Film och teater

Ivanhoe

2018-12-25 15:05 #0 av: GIKmio

Romanen Ivanhoe skrevs av sir Walter Scott år 1820. Om den tappre riddaren Ivanhoe, även kallad Wilfred of Ivanhoe som återvänder till England från fångenskap. Romanen har tolkats i olika versioner men det är ändå filmen från 1982 som sänts i svensk TV på nyår från och med samma år som vi minns. Som för många av oss blivit tradition och nostalgi. Rollistan är imponerande med dom flesta av dåtidens stora brittiska skådespelare. Själv har jag inte sett Ivanhoe på flera år, men tittade varje år som barn.  

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ivanhoe#Handling

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ivanhoe_(film,_1982)

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2018-12-25 16:27 #1 av: Carmarino

Har inte heller sett den på flera år, men jag tittade på den några gånger på 80-talet. Den är bra, men det har ändå inte blivit någon tradition för mig att titta på den.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2018-12-25 18:58 #2 av: GIKmio

Jag minns faktiskt första gången Ivanhoe visades på TV. Då var det på nyårsafton. Nu sänds den på nyårsdagen. En kusin kom på tillfälligt besök efteråt och vi byggde en riddarborg i snöhögen Skrattar. Så mycket vi hann vill säga innan det var dags att gå in..

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2018-12-26 16:02 #3 av: Stockholmare

Sätt den så många gånger att jag har tröttnat. Men det är en klassiker.

Anmäl
2018-12-26 23:44 #4 av: Tarotstollan

Har jag möjlighet så är tv på med filmen, jag tittar samtidigt som jag gör annat.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2018-12-27 16:05 #5 av: GIKmio

Filmen är 140 minuter lång och på min tid tog den slut framåt kvällskvisten. Nu för tiden med alla reklaminslag så tar den väl uppåt 3.5-4 timmar innan den är slut Glad

Anmäl
2018-12-27 21:04 #6 av: GIKmio

Anthony Andrews vs. Sam Neill och den vackra Olivia Hussey.. Det är nostalgi.

Anmäl
2018-12-28 14:10 #7 av: Lona

Jag var lite kär i Ivanhoe, eller snarare Anthony Andrews. Får dock säga att egentligen är Sam Neills rollfigur mer intressant - och ska vi snacka utseende har han åldrats betydligt snyggare än Andrews!
Sam Neill är en sån där skådis som hänger med år efter år utan att vara superduperkändis men ändå har bra roller. 👍

"Glass löser allt!" /Källa Glassgård, Öland
Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhetBlomma

Anmäl
2018-12-28 14:34 #8 av: GIKmio

Vi får inte heller glömma James Mason som spelade Isaac of York. Ivanhoe var bland det sista han gjorde. Han dog något år efteråt.

Anmäl
2018-12-29 14:06 #9 av: GIKmio

#7 Anthony Andrews förknippar jag endast med Ivanhoe och Röda nejlikan. Jag har inte sett honom i någon annan film.

Anmäl
2018-12-29 17:16 #10 av: Ghosthunter

Den må vara bra, men jag har ofta somnat mitt i filmen...hahaSkrattar

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"

Anmäl
2018-12-29 23:26 #11 av: Tarotstollan

#9. Inte förglömma honom i serien  "En förlorad värld" som bygger på Evelyn Waughs bok.
Dessutom har han varit med i några avsnitt av Agatha Christie deckaren "Miss Marple".

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.