Annons:
Etiketterhelgertraditioner
Läst 3036 ggr
[GIKmio]
11/29/18, 5:50 PM

Julen i nostalgins tecken

Vi närmar oss första advent och snart står julen för dörren. Här är det öppet att minnas barndomens jular eller berätta om skrönor och sägner kring dom gammaldags jularna. Eller varför inte avslöja din favorit bland julpsalmer eller jullåtar?

Annons:
Lussan20
11/29/18, 6:02 PM
#1

såg att juldukarna efter min mamma går för 3000kr på Tradera, de åkte till myrorna. Varför är jag inte mer nostalgisk? Mvh/WL🌺

[GIKmio]
11/29/18, 6:13 PM
#2

#1 Min mor har gamla jultallrikar sparade. Dom får man vara rädd om 🙂 Julen 1971, Julen 1972 etc. med olika motiv. Väcker nog gamla minnen för dom som var med då..

Tant Grön
11/29/18, 6:48 PM
#3

När jag var barn tog vi in och klädde granen på julaftons morgon. Vi satte upp julbonader och dekorerade med lummer och girlanger. Sen åt vi dopp i grytan, julkorv och kalvkött. Till det svagdricka eller julmust till oss barn. Kl 15.00 såg vi Kalle Anka på den enda kanalen. Senare åt vi skinka, lutfisk, olika syltor, risgrynsgröt m.m. Efter det var det julklappsutdelning. Kanske fick man ett par skidor eller skridskor eller mjuka paket som man tyckte var lite tråkiga.

[GIKmio]
11/29/18, 6:56 PM
#4

Vi klädde alltid julgranen och juldekorerade på kvällen innan julafton. Eftersom julafton är årets längsta dag när man är barn och tomten inte kom på på besök förrän på kvällen så fick jag och min bror en liten julklapp redan på morgonen. Det var en pysselbok eller något spel att fördriva dagen med.

Lussan20
11/29/18, 7:19 PM
#5

svagdricka en favorit då till skinksmörgåsen. Vi barn bakade pepparkakor, en moster kom på besök och det blev lite snaps för de vuxna som larvade sig med degen. Jag minns hur roligt det var just det året…Mvh/WL🌺

[GIKmio]
11/29/18, 7:43 PM
#6

När min far levde och vi tittade på uppesittarkvällen eller någon julkonsert kvällen innan julafton så skulle det vara tyst för då avslutades det alltid med O helga natt- komponerad av den franske kompositören Adolphe Adam 1847. Då skulle han ha sin årliga ståpäls 😃

Annons:
Caeli
11/29/18, 8:07 PM
#7

#2 Visst minns man de gamla jultallrikarna som hängde på väggen! 😀 Var på en restaurang för lite sedan där de användes som salladstallrikar! Fint när gamla saker får komma till nytta igen!

[ludgopelle]
11/29/18, 10:35 PM
#8

Mina föräldrar har en LP skiva från 1975, "Jul dans" heter den. Det är dansband som spelar jul låtar. Bland annat Christers.😊 Skivan har spelats minst en gång varje jul sedan mitten av 1970- talet. Det har blivit en tradition. Skivan tas nu mera aldrig ut ur skivspelaren, så det är lätt att starta den på julafton.🎅 När jag var barn, väcktes jag och mina syskon, på julaftons morgonen av att pappa startade julskivan. Sedan fick man en liten morgon julklapp ofta var det en serietidning. Tomten brukade komma först efter Kalle Anka.

Tarotstollan
11/30/18, 1:48 AM
#9

Här hänger Jenny Nyströms jultallrikar från 1980 - 1990 på väggen. Jag har fått dem av mamma, då hon inte hade plats för dem.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Ghosthunter
11/30/18, 7:13 AM
#10

#2 Om hon har Rörstrands jultallrik 1968, så var rädd om den. Just 68:an är av någon anledning värd mycket pengar. Uppåt 2000 kr kan man nog få för den. Men de andra årgångarna är inte värt något alls i pengar. Men de kan ju förstås ha andra värde än pengar…personligt värde!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
11/30/18, 7:24 AM
#11

#10 Det ska jag kolla upp. Jultallrikarna är blåvita i nyansen. Jag vet inte var hon fått tag i dom och det det vet hon inte själv numera på grund av sin demenssjukdom. Men dom jultallrikarna fanns med i min barndom redan.

Ghosthunter
11/30/18, 8:04 AM
#12

#11 Ja, gör det. Blåvita är dom och fyrkantiga men väldigt avrundade hörn…nästan mer runda.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
11/30/18, 8:13 AM
#13

#8 Vad härligt det låter. Det låter som du upplevde trygga och mysiga jular med fina föräldrar som jag i barndomen. Tyvärr så är det många barn som inte får uppleva det.. Efter Kalle Anka så åt vi julgröt och skinksmörgås. Det lustiga var att farsan alltid skulle gå och köpa snus efteråt och under tiden kom alltid tomten.. mysko då 🤔 Nu i efterhand så vet man ju att ICA var stängd vid den tiden. Men inget man tänkte på då. 😃

#12 Ska gå genom tallrikssamlingen nästa gång..

Annons:
Lussan20
11/30/18, 1:44 PM
#14

Så himla fina minnen man har då man tänker efter. Att åka ut i skogen och leta gran med pappa var så fint, snö, pjäxor, raggsockor och Lovikka vantar. Så gick vi där och letade i den tysta skogen, tills den bara stod där, den rätta granen. Grenarna fick inte vara för veka, de skulle orka bära ljusen.

Så hemma drack vi varm choklad och smörgås på hålkaka med julskinka på. Granen fick inte kläs förrän kvällen innan julafton.

Paket var det minsta man minns, det var den stora samvaron med familjen. Vi firade oftast hos mormor. Där var alla mostrar,morbröder och kusinerna, samt någon ensam som bjöds in i värmen.

Lekar och dans kring granen. Ibland förstörde en full morbror allt det mysiga, men det var med i bilden, de vuxna himlade med ögonen men skrattade i smyg.  Åren går och alla minen ligger där i hjärtats vrå för att plockas fram och dammas av då nostalgin gör sig påmind…Mvh/WL🌺

[ludgopelle]
11/30/18, 5:09 PM
#15

#13 Ja, vi som har haft en trygg barndom har varit lyckligt lottade. Jag har bara härlig minnen från min barndoms jular. Det är fruktansvärt tragiskt att så många barn har det otryggt och svårt av olika anledningar, och kanske aldrig får uppleva mysiga högtider. Det är oacceptabelt att det ska vara på det sättet.

Ghosthunter
11/30/18, 6:07 PM
#16

#15 Ja, det har du rätt i. Alla borde ha en trygg barndom och högtider.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Carmarino
11/30/18, 6:37 PM
#17

#13 Även mina jular är fina minnen. Kan inte minnas att det någonsin var dålig stämning på julafton. Min mor var väldigt duktig på att julpynta och baka, så hela lägenheten var full av pynt. Nu var det en jättestor lägenhet, så det såg inte "överpyntat" ut, utan det var bara julmysigt.

Ett särskilt minne jag har är den här skivan. Vår granne hade den, och dottern i familjen och jag spelade den så många gånger att jag tror att hennes föräldrar tröttnade på den. 😃

Jag tycker dock fortfarande att den är jätterolig, och kan lyssna på den hur mycket som helst.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ghosthunter
11/30/18, 6:54 PM
#18

Även jag tillhör de lyckligt lottade med fina jular. Lugnt och fint, men med rikligt med god mat och mycket julpynt när min mormor levde. Hon hade hur mycket som helst😃

Ganska traditionellt med kalle, paketöppning och julmat!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Tant Grön
11/30/18, 9:38 PM
#19

Kan inte minnas en enda dålig jul, och snö var det alltid. 🙂

[Hayabusa]
11/30/18, 9:48 PM
#20

Ett nostalgiskt minne från min barndoms jular var TV-programmet "Jullovsmorgon" med Beppe Wolgers. Det första sändes 1971 och särskilt Scooby Doo gjorde starkt intryck. Låter inte så coolt idag, men 1971 hade vi 2 st TV-kanaler (3 st med dansk TV) och särskilt bortskämda med barnprogram var vi inte. Att gå från "Anita & Televinken" till Scooby Doo var enormt 🙂

Annons:
Carmarino
12/1/18, 2:01 AM
#21

Scooby Doo var det bästa på jullovsmorgnarna. Missade inte ett enda avsnitt.😃

Har för mig att även Toffelhjältarna visade Scooby Doo. Det var också ett mysigt program, med lite spökerier och annat.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
12/1/18, 2:58 AM
#22

Julen är en jobbig tid för mig och min släkt, jag miste min syster då.
Numera firar vi väl julen för att det skall vara så, men minnet av det som hänt hänger ju över oss kvarvarande släktingar hela tiden.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Lussan20
12/1/18, 7:11 AM
#23

Min barndom var mycket svår. Men jularna var en bit av normalitet som lyste in i en frusen barnasjäl. Mormor var som ett fast block i all lösan sand. Därför kan en julens stjärna från barndomen fortfarande lysa i minnenas skafferi ibland…Mvh/WL🌺

[GIKmio]
12/1/18, 11:22 AM
#24

Jag skrev i #0 om sägner och skrönor kring julen förr. Just nu kan jag ingen men det finns en bok på jobbet där bland annat Ebbe Schön skriver. Men däremot så kan jag berätta om gammaldags jular från mormors tid. Min mormor föddes i början av 1900-talet i Dalsland. Det var bittra och svåra förhållanden i en stuga utanför Åmål. Det saknades både el och telefon. Men när julen var på väg städades det, bakades och lagades mat. Någon generös granne kanske bistod med mjöl och andra ingredienser. Det var dåtidens grannsamverkan. Mormor berättade för min mamma som i sin tur berättat för mig, om hur man satt på julaftonens kväll med tända fotogenlampor och väntade in jultomten. Till slut anlände han med häst och vagn.

[GIKmio]
12/1/18, 11:29 AM
#25

#24 Sista julen jag fick med mormor var julen 1981. Hon dog senare på våren. Mina barndoms jular firades hos mormor och morfar i Säffle. När mormor gick bort så firade vi jul hemma. Morfar kom på besök men han var ingen som gladdes över julen direkt. Både mormor och morsan var väldigt duktiga på att laga god mat. Och väldigt traditionsbundna, vilket även farsan var. Säger var eftersom mormor som sagt är avliden liksom farsan, och morsan är numera  dement. Så det har jag burit med mig genom åren. Även om jag på senare år insett att tiderna förändras och att man måste ändra lite på traditionerna ibland.

[ludgopelle]
12/1/18, 12:14 PM
#26

#24 Det är spännande att höra sådana gamla berättelser från gamla tider. Min mormor som fyller 90 om några dagar är från norra Finland. Då hon var barn så var det fortfarande julbocken som delade ut julklapparna. Någon klädde ut sig till julbock. Den urgamla traditionen med julbock levde kvar länge i Finland. Traditionen lär vara så gammal att den har rötter i Asatron.

[ludgopelle]
12/1/18, 12:54 PM
#27

Mormor har även berättat att hon som barn åkte till julottan med häst och släde. En av klockorna från den släden, fick min mamma när gammelmormor dog omkring 1989.

Annons:
[GIKmio]
12/1/18, 12:54 PM
#28

Intressant läsning om jultomten.. Bra att ha som underlag vid diskussioner eller frågor.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jultomten

[GIKmio]
12/1/18, 1:43 PM
#29

När jag var barn så började julen i samband med första advent och julskyltningen. Dels så var det riktig vinter då med snö och dels så började vi med lite julpyssel i skolan. Det finaste var när lärarinnan bad oss att ta med en ljusstake och ett stearinljus. Sedan började vi skoldagen med att släcka ned i klassrummet och tända våra ljus på bänkarna. Sedan läste hon ett kapitel ur en bok för oss varje morgon från första advent fram till julavslutningen.

[ludgopelle]
12/1/18, 2:32 PM
#30

#24 Åmål! Vilket sammanträffande.😊 När min farfar var ung bodde han en period i Åmål. Han jobbade på ett bokbinderi där på 1940-talet. Dom band böcker på det gamla hantverksmässiga sättet. Han gick även sin bokbindar utbildning där. Farsan har några böcker som farfar har bundit i Åmål. Bland annat den inbundna årgången av tidningen Cocktail 1948 😅

[GIKmio]
12/1/18, 2:43 PM
#31

#30 Off Topic: Väldigt mysig liten stad. Jag bor i Värmland men inte så långt från Åmål. Skulle inte ha något emot att bosätta mig där.

Som jag kommenterade dig tidigare en gång i en annan tråd så är det synd att den äldre generationen faller bort. Antingen att dom avlider eller faller in i demenssjukdom så man inte kan få höra deras historier. Jag tycker det är intressant att höra hur dom firade jul och levde sina liv på sin tid.

[ludgopelle]
12/1/18, 3:17 PM
#32

31# Ja, det minns jag att du skrev i en tråd. Jag håller med dig. Man uppskattar verkligen historier om hur den äldre generationen firade sina jular förr i tiden.

[GIKmio]
12/1/18, 6:09 PM
#33

Vad är julafton utan Kalle Anka? En stolt tradition i Sveriges Television på julafton sedan 1960. Kalle Anka och hans vänner önskar god jul har ändrats med jämna mellanrum genom åren. Filmer har kommit och gått och en del har klipps ned tidsmässigt.  1982 fanns inte tjuren Ferdinand med. Vilket slutade med en folkstorm mot SVT..

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kalle_Anka_och_hans_v%C3%A4nner_%C3%B6nskar_God_Jul

[Hayabusa]
12/5/18, 3:04 PM
#34

#33 Även i Danmark, Norge och Finland 🙂

Annons:
[GIKmio]
12/6/18, 8:53 PM
#35

#34 Visst, men nu ser jag till den svenska versionen. Som sagt.. Filmer har tagits bort, klippts om, och hot om att programmet ska läggas ned. Programmet väcker nostalgi bland äldre tittare och skapar hela tiden en känsla bland yngre tittare som med tiden blir nostalgi även där.. Kalle Anka på julafton berör dom flesta. Som sagt.. Ingen rör Kalle!😃

[GIKmio]
12/6/18, 9:36 PM
#36

Mitt jobb går ut på att på att flertal personer ska ha städat runt sig. Även rent och fräscht av hälsosamma skäl. När jag städar hemma själv i juletid är detta en låt jag gärna lyssnar på. Ingen låt jag själv hörde i min barndoms jular men en jullåt som hängt med några årtionden nu och fått nostalgistatus. Svenska Tommy Körberg och norska Sissel Kyrkjebö..

[GIKmio]
12/6/18, 9:46 PM
#37

 Hitlåten som blev en stor Julhit 1987.. Visst minns ni? Förlåt, Adolphsson och Falk och er önskan om mer jul men denna låten är så fin..Riktig a capella.. Fantastiskt när sångröster och körer kan ersätta instrument..

Carmarino
12/7/18, 5:15 PM
#38

#36 och #37 Bägge dessa finns med på min jullåtslista, som jag spelar när jag julstädar och julpyntar. Även Adolphsson och Falk finns förstås med där. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
12/7/18, 8:05 PM
#39

#37 #38 Niklas Strömstedt, Lasse Lindbom och Janne Bark. Riktig nostalgi inför julen.

Ghosthunter
12/8/18, 6:34 PM
#40

Janne Bark..haha…han passar ju bra till jul. Granbark😁

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
12/13/18, 9:06 PM
#41

Hallå alla äldre julentusiaster på Nostalgi i fokus.. Minns ni radioprogrammet Dans kring granen ( jag tror det hette så ) på julafton? Morsan och mormor lyssnade alltid på det efter jullunchen medan farsan och morfar tog en tupplur efter maten för att kvickna till lagom till Kalle Anka 🙂

Annons:
[ludgopelle]
12/13/18, 10:27 PM
#42

#41 Dans runt granen minns jag inte. Det enda radio programmet jag lyssnade på var Nicke lilltrolls julafton. Jag har för mig att det brukade sändas på förmiddagen på julafton. Jag tyckte Nicke lilltrolls röst var så rolig minns jag.😂

[GIKmio]
12/13/18, 10:36 PM
#43

#42 Det verkade inte vara något liveprogram utan förmodligen förinspelat. Men det var sånger som Prästens lilla kråka skulle ut och åka och Här är karusellen som ska gå till kvällen etc.. Typisk dans kring julgranen.. Det  var 70- och 80-tal..

Caeli
12/13/18, 10:49 PM
#44

#43 Jodå, kommer ihåg det! Det hörde till traditionen på julafton. Ofta som lite bakgrundsmusik efter lunch.😀

Carmarino
12/14/18, 1:36 AM
#45

#41 Det programmet har jag nog missat. Har inget minne av att jag lyssnade på det i alla fall.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ghosthunter
12/14/18, 6:34 AM
#46

Det har jag nog också missat. Men däremot på förmiddagen så minns jag att det var något liknande program med bara julmusik och då bara gamla traditionella jullåtar🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[ludgopelle]
12/14/18, 9:34 PM
#47

#43 Dom där gamla klassiska julsångerna kunde jag nästan utantill när jag var barn. Dom hör man aldrig nu för tiden. Min morfar, som jobbade på fabriken här på orten, fick varje år biljetter till en julgransplundrings fest. Festen ordnades för de anställdas familjer, barn och barnbarn. Där var det bland annat dans kring granen till levande dragspelsmusik, fiskdamm, lekar, filmvisning på väggen "Hacke hackspett" samma uråldriga film varje år, som man tyckte var helt fantastisk.😂 Och så fick man en stor godispåse, när man gick hem. Härliga minnen. Jäklar! vad roligt man tyckte det var.🎄🎅

[GIKmio]
12/15/18, 10:01 AM
#48

#47 

Jungfru, jungfru, jungfru, jungfru skär

här är karusellen,

som ska gå till kvällen.

Tio för de stora och fem för de små.

Skynda på, skynda på, 

nu ska karusellen gå.

För ha, ha, ha,

nu går det så bra, för Andersson och Pettersson och Lundström och já

Skål 😂

Annons:
Ghosthunter
12/15/18, 5:15 PM
#49

#48 Hahaha…skål…sitter just nu på Valvet och tar en bira😁

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
12/22/18, 3:07 PM
#50

Sista dagen inför jullovet var alla lektioner inställda i skolan. Istället kom vi dit på morgonen och åt lussekatt, pepparkaka och drack saftglögg. Sedan bytte vi julklappar innan det hela avslutades med långdans i skolans korridorer då vi plockade upp klass efter klass.. Det spelades även julmusik på stereon i klassrummet under denna sammankomst. En av dessa som spelades och som väcker både julnostalgi och julstämning är denna.. Vacker jullåt framförd av en vacker kvinna.

[Göstage]
12/15/19, 2:50 PM
#51

#37 "Tänd ett ljus" drar in stora pengar i juletid, liksom  Anders F Rönnbloms "Det är inte snön som faller".

Poptrion Triad, som står bakom låten ”Tänd ett ljus”, släppte bara ett album innan de la ner efter ett år. Trots detta drar deras julklassiker in hundratusentals kronor i Stim-pengar varje år. – Jag brukar fantisera om hur mina barn om flera år kommer sitta i juni och vänta på att degen ska komma in, säger Lasse Lindbom en av medlemmarna i Triad.
  • Redigerat 12/21/22, 7:28 AM av Fornöga
[GIKmio]
12/23/19, 4:26 PM
#52

#6 Sveriges största tenor genom tiderna? Namnet för tankarna till att han var finlandssvensk. Men han hette Johan egentligen och var tvättäkta dalmas men tog artistnamnet Jussi. O Helga natt och ståpäls..

[GIKmio]
12/23/19, 4:32 PM
#53

En julhälsning som numera blivit en tradition. Kenneth Ålborg bjuder på julbord i flytande form.. Galenskaparen och After shavaren Jan Rippe

Emo
3/8/20, 6:07 AM
#54

Jättefin tråd. Så mycket man kommer ihåg, när man läser andras minnen. Jag kom att tänka på radioprogrammet Endast mamma är vaken, som sändes sent på lillejulafton. Det var dåtidens uppsittarprogram, med skillnaden att mamma inte satt utan arbetade då med julförberedelserna. 😃
Kul att läsa om TV-programmet Scooby-Doo. Det ger glada minnen från mina barns jular, då vi tillsammans gladde oss åt fina filmer.
Roligt att läsa om att ni ungdomar är intresserade av hur vi hade det en gång i tiden. 😉

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Emo
3/8/20, 6:11 AM
#55

Hos oss finns också en del äldre pynt. Jag får nog sortera någon gång. 😉

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Carmarino
3/8/20, 12:32 PM
#56

#54 Det var samma hos oss på lillejulafton. Inte hade mina föräldrar - och i synnerhet inte min mor - tid att sitta ner och lyssna på radio då.

Min mor skötte det mesta jobbet, men sent på lillejulaftons kväll klädde hon och min far granen tillsammans. En jul vaknade jag och trodde det var julaftons morgon. När jag kom ner för trappan så höll mina föräldrar på att klä granen, och jag har för mig att det inte var meningen att jag och min bror skulle se den förrän den var färdigklädd, så det året var ett undantag.🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Dioramabyggare
3/15/20, 12:49 AM
#57

Jag minns min barndoms jular som ganska "tråkiga", trots att hela familjen var samlad kring julmaten, julgranen, julklapparna och julprogrammen i tv. Jag ville mycket hellre vara ute i snön och leka (ja, det var rejäla snörika vintrar då, på 1960-talet!). Men julkalendern med "Teskedsgumman" ville jag inte missa!

Carmarino
3/15/20, 10:07 AM
#58

#57 Synd att du inte hade några roliga jular. För mig var det tvärtom, men det berodde mycket på att vi alltid firade julafton med våra kusiner och vi hittade alltid på en massa roliga saker.

Så länge vi inte missade mat-tiderna så fick vi gå ut om vi ville. Fast eftersom vi hade finkläderna på så blev det inte så mycket snölek. Därför stannade vi oftast inomhus. Men vi bodde i en stor lägenhet med mycket utrymme, så vi kunde leka hur mycket vi ville utan att störa de vuxna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
11/30/20, 4:56 PM
#59

Ett kåseri om skyltsöndagen som väckte minnen.

Advent närmar sig med stormsteg. I år har jag fuskat och börja lite tidigare än vanligt. Proletärstjärnan hänger redan i fönstret och adventsljusstaken är redo med mossa och allt. Vad ska man annars roa sig med när hela tillvaron präglas av en våt filt som stavas pandemi? I det offentliga rummet har det förstås varit…
[GIKmio]
12/3/20, 10:13 AM
#60

Julkalendern är igång på både tv och i radio. Det var ett måste som barn att öppna en lucka varje dag fram till jul 😊

Carmarino
12/3/20, 12:41 PM
#61

#59: Känner också igen allt det hon skriver om. Håller med henne faktiskt. Tycker det trist att julen börjar allt tidigare varje år. Inte konstigt att folk är trötta på gran och pynt redan på juldagen, när de tagit fram allt redan i mitten av november.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
12/3/20, 12:45 PM
#62

#61 Det har jag märkt på Facebook. Jag har flera vänner som publicerat bilder från sina juldekorerade hem. Jag brukar ta fram julsakerna kvällen innan julafton. Det är en kär tradition sedan barnsben.

  • Redigerat 12/3/20, 12:46 PM av [GIKmio]
Annons:
Carmarino
12/3/20, 1:08 PM
#63

#62: Eftersom jag har rätt mycket pynt, och orken inte är vad den en gång varit, så har jag numera börjat pynta redan den 22 december, men tidigare var det alltid den 23 som gällde. Tar dock fram lite adventspynt dagen innan första advent, typ röda dukar, grangirlanger med ljusslinga och adventsljusstakarna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
12/19/20, 2:08 PM
#64

Vilka hårda klappar minns ni?

Handen på hjärtat nu: vem älskar inte hårda paket?
Carmarino
12/19/20, 3:54 PM
#65

#64: Kommer faktiskt inte ihåg så många av mina julklappar från förr. Det jag minns är att jag fick många böcker och en silversked.

Böckerna var väldigt välkomna, och det var tradition att börja läsa dem på juldagen. Det var en dag som hela familjen - utom min far - ägnade åt läsande. (Min far tittade på teve vill jag minnas.) Vi hade mycket julgodis och kylen full av julmat, så det var bara att gå och ta när man kände sig sugen, och behövde en paus i läsandet.

Silverskedarna samlade jag på, och jag fick en i julklapp och födelsedagspresent varje år tills jag hade ett dussin. Har kvar dem än idag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
12/21/20, 1:31 PM
#66

Minns förstås leksaksbilarna från den tidiga barndomen, och sedan grammofonskivorna och böckerna från det jag blev lite äldre.

Kommer särskilt ihåg en buss som jag var så förtjust i att jag hann köra slut på den lagom till nästa jul, så att jag kunde få en likadan.

[GIKmio]
12/23/20, 2:39 PM
#67

Jag drog mig till minnes en sak från barndomens jular igår förmiddags när jag mötte några knattar med ryggsäck, förmodligen på väg hem från skolans julavslutning. Trist, milt, regnigt och grått. Det hände många gånger att jag åkte skidor till skolan i juletid. Jag minns också att jag inte var ensam om det då det vimlade av skidpar som nedstoppade i snöhögen på skolgården där vi även gjorde snögrottor.

Carmarino
12/23/20, 3:54 PM
#68

#67: Till och med här nere i Skåne tycker jag mig minnas flera dagar under barndomens jular med rätt mycket snö. Visst kan jag minnas fel, men jag har åtminstone inget minne av att det gick hela vintrar utan den minsta gnutta snö. Hade knappt en halv kilometer till den lokala isbanan, och många gånger kändes det som om jag hade kunnat åka skridsko dit, så isigt var det. Vi spolade också en egen isbana i trädgården.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
12/24/20, 10:06 AM
#69

#68 Det finns en isbana här som stått orörd i flera år nu på grund av dom milda vintrarna. Ett tag var det populärt att ungdomarna spelade inlinehockey där, men det intresset avtog också. För 30 år sedan samlades barnfamiljer där under julhelgen för att åka skridskor och för att grilla.

Annons:
Carmarino
12/24/20, 11:14 AM
#70

#69: Ja, det är längesedan det gick att spola någon naturisbana här. Tur att vi hade en konstisbana också. 🤶


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[[eskils_]]
12/24/20, 7:48 PM
#71

#64 Minns när jag fick Lp:n Rubber Soul med Beatles en gång på 60-talet. Då blev jag överlycklig.

Carmarino
12/25/20, 11:54 AM
#72

#71: Nu när du säger det så tänkte jag faktiskt imorse på en julklapp jag minns. P4 Plus spelade nämligen Cat Stevens Can't Keep It In, och det var den som gjorde att jag "upptäckte" hans musik.

För många år sedan var jag med min mor och julhandlade och när vi passerade skivavdelningen i affären (Domus har jag för mig) så visade jag henne LP:n "Catch Bull at Four" och sa att den ville jag ha. Trodde inte jag skulle få den, för min mor sa bara "jaha" (eller något liknande) och vi gick vidare. Därför blev förvåningen desto större på julafton när jag öppnade julklappen och det visade sig att hon hade lyckats köpa skivan utan att jag märkte det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
12/13/21, 9:10 AM
#73

Luciamorgon på TV, och så lyssna på Sveriges radios julkalender som sändes varje morgon innan man gick till skolan. Det var mycket som skulle hinnas med när man var barn 🙂
Ni är förstås fler som minns Luciafirandet som barn.

Carmarino
12/13/21, 12:10 PM
#74

Ja, luciafirandet var väldigt stort när jag var barn, och även under skoltiden. Något som vi också hade - åtminstone när jag kom upp i tonåren - var lussevaka. Det verkar inte existera numera.

Eftersom jag oftast inte hade tillräckligt långt hår, och inte var blond, så blev jag aldrig vald till lucia, men kan inte minnas att jag led särskilt mycket av det. Däremot blev jag "påtvingad" luciajobbet på min första arbetsplats. Hade förvisso inte långt hår då heller, men vi var bara fyra kvinnor på kontoret och jag var yngst, så därför utsågs jag till lucia.

Det var en upplevelse måste jag säga, eftersom det var första - och enda - gången jag hade levande ljus i luciakronan. Hade svårt att balansera den rakt så stearinet rann ner längs nacken. (Tror det rann på näsan också.) Det var inte helt lätt att få ur det ur håret efteråt. 😄


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
12/13/21, 1:13 PM
#75

#74 Vi gick luciatåg under en årskurs på mellanstadiet. Då gick vi runt hela skolan och lussade för årskurs 1-9, rektorexpeditionen, vaktmästeriet och lärarrummet. Jag var stjärngosse och jag tror vi fick ledigt resten av dagen sedan 🙂
Sedan efter Lucia så hade vi mycket julpyssel i skolan där varje klassrum var en 'station" där det stöptes ljus i ett klassrum och tillverkades egna tomtar i ett annat etc.

Carmarino
12/13/21, 2:42 PM
#76

Så mysigt med julpyssel. Det har jag inget minne av att vi hade. Har för mig att lussefirandet skedde i aulan och sedan var det vanliga lektioner resten av dagen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[GIKmio]
12/13/21, 4:08 PM
#77

#76 Jag tror dom tog bort det där med att fjärde eller femteklassarna gick runt hela skolan. På högstadiet minns jag vi var till den intill liggande sporthallen direkt på morgonen. Jag tror det var ortens utvalda Lucia som även besökte sjukhuset och äldreboendena.
På gymnasiet var det lussevaka men det var jag aldrig med på. Men det saknades ett antal elever på morgonen. Vissa dök aldrig upp under dagen medan andra dök upp senare.

Carmarino
12/13/21, 6:04 PM
#78

#77: Var inte heller med på så många lussevakor, men ett år hade vi den hemma hos mig. Skulle flytta mitt i läsåret, så vårterminen skulle jag inte gå i den klassen längre. Därför bjöds hela klassen hem till mig, med övernattning. Dagen efter satt de flesta och sov på lektionerna, men lärarna tyckte bara det var trevligt. Vi hade nämligen inte haft någon särskilt bra sammanhållning i klassen tidigare, så lärarna hade varit bekymrade över det. När de då fick veta att vi haft lussevaka tillsammans så blev de jätteglada. 😄


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
12/23/21, 11:26 PM
#79

Om 35 minuter ungefär så är det julafton. En tradition var att jag och min bror fick en julklapp under den här natten…Jag minns att jag var vaken en gång och mor smög in i rummet, och stoppade in den under madrassen eller kudden. Men jag låtsades att jag sov. Det var en pusselbok eller liknande. Resten av julklapparna fick vi på kvällen på julafton ..

Carmarino
12/24/21, 1:52 AM
#80

Vi fick inga julklappar förrän på kvällen, så väntan blev lång. 🤶


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

FataMorgana
2/14/22, 6:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

Kände mig lite nostalgisk just när jag tittade på ett par gamla julfoton. Det där är jag på julafton, någon gång för länge sen.

Carmarino
2/15/22, 3:47 AM
#82

#81: Man ser förväntans glädje i ögonen. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[snowy_]
9/4/22, 7:30 PM
#83

#81: Naw, hon såg glad ut…😊 på själva fotots utseende skulle jag gissa på att det kan vara taget någon gång mellan slutet av 70-talet och början på 90-talet. Jag som är lite av en "fotonörd" funderar på sånt…

Annons:
GikMio
12/9/22, 4:24 PM
#84

#81 Jag har några liknande foton som är tagna vid julgranen på julafton som barn på 70-talet där jag poserar med julklapparna. Minnena av barndomens jular finns kvar, men inte lika starka som när jag var yngre. Då hjälper gamla foton till. Jag hade förträngt vilka julklappar jag fick, men påmindes när jag såg fotona 🙂

Carmarino
12/9/22, 6:08 PM
#85

#84: Har en gammal svartvit film från en julafton när jag var knappt två år gammal. Det roliga är att jag faktiskt har några korta minnesbilder från den julen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

FataMorgana
12/9/22, 6:56 PM
#86

#84 Om jag hade kunnat önska mig vad som helst som hade gått i uppfyllelse, så hade jag önskat mig att få uppleva julen som barn en gång till 😀 Det var alltid så roligt med familjen och med syskonen på julen, så stämningsfullt och vackert och inga sorger och bekymmer. Men jag minns inte alls vilka julklappar jag fick och det finns det tyvärr heller inga foton på.

GikMio
12/9/22, 9:14 PM
#87

#86 Hade jag varit barn nu så hade det varit julstämning. Julen startade tidigt i skolan i december. Åtminstone på låg- och mellanstadiet Inte att vi ställde in skolundervisningen helt, men den föll bort lite ju närmare julen vi kom då lektionerna gick över till julpyssel.

GikMio
12/11/22, 11:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#88

Julen i tro och tradition av Inge Löfström (1981) ska jag läsa till jul. Boken tar bl a upp bakgrunden till våra gamla jultraditioner, och skildrar julen genom tiderna. 120-130 sidor och verkar ganska lättläst.

Condor
12/11/22, 12:15 PM
#89

Jag skulle också gärna vilja uppleva jultiden i min barndom en gång till. Först väntade man på julafton. Gatorn i städerna var smyckade med en julbelysning med mycket varmare ljus än "discobelysningen" som man ser idag. Människorna var mindre stressade, mindre aggessiva och det var inget kaos på gatorna. I skolan började vi den första timman när det var advent alltid med att alla hade ett ljus på skolbänken.

Sen var det äntligen skollov och på julafton var det barnprogram hela dagen på TV. Vi smyckte granen medan TV´n var på. Sen ungefär klockan 16,00 kom höjdpunkten, dvs. Kalle Anka. På den tiden var det något speciellt att se Kalle Anka på TV och det blev ingen riktig julstämning förrän man såg Kalle Anke skjuta k-pist. 😄

Sen var det dags för klapparna. Vi tände tomtebloss på granen och det var härligt att känna lukten av granen, godisen på granen och tomteblossen och titta på paketen under granen. Vi la på en gammaldags vinylskiva med "stilla natt" och ljudet från tomteblossen och skivan var en "egen akustik". Akustiken i kombination med lukten gav en helt egen stämning. Det var ljuva tider.

Caeli
12/11/22, 1:23 PM
#90

#87: I skolan tillverkade vi alltid egna ljusstakar som sedan tändes varje morgon under advent. Klassrummet släcktes ner och på varje bänk brann ett ljus.

Ett år var de gjorda i lera, ett annat år var det en stor potatis invirad i aluminiumfolie, hål för ljuset och med röd rosett.

  • Redigerat 12/11/22, 1:24 PM av Caeli
Annons:
Carmarino
12/11/22, 5:28 PM
#91

#88: Trevligt. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
12/11/22, 5:28 PM
#92

#89: Numera visas Kalle klockan 15.00 och k-pisten har försvunnit för länge sedan. Tror dock att dansk tv fortfarande visar den. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
12/11/22, 5:29 PM
#93

#90: Tror vi också hade ljusstakar på bänkarna, men jag minns inte om vi gjorde dem själv.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

GikMio
12/11/22, 7:46 PM
#94

#89 Saknade doften av riktig gran när föräldrarna skaffade en av plast istället.

Condor
12/12/22, 11:00 AM
#95

#92:

Det är ju klart att det är för brutalt för barnen att se hur Kalle Anka och Piff och Puff skjuter med nötter på varandra. De kan ju bli traumatiserade. 😄 Då är det bättre om barnen leker med deras datorspel och själva skjuter zombisar, vampyrer och varulvar eller surfar på porrsidor. 😁

Carmarino
12/12/22, 12:11 PM
#96

#95: Ja, här håller vi oss till Plutos krig med Piff och Puff och Kalles fajt med fågeln i djungeln. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
12/16/22, 9:10 AM
#97

Tyvärr nåddes vi ju under sensommaren av beskedet att folklivsforskaren Ebbe Schön avlidit i en hög ålder. Som tur är finns det gott om efterlämnat material från denne traditionsbärare, som ju inte minst persionerade julen och tomten, med sin tomtelika look-a-like, det yviga vita skägget och det långa vita håret.

Några som har Ebbe Schön som inspirationskälla är Sveriges tomtegille, och de har bråda dagar just nu. Det här reportaget gjordes för några år sedan, när Ebbe Schön fortfarande var i livet.


Re:tired.

Tomten har i dag hård konkurrens från digitalt och materiellt överdåd. Men erfarna jultomtar vittnar om att behovet av den medmänsliga figuren är nog så stort ännu.
Annons:
GikMio
12/17/22, 2:31 PM
#98

Någon som varit på julotta? Mina föräldrar såg alltid julottan på tv så det är ett minne när man vaknade till det på juldagsmornarna. Det var en tradition då dom båda växt upp på landet där hela församlingen gick till kyrkan vid stora högtider.

Fornöga
12/17/22, 3:28 PM
#99

#98 Någon julotta live har jag aldrig sett, däremot har jag väl sett någon enstaka julotta på TV, även om det var länge sedan. (I år sänds julottan från Mariakyrkan i Sigtuna. Den är uppenbarligen förinspelad, eftersom man kan se den på SVT Play redan från klockan 02.00 på juldagens morgon.)


Re:tired.

Julotta från Mariakyrkan i Sigtuna. Kyrkoherde Jacob Tronêt predikar och komminister Josef Edebol leder julottan. Sigtuna Motettkör medverkar under ledning av Kjell Johansson. Solister är Karin Lundin och Magnus Billström.
  • Redigerat 12/17/22, 3:30 PM av Fornöga
Carmarino
12/17/22, 4:23 PM
#100

#98: Trots att jag bodde granne med kyrkan nästan hela barndomen och tonåren så har jag aldrig varit på någon julotta. Har sagt att det enda som skulle kunna få mig att gå i julottan var om jag fick åka dit med häst och släde, men något slädföre har vi i princip aldrig här - och inga hästar och slädar heller. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
12/21/22, 7:24 AM
#101

Artikel om julen förr, tidigare än dit vår nostalgi sträcker sig men med en del traditioner vi ärvt.


Re:tired.

Vi har tittat närmare på jultraditioner och vidskepelser och berättar hur julen i en liten bondstuga kunde se ut på 1870-talet.
GikMio
12/21/22, 11:55 AM
#102

#100 Min far hade en tradition att sätta sig och titta ut genom fönstret och titta på när folk samlades utanför där dom bodde för att gå i fackeltåg till kyrkan och julottan. Det blev färre och färre för varje år sa han. Det här var på 90-talet och idag tror det där med att gå fackeltåg inte existerar längre. Dom som gick till kyrkan fick åka gratis buss tillbaka minns jag.

Carmarino
12/21/22, 1:10 PM
#103

#101: Ja, vi tror ju att julen alltid har firats likadant, men det stämmer inte. Blev rätt förvånad när jag läste att köttbullar och prinskorv inte började förekomma på julbordet förrän på 70-talet. Tycker de har varit med under hela mitt, liv, men jag kommer inte ihåg så mycket av vad vi åt då. Skinka måste vi ha ätit, eftersom vi alltid hade dopp i grytan. Lutfisk åt vi också och det fanns både ägghalvor, potatis, rullsylta, brunkål och rödkål på julbordet, men det är väl ungefär det jag minns.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
12/21/22, 1:51 PM
#104

#103 Ställer mig också lite frågande inför uppgiften om köttbullarna och prinskorven. Det jag saknar från barndomens julbord är dopp i grytan och mors hemstoppade värmlandskorv och julkorv. Dopp går det ju att få även idag, men jag köper skivad skinka numera, så då blir det inget spad. Däremot är det en befrielse att slippa lutfisken…😏


Re:tired.

  • Redigerat 12/21/22, 1:52 PM av Fornöga
Annons:
Carmarino
12/21/22, 4:44 PM
#105

#104: Köper också skivad skinka - om jag överhuvudtaget ska ha någon skinka. Tycker numera det räcker att äta det på julafton, och då blir jag bjuden. 😊 Vet inte om skinkan smakade bättre förr eller om det är mina smaklökar som har ändrats, för jag tycker inte den är så god som jag minns den.

Lutfisken saknar jag däremot. Har inte ätit det på flera år, för det är inte så många mer än jag som äter det och det blir för mycket att laga till en hel paket lutfisk bara till mig. Den är godast nylagad och jag orkar inte äta upp så mycket. 😁


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
12/22/22, 9:25 AM
#106

Kanske någon här såg SVT-dokumentären om Maria och hennes hotell i Stenkullen utanför Norrköping? (Om inte så kan man göra det på SVT Play två år framåt.

Maria som ärvt hotellet efter sina föräldrar och driver det ensam verkar kunna konsten att leva såväl i det förgångna som i nuet. Och eftersom tråden handlar om julen i nostalgins tecken var det intressant att se hur Maria tillämpar den gamla seden att duka fram julmat till sina avlidna kära. Min mor som var född i Värmland 1914 berättade att i hennes barndomshem dukade man inte av julbordet på julnatten för att de döda skulle få förplägnad, och det var tydligen en vanlig föreställning på den tiden.

Institutet för språk och folkminnen skriver: "I äldre tiders folktro fanns flera olika föreställningar som knöts till juldagarna. Det fanns till exempel föreställningar om att de avlidna närvarade under julen, och därför kunde man låta maten stå framme under julnatten."

Man citerar en sageskvinna, född just i Värmland 1871 som sade:
"Ja, det trodde allt många av de gamla på, att de döda var ute och gick om julnatten. Så var det riktigt så skulle en inte duka av bordet om julkvällen. De döda skulle se, att en hade dem i minne. Jag kommer ihåg en gumma, som aldrig vågade att ligga hemma i sin stuga om julnatten, utan hon gick till ett grannställe och lade sig. Hon var rädd för att de döda skulle hälsa på henne."


Re:tired.

-Jag har aldrig checkat ut från hotellet. Det blir en jäkla räkning att betala, säger Maria. Många har kört förbi det mytomspunna hotellet alldeles intill motorvägen norr om Norrköping och kanske undrat vad som finns därinne. Bor det någon där? Hotelldirektören Maria är uppvuxen på Stenkullen och driver det idag helt själv. Här har kungligheter och kändisar setts i vimlet ända sedan 1800-talet. Allt är intakt. Bara den som godkänts av Maria får övernatta. Nu bestämmer hon sig för att hitta en man och ger sig ut på dejtingsidorna på nätet. En dokumentär om ett ödesmättat hotell och livet där av Jenny Widell.
GikMio
12/22/22, 4:07 PM
#107

Bruna bönor passar bra ihop med potatisen, köttbullarna, prinskorven och revbensspjällen. Det har jag växt upp med och kanske är ensam om det här i Värmland. Men det introducerades på julbordet via min mormor från Dalsland och sedan via min mor då det är vanligt i Dalsland har jag läst efteråt. Det är lite olika på var man kommer ifrån och många som flyttar på sig i Sverige eftersöker vissa maträtter och tillbehör när man erbjuds julbord. Därför äter jag det som erbjuds när arbetsgivaren bjuder på julbord och äter det julbord jag är van vid hemmavid på julen.

Fornöga
12/22/22, 4:33 PM
#108

Nyheter på julbordet för mig när jag flyttade till Västkusten för många år sedan nu var grönkål från Halland och äggost från Bohuslän.


Re:tired.

GikMio
12/22/22, 4:40 PM
#109

Såg även att det skrevs om ägghalvor i någon tidigare kommentar. Det fanns inte på julbordet i min barndom. Ägg åt vi till påsk. Det är något som hamnat på mitt julbord i nutid då jag fastnade för det för ungefär tio år sedan då jag var bjuden på julbord. Om det var genom jobbet eller på en en julkryssning till Åland ska vara osagt.

Carmarino
12/22/22, 7:45 PM
#110

#106: Förr i tiden var väl temperaturen lite lägre i stugorna, så maten kunde stå framme utan att förfaras. Plus att köttet nog var rätt välsaltat.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
12/22/22, 7:46 PM
#111

#108: På julbordet hos min svägerskas familj har det alltid serverats långkål, men jag har aldrig lärt mig tycka om det (inte brunkål och rödkål heller). Äggost har jag aldrig smakat, men det låter gott.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
GikMio
12/22/22, 7:55 PM
#112

#110 I mormor, morfar, farmor och farfars barndom ställde man även ut en tallrik med julgröt till tomten under julnatten. Det där existerade även under mina föräldrars uppväxt då dom växte upp på landet och vätten som är en form av en liten tomte skötte torpet och lantbruket medan man sov. Många idag som skrattar åt detta. Men många äldre idag kan redovisa att gårdarna faktiskt sköttes i forna dar av dessa varelser.

Fornöga
12/22/22, 8:39 PM
#113

#112 Gröt ställde dom ut i mitt föräldrahem och grötfatet var alltid tomt på morgonen, Jag funderar fortfarande om det var familjen som spelade mig ett spratt eller om katten fick sig ett skrovmål. 🤔😏

Vad gäller tomtar så har jag själv talat med en hedersman, nykter och stabil, som med hundraprocentig säkerhet sade sig ha sett en tomte. Och min farfars kusiner i Kila i Värmland sades ha gårdstomtar. Spännande, tycker jag.


Re:tired.

GikMio
12/22/22, 9:45 PM
#114

#113 I Sillerud utanför Årjäng i Värmland tror man på detta. Något min far pratade mycket om. Åtminstone så hade dom " tomtar på loftet" enligt honom. Men det skapade ändå en mystik och frågetecken kring detta under julen när man växte upp och slutade tro på tomten.

Carmarino
12/23/22, 2:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#115

#112: Min tomte får alltid gröt på julafton. 😁


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
12/23/22, 2:10 AM
#116

#113: Tror inte en katt hade orkat äta en hel skål gröt. Vet inte ens om de gillar det. Tror mer på räven. Var det inte den som åt gröten när barnen i Vi på Saltkråkan satte ut gröt till tomten?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
12/23/22, 6:59 AM
#117

#6 Förr i tiden, innan Bingolotto lade lade beslag på uttrycket, var det uppesittarkväll i min och andras familjer. Då provsmakade man på julbrödet och skar upp den första skinkbiten, och vi som var barn då kanske fick öppna någon liten julklapp i förtid för att hålla oss lugna.

Ser i DN (ännu ej betalartikel) en reporter för egen del återinföra denna tradition.

"Så min mest nyuppfunna tradition är att redan kvällen före julafton äta de godaste sakerna i lugn och ro – utan stress och sällskap. Idén är knappast ny, och att julskinkan aldrig är så god som när man skär en första skiva när den kommer ut ur ugnen nygriljerad och varm, är välkänt.

Kvällen före julafton är det mesta (förhoppningsvis) ändå redan fixat och står i kylskåpet och väntar. Så vad kan vara bättre än att servera ett litet minijulbord, med bara det godaste? Njuta av en sillbit när man skriver de sista julklappsrimmen och några köttbullar medan man tittar på en julfilm och slår in paket. Julmat blir liksom inte godare än så – och om det råkar komma lite rödbetsgegga på presentpappret är det inget som märks när det väl blir julklappsutdelning."---


Re:tired.

Smygstarta julen. Elin Peters mest nyuppfunna tradition går ut på att ta ut glädjen i förskott.
Fornöga
12/23/22, 7:02 AM
#118

#116 En räv kan nog ha varit inblandad, men den satt nog bakom örat på mina föräldrar eller äldre syskon- det var väl dom som skrapade av tallriken…😉


Re:tired.

Annons:
Fornöga
12/23/22, 7:19 AM
#119

Re:tired.

Kvällen före julafton gör många de sista förberedelserna inför jul. Maten lagas, klappar slås in och en närkamp med julgransbelysningens sladdtrassel utkämpas. När det mesta är klart, samlas många till uppesittarkväll i TV:ns sken. En gammal tradition i ny form. Flera uppesittarkvällar i det gamla bondesamhället I bondesamhället var uppesittarkvällarna många. I ljuset från
GikMio
12/23/22, 8:45 AM
#120

#119 Ett tag var det väldigt "inne" med uppesittarkväll på tv. Leif"loket" Olsson på TV4, Ingvar Oldsberg på SVT och Robert Aschberg på TV3

Carmarino
12/23/22, 9:14 AM
#121

#117: Kan inte minnas att vi hade någon uppesittarkväll faktiskt. Den kvällen gjorde mina föräldrar de sista julförberedelserna, och avslutade med att klä granen. Så det första min bror och jag gjorde julaftons morgon var att kolla granen.

Ett år vaknade jag innan midnatt och trodde det var morgon, så när jag kom ner på nedervåningen var mina föräldrar fullt sysselsatta med granen. Vad jag minns fick jag stanna och titta en kort stund, men sedan fick jag gå och lägga mig igen. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

GikMio
12/23/22, 9:21 AM
#122

#121 Någon uppesittarkväll på tv minns jag inte från barndomen. Det tror jag kom i samband med Bingolotto och sedan följde andra tv-kanaler på. Numera är det bara Bingolotto som har detta och även vissa på Youtube som brukar köra livesändningar vanligtvis under året. Kvällen innan julafton klädde vi granen och julpyntade. Sedan försökte jag somna så fort som möjligt för att vakna och det var julafton 🙂

GikMio
12/23/22, 6:57 PM
#123

Någon mer här som tjuvkikade på julklapparna som barn? 🙂 Det funkade om man var riktigt försiktig så inte tejpen skadade pappret. Men det var klurigt.Tejpen kunde man byta ut. Det var värre med pappret. Det gick inte att byta ut då det satt en klisterlapp föräldrarna skrivit på.

Carmarino
12/24/22, 2:07 AM
#124

#123: Kan inte minnas att jag gjorde det någon gång. Däremot kommer jag ihåg en julaftons morgon när vår katt hade rivit av pappret på alla julklapparna.

Såvitt jag minns var min mor först uppe då och hann ta undan julklapparna så att vi inte såg dem. Hon fick sedan slå in dem en gång till. Styvt jobb på en dag då hon hade väldigt mycket annat hon behövde göra. Kan ju säga att katten inte var särskilt populär just då, hur gullig han än var annars. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
12/24/22, 8:04 AM
#125

Frågade AI-roboten ChatGPT hur man firar en traditionell svensk jul, och fick ett trevligt svar. Men det där med julottan får den kanske läsa på…😏

"En traditionell svensk jul börjar med julpyntning, som kan innehålla ljus, kransar, tomtar och papperstjärnor. Julmiddag äter man vanligtvis den 24 december. Den består oftast av lutfisk, julskinka, sill, köttbullar, potatis och risgrynsgröt. Därefter går man till kyrkan för att fira jul, följt av julbord och julklappsutdelning. Efter detta kan man gå till julottan, som är ett spel som spelas med träbitar. I slutet av kvällen brukar man avsluta med julsånger och att tända ett ljus."


Re:tired.

We’ve trained a model called ChatGPT which interacts in a conversational way. The dialogue format makes it possible for ChatGPT to answer followup questions, admit its mistakes, challenge incorrect premises, and reject inappropriate requests. ChatGPT is a sibling model to InstructGPT, which is trained to follow an instruction in
  • Redigerat 12/24/22, 8:18 AM av Fornöga
Annons:
Carmarino
12/24/22, 8:24 AM
#126

#125: Ja, och även det där med att man går till kyrkan för att fira jul - om man nu inte menar "går till tv-soffan för att titta på Kalle Anka". 😁


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
12/24/22, 8:27 AM
#127

#126 Den har nog inte hängt med i traditionsutvecklingen… 😁


Re:tired.

  • Redigerat 12/24/22, 9:48 AM av Fornöga
GikMio
12/24/22, 9:17 AM
#128

Här i Centrumkyrkan har dom samling vid julkrubban kl. 10. Har aldrig besökt det. Det är en mångårig tradition och fanns även under min barndom. I natt har dom Musik i julnatten. Aldrig besök det heller. Inte varit så mycket för att vistas ute på julafton förutom dom få jular jag arbetat. I stora kyrkan är det ingen aktivitet idag. Julotta där imorgon bitti.

Fornöga
12/24/22, 10:08 AM
#129

Här firas jul och nyår i hemmets hägn på egen hand. Jag trivs med det, kanske är det en kvarleva från ett yrkesliv där jag ofta hade jour eller jobbade skift på storhelger.

Släkt och bekanta vet att det är så jag vill att det skall vara numera, och inbjudningsförsöken har mest tagit en ceremoniell form. Däremot lider jag med alla dem som av olika skäl firar en påtvingat ensam jul.


Re:tired.

GikMio
12/24/22, 10:27 AM
#130

#129 Vi trivdes bäst att fira hemma vi i familjen, med undantag några år tillsammans med mormor och morfar. Inget stort släktfirande eller att resa bort. Jag vet folk som firade julafton i bilen mer eller mindre. Och när dom väl var framme så väntade 20-30 personer på dom.

Fornöga
12/24/22, 4:10 PM
#131

Jultallriken lyckligen tillagad och aväten. Traditionsenliga rätter, men årets nytillskott honungs- och ingefärsglaserade revbensspjäll smakade himmelskt!


Re:tired.

GikMio
12/24/22, 4:45 PM
#132

I fornstora dar så hade vi suttit och ätit lutfisk nu med skinksmörgås. Men jag föredrog risgrynsgröt. Någon gång mellan klockan 18 och 18.30 kom tomten på besök. Sedan var vi barn upptagna med julklapparna resten av kvällen medan föräldrarna satte sig framför tv:n och tog del av det lilla utbud som gavs på den tiden.

Annons:
Fornöga
12/24/22, 5:20 PM
#133

#132 "Ja, det var då min vän, en gång för länge se´n". 🎶 Jag var rätt nöjd med Briolastbilen tycks det. 😊

bild.png


Re:tired.

  • Redigerat 12/25/22, 7:41 AM av Fornöga
GikMio
12/24/22, 5:39 PM
#134

#133 Ja barn av den tid var nog nöjda med en leksaksbil. Min farfar köpte inte julklappar åt barnen utan tillverkade dom själv av brädbitar som blev över 🙂 Farmor sydde och stickade.

Fornöga
12/24/22, 6:14 PM
#135

#134 Jag minns ännu från småskolan en sedelärande historia (alla berättelser då var sedelärande) som vår fröken berättade om en fattig familj där far i huset i julklapp gav sin son en fickkniv som han själv ägde. Sonen blev besviken, men sensmoralen kom när hans mor berättade hur ledsen pappan var för att han inte kunnat köpa någon julklapp. Då skämdes gossen över hur självisk han varit. Jag minns inte vem som skrev berättelsen- nu frågar jag mig kanske vilken far som idag skulle ge sin son en kniv i julklapp…😏


Re:tired.

Carmarino
12/25/22, 8:14 AM
#136

#133: Fin bild. 🤶


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
12/25/22, 8:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#137

#132: Som vanligt blev det ingen lutfisk på julbordet igår, men det räckte så bra med det som serverades. Var proppmätt resten av dagen och kvällen. 😊

Med tre barn i åldern 2-7 så delades julklapparna ut innan maten serverades. Det blev lugnast så. 😁


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 12/25/22, 8:19 AM av Carmarino
Fornöga
12/25/22, 8:28 AM
#138

#137 Vilka jättepaket! Inte konstigt om de delades ut tidigt- det måste ha tagit hela kvällen att öppna dem…😊


Re:tired.

Carmarino
12/25/22, 8:37 AM
#139

#138: Det gick rätt snabbt faktisk, men barnen fick hjälp att öppna dem. Paketen var så stora att de nådde den yngsta till bröstet ungefär. 😄 (Det var samma innehåll i alla tre, nämligen varsin sittsäck till barnen.)

Julklappsutdelningen tog nog högst en halvtimme tror jag. Åtminstone kändes det inte som det tog särskilt lång tid. Barnen blev väldigt glada för sina klappar och höll sig sysselsatta resten av kvällen. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Fornöga
12/25/22, 9:54 AM
#140

#131 "Same procedure as every year" på min jultallrik (med undantag av revbensspjällen då.) Inga märkvärdigheter, bara ungefär så långt mina matlagningskunskaper räcker…

tlf017.jpg


Re:tired.

Fornöga
12/25/22, 9:59 AM
#141

Juldagens återkommande fråga numera verkar inte gälla vad man fått och gett i julklapp, utan hur julaftonsvärden på SVT lyckades, i år var det Babben. Tittade inte på SVT igår så jag har ingen aning, men TV-recensenterna verkar nöjda.


Re:tired.

Julen ska inte se bra ut, den ska kännas bra. Det var julvärden Babben Larssons budskap på julaftonen, där hon varnade för julens ”måsten” och stress.
GikMio
12/25/22, 10:30 AM
#142

#141 Förr i tiden så tände Arne Weise ljuset varje år och sade några ord av eftertanke, och önskade en fridfull jul. Alla kände att nu är det jul på riktigt med Kalle Anka på det. Och så var det bra så.Numera ska det betygsättas och skrivas på bloggar och sociala mediasidor. Det till och med stod på text-tv. "Babben tände ljuset strax efter klockan 15". Det bevittnade miljontals svenskar i direktsändning. Det har gått lite för långt tycker jag ibland.

Fornöga
12/25/22, 10:48 AM
#143

#142 Ja, det känns som en kvarleva från enkanalstiden, när "alla" såg samma program.


Re:tired.

GikMio
12/25/22, 4:21 PM
#144

#143 Med hjälp av svensk mediedatabas så kan jag bjuda på en nostalgisk tv-tablå med SVT TV1 från julafton 1983 🙂

15:00 Kalle Anka och hans vänner önskar god jul
16:01 Pluto går i sömnen
16:08 Carolas sommarshow
17:00 Shackleton mot Antarktis
18:00 Vid krubban
18:30 Musikfest med Danny Kaye- och en symfoniorkester
19:30 Monitor- Amerikas "Vasa"
20:30 Kust och hav

Carmarino
12/25/22, 4:39 PM
#145

#140: Det ser ut att vara en lagom jultallrik. Hade en del andra saker på den jultallrik jag åt, men mycket var samma. Blev proppmätt på det. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
12/25/22, 4:42 PM
#146

#141: Såg inte heller Babben igår, men frågade dem i sällskapet som tittade. De var inte särskilt imponerade. Vill man kolla i efterhand så finns de korta avsnitten att se på SVT Play.

https://www.svtplay.se/arets-julvard-2022


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

I år är det Babben Larsson som tänder det magiska ljuset och lotsar tittarna genom SVT:s dignande julbord av program. Observera att Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul endast går att se via SVT1:s direktsändning mellan klockan 15.05-16.10 på julafton. Man kommer alltså inte att kunna se Kalle Anka och hans vänner önskar god jul i efterhand. På svtplay.se, i mobilappen, på Android tv och på Apple tv kan du gå till ”Kanaler” för att se på SVT1.
Annons:
Fornöga
12/25/22, 5:36 PM
#147

#144 Den tablån efter 17.00 hade lockat mig mer än gårdagens. Vissa saker är dock beständiga - ikväll är det Carolas julshow (tillsammans med Zemmerlöw), fast nu på TV4.


Re:tired.

GikMio
11/24/23, 2:37 PM
#148

Nu är det dags att återväcka denna tråd " för säsongen" med en månad kvar till julafton. Nya personer ser ut att tillkommit och vi som skrivit tidigare kommer nog på något nytt att dela med sig av barndomens jular, och andra minnen kring advent och lucia.

Emo
11/24/23, 3:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#149

När jag läser allt vad ni skrivit, så känner jag mig riktigt gammal.
Kommer ingen här ihåg radioprogrammet: Endast mamma är vaken? Då hade vi inte ens dansk TV. Det var radion som underhöll oss.
En pennkniv i julklapp var väl inget konstigt om barnet inte hade en sådan redan?
Den behövs ju för att vässa blyertspennan. Det skulle alla barn kunna.
Att missbruka den till annat var nog kollosalt ovanligt. Jag har i alla fall aldrig hört att det gjordes. Jag köpte en dolk i 10-12 års åldern och nu när jag är 82 får jag inte ha med den på offentliga platser. 😒
Inte konstigt att det kallas den gamla goda tiden!!!

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

  • Redigerat 11/24/23, 3:19 PM av Emo
GikMio
11/24/23, 3:26 PM
#150

#149 Jag minns programmet dans kring granen. Inte många minns det. Kanske för att radion inte stod på under julafton utan tv:n tog upp allt. Min morföräldrar hade ingen tv i sin barndom, men radio fanns ju. Men dom firade jul med att umgås enbart. Julen är även en högtid då man träffas, och man kanske inte träffats så mycket under året. Då ville man ta vara på den högtiden med att prata med varann utan olika medier som tar den mesta uppmärksamheten.

Fornöga
11/24/23, 8:26 PM
#151

Här är en berättelse från julen i flydda dagar.

#149 Jo, jag minns programmet "Endast mamma är vaken", även om jag själv inte lyssnade på det.

Antar att du menar #135 om kniven i julklapp? Det som jag kanske inte återberättade så bra var att gossen inte blev värst glad över att få något begagnat, att det var just en kniv var nog underordnat. Reflektionen jag sedan gjorde om kniv i julklapp idag var med tanke på rådande samhällsklimat.


Re:tired.

En julberättelse från Jämtland | Anbytarforum
  • Redigerat 11/24/23, 8:41 PM av Fornöga
Tarotstollan
11/24/23, 9:58 PM
#152

Jag kommer ihåg att mormor och mamma, de tidigare jularna var även min yngsta moster med och städade och pyntade långt in på julaftonsmorgon och sen stupade de i säng och var troligtvis uppe redan vid 7 igen för att fixa och greja med maten.
Inget gjordes i huset innan kvällen/natten till julaftonen, kanske något golv hade torkats eller så, det var allt.
Fattade aldrig hur de kunde smyga in i vårat sovrum och sätta upp bonader och girlanger i taket medan vi låg och sov.
Själv vaknade min syster (när hon levde) och jag upp till ett färdigt sagolandskap med tomtar, änglar, girlanger, glitter, bonader och julgranen, vi gick runt och bara såg.
Det är sådant jag tänker på numera när det är jobbigt till jul.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

  • Redigerat 11/24/23, 9:59 PM av Tarotstollan
Carmarino
11/25/23, 2:35 AM
#153

#152: Fint minne.

Min mor höll på och städade och bakade hela december, men så var det också en stor lägenhet och kakorna, bullarna och julgodiset skulle räcka minst till och med trettonhelgen.

Minns inte när hon började pynta men troligen inte förrän "lillejulafton" den 23 december. Vet inte hur mycket far hjälpte till, men han var med och klädde granen i alla fall.

Det var nog mest julblommor som togs fram innan dess, och naturligtvis adventsljusstaken. Vad jag minns hade vi inga elektriska ljusstakar utan bara den med fyra stearinljus.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
GikMio
11/26/23, 12:06 AM
#154

Krister St.Hill född 1962 är en svensk operasångare med rötter från Västindien..Kan han sjunga? Nej det kan han inte 😂 Jag skojar..Underbart att höra honom sjunga julpsalmen Dotter Sion.. Allt hår man äger eller har reser sig .

GikMio
11/26/23, 4:58 PM
#155

Tråden har hängt med ett tag. Roligt att läsa allas minnen från julen förr. Har skrivits en del om julförbedelser i skolan, men hur var det med lussevaka? Själv var jag inte på någon lussevaka vare sig på högstadiet eller gymnasiet. Var strängt när det gällde alkohol i mitt föräldrahem.

Carmarino
11/26/23, 5:26 PM
#156

#155: I #78: skrev jag om en lussevaka vi hade i klassen. Annars tror jag inte vi hade så många, men jag hörde talas om att andra haft det i alla fall.

Eftersom lussevakan var hemma hos mig så fick jag en flaska vin i present av tre tjejer i klassen. När jag sedan skulle ta fram den så var den borta. Det var någon som hade varit i kylen och norpat den redan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

GikMio
11/26/23, 5:40 PM
#157

#156 Jag gick ett halvår på gymnasiet efter nian då jag utbildade mig till svetsare och plåtslagare, men hoppade av och sökte en annan gymnasieutbildning året efteråt. Men det var mycket stökiga elever på den utbildningen. Vi hade luciafirande på morgonen och det droppade in den ena efter den andra. Det stank fylla och flera var fortfarande berusade..

Fornöga
12/21/23, 11:39 AM
#158

Jular vi inte minns.


Re:tired.

Tarotstollan
12/21/23, 11:33 PM
#159

Ännu en ledsam och tung jul, min mamma gick bort hastigt bort i lördags morse.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
12/22/23, 4:19 AM
#160

#159: Så sorgligt. 😥


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Fornöga
12/22/23, 7:29 AM
#161

#160 Kan bara instämma.


Re:tired.

GikMio
12/22/23, 5:12 PM
#162

#159 Beklagar sorgen. Den är tung att bära speciellt nu till jul.

Såg några barn som gick till skolan i morse med ryggsäck. På min tid så gick vi till skolan sista dagen inför jul och hade träff i klassrummet någon timme på morgonen. Sedan fick vi gå hem. Numera har man full skolundervisning första dagen efter sommarlovet vilket vi inte hade. Så man vet inte hur det var idag heller, om det var lite julfirande på morgonen och sedan jullov, eller full skoldag.

GikMio
12/24/23, 1:47 PM
#163

Eftermiddagstablån på SVT TV1 för 35 år sedan julafton 1988. Källa: Svensk Mediedatabas.

14:25 God Jul med Björne
14:30 Alf. Amerikansk komediserie.
14:55 God Jul med Björne
15:00 Kalle Anka och hans vänner önskar god jul.
16:00 God Jul Norden
17:00 Ett med naturen: Okavango

Det var tider det och endast två kanaler för dom flesta.

Fornöga
12/24/23, 3:16 PM
#164

David Batra lyckades tända ljuset i SVT och nationen kunde andas ut. Jag är tråkig nog att inte engagera mig så mycket i julvärdsfrågan, men av en ren tillfällighet råkade jag ratta in P4 Göteborg idag (något jag inte gjort på åratal) och fick höra Erik Blix, och han spred faktiskt julglädje i den sändningen . Så heders till honom! 👍


Re:tired.

GikMio
12/24/23, 3:20 PM
#165

#164 För första gången på länge hade jag inte koll på vem som är julvärd. David Batra är rolig och livar upp stämningen även under den grå vardagen 🙂

Carmarino
12/24/23, 11:03 PM
#166

#164: Råkade se det eftersom fikat serverades framför teven och alla de andra ville titta. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
12/26/23, 8:11 AM
#167

"Driving home for Christmas with a thousand memories"

Folklivsforskare ser med intresse hur en ny tradition under de senaste decennierna tagit form inför deras ögon. Från att för tidigare generationer ha varit en stillsam dag med hemmasittande har juldagen förvandlats till en hemvändardag, då utflyttade återser skolkamrater och vänner från förr för att återuppleva gamla minnen och släppa loss nostalgin.

Länkar:

Juldagen – från vila till umgänge

Hemvändarkväll: Därför har juldagen blivit en av hela årets största festdagar


Re:tired.

Juldagen, som firas till minne av Jesu födelse, har länge förknippats med stillhet och vila. I dag finns också andra traditioner kring juldagen, som bland annat handlar om att umgås med vänner.
  • Redigerat 12/26/23, 8:12 AM av Fornöga
Annons:
Fornöga
12/26/23, 9:42 AM
#168

#167 Risken man löper är att gamla oförrätter blir som nya i takt med ökat spritintag…🙄


Re:tired.

Ett större slagsmål på Andra långgatan och en kvinna som blev utsatt för ett rånförsök på Järntorget. Hemvändarkvällen blev bitvis stökig i Göteborg, men polisen sammanfattar den ändå som lugnare än tidigare år.
Carmarino
12/26/23, 11:00 AM
#169

#168: Föredrar den gamla varianten - att bara vara hemma och ta det lugnt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
12/27/23, 2:02 PM
#170

Dåligt år för ankisterna.


Re:tired.

"Kalle Anka och hans vänner" som sänds i SVT är för många en höjdpunkt på julafton, men programmet fick låga tittarsiffror i år. Det visar en mätning från MMS.
Carmarino
12/27/23, 2:49 PM
#171

#170: För en gångs skull såg jag faktiskt delar av Kalle i år. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
12/27/23, 3:23 PM
#172

#171 Så det var alltså du som höll tittarsiffrorna uppe! 😉


Re:tired.

Carmarino
12/27/23, 3:27 PM
#173

#172: Ja, jag erkänner. 😳😁


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
12/27/23, 3:45 PM
#174

Här var vi tre som tittade.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Carmarino
12/27/23, 3:59 PM
#175

#174: Vi var rätt många som tittade där jag var, så jag var inte ensam om att hålla uppe tittarsiffrorna. 😁


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: