte GZ som läste introtexten till Lödder, utan det var Anders Gernandt. Dessutom var det inte introtexten, utan efter programmet talade han om vad som skulle komma i nästa avsnitt.🙂

https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6dder

https://sv.wikipedia.org/wiki/Anders_Gernandt


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
1/13/20, 1:28 PM
#64

Bara nästan då…😃(Javisst var det Gernandt!)

Carmarino
1/13/20, 1:30 PM
#65

Du kom i alla fall ihåg att det var en manlig svensk speaker när Lödder visades i Sverige. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
1/13/20, 3:51 PM
#66

Minns faktiskt Jessica Tate och Burt också, till minförvåning…😃

Carmarino
1/13/20, 4:29 PM
#67

Vem kan glömma dem - och Billy Crystal också. Han slog ju igenom i den serien. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
5/6/20, 10:55 AM
#68

Kanal 5 visar ett program om tennisspelaren Mats Wilander på tisdag den 12 maj kl. 21.00-22.00. Programmet heter "Mats Wilander: Game, set och Mats" och finns redan nu att se på Dplay.

https://www.dplay.se/program/game-set-och-mats-wilander


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
6/5/20, 9:33 PM
#69

Klassiska dueller vi minns. Stenmark vs. bröderna Mahre, Borg vs. McEnroe, Wilander vs. Leconte, Edberg vs. Becker. Och folk satt fastklistrade framför TV:n

Annons:
Carmarino
3/27/21, 2:21 PM
#70

Idag fyller Thomas Wassberg pensionär. Han är den andre av de klassiska 56:orna som uppnår pensionsåldern. Två av dem är tyvärr döda (Linda Haglund och Frank Andersson), så den tredje och sista i raden blir Björn Borg. Han blir 65 år den 6 juni.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
3/27/21, 4:13 PM
#71

#70 När han var aktiv var det många som ansåg honom vara vresig, men samtidigt om har vinnarskalle och misslyckas och får en mikrofon rakt framför nyllet innan man fått pusta ut så är det förståeligt. Precis som Stenmark har han deltagit i Mästarnas Mästare. Han verkar vara väldigt snäll och omtänksam.

Carmarino
3/27/21, 4:18 PM
#72

#71: Läste en intervju med honom i Helsingborgs Dagblad (tyvärr betalartikel). Där skriver journalisten så här:

Vi har väl alla bilden av den lite tjurige och fåordige Wassberg med oss och när jag skickar sms-frågan om en pratstund, är jag inte alls säker på svaret. Men det kommer snabbt – ”Hej, det går nog bra kanske inte i morron prova å ring senare i veckan”.

Det blir 35 minuters öppenhjärtigt samtal om karriären, Åsarna, ensamkommande flyktingpojkar, tv-shower och det unika gänget 56:or. Fåordighet är inte ordet för samtalet, tjurighet bara när han ska beskriva sin egen framgång.

– Jag hade väl de fysiska förutsättningarna medfött. Det var grunden. Sen var det tjurigheten att hålla på och träna så mycket för att nå toppen. Jag kände för det, det funkade och jag ville vara bäst.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
3/27/21, 7:10 PM
#73

#72 Jag uppmärksammade Wassberg för några år sedan i #21 och #31 Nu är bollen din pojkjävel 😅

Carmarino
3/28/21, 4:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

Hittade en autograf i gömmorna häromdagen. Fick den för många år sedan av min far. Namnteckningen är helt oläslig, så hade jag inte skrivit namnet under hade jag inte hade haft en aning om vad det stod. Autografen är skriven av Hans Fagher, som på den tiden (tror det var någon gång sent 1960-tal) var lagledare för svenska juniorlandslaget i friidrott och ledamot av Svenska friidrottsförbundets styrelse.

Hade ingen aning om vem han var då, och det har jag fortfarande inte, men min far var väldigt imponerad över att han hade fått autografen. Tydligen var Hans Fagher aktiv inom idrotten långt senare. Hittade den här sidan, där det står att han avgått som ordförande för Wärnamo Sportklubb 2014 - efter att ha varit med där i 55-56 år. 👍

http://gamla.xn--vrnamo-bua.nu/sport/arnold-ska-fora-wsk-vidare/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
4/6/21, 4:15 PM
#75

Anrika och klassiska Brynäs IF från Gävle gick upp i högsta serien 1960, och har sedan dess aldrig åkt ur. Men nu i vår kan den bedriften ta slut för laget som vunnit 13 SM-guld genom åren. Ett klipp från tiden då man dominerade svensk ishockey.

[Hayabusa]
4/6/21, 6:12 PM
#76

#75 Brynäs spelade final våren 2017 mot, just det, HV71. Nu får de våndas i ett kval som betyder att något av lagen spelar i Hockeyallsvenskan nästan säsong. Med all vad det innebär.

Annons:
[GIKmio]
4/6/21, 6:22 PM
#77

#76 HV71 gick upp 1979 men åkte ur efter en säsong. Men varit bosätta i högsta serien sedan 1985 så dom har också hängt med sedan min barndom. Men det är något speciellt och klassiskt över Brynäs.

[GIKmio]
4/9/21, 12:35 PM
#78

#77 HV71 som står för Huskvarna Vätterstad och bildades 1971 som en sammanslagning av dom båda föreningarna Husqvarna IF och Vätterstads IK. 1985 gick man upp i högsta serien Elitserien med bland annat Ivan Hansen och Roland Eriksson, båda med erfarenhet från Leksands IF. Nu kan den epoken precis som för Brynäs ta slut inom den närmaste tiden.

  • Redigerat 4/9/21, 1:16 PM av [GIKmio]
[Göstage]
4/24/21, 8:55 AM
#79

Jens Linds program i två delar om Sven Tumba, hans idrottande, hans tid och hans släkt kan ses på SVT Play till april 2022 och är njutbart inte bara för oss oldtimers som var med då.

Sven Tumba är en av Sveriges största idrottsmän genom tiderna, landslagsman i ishockey, fotboll och golf. Hans karisma fick allt från ståplatspubliken till kungahuset att smälta. Allt låg öppet för nationalidolen, men vad gör oreserverade hyllningar med en människa? Gränslösheten skulle följa honom i kärlek, sport och affärer. Med ett unikt arkivmaterial blir filmen en resa över hela 1900-talet där två helt olika släkter strålar samman, med Sven och hans fru Mona i centrum. Familjen Johansson, senare Tumba, har rötter i svältens och depressionens Berlin. Mona Nessims familj tillhör Stockholms societet med stor våning på Östermalm och lanställe i Saltsjöbaden. Mona och Svens romans är en chock för hennes föräldrar som tycker att en idrottsstjärna inte är fin nog för familjen Nessim. Ett mångsidigt och osminkat porträtt om livet bakom rubrikerna av filmaren Jens Lind. Del 1 av 2: Idolen.
[GIKmio]
4/24/21, 9:25 AM
#80

#79 Dom var härliga dom där gubbarna. Tyvärr är dom flesta borta idag.. När Ulf Sterner som fortfarande är i livet debuterade i Tre Kronor var hans första citat från Tumba "spela pucken till mig" innan han stack iväg igen 😁

[GIKmio]
4/24/21, 9:47 AM
#81

#75#78 HV71 fick lämna högsta serien efter 36 år och Brynäs får fortsätta. Men SHL får tillbaka ett klassiskt norrlandslag nästa säsong i antingen Timrå eller Björklöven. Men det kommer ta en stund innan vi får veta vilket lag på grund av att coronapandemin stoppat kvalet.

[Göstage]
4/25/21, 1:06 PM
#82

#80 Det finns en klassisk Tumbareplik från när han spelade fotboll för Djurgården och mötte MFF. Malmöspelaren Sven Hjertsson gick före matchen fram till Tumba och frågade lite spydigt var han hade klubban någonstans. Givetvis gjorde Tumba ett mål, och när han passerade Hjertsson på väg mot mittlinjen ropade han "Kul sport det här, Sven! Vad sa du att den hette nu igen?"

Carmarino
4/25/21, 3:36 PM
#83

#82: Typiskt Tumba. 😊
Har du sett dokumentären om honom ännu?

https://www.svtplay.se/tumba-en-slaktsaga


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sven och Mona Tumba var i decennier ett av Sveriges mest omskrivna par. Det är berättelsen om hur den stora idrottsstjärnan från en stökig bakgrund möter överklassflickan från Östermalm. En fängslande släktsaga med unikt arkivmaterial där idrottsliga bragder blandas med privatlivets toppar och dalar i en resa över 1900-talet fram till idag. Nya sidor kommer fram om huvudpersonerna i denna nutidshistoria med allt från kärlek, krig och en kunglig romans.
Annons:
[Göstage]
4/25/21, 4:45 PM
#84

#83 #79 Ja, de kollade jag in på SVT Play när de var färska.

Min far blev hembjuden till honom på sin tid, och en släkting var med och ordnade en kändisgolf en gång med Sven Tumba som en av de inbjudna gästerna (där gaget gick till Barncancerfonden). Han var precis som det sägs i dokumentären, en "snäll egoist". Han hamnade snabbt i centrum och "bjöd på sig själv" som det brukar heta, utan några divalater.

  • Redigerat 4/25/21, 4:45 PM av [Göstage]
Carmarino
4/25/21, 4:59 PM
#85

#84: Såg hans son en gång, på en golftävling. Han var inte så gammal då, och stod och pratade med Jesper Parnevik - som inte heller var så gammal då. Tiden går… 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
4/27/21, 4:51 PM
#86

#84 Jag har sett en bild från min hemort när Djurgården kommit på besök där Tumba och Stoltz ( om jag inne minns fel ) anländer till isbanan med spark 😁 Det var nog mycket spex på den tiden.

[GIKmio]
4/30/21, 8:18 AM
#87

En annan historia man växt upp med är från när Sverige vann VM-guld i Moskva 1957 och man bytte ut nationalsången mot "Helan går". Det var väl Tumba som låg bakom det också 🙂

[GIKmio]
5/4/21, 8:05 AM
#88

4 maj 1991.
ldag är det på dagen 30 år sedan Sverige vann VM-guld i ishockey som detta år avgjordes i Finland. Mats Sundins numera klassiska mål mot Sovjet. Det skulle senare visa sig att det var den sista VM-matchen mot Sovjet någonsin.

Carmarino
5/4/21, 8:38 AM
#89

#88: Samma dag vann Sverige även Eurovision Song Contest genom Carola och låten Fångad av en stormvind, så det var dubbelt guld då. Inte sport kanske, men tävling åtminstone. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
5/4/21, 2:24 PM
#90

#88: Läste precis i en artikel att det blev ytterligare ett VM-guld den 4 maj 1991. Thomas von Scheele och Peter Karlsson tog nämligen guld i dubbel vid bordtennis-VM i Japan. 👍

https://sv.linkfang.org/wiki/V%C3%A4rldsm%C3%A4sterskapen_i_bordtennis_1991


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 5/4/21, 2:25 PM av Carmarino
Annons:
[Göstage]
5/19/21, 7:18 AM
#91

Den danske musikern Michael Bruun har avlidit i en ålder av 70 år. Han fick sitt livs hit sommaren 1986, när hans supporterlåt "Vi er røde, vi er hvide" gick varm under fotbolls-VM i Mexiko.

Sommaren 1986 rullade refrängen ""Vi er røde, vi er hvide" över läktarna när Danmark gjorde succé – till en början – i fotbolls-VM 1986 i Mexiko. Mannen bakom låten, den danske musikern Michael Bruun, har avlidit rapporterar danska medier.
Carmarino
5/19/21, 8:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#92

#91: Den har jag på vinyl. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 5/19/21, 2:29 PM av Carmarino
[GIKmio]
5/25/21, 3:22 PM
#93

#91 Storseger med 6-1 över Uruguay, och segrar mot Skottland och Västtyskland i gruppspelet i Mexiko 1986 så gick Danmark vidare till åttondelsfinal. Där blev det dock rejält magplask mot Spanien.

[GIKmio]
7/30/21, 10:40 AM
#94

I avsaknad på svenska Medaljer borta i Tokyo så kan man titta tillbaka från förr. Till exempel för 45 år sedan när Bernt Johansson tog OS-guld i linjeloppet på cykel. Montreal 26 juli 1976.

[GIKmio]
7/30/21, 5:49 PM
#95

Ragnar Skanåker var 38 år när han OS-debuterade i München 1972. Och vann guld direkt i fripistol, och eftersom det var den gren där medaljerna först delades ut så blev han spelens första guldmedaljör. Skanåker deltog senare i samtliga OS fram till Atlanta 1996. Guldet från München blev det enda.

Carmarino
7/31/21, 1:44 AM
#96

#95: Våra sommargrannar bodde i Munka-Ljungby, där Skanåker också bodde (och hade en bensinmack), så det var stort för oss när han vann. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
7/31/21, 2:12 AM
#97

#96 Ragnar Skanåker är född i juni 1934 och är 87 år idag. Att han hade bensinmack har jag läst..

Annons:
Carmarino
7/31/21, 7:05 AM
#98

#97: Försökte hitta om han har kvar macken men lyckades inte. Såvitt jag minns är den nerlagd men jag är inte säker.

När jag letade så hittade jag däremot en annan sak som jag inte visste; han var en tid gift med dottern till en av mina lärare. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Caeli
7/31/21, 8:48 AM
#99

#98: Macken finns kvar. Är den stora bensinstationen i utkanten av samhället utmed vägen Ängelholm - Östra Ljungby. Tror att nästa generation Skanåker driver den idag.

Pekades ofta ut när man åkte förbi "förr i tiden"! 😀

[GIKmio]
7/31/21, 10:53 AM
#100

Anders Gärderuds OS-guld på 3000 meter hinder i Montreal 1976. En oförglömlig klassiker 🙂

Carmarino
7/31/21, 12:17 PM
#101

#99: Har inte varit i Munka-Ljungby på många år. Tydligen finns det bara en bensinmack kvar där, och det är en Ingo-mack. Troligtvis är det den som tidigare var Esso/Statoil/Cirkle-K, men jag har inte hittat vem som har hand om den.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
8/6/21, 6:17 PM
#102

Den då 17-åriga flickan från Göteborg som blev OS-mästare i simhopp i München 1972. Ulrika Knape och SVT:s kommentator Toivo Öhman som blev lite folkkär även han. Numera Ulrika Knape Lindberg är mamma till Anna Lindberg som tävlat för Sverige i simhopp i både VM och OS, och är bosatta i Karlskoga i Värmland.

  • Redigerat 8/6/21, 6:24 PM av [GIKmio]
[Hayabusa]
8/6/21, 6:35 PM
#103

#101 Helt korrekt, det är DEN bensinmacken. För övrigt vet jag inget om nuvarande status. Dock…under många år drevs den av Bengt "Bomben" Thelin. Dessvärre gick "Bomben" bort för drygt 2 år sedan.

https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/hockey/shl/sonen-en-stor-sorg-och-saknad-/

Röglelegenden Bengt ”Bomben” Thelin har hastigt avlidit. Bengt var en av SHL-klubbens största profiler genom tiderna både på och utanför isen.
[GIKmio]
8/6/21, 6:41 PM
#104

#103. Tror den hette Roy&Ragnars Bilservice. Men inte helt säkert mer än att dom
hade mack ihop 😎

Annons:
Carmarino
8/6/21, 6:48 PM
#105

#103: Då var jag åtminstone inte helt fel ute. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
12/7/21, 9:11 AM
#106

För många är det vanligt att dras till minnes från varma sommardagar nu när vintern slagit till. För andra att minnas fotbollssommrar. Vanligt nämns sommaren 1994, men även 1992 nådde Sverige semifinal i ett stort mästerskap som dessutom spelades i Sverige. Den mäktiga vinjetten till EM i Sverige 1992 som det sägs skapades av Benny Andersson.

[Göstage]
12/9/21, 10:57 AM
#107

#106 Den här vinjettlåten har i alla fall ABBA-Benny skapat, och visst har den en folklig slinga som "låter Benny"?

  • Redigerat 12/9/21, 10:58 AM av [Göstage]
[GIKmio]
12/10/21, 6:03 PM
#108

#106 #107 Det var Benny Andersson som gjorde musiken till EM-vinjetten till fotbolls-EM 1992. Ett EM-slutspel där både Frankrike och England genomgick generationsväxling efter att haft riktigt bra landslag tidigare, bland annat i VM 1986. Där regerande Europamästaren Nederländerna och regerande Världsmästaren Tyskland på förhand var storfavoriter, och Danmark som från början inte skulle varit med tog hem EM-guldet. Och målsnålt precis som i VM i Italien två år tidigare.

[GIKmio]
2/7/22, 9:21 AM
#109

Svenskt OS-guld i Peking på 5000 meter under helgen av Nils van der Poel. Det första i skridsko sedan 1988 i Calgary då Tomas Gustafsson vann på samma distans.

[GIKmio]
2/7/22, 9:23 AM
#110

#109 Som vanligt när det gäller OS så får man klicka på Visa på Youtube i rutan.

[GIKmio]
2/7/22, 9:32 AM
#111

Vinter-OS 1984 i Sarajevo innebar en del inställda lektioner i skolan minns jag 🙂 Sverige hade stora framgångar i längdskidspåret med Svan och Wassberg. Vinter-OS 1988 i Calgary var ju tävlingarna slut för dagen och kvällen där borta när man gick till skolan, och sändningarna kom inte igång igen förrän på eftermiddagen.

Annons:
[GIKmio]
2/7/22, 9:43 AM
#112

1992 var sista året då vinter-OS och sommar-OS anordnades samma år. Efter det bestämdes det att dom ska anordnas med två års mellanrum. Med undantag ifjol eftersom sommar-OS flyttades fram ett år. Det var späckade sportår på den tiden. Vilket märks om man tittar på äldre sportkrönikor.

[Göstage]
3/1/22, 7:07 PM
#113

Lite nostalgikuriosa kanske man kan kalla detta: 1993 doade friidrottstjärnorna Maria Akraka, Erica Johansson och Frida Johansson bakom Nick Borgen i "We are all the winners" (vilket vi kan se i första tråden om Melodifestivalen/ESC).

Samma år framförde Maria Akraka och Erica Johansson den gamla godingen The Locomotion i Lilla Sportspegeln framför en rejäl packe idrottare: Tord Henriksson, Mats Näslund, Peter Lundgren, Anders Holmertz, Pia Sundhage, Rolf Ridderwall, Niklas Wallenlind, Joakim Andersson, Johan Jonasson och Stefan Rehn. Skaplig line up…

  • Redigerat 3/1/22, 7:08 PM av [Göstage]
[GIKmio]
3/1/22, 7:23 PM
#114

#113 Niklas Wallenlind, Tord Henriksson och Johan Jonasson minns jag nu. Jonasson var gymnast.
Roligt för oss som följt sportens värld i decennier när det dyker upp namn man förträngt en aning.

[Göstage]
3/2/22, 9:29 AM
#115

#114 Att tiden går ser man om inte annat på att Niklas Wallenlinds 24-årige son Simon idag är landslagsman på medeldistans i friidrottslandslaget. 😏

[GIKmio]
5/6/22, 2:57 PM
#116

Nu när Hockey-VM stundar. Våren 1989 var Sverige regerande världsmästare när man hälsade Sovjetunionen, Tjeckoslovakien, Kanada, USA, Finland, Västtyskland och Polen välkomna till VM i nybyggda fräscha Globen i Stockholm. Och VM-vinjetten som nog är bland det pampigaste i musikväg hittills.

[GIKmio]
5/9/22, 12:46 PM
#117

VM i handboll 1990 i Prag. Jag hade inte ägnat handboll en tanke innan det, men Bengans Boys blev med detta Sveriges populäraste och folkkära landslag.

  • Redigerat 5/9/22, 12:47 PM av [GIKmio]
Carmarino
5/9/22, 3:29 PM
#118

#117: R.I.P. Bengan. 😥


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[GIKmio]
5/10/22, 5:34 AM
#119

#117 Två år senare tog Tre Kronor också VM-guld i Prag.
VM-final Sverige-Finland 5-2. Sportovni Hala i Prag 10 maj 1992. 30 år sedan idag.

Cojimar
5/11/22, 10:21 AM
#120

Jag minns från tidiga tonår hur jag hängde med i vad som hände i NHL, och mitt favoritlag var Toronto Maple Leafs, detta alltså före Salmings tid. Jag och en kamrat som var ännu nördigare köpte Idrottsbladet varje vecka för att läsa vad Ulf Janson skrev om den transatlantiska hockeyligan, och namn som Gordie Howe och Phil Esposito minns man ju än idag. (Howe spelade i NHL till han var 52 år - lär nog aldrig bli slaget!)

Nu visas det matcher från NHL varje vecka på TV, mitt intresse är obefintligt- men det nostalgiska skimret lever…


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

[GIKmio]
5/12/22, 7:16 PM
#121

#120 Det är många NHL-lag från det förgångna också. Ett sådant är Hartford Whalers som senare flyttade till Raleigh och blev nuvarande Carolina Hurricanes. Minns att dom hade gröna alternativt mörkblå dräkter.

  • Redigerat 5/12/22, 7:16 PM av [GIKmio]
[GIKmio]
5/13/22, 2:29 PM
#122

Nu i VM-tider. I VM 1971 spelade Tre Kronor 1-1 mot Finland. Inget ovanligt nu, men 1971 var det ovanligt. Många legender och lirare från förr: Leif "Honken" Holmqvist, Lennart " lill-strimma" Svedberg, Tord Lundström, Inge Hammarström, Ulf Sterner, Håkan Wickberg. Här match mot USA.

[GIKmio]
5/13/22, 2:48 PM
#123

#122 Kuriosa: Det var i VM 1971 som ordföranden i svenska ishockeyförbundet Helge Berglund kallade spelarna i Tre Kronor för betalda drängar då han inte var nöjd. En liknande händelse skedde i VM 1990 då dåvarande förbundsbasen Rikard Fagerlund kallade förbundskaptenen Tommy Sandlin för j-vla kärring. Det är sånt man minns men inte vill ska ske under ett VM..

Cojimar
5/13/22, 4:39 PM
#124

#123 Politikerna var roligare förr, även om de inte alltid visste om det. Vi hade en handelsminister på sin tid som hette Gunnar Lange. Han var dessutom ordförande i Svenska Fotbollförbundet och som sådan skulle han dela ut Medaljer efter sista allsvenska omgången 1953. MFF tog hem guldet, och Djurgården som slog skåningarna på Malmö stadion blev trea. Prisutdelningen till Malmö avlöpte utan problem, men när Lange skulle harangera Djurgården kallade han dem "Jordbrukarnas IF", något som kom att förfölja honom resten av livet.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Å den oerhört lästa och uppskattade Marginalensidan hade det lördagen den 6 april under rubriken "Europremiären" insmugit sig en felaktighet som med tanke på framtida forskningsresultat bör rättas till. Där berättade vi nämligen att Gunnar Lange, en gång Sveriges handelsminister, i sin egenskap av Svenska fotbollförbundets ordförande kallade Dju...
  • Redigerat 5/13/22, 4:39 PM av Cojimar
[GIKmio]
5/13/22, 4:53 PM
#125

#124 Det är vanligt att benämna idrottare från Värmland, Västergötland, Skåne och Småland etc. som bönder och likaväl idrottare från Norrland som lappar. Men om man är politiker från Stockholm så ska man nog skippa det oavsett vad man tycker 😎

Annons:
[GIKmio]
5/13/22, 5:32 PM
#126

#124 Han kallade Djurgården för Jordbrukarnas IF. Det var ju inte bra 😎 Läste inte tråden och länken så väl…

[GIKmio]
5/20/22, 12:54 PM
#127

Håkan Södergren & Hockeylandslaget Tre Kronor från ishockey-VM i Stockholm 1989. Text och musik av Lasse Holm. Det har kommit fler VM/OS-låtar genom åren, men denna dängan håller jag som den bästa.

[GIKmio]
6/10/22, 6:14 PM
#128

Wrestling såg jag mycket på TV3 i tonåren. Svensk kommentator var Lennart "Hoa Hoa" Dahlgren och expertern hette Bruno. Skådespel, action, stunt och humor i en salig blandning och underhållning i högsta klass..

[GIKmio]
6/10/22, 6:24 PM
#129

#128 Den mest kända inom Wrestling eller fribrottning om man så vill är förmodligen Terrence Bollea, eller Hulk Hogan…

GikMio
9/9/22, 9:10 PM
#130

Det hårdaste skottet på Hovet och Globen i Stockholm och i svenska landslaget Tre Kronor. Hårdskjutande Djurgårdsbacken Kenneth Kennholt vann några SM-guld och två VM-guld med Tre Kronor.. Underskattad. Fråga Börje Salming som vann SM-guld med Brynäs men inget VM-guld 🙂

GikMio
9/9/22, 9:29 PM
#131

#130 Börje är numera drabbad av muskelsjukdomen ALS. Jag fick äran att träffa honom och prata lite med honom. Som min mor sa att Börje inte är som vem som helst. Han är en legendar. Klart man blir skakig då 😳♥️👍

Fornöga
9/10/22, 9:05 PM
#132

#131 Onsdag den 14 september kl. 21.00 tittar Börje Salming själv i backspegeln, i släktforskningsprogrammet "Vem tror du att du är" på Femman.


Re:tired.

Annons:
GikMio
9/15/22, 10:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#133

En bild av IFK Göteborgs klassiska lag från 1982. Fotot är från den värmländska tidskriften VISaren som i senaste numret hade ett reportage om Ruben Svensson från Hagfors som hade förmånen att vara en del av laget under dom framgångsrika åren.

Fornöga
9/15/22, 11:24 AM
#134

#133 "Röde Ruben" glömmer ingen Blåvitsupporter från den tiden.


Re:tired.

Carmarino
9/15/22, 11:57 AM
#135

#133: Det är till och med så att jag - icke-fotbollsintresserad - känner igen flera av namnen. Skulle dock inte kunnat säga vem som är vem, för de ser inte ut som jag är van vid. 😊

Noterar även hela fyra stycken Glenn i laget. 😁


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
9/15/22, 1:50 PM
#136

#42 #135 😁


Re:tired.

GikMio
9/16/22, 11:57 AM
#137

Jag minns SM-finalerna 1982 ( var slutspelsformat på den tiden) IFK Göteborg mot Hammarby och stockholmarna hade två blivande förbundskaptener för damlandslaget i laget. Dennerby och Gerhardsson.

GikMio
11/4/22, 11:53 AM
#138

En tillbakablick på klassikern TV-pucken passade nog när det ska avgöras i årets upplaga stundande helg.

GikMio
11/18/22, 3:08 PM
#139

Team Boro från Landsbro utanför Vetlanda i Småland satsade på Elitserien 1991. Bland annat värvade man landslagsmålvakten Rolf Ridderwall. Året efter att hårdsatsande Malmö IF gått upp och många tänkte- Inte ett köpelag till. Team Boro misslyckades i sin satsning.

Annons:
Fornöga
11/24/22, 7:52 PM
#140

#131 Som uppmärksammats på flera andra håll på iFokus har Börje Salming nu avlidit, men hans minne kommer att leva länge, i ishockeyvärlden och bland alla andra som följt hans kamp mot ALS. Börje Salming blev 71 år.


Re:tired.

volleyboll,beachvolleyboll,badminton,sport,idrott,konståkning,skridskor
  • Redigerat 11/24/22, 7:55 PM av Fornöga
Carmarino
11/25/22, 1:53 AM
#141

#140: Otroligt vad snabbt det gick. 😢


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

GikMio
11/25/22, 3:02 PM
#142

Den nostalgiska VM-turneringen i Globen 1989 där Börje Salming spelade sitt första VM sedan 1973. Och gjorde mål mot Finland, och Lars-Gunnar Björklunds "titta på han, vad lycklig han är "

GikMio
11/26/22, 12:13 AM
#143

#142 Tv3 sände från VM 1989 med Lars-Gunnar Björklund, Rolle Stoltz och Tommy Engstrand som också är borta idag. SVT sände i efterhand med radarparet Arne Hegerfors och Anders " Ankan" Parmström. Jag minns vilket ramaskri det blev då TV3 fick rättigheterna att sända ishockey-VM då endast en liten del av svenska folket hade tillgång till kanalen på den tiden.

GikMio
12/12/22, 6:12 PM
#144

Niklas Lidström, en av Sveriges bästa backar genom tiderna gjorde 3-2 mot Finland i OS-finalen i ishockey i Turin 2006 tidigt i tre perioden. Ett mål som redan då punkterade matchen med assist av Peter Forsberg, och Mats Sundin som även dom var megastjärnor i världens bästa hockeyliga NHL. Sveriges andra OS-guld genom tiderna. 1994 vann man det första i en final mot Kanada. Men då var dom bästa inte med. Transatlanterna ställde då upp med ett lag från olika ligor i Europa samt från farmarlag och juniorserier i Nordamerika

GikMio
12/12/22, 6:37 PM
#145

#144 Det gör ju Tre Kronor till mest framgångsrikt bland rikets tre mest älskade och populäraste landslag på herrsidan genom tiderna i OS-historien. Fotbollslandslaget tog ett guld 1948 och handbollslandslaget lyckades aldrig ta något guld i OS fastän dom var bäst i världen..

GikMio
12/12/22, 6:51 PM
#146

Mer nostalgisk svensk hockeyframgång då Tre Kronor utklassade Sovjet i VM i Wien 1977. Roland Eriksson som på den tiden spelade i Leksand fick benämningen " ryssdödaren" Han spelade senare i HV71 och Västerås. Tre Kronor vann med både 3-1 och 5-1 mot "Sovjetska" men det räckte inte till guld då Tjeckoslovakien vann turneringen

Annons:
GikMio
12/12/22, 7:04 PM
#147

#146 Dalmasen Eriksson spelade faktiskt i NHL säsongen 1976-77 med Minnesota North Star och gjorde 69 poäng på 80 matcher såg jag nu. Ett imponerande facit. Men att komma hem till Europa och tämja den ryska björnen är enormt stort. Dom som kan hockey och minns hockeyn från förr vet hur bra Sovjet var då..

GikMio
12/30/22, 2:03 PM
#148

VM för äldre juniorer i Gävle 1993 där TV4 som första kanal genom tiderna i Sverige sände turneringen som startade i mitten av 70-talet. Peter Forsberg slog till med tidernas rekord när han under turneringen svarade för hela 31 poäng. Men storfavoriten Sverige blev utan guld. På den tiden möttes åtta lag i en enkelserie på sju matcher. En snöplig förlust mot Kanada 4-5 innebar att kanadensarna vann guldet på inbördes möte fastän Sverige hade överlägsen målskillnad.

  • Redigerat 12/30/22, 2:06 PM av GikMio
GikMio
12/30/22, 2:14 PM
#149

#148 Dom som tittar på JVM nu för tiden lägger nog märke till en detalj 🙂

GikMio
12/30/22, 3:44 PM
#150

#149 På den tiden hade alla galler och visir. Det har man inte idag. Endast dom som är under 18.

GikMio
12/31/22, 3:48 PM
#151

Torbjörn Nilsson är idag 68 år. Ansedd som en av dom bästa svenska fotbollspelare som klivit ut på en fotbollsplan. I IFK Göteborg (blåvitt) är det ingen tvekan om vem som är den största. Gjorde en säsong i nederländska PSV Eindhoven och två i tyska FC Kaiserslautern. Ansågs som för snäll för att lyckas som proffs. Om det nu inte var så att han trivdes bättre hemma i Göteborg och Kamratgården.

Fornöga
12/31/22, 4:04 PM
#152

#151 En mycket timid och blygsam person, vilket nog var en nackdel för honom i karriären och även senare som tränare. Paradoxalt nog var han utbildare i "självförtroende", och jag var på en sådan kurs. Där förklarade han på ett trovärdigt sätt vådan av att inte våga lita på vad man klarar av.


Re:tired.

  • Redigerat 12/31/22, 4:05 PM av Fornöga
GikMio
12/31/22, 4:24 PM
#153

#152 Han var uttagen i Åbys VM-lag i Argentina 1978. Tyvärr fick han aldrig spela något stort mästerskap senare med landslaget då man misslyckades att kvalificera sig till både VM och EM under hela 80-talet.

Annons:
GikMio
1/4/23, 3:15 PM
#154

För 36 år sedan gjorde Kanada och Sovjet upp om guldet i junior-VM. Det slutade med att bronsmedaljören Finland utsågs till världsmästare efter en av hockeyhistoriens största skandaler.

Fornöga
1/12/23, 7:14 AM
#155

I min ungdom var det ett långt uppehåll över vintern mellan det att fotbollen spelat klart på hösten och serierna startade på våren igen. De utländska ligorna var förvisso igång, men innan TV-sändningarna från dem kom igång var det bara något man kunde läsa om.

I vårt grannland Danmark är det ju ett annorlunda upplägg- där är det uppehåll mitt i serien, så där fick/får man vänta till vårsäsongen på seriernas andra fas.

Här hyllas samtliga lag i Superligan av av gulliganerna i DR Pigekoret i väntan på vårens avspark. Kul idé som alternativ till de skrovliga körer som annars brukar höras på fotbollsarenorna…😉


Re:tired.

Fornöga
1/12/23, 9:08 AM
#156

"Ingenting kan stoppa oss" sjöng The Poodles i "En För Alla För En" inför hockey-VM på hemmaplan 2013, och mycket riktigt vann Tre Kronor det året.


Re:tired.

Fornöga
1/12/23, 1:07 PM
#157

#127 Som svar på "Nu tar vi dom"- svenska hockeylandslagets kamplåt 1988 gjorde Helt Apropå en kamplåt till fotbollslandslaget- inte fullt så optimistisk…


Re:tired.

Carmarino
1/12/23, 3:00 PM
#158

#157: Det finns faktiskt några avsnitt av Helt Apropå att se på SVT Play. 😊

https://www.svtplay.se/helt-apropa


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ganska hyperaktuella sketcher med Fritte Friberg, Kryddan Peterson, Stellan Sundahl och Lotta Thorell.
Fornöga
1/20/23, 10:39 PM
#159

#113 Men är det inte…? Jo, fast ändå inte. 😏


Re:tired.

Provided to YouTube by The Orchard EnterprisesWe Are All The Winners · Nick Borgen · Jan Åge FjørtoftHeia Norge!℗ 2010 Talent.as ASReleased on: 2010-10-13Aut...
GikMio
2/7/23, 8:26 AM
#160

Tumbas mardrömsklassiker vid ishockey-VM 1970 på Johanneshovs Isstadion i Stockholm. Jag tycker mig höra en skrattande Lars-Gunnar Björklund i bakgrunden. Ett klipp från ett senare tv-program 🙂

Annons:
GikMio
5/24/23, 3:09 PM
#161

På 1970-talet när Leksands IF var ett av Sveriges bästa hockeylag så var ett annat lag i Dalarna det motsatta. Larsbo IF slog tidernas bottenrekord när dom förlorade med rekordsiffrorna 1-72, och ansåg som tidernas sämsta hockeylag. En liten dokumentär om Larsbo IF på Radiosporten Dokumentär.

https://sverigesradio.se/avsnitt/tidernas-samsta-lag

På en liten uterink i Dalarna håller hockeylaget Larsbo IF på att förlora – rejält. När matchen är slut kan varken spelarna, publiken eller domaren tro ...
GikMio
8/25/23, 2:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#162

Gunde Svan är känd bland dom yngre som lek- och tävlingsledare på tv. Likaså är norrlänningen Per Oskar Svensson (1943-2020) mer känd som advokat. På bilden sneglar Pelle Svensson på sina rivaler intill mattkanten i sommarolympiaden i Tokyo 1964 där det blev silver i brottning lätt tungvikt grekisk-romersk stil. Bild från OS-krönikan 1964.

GikMio
8/26/23, 1:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#163

Richard "Dick' Fosbury. Amerikanen som förändrade höjdhoppet i OS i Mexiko City. Foto från OS-krönikan 1968.

GikMio
9/1/23, 10:29 PM
#164

#95 Har hört via en dokumentär att det inte var självklart att Skanåker skulle åka till OS i Munchen 1972. Utan tjatade sig och skytteförbundet till slut sa ja och resten är svensk idrottshistoria. Men blev också en mardröm för Skanåker likt för många andra atleter. OS-historiens mest sorgliga kapitel i historien..Då terrorn visade sitt fula tryne..

GikMio
10/28/23, 9:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#165

Stafettlaget i längdskidor vid Vinter-OS i Innsbruck 1976 spexar inför fotografen. Bild från OS-krönikan 1976.

GikMio
10/28/23, 9:57 PM
#166

#165 En liten korrigering. Byt ut Tommy Limby mot Christer Johansson så får man stafettlaget. Men Lundbäck och Wassberg är ju både nostalgi och kult. Många som tänker tillbaka när man hör dom namnen.

GikMio
11/3/23, 6:49 PM
#167

Fotboll är världens största lagsport, och världsmästerskapet är större än olympiska spelen bland många. Dom som var med på 70-talet och som ser fram mot denna sprakande fest var tvivlande när VM skulle spelas i Argentina 1978. Två år innan hade landet tagits över av militärjuntan där terror och tortyr tillhörde vardagen..Många bad svenska landslaget att inte åka dit. I P3 Sport dokumentär framkom det att Ralf Edström greps utanför hotellet och togs in till förhör..

https://sverigesradio.se/avsnitt/384353

Fotbolls-VM 1978 går till historien som ett av de allra mest kontroversiella mästerskapen. När militärjuntan tar över värdlandet 1976 startar man en terrorregim ...
Annons:
GikMio
11/24/23, 4:34 PM
#168

Vintersäsongen är igång.. Visst vinner vi VM och OS i nutid ibland. Men vinterolympiaden i Sarajevo 1984 i dåvarande Jugoslavien. Svan och Wassberg. Dom lirade stundtals i en egen division.

GikMio
2/27/24, 7:32 PM
#169

Minns ni Peter "Foppa" Forsbergs kyliga straff mot Kanada i OS-finalen i Lillehammer 1994. Och det klassiska OS-guldet. 30 år sedan…

  • Redigerat 2/27/24, 7:34 PM av GikMio
GikMio
3/28/24, 10:15 PM
#170

SM-slutspelet i ishockey för 30 år sedan. En ung Peter "Foppa" Forsberg då hans MoDo föll och Malmö blev svenska mästare 1994. Den idag ödmjuka Forsberg som upplevde en karriär som få svenska hockeyspelare upplevt. Men den gången för 30 år sedan brast det totalt.

Upp till toppen
Annons: