Nostalgi - Övrigt

Samlarbilder

2018-12-12 17:16 #0 av: GIKmio

Filmstjärnor, pop- och rockartister, seriefigurer, idrottsmän.. vilka samlade du bilder på? Kanske du även hade ett album som du klistrade in dom i?

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2018-12-12 17:43 #1 av: MonicaLagerquist

Hade några enstaka samlar kort men inte riktigt intresse eller råd att samla

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl
2018-12-12 18:21 #2 av: Carmarino

Hade mest bokmärken. De förvarades i en egentillverkad "dragspelsbörs" i papper. Glad Några samlarbilder hade jag nog, men jag minns inte att jag samlade aktivt på dem. De följde väl med när man köpte tuggummi eller annat godis har jag för mig.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-12-12 21:49 #3 av: ludgopelle

Jag samlade fotbollsbilder en period omkring år1984. Jag har kvar albumet i en låda nere källaren.😊

Anmäl
2018-12-13 18:41 #4 av: GIKmio

#3 Jag samlade på fotbollsbilder från engelska ligan vid den tiden. Men köpte inget album. Annars var det hockeybilder jag samlade mest. Dom såldes förslutna i en påse med 5-6 bilder i varje. En påse kostade bara någon krona..Jag minns hur irriterad jag var när det dök upp samma spelare varje gång jag köpte en påse Skrattar

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2018-12-14 08:13 #5 av: GIKmio

På 90-talet kom en ny form av hockeybilder. Snygga kort som glänste och betydligt fastare och hårdare i form. Det var inga klistermärken utan dom samlades i plastfickor som man förvarade i en samlarpärm. På baksidan stod varje spelares födelseort och födelseår samt statistik från karriären. 15 legendarer presenteras i länken. Den största sist av alla Glad

https://www.cafe.se/hockeybilder-nhl-90-tal/

Anmäl
2018-12-15 23:13 #6 av: ludgopelle

#5 Jag har hört att sådana hockeybilder kan vara värdefulla. En kusin berättade det för mig förra helgen, på ett kalas. Han har en samling.
I dag när jag hämtade julsakerna i källaren, hittade jag mitt gamla fotbollsalbum från 1984.
Det var bara 34 bilder albumet.

Anmäl
2018-12-15 23:14 #7 av: ludgopelle

😊

Anmäl
2018-12-16 01:30 #8 av: GIKmio

#7 Nu blir en Liverpoolsupporter som jag rörd. Mohamed Salah i all ära.. Men, Ian Rush CoolDen största av dom alla genom tiderna i "pool" Jag tror aldrig jag lyckades få en samlarbild på honom.

Anmäl
2018-12-16 10:43 #9 av: ludgopelle

#8 Ja, jag samlade bara på dom spelarna som jag såg hade potential att bli riktigt stora i framtiden.
Ian Rush var en av dem som fick en hedersplats i mitt album.
Skämt åsido. Det var bara en ren slump att jag fick tag på Ian Rush bilden.😂😂

Anmäl
2018-12-16 14:21 #10 av: ludgopelle

Jag minns när man fick veckopeng på lördagarna, som barn. Då brukade jag, och mina kompisar springa ner till kiosken.
Det var en sådan kiosk med lucka, som man sällan ser nuförtiden.
Kiosken låg intill en vacker gamal järnvägsstations byggnad. Framför kiosken var det en stor gatstensbelagd yta, med vackert mönster, troligen från slutet av 1800- talet.
Ofta köpte man en påse smågodis. Man fick peka ut de sorter man ville ha.
Ibland köpte man även någon serietidning eller samlarbilder av något slag.
I dag är den här nostalgiska stationsmiljön borta. Det ligger bara en tråkig asfaltsplan där nu.
Man blir ledsen när man går förbi, men samtidigt glad för de trevliga minnena från platsen.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.