Annons:
Etikettertvradio
Läst 1322 ggr
[GIKmio]
12/14/18, 10:05 AM

TV-nostalgi: Svenska hjärtan

Svenska Hjärtan är Carin Mannheimers älskade och populära TV-serie som hade premiär i SVT 1987 och sedan följdes upp av flertalet säsonger med bland annat Ulf Qvarsebo, Solveig Ternström, Stig Torstensson, Sten Ljunggren och Doris Funcke i huvudrollerna. Handlingen var förlagd till ett radhusområde där grannarna var goda vänner. I premiäravsnittet har grannarna en kräftskiva tillsammans. Men senare under hösten uppstår en skandal i radhusidyllen som ska sätta vänskapen på prov.

På nyårsnatten får Torsten ( Ulf Qvarsebo ) reda på att frugan Elisabeth ( Solveig Ternström ) vänsterprasslat med grannen och bästa vännen Henrik ( Sten Ljunggren ) hela hösten och blir heltokig..

https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_hj%C3%A4rtan

Annons:
Lussan20
12/14/18, 1:21 PM
#1

Ja vem minns inte denna toppenserie. Torsten klipper gräs i snö och kör sedan över ryamattan. Så bra skådespelare och spännande och samtidigt så rolig. Ja då satt man bänkad, precis som vid-den tatuerade änkan-. Mvh/WL🌺

[GIKmio]
12/14/18, 2:15 PM
#2

#1 Jag håller med. Oerhört bra skådespelare och skådespeleri.

Carmarino
12/14/18, 6:02 PM
#3

#1 Jag är en av de (tydligen få) som inte har sett serien. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
12/14/18, 6:10 PM
#4

#3 Du har gått miste om mycket du 🙂 Svenska hjärtan var en stor publiksuccé i slutet av 80-talet då det fortfarande fanns två TV-kanaler att tillgå.. En fantastisk TV-serie och all heder åt Carin Mannheimer som inte längre finns bland oss.

Carmarino
12/14/18, 6:14 PM
#5

#4 Jo, jag vet att Carin Mannheimer gör bra program. Har sett några av hennes andra serier. Det var så många långa tv-serier på 80-talet, så jag hann inte med alla. Svenska hjärtan var en av dem jag inte hann med.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
12/14/18, 6:20 PM
#6

#5 Lära för livet.. Såg den ifjol.. Mycket bra TV-serie.. Jag var knappt född då den sändes på TV.. Mycket kändes igen från när jag gick på högstadiet.. Obs-klassen med killarna som snusade och var totalt ointresserade av skolan och gick runt i t-shirts med en barbystad Samantha Fox och skrämde livet ur oss andra.. Många av dom killarna är idag vuxna mogna män som är dom finaste och skötsammaste som finns.

Har du inte sett svenska hjärtan så gör det. Finns på DVD.. Mycket bra TV-serie..

Annons:
Carmarino
12/14/18, 6:36 PM
#7

#6 Ja, Lära för livet kommer jag ihåg. Var det inte i den som Per Waldvik spelade en av lärarna? 🙂

Har massor av serier både på DVD och Play som jag skulle vilja se, men jag hinner inte. Så jag tror jag får fortsätta att vara ovetande om hur det går till i Svenska hjärtan. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
12/14/18, 6:41 PM
#8

#7 Jo Per Waldvik ( som är pappa till Maria Bonnevie ) fick spela mesiga roller på 70-talet. Bland annat den blyge morsgrisen i Någonstans i Sverige, Men i ett avsnitt av lära för livet fick han faktiskt ryta till rejält..

Carmarino
12/14/18, 6:45 PM
#9

#8 Per Waldvik är den enda jag kommer ihåg från Lära för livet, för jag tyckte att han var rätt gullig. ☺️😃 (Såg inte Någonstans i Sverige heller.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
12/14/18, 6:50 PM
#10

Svenska hjärtan var det. Lite kuriosa är att den goa värmländska hantverkaren Börje ( spelad av Stig Torstensson ) hade tre söner från ett tidigare förhållande. Och den äldsta sonen spelades av på den tiden en okänd Per Morberg..Vad blir det för mat? 😃

[GIKmio]
12/27/18, 4:24 PM
#11

Som Wonnalesan säger i #1  så är det oerhört bra skådespelare. Det är synd att scenen med Ulf Qvarsebo, Solveig Ternström, Sten Ljunggren och Doris Funcke när dom ska prata genom situationen och lösa konflikten efter avslöjandet av otrohetsaffären inte finns på Youtube. För det är ett mästerverk. Det märks att det är fyra skådespelare stöpta ur den svenska teatern.. Mästerligt..

[ludgopelle]
12/27/18, 5:51 PM
#12

Det var något vemodigt över svenska hjärtan, som jag tyckte var obehagligt. Men den var ett mästerverk. Jag uppskattar den betydligt mer nu, i vuxen ålder. TV- serien Goda grannar var inte lika sorglig, tyckte jag på 1980 talet.😅

Lussan20
12/27/18, 7:12 PM
#13

Jag håller med -Svenska hjärtan-var lite vemodigt. Som livet kan vara.

Jag har alltid haft lite svårt för svenska serier och filmer. Men den och den tatuerade änkan samt Glädjekällan gillade jag mycket. Men annars inte mycket som är tillräckligt seriöst och fängslande. Mvh/WL🌺

Annons:
[GIKmio]
12/27/18, 7:20 PM
#14

#13 Menar du Glädjekällan av Richard Hobert? Håll till godo för det kommer ett inlägg om Hoberts sju filmer om dom sju dödssynderna inom kort. Finns på min lista över kommande inlägg..

Lussan20
12/27/18, 7:37 PM
#15

Just precis, tror den kom -93-, jag gillar svärtan, skratten allt det intelligenta i dessa serier. Men annars sparsmakad av Svensk film. Kul om du tar upp dom sju dödssynderna i den serien…Mvh/WL🌺

Tarotstollan
12/28/18, 1:15 PM
#16

Detta var en av få svenska serier som jag faktiskt följde alla säsonger.👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: