Annons:
Etikettertvradio
Läst 1325 ggr
[Hayabusa]
2018-12-04 09:07

Trafikmagasinet besöker DDR

Trafikmagasinet var ett program som sändes på SVT med start 1978. Programmet berörde trafik & motor och testade bl a olika bilmodeller som betygsattes med ett antal "rattar". Christer Glenning var en av profilerna och den som stod för biltesterna medan Carl-Ingmar Perstad gjorde andra inslag som berörde trafik & motor. 2003 fick SVT en "radikalt förändrad budget" vilket innebar att det skulle sparas pengar och Trafikmagasinet fick stryka på foten. Programmet var populärt och ett par program fick stor uppmärksamhet t ex ett inslag där en Skoda välte vid ett undanmanöverprov. Ett annat var när Carl-Ingmar fick testa på att köra bil med 1 promille i kroppen (under kontrollerade former, givetvis).

Ett inslag som är nostalgi i dubbel bemärkelse är när Trafikmagasinet besöker DDR. Idag känns inslaget närmast surrealistiskt, det är ju trots allt inte så länge sedan. 

PS Vill poängtera att nostalgi i kombination med DDR inte ska ses som ett förhärligande av DDR utan som en historisk tillbakablick.

Annons:
[GIKmio]
2018-12-04 17:37
#1

Inte något program som jag följde varje gång, men såg ibland.

[Hayabusa]
2018-12-05 11:16
#2

#1 Nej, detsamma gäller mig. Fanns dock få/inga motorprogram på den tiden att tillgå, så man fick ta vad som stod till buds. Dock sågs det nog som ett bra program, verkar det som. Hur som haver - en form av klassiker tycker jag nog att det är. Tillbakablicken på DDR är intressant.

[GIKmio]
2018-12-05 16:21
#3

#2 Och eftersom TV-utbudet var betydligt mindre på den tiden så tittade alla på samma program som tidsfördriv. Därför är det lättare att känna igen sig i ett program från förr nu än vad det kommer att vara om 30 år..

[Hayabusa]
2018-12-05 18:11
#4

#3 Så är det.

[GIKmio]
2018-12-07 21:07
#5

I trafikmagasinet fick folk lära sig hur man beter sig i trafiken och vad man ska tänka på för att hålla bilen i gott skick och skyddat syfte.. Som vissa numera beter sig i trafiken så borde ett program som Trafikmagasinet uppstå igen.

[ludgopelle]
2018-12-08 09:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag har en gammal "Uti vår hage" tidning från 1990 talet, med temat "Trafikmagasinet"😆

Annons:
[ludgopelle]
2018-12-08 09:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

😆

[GIKmio]
2018-12-08 10:59
#8

#6 #7 😂Den riktiga Glenning var stor och kraftig.

Upp till toppen
Annons: