Annons:
Etikettertvradio
Läst 735 ggr
[GIKmio]
2019-01-25 14:44

TV-nostalgi: Åshöjdens BK

Böckerna om Åshöjdens BK av Max Lundgren, om laget som gick från skånska lingonserien till kval till fotbollsallsvenskan sändes som TV-serie 1985.

Åshöjden är en fiktiv bortglömd by i norra Skåne. Där finns inte mycket mer för ungdomarna än kaféet, ungdomsgården och fotboll. Byn styrs i hög grad av den djupt religiösa Blåbärskungen. En dag dyker Bagarn Olsson upp och blir föreståndare för Kajsas kafé. Bagarn är inte vem som helst. Han är före detta landslagsman i fotboll och när byns fotbollsintresserade ungdomar vill att han ska börja träna dom så blir det startskottet på en fantastisk fotbollssaga. Förutom välkända skådespelare som Johan Hedenberg, Göran Ragnerstam, Göte Fyhring, Ingvar Andersson med flera så fick Björn Nordqvist ( VM-deltagare 1970, 1974 och 1978 ) spela rollen som Bagarn Osson. Ytterligare två fotbollsspelare som spelat på elitnivå fick varsin roll, Mikael Rönnberg och Tore Cervin.

https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85sh%C3%B6jdens_BK_(TV-serie)

Annons:
[Hayabusa]
2019-01-25 15:23
#1

👍

Carmarino
2019-01-25 15:53
#2

Var inte Ralf Edström också med på ett hörn där, eller var det bara i "Fimpen"?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2019-01-25 16:12
#3

#2 Edward Engmark fick ju debutera i landslaget i ett avsnitt. Jag tänkte faktiskt inte på om det var det riktiga landslaget eller bara skådespelare. Åby Ericsson var med i det avsnittet i alla fall. Men i själva serien runt Åshöjden så var Ralf inte med.

[GIKmio]
2019-01-25 16:18
#4

Lite kuriosa är att Björn Nordqvist även var med i Fimpen där han läste godnattsaga och alltså ingen skådespelardebut 😃 och att Göran Ragnerstam som spelade Ruben Svarte i Åshöjden även var med som fotbollsspelare som var högt uppsatt inom kommunen i  filmen Offside som spelades in i Billingsfors i Dalsland 2004. Ytterligare en film i kategorin helknasiga fotbollsfilmer 😂

Carmarino
2019-01-25 18:05
#5

Då var det nog bara i Fimpen Ralf var med. Det var väl rätt många av dåtidens landslagsspelare som var med också har jag för mig?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2019-01-26 12:01
#6

Bra böcker och en jättebra TV-serie.. Men TV-serien är bara en liten klick av romansviten.

Annons:
Carmarino
2019-01-26 12:15
#7

Det verkar ha blivit något fel med videon i #0.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2019-01-26 12:25
#8

#7 Jag kan se videon..

Carmarino
2019-01-26 12:29
#9

#8 Det kan jag också nu, men för en stund sedan så var det bara en massa konstig text. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[ludgopelle]
2019-01-27 18:10
#10

#0 Jag minns TV-serien, men jag följde den inte så noga. Jag hade för mig att spelarna var något yngre, men jag mindes fel.

Caeli
2019-01-28 22:07
#11

Förebilden till Åshöjden är Åsljunga - en tätort i Örkelljunga kommun i Skåne, belägen ett par mil från gränsen till Småland. Max Lundgren tillbringade sommarloven där och spelade då i Åsljunga SK.

[GIKmio]
2019-01-29 21:01
#12

#10 Det framkom viss kritik om att skådespelarna var äldre än vad dom skulle varit för Edward, Jorma och Hitte-Joel med flera var tonåringar.

#11 Det stämmer. I ett avsnitt så möter Åshöjden det bättre laget Örkelhöjden ( förmodligen där Örkelljunga är förebild ) och mot alla odds vinner..

Upp till toppen
Annons: