Annons:
Etikettövrigt
Läst 927 ggr
Carmarino
2019-01-24 19:25

Kvartslampa, 1960-tal

På 1960-talet var det populärt att använda kvartslampor för att sola hemma. Det var ju innan solariernas tid.

Minns att vi hade en stående på köksbordet. Man fick ta på sig små mörka skyddsglasögon, à la simglasögon, och sedan sitta en kvart eller halvtimme framför lampan. Vet inte om den hjälpte särskilt mycket, men det var ju lite spännande att kunna sola inomhus.

Kommer inte riktigt ihåg hur vår lampa såg ut, men det var något liknande den här. Fast jag har för mig att vår lampa hade en vanlig lampfot, utan timer. Vi satte nog äggklockan vill jag minnas.

https://digitaltmuseum.org/011023815218/kvartslampa


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
MonicaLagerquist
2019-01-24 19:28
#1

Min bästa kompis hade en sån man jag fick aldrig testa den.

Stolt ägare till fem La permer

Carmarino
2019-01-24 19:31
#2

Det var kanske lika bra det. Undrar om de var så särskilt hälsosamma. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

MonicaLagerquist
2019-01-24 19:51
#3

Jag vet att min kompis brände sig rejält en gång.

Stolt ägare till fem La permer

Tarotstollan
2019-01-29 22:34
#4

Min kompis mamma hade en sådan och hon ville att min kompis satt under den minst 2-3 ggr i veckan under vintern.
Jag provade den en gång men kommer nog bara ihåg de röda simglasögonen!😃

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2019-01-30 11:14
#5

Ja, simglasögonen glömmer man inte. Fast jag har för mig att våra var svarta eller möjligen mörkt gröna. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[[eskils_]]
2019-02-03 16:35
#6

Vi hade också en kvartslampa i min barndom, men den hade en stor framåtriktad skärm av metall, med lampan i mitten.

Den på bilden i #0 liknar mest det jag minns som en värmelampa med infrarött ljus (?) som skulle vara bra mot t ex förkylningar. Kom senare.

Och små svarta simglasögon till båda förstås. 🙂

Annons:
Carmarino
2019-02-03 18:17
#7

Tror att det fanns bilder på sådana kvartslampor också när jag sökte efter bilder på den vi hade. Minns faktiskt inte riktigt hur vår kvartslampa såg ut, så jag kan minnas fel, men jag har för mig att den inte var så stor.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: