Litteratur; böcker, tidningar och serietidningar

Krevader och kanoner - Tintin fyller 90!

2019-01-10 17:47 #0 av: Göstage

En gammal seriehjälte, still going strong - grattis!Blomma

https://www.sjofartstidningen.se/bloggar/utkiks-bloggen/sjobefarne-tintin-90-ar/

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-01-10 17:48 #1 av: Carmarino

Bomber och granater! Är han så gammal. Glad

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2019-01-10 17:53 #2 av: Ghosthunter

Min absoluta favoritserie. Har alla Tintinalbum kvar sedan 80-talet. Blir nog dags att börja läsa om dom igen, det var ett par år sedan sist. Jag tröttnar aldrig på Tintin🙂
Så stort grattis till Tintin!👍🥂

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"

Anmäl
2019-01-10 20:35 #3 av: GIKmio

#2 Varför har du inte presenterat dina Tintinalbum för mig? Skrattar

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2019-01-10 21:31 #4 av: Ghosthunter

#2 Jag är en väldigt gåtfull person😁

Anmäl
2019-01-10 23:42 #5 av: ludgopelle

#2 Jag har en mycket intressant bok som heter "Tintin den kompletta guiden" av Michael Farr.
Den kan jag rekommendera.
I den kan man läsa "om det enorma researcarbete Herge lade ner på varje äventyr.
Intrigerna grundade sig ofta på samtida händelser och nästan allt- från flygplan och vapen till gatubilder och interiörer- tecknades efter verkliga förlagor".
Obs! den här förklarande texten står på bokens baksida.

Anmäl
2019-01-11 09:29 #6 av: Hayabusa

Tummen upp

Anmäl
2019-01-11 17:33 #7 av: GIKmio

Tintin har väl reducerats genom åren precis som Kalle Anka på julafton vill jag minnas.. Till och med vi som är emot rasism tycker att det gått lite för långt nu..

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2019-01-12 13:53 #8 av: Ghosthunter

Favoriten i serien är Kapten Haddock med sina kraftuttryck.

Pistaschgubbar med surkålsstuvning (ska vara med i original och inte med och som i länken)

Insjögangster, kryddkrämare, blåkullatomtar, kramsfågelmördare, rullsvansapa, lomhörda lymmel...hahahaGapskrattar

Anfäkta och anamma!

Anmäl
2019-01-12 16:47 #9 av: ludgopelle

#8 I området där jag bodde, när jag var liten, fanns det en mamma som strök över kapten Haddocks kraftuttryck i sonens Tintinalbum.😆

Anmäl
2019-01-12 16:51 #10 av: Carmarino

#9 Stackars kille. Det är ju kraftuttrycken som är roligast i böckerna. Glad

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.