Annons:
Etiketterfilmteater
Läst 1486 ggr
[GIKmio]
12/25/18, 3:05 PM

Ivanhoe

Romanen Ivanhoe skrevs av sir Walter Scott år 1820. Om den tappre riddaren Ivanhoe, även kallad Wilfred of Ivanhoe som återvänder till England från fångenskap. Romanen har tolkats i olika versioner men det är ändå filmen från 1982 som sänts i svensk TV på nyår från och med samma år som vi minns. Som för många av oss blivit tradition och nostalgi. Rollistan är imponerande med dom flesta av dåtidens stora brittiska skådespelare. Själv har jag inte sett Ivanhoe på flera år, men tittade varje år som barn.  

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ivanhoe#Handling

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ivanhoe_(film,_1982)

Annons:
Carmarino
12/25/18, 4:27 PM
#1

Har inte heller sett den på flera år, men jag tittade på den några gånger på 80-talet. Den är bra, men det har ändå inte blivit någon tradition för mig att titta på den.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
12/25/18, 6:58 PM
#2

Jag minns faktiskt första gången Ivanhoe visades på TV. Då var det på nyårsafton. Nu sänds den på nyårsdagen. En kusin kom på tillfälligt besök efteråt och vi byggde en riddarborg i snöhögen 😃. Så mycket vi hann vill säga innan det var dags att gå in..

[Stockholmare]
12/26/18, 4:02 PM
#3

Sätt den så många gånger att jag har tröttnat. Men det är en klassiker.

Tarotstollan
12/26/18, 11:44 PM
#4

Har jag möjlighet så är tv på med filmen, jag tittar samtidigt som jag gör annat.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[GIKmio]
12/27/18, 4:05 PM
#5

Filmen är 140 minuter lång och på min tid tog den slut framåt kvällskvisten. Nu för tiden med alla reklaminslag så tar den väl uppåt 3.5-4 timmar innan den är slut 🙂

[GIKmio]
12/27/18, 9:04 PM
#6

Anthony Andrews vs. Sam Neill och den vackra Olivia Hussey.. Det är nostalgi.

Annons:
Lona
12/28/18, 2:10 PM
#7

Jag var lite kär i Ivanhoe, eller snarare Anthony Andrews. Får dock säga att egentligen är Sam Neills rollfigur mer intressant - och ska vi snacka utseende har han åldrats betydligt snyggare än Andrews! Sam Neill är en sån där skådis som hänger med år efter år utan att vara superduperkändis men ändå har bra roller. 👍


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[GIKmio]
12/28/18, 2:34 PM
#8

Vi får inte heller glömma James Mason som spelade Isaac of York. Ivanhoe var bland det sista han gjorde. Han dog något år efteråt.

[GIKmio]
12/29/18, 2:06 PM
#9

#7 Anthony Andrews förknippar jag endast med Ivanhoe och Röda nejlikan. Jag har inte sett honom i någon annan film.

Ghosthunter
12/29/18, 5:16 PM
#10

Den må vara bra, men jag har ofta somnat mitt i filmen…haha😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Tarotstollan
12/29/18, 11:26 PM
#11

#9. Inte förglömma honom i serien  "En förlorad värld" som bygger på Evelyn Waughs bok.
Dessutom har han varit med i några avsnitt av Agatha Christie deckaren "Miss Marple".

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[GIKmio]
1/3/19, 6:18 PM
#12

På nyårsdagen mitt bland en salig blandning av pizza, baksmälla, och brustna nyårslöften så är Ivanhoe på TV en självklarhet för många svenskar. Något som den nyzeeländska skådespelaren Sam Neill har svårt att förstå. Neill som flyttade till Nya Zeeland från Nordirland som 7-åring med sin familj skrev ett inlägg på Twitter att han är redo att bli Sveriges mest hatade  i år igen.

https://www.expressen.se/noje/ivanhoe-stjarnans-ord--om-livet-som-mest-hatad/

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sam_Neill

Fornöga
12/25/22, 9:34 AM
#13

#12 Sam Neill får kanske anledning att be om ursäkt på Twitter på nyårsdagen 2023 också, för då sänds Ivanhoe på TV 3 (följd av Robin Hood för övrigt, så det blir en riktig matinédag…)


Re:tired.

Varje år visas filmen Ivanhoe på nyårsdagen och varje år twittrar skådespelaren Sam Neill till svenska folket. Han roas av att just den filmen blivit en klassiker i Sverige.
Annons:
GikMio
12/25/22, 10:41 AM
#14

#13 Jag har inte sett den filmen på åratal eftersom jag inte har TV3. Fanns flera klipp på Youtube jag tittade på, men som senare tagits bort.

Fornöga
12/25/22, 10:54 AM
#15

#14 Jag har TV3, men har heller inte sett Ivanhoe på åratal. Jag brukar inte se filmer mer än en gång (fast igår såg jag Grinchen för tredje gången.) 😊


Re:tired.

GikMio
12/25/22, 2:33 PM
#16

Ivanhoe har filmatiserats tre gånger såg jag. Förutom filmen från 1982
även Ivanhoe-Den svarte riddaren från 1952 med Robert Taylor i rollen som Ivanhoe som nominerades till tre Oscars, och 1913 gjordes en film som bör varit en stumfilm. Ivanhoe har också gjorts i tv-serieformat.

Filmen från 1952 har jag också sett, men det var länge sedan.

Fornöga
12/30/22, 5:31 PM
#17

#12 ff Sam Neill vill uppmuntra svenska tittare igen... 😊


Re:tired.

Den svenska nyårsdagstraditionen att titta på Ivanhoe har inte undgått skådespelaren Sam Neill som spelar den kärlekskranka skurken Brian de Bois-Guilbert i filmen. Han brukar uppmärksamma detta med en twitter-hälsning till svenskarna. I år, lagom till att ”Ivanhoe” fyller 40 år, har han slagit på stort med en videohälsning genom SVT. – Jag är väldigt stolt över er, säger han och skrattar.
  • Redigerat 12/30/22, 5:32 PM av Fornöga
GikMio
12/30/22, 5:50 PM
#18

#13 Du skrev att Robin Hood tar över efter Ivanhoe på nyårsdagen. Robin Hood är ju även med i Ivanhoe. Är en engelsk form av Jesus. Alla har hört talats om honom, men få har sett honom 🙂 Vet inte om Robin Hood var med i romanen då jag inte läst den eller om denna mytomspunna person togs med i filmatiseringen?

Fornöga
12/30/22, 6:10 PM
#19

#18 Nej, Robin Hood fanns med redan i Sir Walter Scotts roman om Ivanhoe.

Källa Projekt Runeberg.


Re:tired.

GikMio
12/30/22, 6:12 PM
#20

Den skotska författaren Walter Scott adlades 1820 och fick då benämningen Sir precis som artisten Elton John fått i nutiden. Ett gott tecken på att man gjort något stort. Hans roman om Ivanhoe är inte bara ett mästerverk i Storbritannien utan även i övriga världen. Men att det skulle bli en nyårstradition i Sverige trodde nog inte Sir Walter Scott på den den tiden 🙂

Annons:
Fornöga
12/30/22, 6:20 PM
#21

#20 Nej, lika lite som Lord Alfred Tennyson hade en susning om att hans "Ring Out, Wild Bells" skulle läsas upp vid tolvslaget på nyår för "hela svenska folket". 😉


Re:tired.

Anders de Wahl: Nyårsklockan av Lord Alfred Tennyson
GikMio
12/30/22, 6:24 PM
#22

#21 😁👍

moln50
12/31/22, 1:09 AM
#23

Jag tror att Roger Moore spelade Ivanhove på 60-talet om jag minns rätt någon som vet något om det

GikMio
12/31/22, 1:15 AM
#24

#23 Det stämmer. Tänkte nämna det förut men blev bortglömt..

Fornöga
1/1/23, 9:06 AM
#25

Inte mycket stämmer i filmens historieskrivning enligt en färsk artikel i SvD (ännu ej betalspärrad). Den intervjuade historikern svarar på frågan "Så varför har vi traditionen, tror du?"

"– Ja, bra fråga… Kanske för att den visades första gången på svensk tv just vid nyår och speglar en romantiserad och förgången tid – aspekter jag tror vi attraheras av extra mycket just runt jul som ju omges av traditioner och där vi gärna vill ha rutiner."---


Re:tired.

En trygg vän på årets första dag? Så resonerar nog vissa om ”Ivanhoe”, som visas på nyårsdagen varje år. Men vad stämmer egentligen i filmen? SvD låter historikern Charlotte Borgerud reda ut vad som är sant och inte.
  • Redigerat 1/1/23, 9:09 AM av Fornöga
GikMio
12/27/23, 8:59 PM
#26

Traditionen lever vidare. På måndag utses Sam Neill åter igen som Sveriges mest hatade. Vet inte om han ens är verksam längre då han är till åldern kommen. Jag minns honom lika mycket från Jurassic Park även om hans roll i Ivanhoe är nostalgisk…

Fornöga
12/27/23, 9:29 PM
#27

#26 Det skrevs i media i våras att han då var allvarligt sjuk, så han kanske inte kan ge någon hälsning till fansen den här gången.


Re:tired.

Sam Neill har fått cancer. I sin självbiografi berättar skådespelaren hur han fick beskedet samtidigt som han genomförde pr-turnén för ”Jurassic world dominati
Annons:
GikMio
12/27/23, 9:55 PM
#28

#27 Sam Neill fyllde 76 år i höstas. Hoppas han får vara med ett tag till. Flera av skådespelarna i Ivanhoe är numera till åren, och James Mason är sedan länge borta. Han var gammal redan då filmen gjordes 1982 😥

GikMio
12/27/23, 10:01 PM
#29

#28 Mason var 73 år 1982. Trodde han var tio år äldre minst. Levde 1909-1984.

Lona
12/29/23, 9:12 AM
#30

Jag gillar Sam Neill, han ser dessutom trevlig ut (en del kändisar ser väldigt snorkiga ut på de flesta bilder).
Till skillnad från Anthony Andrews så har han åldrats med stil. 😍


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

GikMio
12/30/23, 5:01 PM
#31

Allyn Ferguson hette han som gjorde musiken till Ivanhoe. Hört det namnet tidigare. Om det inte vore för att han var amerikansk kompositör så hade jag nog trott han var brittisk fotbollsspelare 🙂

GikMio
12/30/23, 5:16 PM
#32

#31 Allyn Ferguson är riktigt skotskt fotbollsnamn och Sam Neill riktigt kanadensiskt hockeynamn 😁 Ska inte skoja mer nu. Vackert stycke.

Fornöga
1/2/24, 10:45 AM
#33

#27 Jodå, det blev en hälsning från Sam även i år. 😊


Re:tired.

För många svenskar är det tradition att kolla på ”Ivanhoe” på nyårsdagen. Och att skådespelaren Sam Neill skickar en hälsning till svenska folket har blivit lik
GikMio
1/2/24, 6:35 PM
#34

#33 Har du under morgonen erkänt att du uppriktigt riskerar ditt liv?. Förbered dig då för att se solen för sista gången.. Stark replik av Sam Neill översatt på svenska från Ivanhoe

Annons:
GikMio
1/2/24, 8:31 PM
#35

Tänkte på Ivanhoe igår. Den sänds på TV3, men inte haft den kanalen på länge. Hade ett paket i våras där den ingick, men var så dyrt så jag sa upp det..TV3 lockar annars inte. Betalar 748 kr i månaden och då ingår inte TV3…Så det är länge sedan jag såg den filmen i helhet.

Fornöga
1/2/24, 9:09 PM
#36

#35 Kan inte komma på när jag tittade på något på den kanalen senast. Antagligen slötittande några minuter på "Vänner" någon gång.


Re:tired.

Carmarino
1/3/24, 1:40 AM
#37

#35: TV3 ingår i grundutbudet här, så jag betalar inget extra för den, men tittar ändå nästan aldrig på kanalen. Ivanhoe har jag nog inte sett sedan första gången den visades (eller kanske året efter).


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: