Annons:
Etikettövrigt
Läst 2050 ggr
[GIKmio]
2018-12-27 18:21

Vilken är den mest kända du träffat?

Vilken är den mest kända person du träffat som du växt upp med nostalgiskt sett? Eftersom jag är född 1974 så vet jag ingen annan kung mer än nuvarande kungen. För några år sedan så såg jag kungen och drottning Silvia i Karlstad och kungen stod bara en meter från mig. Det finns folk som ogillar kungen, det vet jag, men för mig var det mäktigt.. En annan "kung" jag träffat är Börje Salming.. En riktig hockeylegend som jag fick autograf av och vi klappade om varandra.. En stund då man får sirap i knäskålorna, och jag som vanligtvis  pratar mycket med gud och alla människor plötsligt fick tunghäfta 🙂

Annons:
MonicaLagerquist
2018-12-27 18:24
#1

Jag har hälsat på Silvia en gång när hon var på besök på Akademiska barnsjukhuset.

Stolt ägare till fem La permer

Lona
2018-12-27 18:46
#2

Kungen och Silvia åkte förbi mig på två meters håll på Solliden i somras, vi har även stått i samma liftkö för en Herrans massa år sedan. Pratat med Sture Allén på Ica hemma. Den jag träffat och umgåtts med "på riktigt" är Mikael Ljungberg (bla OS-guld i brottning i Sydney 2000) samt, via honom, dåvarande brottningslandslaget med diverse anhang.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

MonicaLagerquist
2018-12-27 18:49
#3

Min svägerska har varit gift med Janne Frisk i Hep stars.

Så Janne har varit hemma hos oss ett antal gånger. Bl.a. har jag plockat kantareller ihop med honom.

Stolt ägare till fem La permer

[GIKmio]
2018-12-27 19:02
#4

#3 Carmarino lär bli avundsjuk nu 😃

MonicaLagerquist
2018-12-27 19:05
#5

#4 Jag hjälpte svärmor att skicka julkort till honom. De har fortfarande kontakt trots att det är många år sen han skiljde sig från min svägerska

Stolt ägare till fem La permer

Lussan20
2018-12-27 19:06
#6

Några som jag  bla träffat är Cornelius Vreeswijk , vi pratade min väninna och jag med honom och hans trubadurer på Gotlandsbåten, de bjöd på en drink. Vi liftade med popgruppen Tages, Larry Finnegan dansade jag med en natt i Visby.Han sjöng bla -Dear one-.  Slam Creapers- med Björn Skifts . Ja det är de jag minns nu….Mvh/WL🌺

Annons:
[GIKmio]
2018-12-27 19:09
#7

Stig Ossian Ericson. Pappa till pojken i Karlsson på taket och känd som fader Fouras i fångarna på fortet har jag också träffat på.. Han var även med i filmen Göta kanal där Janne "Loffe" Carlsson var med. "Loffe" har jag också träffat i verkligheten.. Dock inte i Stockholm, utan i min hemort i Värmland där dom artigt ställde upp på någon form av jippo..

tlover
2018-12-27 19:10
#8

Perla (kristen pop riktat till barn) jag har till och med hans autograf någonstans

l'm back

Lussan20
2018-12-27 19:15
#9

Konstigt är att jag aldrig träffat Plura fast vi fikade på samma fik i alla år? Mvh/WL🌺

[GIKmio]
2018-12-27 19:32
#10

Kändisar på stan ( Karlstad ) som man mött.. Stefan Holm, Bengt Alsterlind och Adam Alsing. För några år sedan stod en man före mig i kön på Systembolaget på Drottninggatan i Karlstad  som vänligt ville släppa mig före.. Jag godtog det eftersom jag bara hade några öl. När jag plockade upp ölburkarna och expediten pratade om turné så såg jag först då vem det var- Det var Sven-Erik Magnusson! Nu i efterhand skulle jag velat ta i hand och säga att jag heter Micke och kommer från Grums. Han hade förmodligen blivit jätteglad då. Sven-Erik Magnusson, sångare i Sven-Ingvars som gick bort i mars 2017..Sven-Ingvars är nostalgi!

Ford -57
2018-12-27 19:50
#11

Träffade den store saligen bortgångne Rock-Ragge i Viskans Folkpark 1976, d va stort d.

Tarotstollan
2018-12-27 19:56
#12

Helge Skoog är den enda och honom sprang jag på inne på Ica affären, han skulle köpa bröd!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[ludgopelle]
2018-12-27 21:24
#13

En fredagskväll i början av 2000-talet, när jag och några kompisar efter en förfest, tog taxi in till Göteborg, för att gå en krogrunda, hände något ovanligt. När vi gick ut ur taxin så ösregnade det. Vi tog skydd under ett entrétak till en resturang. Plötsligt kommer en glad Ingvar Oldsberg ut från resturangen. Han föreslår att vi ska ha lite "På spåret" frågesport tills det slutat att ösregna. Jag lyckades svara rätt på frågan "lnternerad mage" = Bukarest.😂 Han gratulerade mig för jag kunde svaret. Han sa att den frågan skulle vara med i På spåret framöver.🚂

Annons:
[GIKmio]
2018-12-27 21:35
#14

#13 Oldsberg den Oldsberg.. Pratar vi festprisse där? Men en härlig sportjournalist som även som Arne Hegerfors tog steget över till nöjes-TV..

[ludgopelle]
2018-12-27 22:12
#15

#14 I skolan fick jag gå i specialundervisning i engelska för jag var så kass.😂 Som engelska lärare hade jag Oldsbergs första fru. En väldigt snäll och trevlig lärarinna får jag säga. 😊

Carmarino
2018-12-28 13:06
#16

Har träffat rätt många kändisar, om man tar med sådana jag bara sett på nära håll och sådana jag bara pratat några ord med.

#4 Nej, särskilt avundsjuk är jag inte. Har ju träffat Benny Andersson, och samtidigt sett hela Hep Stars backstage. 🙂

Har träffat Harpo och medlemmarna i hans Banana Band flera gånger.

Alla i gruppen Blåblus (efter Björn Skifs) träffade jag flera gånger. Lånade lägenhet en vecka av en av killarna i bandet.

Alla i den danska gruppen Linie 3 (jättekänd i Danmark, nästan okänd i Sverige). Har då också träffat några danska kändisar, som förmodligen inte är så kända i Sverige, bl.a. Birgitte Raaberg som spelade Susan Himmelblå i Kim Larsen-filmen Midt om natten.

Kungen och Silvia såg jag på några meters håll när de var på Eriksgata. (Min bror pratade några ord med kungen när han nyligen blivit kung, innan han gifte sig med Silvia.)

Björn Skifs pratade jag lite med på ett diskotek på 1970-talet.

Hasse Breitholz, medlem i gruppen Landslaget, numera skivbolagsdirektör. Pappa till Daniel Breitholtz. Pratade jag också lite med på diskoteket på 1970-talet.

Ted Gärdestad såg jag flera gånger på nära håll när han spelade med Harpo Banana Band.

Henke Larsson har jag sett på stan några gånger.

Sven Andersson (San Siro-Sven) såg jag på ICA rätt ofta för en del år sedan.

Cliff Richard fick jag en autograf av i London.

Björn Borg såg jag ofta i Båstad, när han spelade tennis där. På den tiden kunde han röra sig ganska fritt, så man kunde se honom på rätt nära håll. Såg också en hel del andra tennisspelare då, bl.a. Ilie Nastase, Adriano Panatta, Janne Lundqvist, Lennart Bergelin, Percy Rosberg.

Det är dem jag kan komma på just nu, men jag tror det är fler.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lona
2018-12-28 14:06
#17

Jag har jobbat med Arvid Carlsson också, Nobelpristagare i medicin, tror det var år 2000?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[ludgopelle]
2018-12-29 21:56
#18

Paret Fredrik Ohlsson och Siw Malmkvist har jag sett vid några tillfällen. Min farfar och hans syskon tillhörde ungefär samma generation som Fredrik Ohlsson, och dom växte upp i samma by. Fredrik har berättat att han minns syskonskaran, och deras små butiker i byn. Fredrik Olsson brukar skriva mycket intressanta nostalgiska berättelser om byn och traktens historia, i lokaltidningen. Min familj har sparat sådana tidnings utklipp. Vi brukade få en bunt varje sommar, när vi besökte farfars syster, i den byn. Jag tycker det är intressant att läsa om den byggden, och dess historia.😊

[GIKmio]
2018-12-29 22:46
#19

#18 Fredrik Ohlsson är känd från folklustspelet Söderkåkar ( 1970 ) då han var utsänd för att få en skuld betald och Tor Isedal föreslog att man skulle sätta sig ner och njuta av utsikten istället..

[ludgopelle]
2018-12-29 23:02
#20

#19 Han spelade även Tommy och Annikas Pappa i Pippi Långstrump.

Annons:
[GIKmio]
2018-12-29 23:18
#21

#20 Han har även varit med  i Madicken. En annan Astrid Lindgren.. Då som borgmästare som sket på sig då han åkte flyg under någon flyguppvisning 🙂

[ludgopelle]
2018-12-29 23:31
#22

#21 Ha Ha 😂ja, det minns jag nu, när du säger det😂 #19 Tor Isedal var smart, får jag säga😆

[ludgopelle]
2018-12-29 23:56
#23

#21 Fredrik Ohlsson spelade även skurken Pelikanen i 1980-tals TV-serien "Varuhuset."

Maria
2019-01-04 16:23
#24

Jag pryade på stadsteatern i Göteborg när jag var 15 så där träffade jag många.

Våra grannar var vän med Sven Wolter så honom har jag träffat. Jag var även klasskamrat med hans dotter Ylva som dog ganska ung.

Jag har festat med Allan och Lisette Schulman. Jag och Allan satt och sjöng midsommarsånger på en bänk nere vid havet på småtimmarna en gång.😃 Sonen Alex var ganska ung då så honom minns jag som en blyg pojke.

Björn Skifs har jag träffat en gång då min pappa hade affärsförslag till honom och jag fick följa med.

Lennart Hyland har jag stött på. Min kompis fick autograf. Gösta Linderholm var kund när jag jobbade i affär på tidigt 80-tal.

Som Göteborgare så har man ju stött på Glenn Hysén, Sonja Hedenbratt, Sten-Åke Cederhög, Patrik Sjöberg, Oldsberg med flera.

Tro det eller ej men jag har fått Jokkmokks Jocke i knät på en spårvagn som krängde vid Järntorget.😃 Grymt pinsamt för en ung tonåring och jag minns att han hade en bjällra runt halsen som skramlade.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[GIKmio]
2019-01-04 17:03
#25

#24 Vad jag hört så  gick väl Jokksmokks Jokke runt klädd som same  dygnet runt höll jag på att säga 😃 Han sov väl förhoppningsvis några timmar också..

Maria
2019-01-04 17:13
#26

Ja han hade samekläder men den stora bjällran minns jag mest.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[ludgopelle]
2019-01-04 17:59
#27

#24 #26 Jokkmokks jokke var bland annat med i två Åsa Nisse filmer. "Åsa Nisse i raket form" från 1966 och "Åsa Nisse i rekord form" från 1969.

Annons:
Lona
2019-01-04 19:14
#28

Har träffat Jerry Williams några gånger på Brukshundsklubben också, när han hade sin krogshow här i Göteborg.👍


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[ludgopelle]
2019-01-04 23:27
#29

#28 Även Jerry Williams var med i en Åsa Nisse film. Det var filmen "Åsa Nisse och tjocka släkten" från 1963. :)

Lussan20
2019-01-05 08:20
#30

Peter Johansson är min syssling, vi sågs då vi var små. 🌺

Stallmima
2019-01-05 20:26
#31

Träffat en del kändisar som jag inte kommer ihåg, bodde granne med Kay Pollak när jag var liten och brukade leka med hans dotter

Dioramabyggare
2019-01-15 16:48
#32

Jag träffade Jokkmokks-Jokke i en restaurang i Lindshammar för kanske 25 år sedan. Och ja, han var klädd i samedräkt. Jag fick ett signerat "idolvykort" av honom 👍😃.

Svenne och Lotta såg jag i köpcentrumet min barndomsstad för kanske tio, femton år sedan. De var jättetrevliga att prata med.

[[eskils_]]
2019-01-15 17:10
#33

Povel Ramel såg jag på Gröna Lund i Stockholm för några decennier sedan. Hälsade och han hälsade tillbaka. 🙂

Carmarino
2019-01-15 17:14
#34

Brukar inte titta på Stjärnorna på slottet, men tittade på Kajsa Ernsts dag eftersom jag hade en hel del kontakt med hennes mamma genom jobbet.

Jag jobbade som sekreterare då och hade bl.a. hand om resebokningar, och Kajsas mamma var en av de två kontaktpersonerna för vårt företag. Pratade nog med henne i telefon 2-3 gånger per vecka, ibland oftare.

Kan säga att jag blev otroligt förvånad över att höra Kajsa berätta om sin mamma, för det märktes absolut ingenting av mammans alkoholproblem när man pratade med henne.

Var dessutom på en "belöningsresa" till Stockholm för alla resebokare på företaget, där vi bl.a. var och såg en show på Börsen. Det var med både god mat och dryck. Inte heller där kan jag minnas att det märktes på henne att hon hade problem med alkoholen.

Hon var otroligt duktig på sitt jobb, och att hon lyckades dölja problemen så väl, tyder på att även hon var en skådespelarbegåvning av rang. 🙂

Även Kajsa själv träffade jag på en endagarskurs i personlig utveckling (har jag för mig det var). Hon var inte så känd då, men jag visste vem hon var i och med att jag kände hennes mamma. Satt bredvid henne på kursen så vi pratade en del under dagen. Minns att jag tyckte hon var väldigt trevlig.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Ghosthunter
2019-01-22 17:04
#35

Jag har inte träffat några världskändisar direkt. Minns en gång för många år sedan då det var öppet hus på SVT-huset i Malmö, då satt Sven Melander och skrev autografer vid ett bord. Honom fick jag att skratta. Snubben framför mig spelade back i nåt fotbollslag, när det var min tur så frågade Melander om jag också spelade back, "Nja, möjligen ölback" sa jag😃

Komikern Tomas Pettersson, från Halmstad, snackade vi med när han var med på samma plan mellan Arlanda - Östersund (både tur och retur) Erik Blix satt jag bredvid på en bänk på Arlanda vid samma resa.

Lasse Åberg stod jag bredvid på Bokmässan i Göteborg….han är lång och rak som en fura!😃

Har växlat några ord med Patrik Sjöberg på Scandinavium ett par gånger (han brukar vara där på hockey) Lite kuriosa är att min gamla barndomskompis satt och halsade Gammeldansk med honom i en bar i Scandinavium..haha…han spottar minsann inte i glaset!😂

Har träffat fler, men minns inte just nu vem dessa var…🤔

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Carmarino
2019-01-22 17:29
#36

#35 Fast Patrik Sjöberg är ju lite världskändis i alla fall. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ghosthunter
2019-01-22 17:58
#37

#36 Jo, det har du ju rätt i. Han hade ju ett världsrekord i höjdhopp🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2019-01-22 18:01
#38

Thomas Pettersson var väldigt intresserade av oss, för vi hade ju besökt Borgvattnets prästgård och han berättade att det spökade hemma hos honom🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: