Annons:
Etikettmusik
Läst 1490 ggr
[GIKmio]
12/16/18, 3:30 AM

Black Sabbath

Black Sabbath bildades 1968 i Birmingham i England och anses tillsammans med Deep Purple som pionjärer inom hårdrocken. Deras ibland mörka musik med ockulta texter gjorde att dom ansågs vara satanister och djävulsdyrkare. Vilket dom inte var. Originaluppsättningen var John "Ozzy" Osbourne ( sång ), Anthony "Tony" Iommi ( gitarr ), Terence "Geezer" Butler ( bas ) och William "Bill" Ward ( trummor ). Black Sabbath har haft många olika musiker genom åren. Listan på sångare är imponerande. Bandet har också haft gästsångare. Förutom Ozzy, så hittar vi Ronnie James Dio, Ian Gillan, Glenn Hughes och Tony Martin.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Black_Sabbath

Annons:
[GIKmio]
12/16/18, 3:47 AM
#1

En av mina favoriter från Ozzytiden.  After Forever. Ozzy fick sparken senare.. Alla känner väl Ozzy? Det är ett under att farbrorn fortfarande lever..

[GIKmio]
12/16/18, 4:12 AM
#2

Efter Ozzy kom Ronnie James Dio. Jänkaren som föddes med en sångmikrofon i munnen och den enda sångaren i Black Sabbath som inte var brittisk..

[GIKmio]
12/16/18, 4:21 AM
#3

Sedan tog Ian Gillan över en kort period.  Gjorde en platta.. Och vilken platta.. Alla fans av Black Sabbath dyrkar Born Again.

[GIKmio]
12/16/18, 4:23 AM
#4

För att lämna över till Glenn Hughes även det en kortare tid.. Seventh Star, en platta full av härliga låtar.

[GIKmio]
12/16/18, 4:26 AM
#5

Som i sin tur lämnade över till Tony Martin. Black Sabbath återförenades senare med originaluppsättningen. Anno Mundi ( från albumet Tyr från 1990 ) är en av Black Sabbaths bästa låtar genom tiderna,

Maria
12/16/18, 7:30 AM
#6

#5 Kan bara hålla med🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Carmarino
12/16/18, 3:30 PM
#7

Lyssnade inte så mycket på Black Sabbath, men jag kommer ihåg Paranoid åtminstone. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
12/18/18, 7:53 PM
#8

#5 Dio hoppade in som sångare på albumet Dehumanizer (1992) men efter den påföljande turnén hoppade han av och Tony Martin tog över som sångare igen. Dio kom då från en storartat tid då han hade haft succé med sitt egna band DIO under 80-talet.

Tant Grön
12/18/18, 11:12 PM
#9

Hade LP:n Master of reality. En av mina favoritlåtar på den var Solitude:

[GIKmio]
12/20/18, 6:54 PM
#10

#8 Ronnie James Dio med sin säregna sångröst som alla känner igen.. Neon Knights från 1980. Dio dog 16 maj 2010 på grund av sin cancersjukdom. Alltid i alla hårdrockares minne och kommer aldrig att glömmas bort. Många av hans låtar han sjöng till  i såväl Rainbow, DIO eller Black Sabbath så var det låtar med härligt sound som fick lyssnaren att ryckas med.

#9 Det finns många klassiker på det albumet.. Jag gillade även Sabotage..

[GIKmio]
12/20/18, 7:09 PM
#11

Första albumet med Tony Martin på sång. The Eternal Idol från 1987.. På den tiden hade Ozzy Osbourne en solokarriär, Dio hade ett eget band, och Ian Gillan sjöng i Deep Purple. Tungt, vackert och fantastiskt.. The Shining..

[GIKmio]
12/20/18, 7:57 PM
#12

#7 Har dom gjort en låt som heter Paranoid? Har jag missat fullständigt 😃 Seriöst. Här kommer Paranoid i klassisk uppsättning. Osbourne, Iommi, Butler och Ward.. En ung Ozzy Osbourne innan alkoholen och drogerna förstörde honom totalt..

[GIKmio]
12/20/18, 8:33 PM
#13

Ozzy Osbourne. Han kan ju inte sitta still i fåtöljen under TV-showen. Tragiskt.. Men en legend inom hårdrocken..

Annons:
[GIKmio]
12/21/18, 8:04 PM
#14

För första gången sedan 70-talet uppträdde originaluppsättningen tillsammans 1998. Dom började se gamla ut redan då, men lät lika som i fornstora dar.

[GIKmio]
12/29/18, 10:37 PM
#15

#14 Någon mer än jag som reagerat på att Bill Ward och har bar överkropp och sedan har t-shirt och sedan bar överkropp igen 🤔

Ghosthunter
1/4/19, 3:21 PM
#16

Ytterligare ett av mina favoritband genom tiderna🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
1/4/19, 3:22 PM
#17

🎧

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
1/4/19, 3:25 PM
#18

F.ö vill jag påstå att Tony Iommi är en av de mest underskattade gitarristerna som finns!

🎧

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
1/4/19, 5:50 PM
#19

#16 Symptom of the Universe finns med på albumet Sabotage. Jag gillar den skivan som jag nämnde i #10.. På Sabotage finns även den instrumentala Supertzar i samarbete med en änglalik kör . Underbart och så annorlunda.. Och så oerhört vackert..

Ghosthunter
1/4/19, 5:56 PM
#20

Black Sabbath har även gjort en av de absolut bästa liveplattorna enligt mig själv….nämligen Live Evil. Ronnie James Dio sjunger på den och han var bra.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[GIKmio]
1/4/19, 6:03 PM
#21

#20 Dio var och kommer alltid vara bra.. Men jag lyssnade mest på Dio på 80-talet och hans musik då  efter Black Sabbath. Han gjorde en snabb comeback igen på 90-talet men Black Sabbath klarade sig inte utan Tony Martin. Hade det inte varit för Tony Martin så hade nog resan tagit slut på 80-talet..

[GIKmio]
1/4/19, 11:11 PM
#22

Ozzy årgång 1978.. Mörkrets furste (Prince of Darkness) och Black Sabbath suveräna..

[GIKmio]
1/12/19, 12:06 AM
#23

Tony Martin med sin fantastiska sångröst.. Förmodligen en av Storbritanniens största genom tiderna..

GikMio
9/3/22, 11:23 AM
#24

Black Sabbaths vackraste låt? Åtminstone en av dom vackraste. In memory från 1986.

Carmarino
9/3/22, 11:41 AM
#25

#24: Håller nog fortfarande på Changes som deras vackraste låt. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

GikMio
9/3/22, 11:47 AM
#26

#25 She's gone är också vacker. Den och Changes är Ozzylåtar. In memory sjöngs av Glenn Hughes.

Upp till toppen
Annons: