Helger och traditioner

Julen i nostalgins tecken

2018-11-29 17:50 #0 av: GIKmio

Vi närmar oss första advent och snart står julen för dörren. Här är det öppet att minnas barndomens jular eller berätta om skrönor och sägner kring dom gammaldags jularna. Eller varför inte avslöja din favorit bland julpsalmer eller jullåtar?

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2018-11-29 18:02 #1 av: Wonnalesan

såg att juldukarna efter min mamma går för 3000kr på Tradera, de åkte till myrorna. Varför är jag inte mer nostalgisk? Mvh/WLBlomma

Anmäl
2018-11-29 18:13 #2 av: GIKmio

#1 Min mor har gamla jultallrikar sparade. Dom får man vara rädd om Glad Julen 1971, Julen 1972 etc. med olika motiv. Väcker nog gamla minnen för dom som var med då..

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2018-11-29 18:48 #3 av: Tant Grön

När jag var barn tog vi in och klädde granen på julaftons morgon. Vi satte upp julbonader och dekorerade med lummer och girlanger. Sen åt vi dopp i grytan, julkorv och kalvkött. Till det svagdricka eller julmust till oss barn. Kl 15.00 såg vi Kalle Anka på den enda kanalen. Senare åt vi skinka, lutfisk, olika syltor, risgrynsgröt m.m. Efter det var det julklappsutdelning. Kanske fick man ett par skidor eller skridskor eller mjuka paket som man tyckte var lite tråkiga.

Anmäl
2018-11-29 18:56 #4 av: GIKmio

Vi klädde alltid julgranen och juldekorerade på kvällen innan julafton. Eftersom julafton är årets längsta dag när man är barn och tomten inte kom på på besök förrän på kvällen så fick jag och min bror en liten julklapp redan på morgonen. Det var en pysselbok eller något spel att fördriva dagen med.

Anmäl
2018-11-29 19:19 #5 av: Wonnalesan

svagdricka en favorit då till skinksmörgåsen. Vi barn bakade pepparkakor, en moster kom på besök och det blev lite snaps för de vuxna som larvade sig med degen. Jag minns hur roligt det var just det året...Mvh/WLBlomma

Anmäl
2018-11-29 19:43 #6 av: GIKmio

När min far levde och vi tittade på uppesittarkvällen eller någon julkonsert kvällen innan julafton så skulle det vara tyst för då avslutades det alltid med O helga natt- komponerad av den franske kompositören Adolphe Adam 1847. Då skulle han ha sin årliga ståpäls Skrattar

Anmäl
2018-11-29 20:07 #7 av: Caeli

#2 Visst minns man de gamla jultallrikarna som hängde på väggen! 😀

Var på en restaurang för lite sedan där de användes som salladstallrikar! Fint när gamla saker får komma till nytta igen!

10% av livet är underbart, 10% är svårt, 80% är vad du själv gör det till.
Anmäl
2018-11-29 22:35 #8 av: ludgopelle

Mina föräldrar har en LP skiva från 1975, "Jul dans" heter den. Det är dansband som spelar jul låtar.
Bland annat Christers.😊
Skivan har spelats minst en gång varje jul sedan mitten av 1970- talet. Det har blivit en tradition.
Skivan tas nu mera aldrig ut ur skivspelaren, så det är lätt att starta den på julafton.🎅
När jag var barn, väcktes jag och mina syskon, på julaftons morgonen av att pappa startade julskivan.
Sedan fick man en liten morgon julklapp ofta var det en serietidning.
Tomten brukade komma först efter Kalle Anka.

Anmäl
2018-11-30 01:48 #9 av: Tarotstollan

Här hänger Jenny Nyströms jultallrikar från 1980 - 1990 på väggen. Jag har fått dem av mamma, då hon inte hade plats för dem.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2018-11-30 07:13 #10 av: Ghosthunter

#2 Om hon har Rörstrands jultallrik 1968, så var rädd om den. Just 68:an är av någon anledning värd mycket pengar. Uppåt 2000 kr kan man nog få för den. Men de andra årgångarna är inte värt något alls i pengar. Men de kan ju förstås ha andra värde än pengar...personligt värde!🙂

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"

Anmäl
2018-11-30 07:24 #11 av: GIKmio

#10 Det ska jag kolla upp. Jultallrikarna är blåvita i nyansen. Jag vet inte var hon fått tag i dom och det det vet hon inte själv numera på grund av sin demenssjukdom. Men dom jultallrikarna fanns med i min barndom redan.

Anmäl
2018-11-30 08:04 #12 av: Ghosthunter

#11 Ja, gör det. Blåvita är dom och fyrkantiga men väldigt avrundade hörn...nästan mer runda.

Anmäl
2018-11-30 08:13 #13 av: GIKmio

#8 Vad härligt det låter. Det låter som du upplevde trygga och mysiga jular med fina föräldrar som jag i barndomen. Tyvärr så är det många barn som inte får uppleva det.. Efter Kalle Anka så åt vi julgröt och skinksmörgås. Det lustiga var att farsan alltid skulle gå och köpa snus efteråt och under tiden kom alltid tomten.. mysko då Funderar Nu i efterhand så vet man ju att ICA var stängd vid den tiden. Men inget man tänkte på då. Skrattar

#12 Ska gå genom tallrikssamlingen nästa gång..

Anmäl
2018-11-30 13:44 #14 av: Wonnalesan

Så himla fina minnen man har då man tänker efter. Att åka ut i skogen och leta gran med pappa var så fint, snö, pjäxor, raggsockor och Lovikka vantar. Så gick vi där och letade i den tysta skogen, tills den bara stod där, den rätta granen. Grenarna fick inte vara för veka, de skulle orka bära ljusen.

Så hemma drack vi varm choklad och smörgås på hålkaka med julskinka på. Granen fick inte kläs förrän kvällen innan julafton.

Paket var det minsta man minns, det var den stora samvaron med familjen. Vi firade oftast hos mormor. Där var alla mostrar,morbröder och kusinerna, samt någon ensam som bjöds in i värmen.

Lekar och dans kring granen. Ibland förstörde en full morbror allt det mysiga, men det var med i bilden, de vuxna himlade med ögonen men skrattade i smyg.  Åren går och alla minen ligger där i hjärtats vrå för att plockas fram och dammas av då nostalgin gör sig påmind...Mvh/WLBlomma

Anmäl
2018-11-30 17:09 #15 av: ludgopelle

Ja, vi som har haft en trygg barndom har varit lyckligt lottade. Jag har bara härlig minnen från min barndoms jular.
Det är fruktansvärt tragiskt att så många barn har det otryggt och svårt av olika anledningar, och kanske aldrig får uppleva mysiga högtider.
Det är oacceptabelt att det ska vara på det sättet.

Anmäl
2018-11-30 18:07 #16 av: Ghosthunter

#15 Ja, det har du rätt i. Alla borde ha en trygg barndom och högtider.

Anmäl
2018-11-30 18:37 #17 av: Carmarino

#13 Även mina jular är fina minnen. Kan inte minnas att det någonsin var dålig stämning på julafton. Min mor var väldigt duktig på att julpynta och baka, så hela lägenheten var full av pynt. Nu var det en jättestor lägenhet, så det såg inte "överpyntat" ut, utan det var bara julmysigt.

Ett särskilt minne jag har är den här skivan. Vår granne hade den, och dottern i familjen och jag spelade den så många gånger att jag tror att hennes föräldrar tröttnade på den. Skrattar

Jag tycker dock fortfarande att den är jätterolig, och kan lyssna på den hur mycket som helst.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-11-30 18:54 #18 av: Ghosthunter

Även jag tillhör de lyckligt lottade med fina jular. Lugnt och fint, men med rikligt med god mat och mycket julpynt när min mormor levde. Hon hade hur mycket som helstSkrattar

Ganska traditionellt med kalle, paketöppning och julmat!Glad

Anmäl
2018-11-30 21:38 #19 av: Tant Grön

Kan inte minnas en enda dålig jul, och snö var det alltid. Glad

Anmäl
2018-11-30 21:48 #20 av: Hayabusa

Ett nostalgiskt minne från min barndoms jular var TV-programmet "Jullovsmorgon" med Beppe Wolgers. Det första sändes 1971 och särskilt Scooby Doo gjorde starkt intryck. Låter inte så coolt idag, men 1971 hade vi 2 st TV-kanaler (3 st med dansk TV) och särskilt bortskämda med barnprogram var vi inte. Att gå från "Anita & Televinken" till Scooby Doo var enormt Glad

Anmäl
2018-12-01 02:01 #21 av: Carmarino

Scooby Doo var det bästa på jullovsmorgnarna. Missade inte ett enda avsnitt. 😊

Har för mig att även Toffelhjältarna visade Scooby Doo. Det var också ett mysigt program, med lite spökerier och annat.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-12-01 02:58 #22 av: Tarotstollan

Julen är en jobbig tid för mig och min släkt, jag miste min syster då.
Numera firar vi väl julen för att det skall vara så, men minnet av det som hänt hänger ju över oss kvarvarande släktingar hela tiden.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2018-12-01 07:11 #23 av: Wonnalesan

Min barndom var mycket svår. Men jularna var en bit av normalitet som lyste in i en frusen barnasjäl. Mormor var som ett fast block i all lösan sand. Därför kan en julens stjärna från barndomen fortfarande lysa i minnenas skafferi ibland...Mvh/WLBlomma

Anmäl
2018-12-01 11:22 #24 av: GIKmio

Jag skrev i #0 om sägner och skrönor kring julen förr. Just nu kan jag ingen men det finns en bok på jobbet där bland annat Ebbe Schön skriver. Men däremot så kan jag berätta om gammaldags jular från mormors tid. Min mormor föddes i början av 1900-talet i Dalsland. Det var bittra och svåra förhållanden i en stuga utanför Åmål. Det saknades både el och telefon. Men när julen var på väg städades det, bakades och lagades mat. Någon generös granne kanske bistod med mjöl och andra ingredienser. Det var dåtidens grannsamverkan. Mormor berättade för min mamma som i sin tur berättat för mig, om hur man satt på julaftonens kväll med tända fotogenlampor och väntade in jultomten. Till slut anlände han med häst och vagn. 

Anmäl
2018-12-01 11:29 #25 av: GIKmio

#24 Sista julen jag fick med mormor var julen 1981. Hon dog senare på våren. Mina barndoms jular firades hos mormor och morfar i Säffle. När mormor gick bort så firade vi jul hemma. Morfar kom på besök men han var ingen som gladdes över julen direkt. Både mormor och morsan var väldigt duktiga på att laga god mat. Och väldigt traditionsbundna, vilket även farsan var. Så det har jag burit med mig genom åren. Även om jag på senare år insett att tiderna förändras och att man måste ändra lite på traditionerna ibland.

Anmäl
2018-12-01 12:14 #26 av: ludgopelle

#24 Det är spännande att höra sådana gamla berättelser från gamla tider.
Min mormor som fyller 90 om några dagar är från norra Finland. Då hon var barn så var det fortfarande julbocken som delade ut julklapparna.
Någon klädde ut sig till julbock.
Den urgamla traditionen med julbock levde kvar länge i Finland.
Traditionen lär vara så gammal att den har rötter i Asatron.

Anmäl
2018-12-01 12:54 #27 av: ludgopelle

Mormor har även berättat att hon som barn åkte till julottan med häst och släde.
En av klockorna från den släden, fick min mamma när gammelmormor dog omkring 1989.

Anmäl
2018-12-01 12:54 #28 av: GIKmio

Intressant läsning om jultomten.. Bra att ha som underlag vid diskussioner eller frågor.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jultomten

Anmäl
2018-12-01 13:43 #29 av: GIKmio

När jag var barn så började julen i samband med första advent och julskyltningen. Dels så var det riktig vinter då med snö och dels så började vi med lite julpyssel i skolan. Det finaste var när lärarinnan bad oss att ta med en ljusstake och ett stearinljus. Sedan började vi skoldagen med att släcka ned i klassrummet och tända våra ljus på bänkarna. Sedan läste hon ett kapitel ur en bok för oss varje morgon från första advent fram till julavslutningen.

Anmäl
2018-12-01 14:32 #30 av: ludgopelle

#24 Åmål!
Vilket sammanträffande.😊 När min farfar var ung bodde han en period i Åmål.
Han jobbade på ett bokbinderi där på 1940-talet. Dom band böcker på det gamla hantverksmässiga sättet.
Han gick även sin bokbindar utbildning där.
Farsan har några böcker som farfar har bundit i Åmål.
Bland annat den inbundna årgången av tidningen Cocktail 1948 😅

Anmäl
2018-12-01 14:43 #31 av: GIKmio

#30 Off Topic: Väldigt mysig liten stad. Jag bor i Värmland men inte så långt från Åmål. Skulle inte ha något emot att bosätta mig där.

Som jag kommenterade dig tidigare en gång i en annan tråd så är det synd att den äldre generationen faller bort. Antingen att dom avlider eller faller in i demenssjukdom så man inte kan få höra deras historier. Jag tycker det är intressant att höra hur dom firade jul och levde sina liv på sin tid.

Anmäl
2018-12-01 15:17 #32 av: ludgopelle

31# Ja, det minns jag att du skrev i en tråd.

Jag håller med dig. Man uppskattar verkligen historier om hur den äldre generationen firade sina jular förr i tiden.

Anmäl
2018-12-01 18:09 #33 av: GIKmio

Vad är julafton utan Kalle Anka? En stolt tradition i Sveriges Television på julafton sedan 1960. Kalle Anka och hans vänner önskar god jul har ändrats med jämna mellanrum genom åren. Filmer har kommit och gått och en del har klipps ned tidsmässigt.  1982 fanns inte tjuren Ferdinand med. Vilket slutade med en folkstorm mot SVT..

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kalle_Anka_och_hans_v%C3%A4nner_%C3%B6nskar_God_Jul

Anmäl
2018-12-05 15:04 #34 av: Hayabusa

#33 Även i Danmark, Norge och Finland Glad

Anmäl
2018-12-06 20:53 #35 av: GIKmio

#34 Visst, men nu ser jag till den svenska versionen. Som sagt.. Filmer har tagits bort, klippts om, och hot om att programmet ska läggas ned. Programmet väcker nostalgi bland äldre tittare och skapar hela tiden en känsla bland yngre tittare som med tiden blir nostalgi även där.. Kalle Anka på julafton berör dom flesta. Som sagt.. Ingen rör Kalle!Skrattar

Anmäl
2018-12-06 21:36 #36 av: GIKmio

Mitt jobb går ut på att på att flertal personer ska ha städat runt sig. Även rent och fräscht av hälsosamma skäl. När jag städar hemma själv i juletid är detta en låt jag gärna lyssnar på. Ingen låt jag själv hörde i min barndoms jular men en jullåt som hängt med några årtionden nu och fått nostalgistatus. Svenska Tommy Körberg och norska Sissel Kyrkjebö..

Anmäl
2018-12-06 21:46 #37 av: GIKmio

Hitlåten som blev en stor Julhit 1987.. Visst minns ni? Förlåt, Adolphsson och Falk och er önskan om mer jul men denna låten är så fin..Riktig a capella.. Fantastiskt när sångröster och körer kan ersätta instrument..

Anmäl
2018-12-07 17:15 #38 av: Carmarino

#36 och #37 Bägge dessa finns med på min jullåtslista, som jag spelar när jag julstädar och julpyntar. Även Adolphsson och Falk finns förstås med där. Tummen upp

Anmäl
2018-12-07 20:05 #39 av: GIKmio

#37 #38 Niklas Strömstedt, Lasse Lindbom och Janne Bark. Riktig nostalgi inför julen.  

Anmäl
2018-12-08 18:34 #40 av: Ghosthunter

Janne Bark..haha...han passar ju bra till jul. Granbark😁

Anmäl
2018-12-13 21:06 #41 av: GIKmio

Hallå alla äldre julentusiaster på Nostalgi i fokus.. Minns ni radioprogrammet Dans kring granen ( jag tror det hette så ) på julafton? Morsan och mormor lyssnade alltid på det efter jullunchen medan farsan och morfar tog en tupplur efter maten för att kvickna till lagom till Kalle Anka Glad

Anmäl
2018-12-13 22:27 #42 av: ludgopelle

#41 Dans runt granen minns jag inte.
Det enda radio programmet jag lyssnade på var Nicke lilltrolls julafton. Jag har för mig att det brukade sändas på förmiddagen på julafton.
Jag tyckte Nicke lilltrolls röst var så rolig minns jag.😂

Anmäl
2018-12-13 22:36 #43 av: GIKmio

#42 Det verkade inte vara något liveprogram utan förmodligen förinspelat. Men det var sånger som Prästens lilla kråka skulle ut och åka och Här är karusellen som ska gå till kvällen etc.. Typisk dans kring julgranen.. Det  var 70- och 80-tal..

Anmäl
2018-12-13 22:49 #44 av: Caeli

#43 Jodå, kommer ihåg det! Det hörde till traditionen på julafton. Ofta som lite bakgrundsmusik efter lunch.😀

10% av livet är underbart, 10% är svårt, 80% är vad du själv gör det till.
Anmäl
2018-12-14 01:36 #45 av: Carmarino

#41 Det programmet har jag nog missat. Har inget minne av att jag lyssnade på det i alla fall.

Anmäl
2018-12-14 06:34 #46 av: Ghosthunter

Det har jag nog också missat. Men däremot på förmiddagen så minns jag att det var något liknande program med bara julmusik och då bara gamla traditionella jullåtar🙂

Anmäl
2018-12-14 21:34 #47 av: ludgopelle

#43 Dom där gamla klassiska julsångerna kunde jag nästan utantill när jag var barn.
Dom hör man aldrig nu för tiden.
Min morfar, som jobbade på fabriken här på orten, fick varje år biljetter till en julgransplundrings fest.
Festen ordnades för de anställdas familjer, barn och barnbarn. Där var det bland annat dans kring granen till levande dragspelsmusik, fiskdamm, lekar, filmvisning på väggen "Hacke hackspett" samma uråldriga film varje år, som man tyckte var helt fantastisk.😂
Och så fick man en stor godispåse, när man gick hem. Härliga minnen.
Jäklar! vad roligt man tyckte det var.🎄🎅

Anmäl
2018-12-15 10:01 #48 av: GIKmio

Jungfru, jungfru, jungfru, jungfru skär

här är karusellen,

som ska gå till kvällen.

Tio för de stora och fem för de små.

Skynda på, skynda på, 

nu ska karusellen gå.

För ha, ha, ha,

nu går det så bra, för Andersson och Pettersson och Lundström och já

Skål Gapskrattar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.