Off Topic

OT: Nostalgi blandat med nutid

2018-12-08 02:18 #0 av: GIKmio

Nostalgi blandad med nutid är off-topic. Vill du dela med dig av det nostalgiska så gör det.. Vill du dela med dig av det vardagliga just nu så gör det.

Själv så säger jag god natt nu med en gammal goding.. Som är lika gammal som jag är .. 44 år

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2018-12-08 02:26 #1 av: GIKmio

Imorgon blir det en långpromenad.. Det har snöat en del i Värmland senaste dygnet.

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2018-12-08 09:49 #2 av: Tant Grön

Här är det regnigt och grått. Season in the sun var en av mina favoritskivor, tror inte jag har den kvar.

Kom av någon oförklarlig anledning att tänka på denna som spelades mycket när jag var barn:

Anmäl
2018-12-08 10:53 #3 av: GIKmio

#2 En gång för ungefär 20 år sedan när jag skulle framkalla  fotobilder hos Extrafilm så kom fotona och en CD-skiva som tack för att jag valt just dom. Det var en skiva med flera hits.. Bland annat Seasons in the Sun. Nu ska jag ta en långpromenad och njuta av ledigheten. Det finns bättre kickar än alkoholen på helgerna.

Anmäl
2018-12-08 12:07 #4 av: Carmarino

Seasons in the Sun har jag många minnen till. Bl.a. dansade jag och några andra ringdans runt en björk, i en folkpark, till den en gång. Skrattar

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-12-08 12:26 #5 av: Carmarino

För ett tag sedan letade jag upp mina gamla barn- och ungdomsböcker. Den här var en av mina absoluta favoriter.

Så här börjar den:

Det var en morgon när solen sken och himlen lyste blå. Jag spatserade i munter håg för att avlägga en visit till vilken jag fått en inbjudan samma morgon. På min balkong hemma hade en kondor slagit sig ned med ett inbjudningskort i näbben.

Grinden till huset jag skall besöka är rutten och faller i bitar när jag ska öppna den. På något sätt undgår jag att själv ramla i fallgropen strax innanför, men jag kastar ned några kolor till kobraormarna.

Gnolande banar jag mig fram genom den vildvuxna trädgården där gamarna kraxar så vacker i de ruttna träden denna ljuvliga försommarmorgon; barracudorna plaskar lekfullt i swimmingpoolens gyttjegröna, slemmiga vatten och där, i kvicksandlådan, sitter lilla Wednesday och leker med sina huvudlösa dockor. När hon får syn på mig ger hon till ett hjärtskärande skri och rusar skräckslagen in bland giftkaktusarna och de köttätande växterna i köksträdgården.

- Förlåt henne... hon är inte van att se människor, säger hennes moder, Morticia, som möter mig på yttertrappan och biter mig välkomnande i axeln. Lille Pugsley leker där vid blodboken, säger hon. Han har fått en ny gunga av sin pappa.

Jag ser den lille gossen som bundit ett rep kring halsen. Andra änden är fäst vid en gren och nu skall han hoppa ner från lådan han står på och gunga. Ack, sorglösa ungdom!

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-12-08 12:58 #6 av: GIKmio

#5 Jag läste också B. Wahlströms i min barndom och böckerna om Tvillingdetektiverna av Sivar Ahlrud. Senare fick jag veta att författaren Sivar Ahlrud inte existerade utan var en pseudonym på två olika författare. Böckerna var lättlästa..

Anmäl
2018-12-08 13:10 #7 av: GIKmio

Jag fick hem tidningen från Hyresgästföreningen och där fanns det ett reportage om komikern och humoristen Sven Melander. Han har på senare tid varit sjuk men är nu aktuell i Stjärnorna på slottet som startar till jul på SVT.. Ett av mina favoritprogram.. Tittade på ett annat igår, På spåret..Vad fin hon är Ebba som spelade Wilma i Skärgårdsdoktorn. Lite konstigt att se henne på TV som en vuxen kvinna Glad

Anmäl
2018-12-08 14:07 #8 av: Carmarino

#6 Du menar de här böckerna? Skämtar

Anmäl
2018-12-08 14:19 #9 av: GIKmio

#8 Japp.. Lite kul för dom böcker du visar har jag inte läst GladKöper fortfarande Tvillingdetektiverna på loppmarknader och Second hand. Även Biggles. Också från Wahlström..

Anmäl
2018-12-08 14:29 #10 av: GIKmio

#4 Låter som Woodstock 1969 Skrattar Röken har inte avlägsnat sig ännu.. 

Anmäl
2018-12-08 14:48 #11 av: Carmarino

#10 Nej, rök var det inte. Fast lite alkohol var nog inblandat vill jag minnas. Skämtar

Det var midsommarafton, så vi använde björken som midsommarstång, och låten som spelades var Seasons in the Sun. Inga Små grodorna där inte. Skrattar

Anmäl
2018-12-08 14:50 #12 av: Carmarino

#12 Tavelmysteriet är den "nyaste", från 1970. De andra två är från 1961. Gissar att det var julklappsböcker till min bror, och att de från 1961 var från en mycket senare tryckning än 1961.

Anmäl
2018-12-13 21:53 #13 av: GIKmio

Julfrukost med julgröt och skinksmörgås väntade mig när jag kom till jobbet i morse och fin julmusik. Bara ta det lugnt nu och njut av luciamorgonen. Det är första gången som jag upplevt en lugn och fin luciamorgon sedan barnsben. Är van att antingen det inte firas någon lucia eller ut på jobb direkt..Nostalgiskt.. Nostalgisk blir man när brittiska hårdrocksbandet Motörhead tolkar David Bowie.. Lemmy från Motörhead och David Bowie. Två brittiska legender som gick bort båda inom loppet av några veckor runt nyåret 2015-16..  

Anmäl
2018-12-14 07:56 #14 av: GIKmio

Är ledig idag och gräddar en Janssons frestelse i ugnen nu som jag ska värma till lunch ihop med prinskorv och köttbullar. Så idag blir det ett minijulbord Skrattar

Anmäl
2018-12-14 17:59 #15 av: Carmarino

Har gjort julgodis idag - åtminstone en del; en pärontryffel och en ingefärstryffel. Igår kokade jag dadelknäck med pistage.
Mer är på gång.

Anmäl
2018-12-14 18:05 #16 av: GIKmio

#15 Jag ska bygga ett pepparkakshus i år. Problemet är bara att få hem dom färdiga delarna från ICA utan att dom knäcks i påsen.. Baka en egen pepparkaksdeg och grädda. Nej det kan jag inte. Jag kan snickra, borra och montera men baka kan jag inte Skrattar

Anmäl
2018-12-14 18:08 #17 av: Carmarino

Min brorson är duktig på att baka pepparkakshus. När han var 11-13 år gjorde han pepparkakshus varje år - efter egna ritningar, och han bakade dem själv också. Här är ett av dem.

Anmäl
2018-12-14 18:15 #18 av: GIKmio

Samma är det med tvättmaskiner. Jag måste be om hjälp första gångerna Skrattar

Anmäl
2018-12-15 10:06 #19 av: GIKmio

Nu ska jag bege mig ut. Behöver handla. Tiden springer iväg. Nu är det nio dagar kvar till julafton.

Anmäl
2018-12-15 16:16 #20 av: GIKmio

1984 hade brittiska popduon Wham en julhit med denna låt.. Crazy Frog försökte sig på en ny hit. Gick sådär. En favorit i jultid.

Anmäl
2018-12-15 17:29 #21 av: Carmarino

#20 Tävlingen "Whamageddon" går ut på att undvika just den låten. Det gäller dock bara originalversionen, så Crazy Frog går bra. Tummen upp

Fast jag gillar originalversionen, så jag deltar inte i Whamageddon. Ingen idé, för jag har hört låten så många gånger redan, att jag blev utslagen redan i november. Skrattar

https://www.svt.se/kultur/vaxande-viralt-fenomen-tavling-om-att-undvika-whams-jullat

Anmäl
2018-12-15 18:33 #22 av: GIKmio

#21 Då  är det väl dags igen då att höra låten igen Skrattar Suverän låt.. George Michael var en stor artist. Han gick bort härom året.

Anmäl
2018-12-15 18:35 #23 av: Carmarino

#22 Ja, på juldagen i år är det två år sedan han dog. Ledsen

Anmäl
2018-12-15 19:13 #24 av: GIKmio

#23 Georgios Kyriacos Panayiotou.. Inte konstigt man döpte om sig till George MichaelSkrattar

Anmäl
2018-12-15 19:23 #25 av: Carmarino

#24 Ja, det är lite som Stephen Demetre Georgiou. Lättare att kalla sig Cat Stevens då. Skrattar (Han är för övrigt syssling till Sissela Kyle genom sin svenska mamma.)

Anmäl
2018-12-19 18:11 #26 av: GIKmio

Dan före dan, före dan, före dan, före dan, före doppardan idag Glad

Anmäl
2018-12-19 18:23 #27 av: Carmarino

Ja, bara fem dagar kvar till julafton. Tummen upp

Anmäl
2018-12-21 18:16 #28 av: GIKmio

Tog ett glas Blossa glögg. Vinglögg på 10% inhandlat på Systembolaget. Åh, vad gott.. Annars kan man blanda brännvin på 37% ihop med alkoholfri glögg från ICA som jag gjorde förr.. Men just nu känns öl och vinglögg bäst. Man kommer att må så mycket bättre imorgon. Bäst skulle man må om avstod från alkohol helt..

Anmäl
2018-12-22 16:12 #29 av: GIKmio

Jag var till ICA för en stund sedan och handlade lite inför julen och på vägen hem möter jag självaste tomten på gatan som önskade God Jul.. -Nu är du allt bra tidig i år sade jag, -Håhå det kan vara så ibland svarade tomten..Jag tror det var någon bekant till mig som fanns under masken för han önskade enbart mig God Jul fastän det gick folk både framför och bakom mig.. Vem det än var så kul var det Skrattar

Anmäl
2018-12-22 17:19 #30 av: Carmarino

Fick du någon julklapp? Skämtar

Anmäl
2018-12-22 17:45 #31 av: GIKmio

#30 Jag får aldrig några julklappar nu för tiden. Men min mamma har gett mig pengar att köpa en bok eller något att läsa under julen GladOch jag får köpa något till henne imorgon. Vi frossar i julmat istället.

Anmäl
2018-12-22 18:37 #32 av: Carmarino

#31 Tänkte mest på om tomten gav dig någon julklapp. Glad

Anmäl
2018-12-22 18:44 #33 av: GIKmio

#32 Nej, nej han hoppade in i en bil och försvann. Menade att jag aldrig får någon julklapp av tomten numera.. Chaufför hade han också Glad Såg att en tomte synts vid samma tidpunkt via vissa på sociala medier..,Misstänker det är samma tomte.. Skrattar

Anmäl
2018-12-25 22:50 #34 av: Tant Grön

Vad sägs om lite Dag Vag så här på Juldagen?

Anmäl
2018-12-26 16:21 #35 av: GIKmio

#34 Dag Vag är nostalgi..

Anmäl
2018-12-27 22:14 #36 av: Tarotstollan

#8. Tror jag äger de flesta av Tvillingdeckarna, de var både kul och spännande.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2018-12-27 22:19 #37 av: GIKmio

#36 Min favorit med tvillingdetektiverna är smugglarmysteriet.. En historia som tar oss ut i Stockholms skärgård.. 

Anmäl
2018-12-30 11:45 #38 av: GIKmio

Imorgon är det nyårsafton. En nyårstradition som jag har är att se Snuten i Hollywood (1984) med Eddie Murphy Skrattar Såg den på nyårsafton för flera år sedan och sedan har det fortsatt..

Anmäl
2018-12-30 17:49 #39 av: GIKmio

#38 Eddie Murphy. Amerikansk skådespelare och komiker. En riktig rolig stand up-komiker som är rapp i käften vilken han hade nytta med i denna film.

Anmäl
2018-12-30 19:51 #40 av: GIKmio

Det finns någon form av 80-talsnostalgi kring den brittiska popduon Pet Shop Boys. Den här låten som dom gjorde succé med är varken skriven av dom själva eller någon annan som skrev låten åt dom. Den är helt enkelt en cover.. En låt som är en aning omgjord men som någon annan haft framgång med en gång i tiden . Hoppas ni har reda på vem originalartisten är alla nostalgiker..

Anmäl
2018-12-31 02:17 #41 av: Carmarino

Det är väl Willie Nelson som skrivit den, om jag inte minns helt fel.

Anmäl
2018-12-31 07:50 #42 av: GIKmio

Originalet gjordes av B.J James men det är det nog få som tänker på eftersom det är Elvis Presleys version som gjorde den känd.

Anmäl
2018-12-31 09:08 #43 av: Carmarino

Mindes fel. Det är inte Willie Nelson som skrivit den, men han har sjungit den.

Anmäl
2019-01-04 11:08 #44 av: GIKmio

4 januari redan.. Året går fort Skrattar Lite kuriosa är att filmerna Blade Runner (1982) och Akira (1988)  utspelas 2019 enligt Wikipedia. Där fick vi in nostalgi blandat med nutid igen GladBlade Runner med fantastisk filmmusik av Evánghelos Odysséas Papathanassiou ( nu är vi där igen #24 #25).. Äsch, vi säger Vangelis istället..

Anmäl
2019-01-04 11:35 #45 av: GIKmio

#44 Efter oroligheter i Grekland 1967 flyttade Vangelis till Paris där han bildade bandet Aphrodite´s Child med sina landsmän Demis Roussos ( Greklands största sångare genom tiderna ) och Loukas Sideras. Vangelis var tidigare också med i Formynx, det första popbandet i Grekland. När man minns nostalgisk musik så är det mest med dragning till Sverige, USA, och Storbritannien. Men det finns ju så mycket annan musik. Musiken från trakterna runt Medelhavet är dessutom vacker.

Anmäl
2019-01-04 14:40 #46 av: Carmarino

Idag klockan 18.30-19.30 visar SVT1 programmet "Svenne Hedlund - en man och hans Cadillac". Det kan redan nu ses på SVT Play.

Anmäl
2019-01-04 17:23 #47 av: Carmarino

Nu har jag tittat på programmet om Svenne Hedlund och det var massor av klipp från deras tidiga spelningar, plus även en del från de senare spelningarna. Riktigt nostalgiskt. 👍🙂

Anmäl
2019-01-04 17:28 #48 av: GIKmio

#47 Jag såg ett program på 90-talet då Gert Fylking besökte Sävsjö där Svenne och Lotta bodde. Medan Lotta lagade ordning maten gick Gert och Svenne ut för att se på när tåget kom.. typ Gapskrattar Trots Gert Fylkings galenskaper så var det även ett program som seriöst gick tillbaka i Svennes artistliv..

Anmäl
2019-01-04 17:32 #49 av: Carmarino

#48 De visar huset i Sävsjö i programmet och Svenne berättar hur det kom sig att de flyttade dit. 😊

Fast jag vet inte om han bor kvar där. Barnen bor ju inte hemma längre och Lotta flyttade visst till Göteborg efter skilsmässan har jag för mig.

Anmäl
2019-01-04 17:37 #50 av: GIKmio

#49 Ja, Lotta eller Charlotte som hon egentligen heter är ju från USA Glad Men hon är förmodligen så rotad i Sverige efter 50 år så hon blir kvar här.

Anmäl
2019-01-04 20:43 #51 av: Tant Grön

Hepstars spelade vi mycket på jukeboxen, t.ex. den här:

Anmäl
2019-01-04 23:30 #52 av: Tarotstollan

Jag skall se reprisen senare i natt.
Kan undra när de visar från spelningarna om min moster och hennes kompis syns, de var båda Hep Stars tokiga?Skämtar
Moster fick med sig  en halv registreringsskylt hem, från en av deras bilar en gång i alla fall!Gapskrattar

Anmäl
2019-01-04 23:48 #53 av: Carmarino

#51 Var det inte i den låten Chrille Pettersson sjöng och spelade trummor hängande upp-och-ner på två av de andras axlar? 🙂

#52 De visade en del bilder på fansen också, så kanske just din moster och hennes kompis lyckades komma med. 😉

Anmäl
2019-01-04 23:58 #54 av: GIKmio

Vi närmar oss midnatt. Men jag är så hungrig så jag kokar spaghetti.. Så det blir Spaghetti la´Carbonara.. och ett glas iskallt vatten på det.. Jag har inte druckit alkohol på två veckor och det är så gott numera..

Anmäl
2019-01-05 00:55 #55 av: Tarotstollan

Då har vi nog båda två ätit middag under natten, för min del blev det ris och korv Stroganoff.

Anmäl
2019-01-05 01:17 #56 av: GIKmio

#55 Korv Stroganoff som är så gott. Jag får köpa en bit falukorv och och stoganoffmix i morgon när jag handlar..Min mamma lagade alltid korvstroganoff på den tiden då hon var frisk varje lördag då jag kom på besök.. Sedan gick hon till en väninna och var borta i flera timmar. Då somnade jag i hennes soffa efter maten medan katten sov på mitt bröst..Det kallas Paltkoma Glad när blodet rusar till magen efter en rejäl måltid..

Anmäl
2019-01-05 01:37 #57 av: Tarotstollan

Har aldrig använt någon Stroganoffmix, är det kryddor eller?
Jag använder bara vitpeppar, salt och ketchup.

Anmäl
2019-01-05 01:42 #58 av: GIKmio

#57 Vet inte ingredienserna.. Bryner korven lite bara i en kastrull och häller över mixen som är i pulverform.. Och så lite mjölk eller matlagningsgrädde.. Det blir jättegott. Men några starka kryddor är det inte..

Anmäl
2019-01-05 02:18 #59 av: Tarotstollan

Får kolla upp det om jag kommer ihåg det! Glömde att jag hade i en massa lök också.

Anmäl
2019-01-06 15:02 #60 av: Ghosthunter

Jag har inte tiiiid.....hahahaGapskrattar

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"

Anmäl
2019-01-06 17:11 #61 av: ludgopelle

#60 En riktig klassiker😂 😂ha ha ha

Anmäl
2019-01-06 17:35 #62 av: GIKmio

Jag blev förvånad på jobbet häromdan då Göta Kanal visades på TV4 på lunchen. Den visades på TV kvällstid också. Men inte samma dag.

Anmäl
2019-01-11 11:50 #63 av: GIKmio

Plötsligt på jobbet häromdan via några samtalsämnen dök det upp idéer på saker som man skulle kunna ta upp på nostalgi i fokus. Men så faller det bort.. Men dyker det upp så dyker det upp Glad Idag blir det lugnt, men imorgon blir det en lång lördagspromenad om det soliga vädret håller i sig.

Anmäl
2019-01-11 13:20 #64 av: Carmarino

#63 Brukar skriva en påminnelse till mig själv i mobilen när jag kommer på något. Annars hade jag aldrig kommit ihåg någonting. Glad

Anmäl
2019-01-12 14:05 #65 av: Ghosthunter

Jag har inte tiiiid!Gapskrattar

Anmäl
2019-01-18 19:12 #66 av: GIKmio

Utomhustemperaturen pendlar mellan - 7 och -10 just nu.. Brrr det är kallt nu.. Men det är inget emot när jag gick på gymnasiet på 90-talet och den digitala temperaturtavlan på Våxnäs i Karlstad visade på -34.. Då var det extremkyla.. 

Anmäl
2019-01-18 19:27 #67 av: Carmarino

Här håller temperaturen sig runt nollan, men det blåser rätt mycket så den "upplevda" temperaturen är förmodligen ca -5 grader.

Anmäl
2019-01-18 19:34 #68 av: GIKmio

Varje år då jul och nyår avslutats så kommer snön och kylan. Åtminstone här i Värmland. 

Anmäl
2019-01-19 06:57 #69 av: Ghosthunter

#68 Ja...nu är det -19 här i Åmotfors. Men jag har lite svårt att förstå varför värmlänningarna är så frusna av sig? De borde ju vara vana med kylan?🤔😁

Anmäl
2019-01-19 10:40 #70 av: GIKmio

#69 Det finns norrlänningar som är frusna av sig Skrattar Jag vet..

Det är svårt för kroppen att ställa om sig när det är minusgrader ena dagen och plusgrader andra. Förr hade vi vintrar då det kom en köldknäpp som varade i flera veckor. Men nu verkar vi fått vinter eftersom det varit köld under några dagar.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.