Annons:
Etikettmusik
Läst 3248 ggr
[GIKmio]
2019-01-29 20:08

Melodifestivalen/ESC

Till helgen startar årets Melodifestivalen och om några veckor ska man utse Sveriges bidrag till Eurovision Song Contest som går av stapeln i Israel i maj.

TV-spektaklet varje år då rullgardinen åker ned eller persiennerna stängs så grannen inte kan se att man tittar. Melodifestivalen som ingen tittar på men där alla ändå är insatta.. Och drar mångmiljonpublik. Melodifestivalen väcker nostalgi hos mig då jag såg tävlingen varje år som ung. På den tiden var det enbart en finalkväll med 10-12 bidrag. Idag är det utdraget med fyra deltävlingar, och andra och tredje och fjärde chansen 😃 innan det blir en finalkväll där Sveriges bidrag till Eurovision Song Contest utses.. Därför nöjer jag med att avstå alla deltävlingar och liknande och se den stora finalkvällen numera. 1986 var året då praktiskt taget alla bidrag kunde ha vunnit. Men på den tiden påverkades resultatet enbart av jurygrupper i flera svenska städer och svenska folket kunde inte påverka. En ung tjej från Vetlanda i Småland var en av dom största favoriterna bland svenska folket. Men hon vann inte.

  • Redigerat 2021-06-01 20:46 av [GIKmio]
Annons:
[Jbgs]
2019-01-29 20:31
#1

Hej ! Tycker att Melodifestivalen va bättre förr, då va det riktiga klassiker som fastnade / riktiga slager… men men kan va jag som börjar bli gammal med 🙄

[GIKmio]
2019-01-29 20:41
#2

#1 Håller med. Det var riktiga schlagers som fastnade i huvudet och sitter kvar ännu. Idag är det all form av musik som man glömt hur låten gick efter någon vecka. Därför var det kul när Linda Bengtzing deltog under några år. Hon var en artist som inte släppte den gamla hederliga schlagern bland all hip hop och rap.. Men eftersom svenska folket numera påverkar så röstade man inte på henne utan på den nyare moderna musiken.

[Jbgs]
2019-01-29 20:43
#3

# 2 hade tänkt nämna linda bengtzing, hon va nog den sista som hade en riktig slager ! Nä det va bättre förr ! Iallafall när det gäller slager 😁

[GIKmio]
2019-01-29 20:47
#4

En av mina stora favoriter som väcker en enorm nostalgi.. Har för mig att den blev rejält utskälld när den vann Melodifestivalen. Men när den vann Eurovision Song Contest i Luxemburg tystades många så kallade expertmunnar 🤐 Jag var tio år 1984 och var medlem i Herreys fan club och fick dras autografer hemskickade direkt ned i brevlådan. Men samma höst tyckte jag dom  var töntiga och började lyssna på Wasp och Mötley Crue istället..

[ludgopelle]
2019-01-29 21:18
#5

Jag tycker det är synd att dom nu har slutat med den levande orkestern. Det blir inte samma sak utan den.

[GIKmio]
2019-01-29 21:35
#6

#5 Förr i tiden så presenterades dirigenten och det var näst intill heligt.. Men om levande orkester fortsatt.. Vilken dirigent kan eller vill dirigera en låt av Nano och Mendez? Det är ju inte schlager.. Eller som Ulf Dageby påpekade 1975: Doin´ the omoralisk Schlagerfestival 😃

Annons:
Caeli
2019-01-29 21:55
#7

Håller med om att musiken var bättre förr! Tycker även att upplägget med final direkt var bättre, de här utdragna tävlingarna blir tyvärr väldigt tjatiga så jag undviker helst alltihop nuförtiden…🤭💤

Tarotstollan
2019-01-29 22:09
#8

Ja, det är jobbigt med alla deltävlingar men ändå så sitter jag där och slötittar…vecka efter vecka!😉😃

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Vixxen
2019-01-30 01:46
#9

#8 Precis!

Carmarino
2019-01-30 11:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#10

Kan inte heller låta bli att titta även på deltävlingarna, men jag tycker det är väldigt tjatigt och alldeles för mycket. Önskar att de kunde gå tillbaka till bara en kväll, som det var förr.

Tror att anledningen till att vi tycker att låtarna var bättre förr är för att de flesta dåliga låtarna var redan bortsorterade då. Finalen numera innehåller oftast en hel del bra låtar, även om det förekommer riktiga bottennapp. Fast det gjorde det ju förr i tiden också. 😉

En sak som jag förmodligen är ensam om, det är att jag tycker det är så extremt irriterande och tjatigt med det ständiga "NU KÖR VI!" Hörde på en "reklamsnutt" för Så ska det låta att Sarah Dawn Finer tydligen har börjat använda det där också. Ytterligare en anledning för mig att inte titta på det programmet. 😃

#4 Den låten är en av mina favoriter också, även om jag inte var med i deras fan club. Köpte skivan, och ytterligare två av deras skivor.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2019-01-30 22:40
#11

Har också ett par av Herreys skivor har inte lyssnat på dem mer än bara ett fåtal gånger då jag köpte dem.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[GIKmio]
2019-01-31 23:22
#12

Linda Bengtzing och Markoolio i en parodi och även en hyllning till den gamla hederliga schlagern i Melodifestivalen..

[GIKmio]
2019-02-01 11:09
#13

Visst minns ni väl dagen efter melodifestivalen när när ni stod i kön på ICA eller Konsum och såg Aftonbladets och Expressens löpsedel i tidningsstället? Fel låt vann

Annons:
Carmarino
2019-02-01 14:55
#14

#11 Det är samma här. Lyssnade nog på den första skivan några gånger, men på de två andra är det inte många låtar jag kommer ihåg.

#13 Ja, det var väl en standardrubrik de flesta åren förr i tiden. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2019-02-02 00:48
#15

En skäggprydd Lasse Holm tillsammans med Kikki Danielsson i Melodifestivalen 1980. En låt som vann många av svenska folkets röster. Men juryn skickade Tomas Ledin till Haag. Nederländerna stod som värd trots att Israel vunnit på hemmaplan året tidigare. Israel hade helt enkelt inte råd att arrangera ESC två år på raken.

Ghosthunter
2019-02-02 10:54
#16

Jösses…nej, melodifestivalen dissar jag fullständigt!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2019-02-07 19:41
#17

#16 Efter några 7.2:or och ett paket Level så sitter du nog där du också 😃 Jag ska se finalkvällen.. Lite nyfiken är man ju vilket som blir Sveriges bidrag. Sedan är det ju som i fornstora dagar då man låtsas att inga deltävlingar eller andra chanser förekommit.

Ghosthunter
2019-02-07 21:20
#18

#17 Nej, då sover jag😁

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2019-02-07 23:28
#19

Redan på 80-talet så hade Melodifestivalen en tittartopp som bara Kalle Anka på julafton kunde matcha… Och ingen tittade. Märkligt.  Style 1986

Vixxen
2019-02-07 23:43
#20

#19 😃

Annons:
Tarotstollan
2019-02-08 00:07
#21

Jag tittade!👋

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Vixxen
2019-02-08 05:58
#22

#21 Aha, det var dig de räknade så många gånger!

[GIKmio]
2019-02-08 08:42
#23

Melodifestivalen var riktigt stort när jag var barn 🙂 Det känns som att det tilltalade fler på den tiden. Men allt har sin tid. Förmodligen är det fortfarande det hos barnen. Det är det som är roligt med nostalgi..Dagens melodifestivalen och artister kommer att väcka nostalgi hos många om 20-30 år.

Ghosthunter
2019-02-08 21:02
#24

Jag måste nog erkänna att jag gillade det som barn också och brukade ofta se det också. På den goa tiden då det bara var en svensk final och sedan europeisk!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[[eskils_]]
2019-02-09 12:38
#25

#24  Tittade också som barn på den goa tiden när det handlade om sång&musik med en riktig orkester. Nu verkar det mest bestå av kändishysteri,  skrik och en massa ljustekniska effekter. Mindre njutbart.🤓

[GIKmio]
2019-02-09 14:15
#26

#25 Precis. Som Idol fast i större format.

Carmarino
2019-05-05 17:42
#27

Kom att tänka på 2004 års vinnare, Ruslana från Ukraina med Wild Dances. Den platsar nog bland mina topp 5 favoriter. Är djupt imponerad över att hon fortfarande kan sjunga efter det "vilda dansandet". Dessutom tycker jag om låten. 🙂

https://sv.wikipedia.org/wiki/Wild_Dances_(s%C3%A5ng)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2019-05-05 17:50
#28

En annan favoritlåt är 2007 års vinnare, Marija Šerifović från Serbien med Molitva. Gillar särskilt att hon inte föll för trycket att sjunga på engelska. Förstår inte ett ord av vad de sjunger, men låten är lika bra för det.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tant Grön
2019-05-06 19:16
#29

Håller inte alls med om att det var bättre låtar förr. Tycker faktiskt det är mycket bättre låtar nu. Speciellt dom svenska. Under 80 -talet och framåt såg jag inte melodifestivalen på TV. Schlagerfestivalen kallades den då och jag gillade inte schlager. Nu har jag börjat följa den igen sedan ungefär år 2010.

[GIKmio]
2019-05-16 23:27
#30

Perfekt nummer. Vilken dansuppvisning och vilka kläder. Från den gamla goda tiden då man bedömde låten och sången i ESC. 1982 tog 17-åriga Nicole från Saarbrücken i dåvarande Västtyskland Europa med storm och en av dom bästa vinnarna genom tiderna. Låten skrevs senare om på svenska där Stefan Borsch fick en hit med en En Liten Fågel..

[GIKmio]
2019-05-16 23:46
#31

#30 När Eurovision Song Contest firade 60 år härom året så dök en en betydligt äldre Nicole upp igen.

[GIKmio]
2019-05-17 00:10
#32

Inlägget döps härmed från enbart Melodifestivalen till Melodifestivalen/ESC eftersom Melodifestivalen är den svenska uttagningen och ESC ( Eurovision Song Contest ) är den europeiska finalen där den svenska vinnaren deltar. Kul att ni uppmärksammat även ESC. Alla har rätt att tycka vad man vill om Melodifestivalen och ESC så säg vad  ni  tycker eller publicera era egna favoriter genom åren🙂

[GIKmio]
2019-05-17 00:27
#33

2006 var ett historiskt år i ESC. Var det möjligt att hårdrocken skulle kunna vinna? Och att Finland skulle vinna efter alla sistaplatser? Ja, det var det..Nu snuddar jag lite över det 15-åriga nostalgistrecket. Hallelujah 😃 Lordi från finska Rovaniemi är den tyngsta vinnaren genom tiderna.

Carmarino
2019-05-18 16:55
#34

#33 Fast Lordi börjar ju faktiskt höra till nostalgiklassen, så det är klart att de platsar. 👍

Är ingen hårdrockare själv, men den här låten tyckte jag var en värdig vinnare faktiskt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[GIKmio]
2019-05-19 01:49
#35

1979 vann Milk and Honey på hemmaplan i Jerusalem. Israels andra raka seger. Hallelujah moment redan då.. En melodi som det nynnades på lite varstans. Även här i Sverige.

Tarotstollan
2019-05-19 02:11
#36

#30. Kommer ihåg att jag sa till mamma "att nu kommer vinnaren" när introt började på Nicoles låt innan hon tagit en ton. "Det kan du väl inte veta" sa mamma, men jag hade rätt!👍
#33. Jag gillade Lordi, kul de vann! De flesta såg ju bara kostymerna och lyssnade inte på sången. Det var bra att de ruskade runt lite i världens musikvärld!😃

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Ghosthunter
2019-05-19 07:11
#37

#35 Helt otrolig vinjett på den tiden…haha😁

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Carmarino
2019-05-19 20:01
#38

#35 Gala Atari var ju med i lördags och sjöng låten i mellanakten. Den här gången var det dock tillsammans med Måns Zelmerlöv, Conchita Wurst, Verka Serduchka och Eleni Foureira. Hon ser nästan likadan ut nu som hon gjorde då.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2019-05-20 19:39
#39

Lite fascinerande att ESC arrangerats i Israel 1979, 1999 och 2019 🙂 Så nu dröjer det tjugo år till..

[GIKmio]
2019-05-24 02:23
#40

#30 1:45 in i klippet börjar Nicole sjunga något som låter som holländska 🤔 Det finns en motsättning mellan tyskar och nederländare. Vilket var tydligt i VM-finalen 1974 i fotboll mellan Västtyskland och Nederländerna  då Willem van Hanegem spottade tyskarna rakt i ansiktet och unnade vilket landslag i världen som helst VM-titeln framför Västtyskland. Det lär ha med andra världskriget att göra då stora delar av van Hanegems släkt dog i dom tyska koncentrationslägren.

[GIKmio]
2019-05-24 09:57
#41

Katrina från USA  ställde upp med sitt band och vann den brittiska uttagningen och representerade Storbritannien i ESC 1997 och vann hela spektaklet. Därmed blev hon den andra transatlantiska artist att vinna efter kanadensiskan Celine Dion som vann för Schweiz 1988. Härlig låt där telefonlinjen höll  på att braka sönder då hela Europa ringde in för att rösta på Katrina & the Waves.. Jag var nog en av dom. Katrina nöjde sig inte med detta. 2005 hade hon en förhoppning att delta i ESC igen. Denna gång för Sverige, men misslyckade rejält i kvalet..Martin Stenmarck representerade Sverige detta år

Annons:
[Jbgs]
2020-02-01 20:56
#42

Borde vi väcka denna tråd igen ? Kollar ni på mello? Vad tycker ni om kvällens bidrag?

Vixxen
2020-02-01 21:37
#43

Oerhört trist låtmaterial ikväll måste jag säga.

[Jbgs]
2020-02-01 21:51
#44

#43 håller med ! Inget sväng i nån låt ju ! Känns som mello har gjort sitt nu !?

Vixxen
2020-02-01 21:53
#45

Precis!

Tant Grön
2020-02-02 15:21
#46

Torsten Flink skulle ju varit med nästa gång. Var väldigt nyfiken på hans låt, men nu blev han ju diskad. Tråkigt.

Carmarino
2020-02-02 15:28
#47

#46 Det är bara Torsten Flink som är diskad, inte låten. Den kommer att vara med, men med en annan artist. De håller på och letar efter någon som kan framföra den.

Tycker det var rent bedrövligt igår.  Om Melodifestivalen gick på tomgång i början av seklet, när Christer Björkman tog över, så är den tillbaka där nu. Det behövs lite nytänkande för att få upp intresset. Nu sitter man varje år och undrar "om det här var det bästa de hittade, hur dåliga var då låtarna som inte kom med?".

Tidigare valdes de tio bästa låtarna ut innan tävlingen började. Nu måste vi pinas igenom fem lördagar med usla låtar innan de tio (förhoppningsvis) bästa kan börja tävla om platsen i ESC.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2020-02-03 13:36
#48

#46 Det blir Jan Johansen som ersätter Torsten Flink på lördag. Han framför bidraget "Miraklernas tid". Han var även med i lördagens mellanakt, där han sjöng sin vinnarlåt "Se på mig" tillsammans med en av programledarna.

https://www.kristianstadsbladet.se/nyheter/han-ersatter-flinck-i-melodifestivalen/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Tant Grön
2020-02-03 15:15
#49

#48 Men det blir inte samma sak med honom. 😕

Carmarino
2020-02-03 15:47
#50

#48 Nej, det blir det ju inte. Kanske blir det bättre till och med. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2020-02-05 22:18
#51

Jag tyckte också att det var dåliga låtar i lördags, den enda låten jag gillade gick inte vidare.
Skall bli intressant att lyssna på Jan Johansen, han kan ju sjunga det kan ju inte Torsten Flinck!🙂

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2020-02-06 10:42
#52

Läste att på skivan med mellolåtarna är det Torsten Flinks version som kommer med. Gissar att skivan är klar redan, och att de därför inte kan få med Jan Johansens version.

https://www.expressen.se/noje/melodifestivalen/svts-beslut-att-slappa-flincks-version-trots-jan-johansens-inhopp/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tant Grön
2020-02-06 15:43
#53

Tycker Torsten Flink är magisk på Scenen. Får rysningar av denna, och hade hoppats på något liknande i år.

JMW
2020-02-06 16:03
#54

Hörde Flinks låt, med Flink, på  radion på em. De spelade låtarna som ska vara med på lördag.

Kan ju säja att det låten aldrig skulle gått vidare. Förfärlig.

Carmarino
2020-02-07 13:31
#55

Torsten Flink kan få tävla i finalen - om låten går vidare och om domen faller innan dess. Det beror också på vilken dom det blir.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/kJGAlL/thorsten-flinck-kan-fa-tavla-i-finalen


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Ford -57
2020-02-08 21:03
#56

MUSIIIIK För fan, sa Hasse A. Å en snygg donna.

Carmarino
2020-02-09 12:10
#57

Torsten Flinks låt kom sist i delfinalen. Möjligen hade det gått bättre om Torsten själv hade sjungit den, mest för att han har många fans. Tyckte Jan Johansen gjorde den bra, och den förtjänade att komma högre i listan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Vixxen
2020-02-09 16:54
#58

Helt kass låtar allihopa.

Carmarino
2020-02-09 16:59
#59

Ja, de var inga höjdare, men bättre än förra veckans åtminstone.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Vixxen
2020-02-09 17:03
#60

Och av detta ska vi försöka få fram nåt att skicka till den stora finalen?!? Ja, ja vi får hoppas det kommer nåt bättre i de kommande tävlingarna.

Carmarino
2020-02-09 17:07
#61

Det brukar ju oftast vara så att de tio som går vidare till finalen är rätt hyfsade. Synd bara att vi måste uthärda alla de andra på vägen dit, istället för att gå direkt på finalen som det var tidigare.

Tror inte SVT vill vinna just nu, så därför ser de till att inte ta med någon riktigt bra låt. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[[eskils_]]
2020-02-16 17:31
#62

#47  "om det här var det bästa de hittade, hur dåliga var då låtarna som inte kom med?"😃

Skönt att man slipper höra dem, och skönt med ljudborttagningsknapp på fjärrkontrollen…

Annons:
Carmarino
2020-02-16 18:11
#63

#62 Gårdagens deltävling var ännu sämre än de två föregående. Undrar hur de ska få fram en vinnarlåt av de här usla bidragen? Det verkar rätt uppenbart att SVT är livrädda för att vinna ESC igen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[[eskils_]]
2020-02-16 18:21
#64

#63 Kan så vara.  Arrangera ESC kostar pengar, då blir det dubbel plastpåseskatt. 😉

Carmarino
2020-02-16 18:26
#65

#64 Snarare fyrdubbel. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2020-02-17 12:07
#66

#53 Här är Thorsten Flincks version av Miraklernas tid.

Får erkänna att den faktiskt är rätt bra. ☺️🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2020-02-17 12:32
#67

Kommer att se den stora finalkvällen. Kanske..

Tant Grön
2020-02-17 14:31
#68

#66 Åh, tack! 🙂 Kul att få höra den. Men den är ingenting mot Jag reser mig igen.

Lördagens mello var den sämsta tycker jag.

[GIKmio]
2020-02-29 00:27
#69

Lasse Berghagen i Melodifestivalen 1973 med låten Ding Dong som slutade på sjunde plats. Jag har träffat Berghagen på riktigt på Skansen i Stockholm. Alla säger han är lång, men jag tyckte han var kort. Eller så var han lång och jag var kort och tyckte jag var längre än vad jag  var 😃 Skämt å sido, Berghagen är riktigt lång,  198 cm mot mina 185 cm. Och en man full av humor.. Riktigt folkkär och älskad av många.. Vinnare detta år 1973 blev Göran Fristorp och Claes af Geijerstam som med låten Sommaren som aldrig säger nej fick representera Sverige i ESC..

Annons:
Carmarino
2020-02-29 10:03
#70

#69 Han tog ju revansch två år senare, när han vann med Jenny, Jenny. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2020-02-29 10:10
#71

#70 Ja och blev kallad Lasse Liten. Precis som pingisspelaren Stellan Bengtsson som också är lång och reslig kallades Mini-Stellan Glad

Carmarino
2020-02-29 10:25
#72

#71 Vet inte om jag kallar någon som är 167 cm för "lång och reslig". 🙂

https://www.svt.se/sport/artikel/stellan-staty-i-falkenberg

(Har sett honom på rätt nära håll, så jag vet att han inte är särskilt lång.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2020-02-29 10:41
#73

#72 Då har jag fått fel uppgifter. Jag har hört att han är lång. Men nog om det. Han platsar inte här ändå. Bara om han har deltagit i melodifestivalen 😃

Carmarino
2020-02-29 15:39
#74

#73 Tror inte han har det faktiskt. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2020-02-29 15:55
#75

#74 Men att idrottspersonligheter ställer upp i detta sammanhang har hänt: 1993 när Nick Borgen slutade tvåa med We are all the winners, fick han hjälp av en kör bestående av Erica Johansson, Maria Akraka, och Frida Johansson som alla tre ingick i det svenska friidrottslandslaget. Och fjolårets vinnare i Melodifestivalen John Lundvik är före detta friidrottare..

Carmarino
2020-02-29 18:54
#76

Ja, det finns en del idrottare som kan sjunga också. Inte alla får dock delta i Melodifestivalen. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2020-02-29 18:55
#77

I kväll är det dags för Andra chansen, men halva tiden kommer att ägnas åt Hall of Fame. Det måste kännas knepigt för de tävlande med en mellanakt som visar skillnaden mellan "proffs och amatörer". 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2020-02-29 19:03
#78

#77 Ja, det har verkligen gått överstyr. Givetvis ska man som i sportens värld ha Hall of Fame där dom som bidragit med något stort ska väljas in. Men ha det vid ett annat tillfälle och inte mitt i en tävling. Jag vet inte om jag överhuvud taget ska se något alls i år. Inte ens nästa helg. Nej, det var bättre förr med en finalkväll.

Vixxen
2020-03-01 02:15
#79

#78 Precis! Allting; hela konceptet, blir väldigt söndertjatat och splittrat på detta sätt. Tråkigt!

Carmarino
2020-03-01 11:19
#80

Det verkar nästan som om de flesta som har deltagit kommer att bli invalda i Hall of Fame. Visserligen måste det ha gått 10 år sedan de tävlade - förutom de som vunnit ESC - innan de kan bli invalda, men det lär nog bli många invalda ändå. De kan ju dessutom bli invalda flera gånger, om de haft flera låtar med.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2020-03-06 19:31
#81

Oavsett vem som vinner imorgon i Melodifestivalen eller ESC dom närmaste åren får dom en hälsning från Cliff Richard. Legendaren som vann ESC 1968 för Storbritannien och som är legendar både där och i övriga världen. Och fyller 80 bast i år. Respekt..

[Göstage]
2020-03-07 10:52
#82

Har inte sett och hört något från försöksomgångarna, men tittar eventuellt ikväll. Ni som kollat försöken: kan man ha några förväntningar inför finalen, eller är det avslaget redan på förhand?

[GIKmio]
2020-03-07 11:14
#83

#82 Jag har inte hört en enda låt i år. En blick på startfältet och det är många åtminstone som inte jag har hört talats om tidigare. Det har hänt tidigare även långt tillbaka i tiden. Dock betyder inte det att det inte kan bli ett bra startfält med en bra vinnarlåt.

Annons:
Carmarino
2020-03-07 12:16
#84

#82 De 12 som är kvar är väl någorlunda okej, även om många av dem är rätt anonyma "dussinlåtar". Håller med Kikki Danielsson:

"Jag tycker att melodierna har försvunnit. Det är för mycket show, det är för mycket bomber och granater."


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2020-03-07 12:23
#85

Den som har lägst odds för vinst är tydligen Dotter med låten Bulletproof. Inget fel på den, men i mina öron är det en sådan låt som det finns 13 på dussinet av. Det känns som om man har hört den otaliga gånger förr.

https://www.svtplay.se/video/25522719/se-bidragen-i-melodifestivalen-2020/se-bidragen-i-melodifestivalen-2020-dotter-bulletproof


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2020-03-07 12:25
#86

Har inte bestämt mig än om jag ska rösta på något av bidragen, men i så fall blir det förmodligen Victor Crone och Troubled Waters.

https://www.svtplay.se/video/25718284/se-bidragen-i-melodifestivalen-2020/se-bidragen-i-melodifestivalen-2020-victor-crone-troubled-waters


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2020-03-07 12:34
#87

Ett litet Schlager-Quiz för att testa om man är en riktig schlagernörd. Fast egentligen är det nog bara till för att man ska lämna sina uppgifter för att delta i en tävling. Det gjorde inte jag, för jag är inte intresserad av att delta i deras schlagerkryssning - trots att jag hade 6 rätt av 6 möjliga. 😃

https://www.expressen.se/noje/melodifestivalen/quiz-ar-du-en-riktig-schlagernord/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2020-03-07 12:58
#88

#84 Och ballonger 😊 Men det är inte bara Melodifestivalen som man tycker svalnat utan även idrottsliga evenemang som Vasaloppet. Det är inte som förr. Det har blivit som plågor numera, mer än höjdpunkter. Om det beror på att man funnit andra saker att lägga fokus på, moderniteter, eller att det överlag blivit sämre och ointressant. Ja det är frågan. I mitt fall är det nog ett minskat intresse för "schlagerfästival" och bitvis för idrott som minskat med åren

[GIKmio]
2020-03-07 13:15
#89

1974 vann ABBA ESC i Brighton i England. Traditionen säger att vinnaren arrangerar nästa års tävling. Därför stod St. Eriksmässan i Stockholm som värd 1975. Men det fanns dom som tyckte att man borde lägga pengar på annat än att " Doin the omoralisk schlagerfästival". Nationalteatern med sillstryparn Ulf Dageby.

Carmarino
2020-03-07 13:54
#90

#89 Sämre låt har väl sällan spelats i varken SR eller SVT. 😉😃
Ryser av obehag varje gång jag hör den.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Göstage]
2020-03-07 14:00
#91

Tack för tips! Nej, jag avstår nog i år också (har knappt hört låten som vann förra året - så "intresserad" är jag…).Får räcka med att kolla slutet på reprisen i morgon.

[GIKmio]
2020-03-07 14:07
#92

#90 Då får du undvika att den pluppar upp i ditt huvud 😃 Finns inget värre när låtar och låttexter man avskyr gör det. Fastän man undviker att tänka på den så dyker den upp ändå. Finns en del låtar från Melodifestivalen/ESC som gjort det genom åren.

Carmarino
2020-03-07 14:21
#93

#91 Förra årets vinnare var en av de bättre åtminstone. Fast jag kommer inte ihåg vad den heter ens. Däremot minns jag vem som sjöng den.😃

Låten som vann hela ESC ska vi inte tala om. Den är så anonym att inte ens fem minuter efter de hade spelat den i slutet av finalen kom jag ihåg hur den lät. 🤪


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2020-03-07 14:23
#94

#92 Den låten är så genomusel att det inte finns något i den som kan fastna i huvudet på mig. Kommer ihåg titeln, men det är allt. Varken text eller musik hänger ihop, så jag skulle inte kunna ens nynna någon strof av den.😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2020-03-07 18:35
#95

#83 I Melodifestivalen 1990 dök det upp en tämligen okänd slutsegrare. Det var dessutom strulande teknik och TV-sändare som slogs ut det året. Edin Ådahl-Som en vind gick inte hem bland jurygrupperna runtom i Europa.

[[eskils_]]
2020-03-07 18:50
#96

Tycker faktiskt det är ansvarslöst att sända tävlingen med publik från Friends Arena i Stockholm ikväll. (Kapacitet 27.000 personer.)

Detta med tanke på de senaste dagarnas explosion i Region Stockholm av nya fall av coronasmittade. Flera i publiken har säkerligen tillbringat sportlovet förra veckan i Italien, och kanske har fått lite hosta, men går ändå - för Mellon "måste" man ju bara se…

Och så smittar var och en av dem 3-4 nya ikväll, som i sin tur smittar 3-4 nya vardera, som i sin tur osv osv. 😕

I Danmark tar man större ansvar för folkhälsan och kör utan publik.

Carmarino
2020-03-08 12:03
#97

#95 Den tillhör en av mina favoriter bland mellovinnarna, men den kräver nog några lyssningar för att fastna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2020-03-08 12:06
#98

#96 De vädjade ju till publiken att ta sitt ansvar och stanna hemma, men det kan man ju inte lita på att de gjorde. 😕

Kollade den danska uttagningen och det kändes nästan som om man hade förflyttats tillbaka till 1960-talet, för det var väldigt avskalat och tomt - plus att de hade infört levande orkester igen. 👍 För att det inte skulle bli alltför tyst så hade de lagt på inspelade applåder.

Tycker att låten som vann var väldigt bra faktiskt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2020-03-08 12:16
#99

Min favorit i den danska uttagningen var den här:

Jamie Talbot med Bye Bye Heaven

Den var dock inte en av de tre som gjorde upp om vem som skulle vinna, vilket jag tyckte var väldigt konstigt. Fast de andra två som gick vidare var rätt bra de också.

Sander Sanchez med Screens

Emil med Ville ønske jeg havde kendt dig

Alla 10 låtarna var inte bra, men jag tyckte klassen på dem över lag var högre än de 12 som deltog i den svenska finalen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2020-03-08 12:29
#100

#98 Trevligt med orkester på plats! 👍

Carmarino
2020-03-08 12:32
#101

#100 Ja, det var en välkommen "återkomst".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2020-03-08 14:11
#102

Såg nu att det danska vinnarbidraget är skrivet av svenskarna Linnea Deb och Jimmy Jansson.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2020-03-08 15:35
#103

#102 Brukar inte svenska låtskrivare vara inblandade i de flesta vinnarbidragen oavsett land? Mitt intryck är att det bara är Sverige som går in för den här tävlingen.

Carmarino
2020-03-08 15:39
#104

#103 De brukar vara inblandade i flera av bidragen, men inte alltid i vinnarbidragen. Sverige är nog det land med mest hysteriskt intresserad publik, men det finns många andra länder där intresset är rätt stort.

Tror dock att Sverige är ensamt om dessa maratonuttagningar. De flesta länder har bara en enda lokal tävling. Vissa länder har inte ens det, utan låten som ska representera landet väljs ut av något "expertråd".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2020-03-08 15:43
#105

Här ser man hur tomt det var i Royal Arena under tävlingen igår:

https://www.hn.se/n%C3%B6je/ben-tan-vann-folktom-dansk-melodifestival-1.25046670

Det gav en väldigt ödslig känsla att se lokalen, så det var förmodligen därför man bara fick se den i början av programmet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2020-03-18 14:30
#106

Finalen 2020 inställd meddelar SVT i direktsändning.

Vixxen
2020-03-18 14:32
#107

Tråkigt!

Carmarino
2020-03-18 14:48
#108

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2020-04-04 17:11
#109

Sverige kan naturligtvis inte vara helt utan Eurovision, så Christer Björkman & Co. kör ett "Sverige-eurovision" istället.

Trots att Eurovision Song Contest 2020 är inställt kommer tittarna ändå att få ta del av Europas största musikarrangemang i en annorlunda tappning.

– Sveriges tolva ska delas ut, säger Christer Björkman.

-----

SVT kommer att visa en Eurovision-vecka med start lördagen den 9 maj. Först ut är programmet "Inför ESC" där Christer Björkman, som är Sveriges delegationschef för tävlingen, tillsammans med komikern David Sundin presenterar årets 41 bidrag och håller i en omröstning där tittarna i Melodifestivalens app får rösta på vilka 25 bidrag de vill se i final.

– Vi känner att det vore jättetråkigt om vi inte får det avslut som vi brukar få, med resultat och att vi får tycka till. Så vi tar åtminstone fram en vinnare för Sverige, säger Björkman.

Den 14 maj visas de 25 "finalisternas" bidrag i programmet "Sveriges tolva", varpå tittarna återigen får rösta fram sin favorit. Medverkar i sändningen gör bland andra The Mamas, som skulle ha representerat Sverige i Eurovision Song Contest.

-----

Den 16 maj visar SVT även "Eurovision: Europe shine a light", ett direktsänt hyllningsprogram från Rotterdam, som skulle ha stått som värd för den stora finalen. Där bjuds det i stället på en hitkavalkad från gångna år och bidragen som skulle ha framförts i år kommer att uppmärksammas med hälsningar och tillbakablickar.

https://www.nsk.se/2020/04/03/svt-sander-eurovision-vecka/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[[eskils_]]
2020-04-04 17:16
#110

 #109 Det var ju en kreativ och trevlig lösning. 👍

Vixxen
2020-04-05 00:52
#111

Kul!

Annons:
Carmarino
2020-04-29 14:54
#112

Sveriges Radio P4 vill inte vara sämre än SVT:

Sveriges Radios kommentatorer Carolina Norén och Björn Kjellman bjuder in till en helkväll i Eurovisions tecken samma kväll som den egentliga finalen skulle ha hållits.

Det utlovas mycket lyssnarkontakt men också Norén och Kjellmans personliga analyser av årets låtar och tillbakablickar genom historien. En riktigt svår tävling blir det också, där vinsten blir att få träffa de två fantasterna vid ett senare tillfälle.

"Vi kommer att grotta ner oss i oförglömliga ögonblick, lyfta bortglömda pärlor och dela med oss av våra personliga minnen under åren som kommentatorer", säger Björn Kjellman, programledare, skådespelare och Eurovisionproffs, i ett pressmeddelande.

Eurovisionspecialen sänds i P4 lördagen den 16 maj klockan 20.00–00.00.

https://www.kristianstadsbladet.se/kultur/p4-bjuder-in-till-eurovisionfest-trots-allt/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2020-05-06 10:52
#113

#109 På lördag är det dags. Då sänds Inför ESC på SVT1 kl. 21.00-22.30.

https://melodifestivalklubben.se/kalender/svt-infor-esc/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2020-05-09 13:28
#114

Ikväll kl. 21.00 är det dags för "Inför ESC" på SVT1 och SVT Play.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2020-05-09 19:56
#115

Varför inte kört ESC-finalen som vanligt där Europa röstat fram en vinnare? Istället för artisterna på plats kunde det skett i form av musikvideo eller från deras uppträdande i respektive lands final. Det är inte som inom idrotten där utövarna måste vara fysiskt aktiva på plats.

Carmarino
2020-05-10 16:18
#116

#115 Ja, det är många som har tyckt detsamma. Förstår inte heller varför de ställde in helt och hållet.

Började titta på "Inför ESC" igår, men stängde av under första låten. Var visst inte ensam om att tycka att det var irriterande med "kommentatorerna" som recenserade låtarna medan de spelades.

https://www.expressen.se/noje/tittarnas-kritik-mot-svt-i-eurovision-sandningen/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tant Grön
2020-05-10 16:56
#117

#116 Stängde också av efter första låten. Så totalt värdelöst. Kommer inte att titta på torsdag heller.

Carmarino
2020-05-10 17:03
#118

#117 På torsdag ska vi tydligen få höra låtarna utan snack samtidigt, så förhoppningsvis blir det bättre då. Plus att det är Sarah Dawn Finer som är programledare. Hon är tusen gånger bättre än David Sundin och Christer Björkman.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Tant Grön
2020-05-10 17:48
#119

#118 Jo, hon är mycket bättre. Tråkigt bara att så många inte fick vara med och rösta på grund av att dom inte orkade se det och så alla äldre som inte vet vad en app är.

Carmarino
2020-05-10 17:54
#120

#119 Kollade på appen igår, för att eventuellt ladda ner den, men den hade fått så dåliga betyg att jag struntade i det. Tydligen är den utvecklad för iPhone, och funkar inte alls särskilt bra på Android-mobiler. Synd att man inte kunde rösta på webben också.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2020-05-15 17:37
#121

Jag såg att Sverige gav Island den slutgiltiga tolvan. Både folket och juryn. Om Europa höll med eller om Island hade vunnit ESC får vi nog aldrig veta.

Carmarino
2020-05-15 17:45
#122

Såvitt jag minns så hörde väl Island till de favorittippade i år. Varför förstår jag inte, för jag tyckte inte den var något särskilt. Fast jag har förstås bara hört den en gång.

Tyckte det var ett ovanligt magert startfält, men jag har ju inte hört de andra mer än en gång heller. Det var dock ingen av dem som jag fastnade för direkt. Förvisso somnade jag en stund någon gång i mitten, så jag hörde inte riktigt alla. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2020-05-16 00:15
#123

Jag satt och slö lyssnade på alla låtarna, tyckte inte det var någonting som stack ut.  Gillade inte Islands låt något vidare.
Kommer väl att se programmet på lördag också.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2020-05-16 10:48
#124

Skönt att veta att det inte bara var jag som tyckte det var slätstruket.

För er som inte sett Islands bidrag, Daði og Gagnamagnið med Think About Things, så kan ni titta - och lyssna - här. Komplett med joggingställ och överdimensionerade instrument. Den är ju inte dålig, men tycker inte den sticker ut direkt. Det är en sådan låt som man tycker att man hört någon gång för längesedan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2020-05-16 22:44
#125

Det var nog jogginställen jag ogillade mest men å andra sidan så är det musiken inte kläderna man skall bedöma!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Carmarino
2020-05-17 11:18
#126

Ja, och jag tror att Islands låt blir bättre när man lyssnat på den några gånger - och slipper se joggingställen. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2020-05-17 11:24
#127

Tittade på Europe shine a light igår, och det var rätt bra faktiskt. Man fick höra ca en halv minut av alla bidragen, och sedan var det en del andra inslag emellan. Tyckte även att programledarna skötte det bra.

En av mina favoritvinnare är Molitva och jag blev inte besviken på den här versionen heller. De flesta andra inslagen var också bra, men när Netta sjöng passade jag på att gå på toaletten.😃

Vill man inte se hela programmet finns det direktlänkar till "mellanakterna".

https://www.svtplay.se/video/26768585/eurovision-europe-shine-a-light


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tarotstollan
2020-05-17 22:33
#128

Såg det programmet också och det var riktigt bra!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2020-05-18 09:23
#129

Ja, för er som missat det så har ni ett halvår på er att se det på SVT Play (länk i #127). Det finns där till den 12 november.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2020-11-09 16:02
#130

SVT slopar kravet på att varje bidrag i Melodifestivalen måste ha minst en kvinna som upphovsperson. Kravet infördes i våras efter år av kritik mot att låtarna i allt för hög grad skrivs av män.

Det blev ju rätt mycket protester efter det beslutet, så tydligen har SVT återigen lyssnat på kritiken. Synd att de inte gör det oftare. 😉

https://www.gp.se/kultur/kultur-n%C3%B6je/svt-slopar-k%C3%B6nskrav-i-melodifestivalen-1.36799839


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2021-02-05 17:47
#131

Nu är det dags igen. Imorgon startar första deltävlingen. På grund av corona blir det varken några turnéer runt om i landet eller någon publik. Alla programmen sänds från Stockholm.

Lyssnade på de korta snuttarna som SVT lade ut på Play igår och jag var inte direkt imponerad. Fast vissa av bidragen kan nog växa lite när man hört dem några gånger.

Det blev dock lite "tilt" i min hjärna när jag skulle titta på "Lillasyster" med låten "Pretender". Man förväntar sig inte direkt att en grupp med det namnet ska bestå av fyra killar som sjunger nästan hårdrock. 😄

Jessica Anderssons låt var av den typen som det går 13 på dussinet av, och framförandet var väldigt typiskt för Jessica A. Stort gäsp för den, men låten kanske blir bättre efter 30-40 lyssningar. Tror dock inte jag har tålamod till det. 😉

Å andra sidan brukar jag sällan gissa rätt på vilka låtar som går vidare direkt och vilka som åker ut. 😊

https://sv.wikipedia.org/wiki/Melodifestivalen_2021

https://www.svtplay.se/melodifestivalen-2021


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2021-02-05 19:13
#132

Som vanligt så ser jag finalkvällen. Om det ens blir det. Är emot delfinal ett, två, tre och fyra, samt andra, tredje, och fjärde chansen och allt vad det är numera..

Annons:
Caeli
2021-02-05 20:16
#133

#132: Ja det hade definitivt räckt med finalen.

Fast tur i alla fall att det blir utan publik. Tror att stora finalen i Stockholm ifjol bidrog rejält till att smittspridningen fick sån fart…

Carmarino
2021-02-06 02:09
#134

Tycker också det hade räckt med finalen. Fler och fler verkar ha tröttnat på alla deltävlingarna, så när nu Christer Björkman äntligen slutar kanske det finns en chans att det blir återgång till enbart final igen.

För en del år sedan testade Danmark att göra som Sverige och ha deltävlingar, men de hade bara tre har jag för mig. Det blev tydligen ingen succé, för året efter gick de tillbaka till enbart ett program.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2021-02-06 21:49
#135

Då var första deltävlingen avklarad. Den var ingen höjdare direkt. Nästan rena domedagsstämningen.

Lena Ph var bra men såg lite uttråkad ut. Christer Björkman skulle ha hållit sig i bakgrunden som vanligt. Han passar inte som programledare.

Låtarna var också rätt trista. Förvånande nog gick "hårdrockarna" vidare till Andra chansen. Tydligen är det en del hårdrockare som kollar - och röstar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Vixxen
2021-02-06 21:50
#136

Trist startfält…

Caeli
2021-02-06 21:52
#137

Tur att man inte tittade då…?

Carmarino
2021-02-06 21:54
#138

#136: Ja, det var inte mycket att hurra för.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2021-02-06 21:55
#139

#137: Du missade inget. 😖


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Tarotstollan
2021-02-07 00:19
#140

Jag höll på att missa Melodifestivalen helt, hade inte sett någon reklam om det alls.
Fast så här i efterskott missade jag inget speciellt, inga bra låtar alls även om vissa artister var bra.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[GIKmio]
2021-02-08 15:21
#141

3.2 miljoner tittare såg första delfinalen i lördags. Jag var inte en av dom.

  • Redigerat 2021-02-08 15:21 av [GIKmio]
Carmarino
2021-02-08 16:29
#142

#141: Misstänker att den siffran kommer att sjunka på lördag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

JMW
2021-02-08 17:32
#143

#141: Inte jag heller.

Carmarino
2021-02-12 11:47
#144

SVT Play har lagt ut så att man kan lyssna på 1 minut och även att man kan titta på en halv minut (ungefär) av varje låt i lördagens deltävling. Började med lyssningen, eftersom det var den som lades ut först.

När jag sedan gick över till att titta på bidragen så insåg jag att det inte är alltid som en låt blir bättre när man ser artisten/artisterna. Det brukar ju alltid hävdas att framförandet gör att många röstar på en låt som inte är särskilt bra, men det kan nog vara det motsatta också. Ett par av de låtar jag tyckte lät rätt bra när jag bara lyssnade, var ganska dåliga när man såg artisten framföra dem.

En överraskning var att Eva Rydbergs och Ewa Ross låt inte var så dålig som jag trodde den skulle vara. Den kommer nog att spelas rätt flitigt i P4 framöver. Om de kan mobilisera de lite äldre tittarna att rösta - och/eller barnen - så kan den nog gå till andra chansen.

Det var rätt slätstruket även i den här deltävlingen. Kanske det var aningen högre standard på låtarna den här veckan, men skillnaden är hårfin.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[[eskils_]]
2021-02-12 13:35
#145

#144: En minut av varje låt räcker för att i alla fall jag ska kunna avgöra vad jag tycker.

Carmarino
2021-02-12 15:29
#146

#145: Ja, fast förra veckan fick jag faktiskt ett lite annorlunda intryck av Lillasysters låt när jag hörde hela. Den var en liten aning bättre än jag tyckte när jag bara hörde en minut av den. 😄


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[GIKmio]
2021-02-12 15:30
#147

Jag kan inte kritisera låtarna då jag inte hört dom, men jag tycker inte om att det blivit sådan uppståndelse och likt en cirkus som reser runt. För mig var detta en tradition frampå vårkanten med endast en finalkväll där Sveriges representant till ESC utsågs.

Carmarino
2021-02-12 15:32
#148

#147: Håller helt med dig. I år är det dock inte lika mycket cirkus eftersom allt spelas in på samma ställe utan publik.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2021-02-20 18:02
#149

Nu har jag lyssnat på låtarna som deltar i deltävlingen ikväll. Här är mina kommentarer.

Charlotte Perrelli – Still Young
Påminner om en annan låt som jag inte kommer på vilken det är.
Hon har nästan likadana kläder och samma frisyr som när hon sjöng Hero.

Emil Assergård – Om allting skiter sig
Låter som Smith & Tell.

Klara Hammarström – Beat Of Broken Hearts
Även denna är väldigt lik en annan låt, som jag inte heller kommer på namnet på.

Mustasch – Contagious
Kan säkert få en del hårdrockröster.

Elisa – Den du är
Ganska traditionell dansbandslåt, rätt sövande.
Elisa sjunger dessutom nästan falskt emellanåt.

Alvaro Estrella – Baila Baila
Latinopop, som förmodligen går till andra chansen.

Tusse – Voices
Helt okej. Kan nog gå direkt vidare.

För övrigt är kvällens programledare Timbuktu, d.v.s. Jason Diakité.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2021-02-21 10:34
#150

Gårdagens deltävling var ingen höjdare direkt. Både Christer Björkman och Timbuktu var alldeles för stela som programledare och personligen tycker jag inte att Leif & Billy är roliga. Nästa vecka lär väl inte bli så mycket bättre för min del, för jag är inte särskilt förtjust i varken Per Andersson eller Pernilla Wahlgren heller. 😖


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2021-02-26 07:41
#151

Brandsta City Släckers från Melodifestivalen 2002 med Kom och ta mig, en musikgrupp från Helsingborg bestående av brandmän. Förutom en som jobbade som musiklärare. En riktig kultlåt..

[GIKmio]
2021-02-26 08:47
#152

#95 Som 1990 så ställde Sverige upp med en tämligen okänd grupp i
ESC 1997 där man skrapade ihop 36 poäng.. Storbritannien var överlägsna detta år med 227 poäng #41 Blond- Bara hon älskar mig

  • Redigerat 2021-02-26 08:48 av [GIKmio]
Carmarino
2021-02-26 10:38
#153

#151: Är kanske partisk, men gillar fortfarande den låten. På den tiden jobbade jag i en byggnad som inte låg så långt från brandstationen där killarna i Brandsta jobbade. I samma byggnad låg även ett gym där killarna gick och tränade. Ibland stod det en brandbil på parkeringen, och det tog ett tag innan man insåg att det inte var en utryckning på gång utan bara brandmännen som var inne och tränade. 😊

En vinter, när snön för en gångs skull låg decimeterdjup och det var dåligt plogat på vägarna omkring kontoret, så kom keyboardisten Olle cyklande mitt på vägen, i ett av de uppkörda hjulspåren. Jag hade precis svängt in på gatan till parkeringen och körde därför sakta, så jag hann väja innan jag kom för nära, men det var på håret att jag körde på honom. Han bara skrattade och cyklade vidare. 🤪


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2021-02-26 12:02
#154

Imorgon kväll är det dags för sista deltävlingen och man kan smyglyssna/-titta på bidragen på SVT Play. Den här gången finns det inga direkta "bottennapp", men inga självklara vinnare heller.

Gissar på Eric Saade direkt till final. Tess Merkel bör gå vidare, antingen till final eller andra chansen. Samma gäller The Mamas, fast deras låt är inte lika stark som förra årets.

Sannex kan säkert gå till andra chansen om tillräckligt många dansbandsfans röstar. Skulle folk längta alldeles otroligt mycket efter att få resa igen så kanske den till och med kan skrälla och gå direkt till final (fast det är nog tveksamt).

Tycker Efraim Leo påminner om Lurch i Familjen Addams (från tv-serien). Ungefär samma frisyr i alla fall. 😊 Låten är helt okej. Kan nog gå till andra chansen.

Lovad och Clara Klingenström är okej, men inga låtar som sticker ut direkt.

Den här deltävlingen är nog den med "bäst" låtar. Alla är inte jättebra, men som sagt inga bottennapp åtminstone.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2021-02-27 14:07
#155

SVT har gjort en Mello-generator för "Mellodanserna vi minns". 😊

https://www.svt.se/special/mello-generatorn/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Allt från pyttesmå handledsvickningar till new age-inspirerad modern dans har framförts i Melodifestivalen genom åren. Här slumpar du fram ett klassiskt dansnummer från arkivet.
[GIKmio]
2021-03-05 10:24
#156

Fortsätter blanda dåtid och nutid. För 30 år sedan gick det inte att ringa in och rösta utan elva jurygrupper runt om i Sverige fick avgöra och dela ut poäng. Loa Falkman kom sist, men låten blev populär..

[GIKmio]
2021-03-05 10:40
#157

Ytterligare en skaplig pipa. Roger Pontare slutade femma i Melodifestivalen 1999.

Carmarino
2021-03-05 11:21
#158

#156: Ja, tråden är ju inte till för enbart årets Melodifestival/ESC. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2021-03-05 15:59
#159

Linda Martin vann för Irland i ESC 1992 i Malmö. Irland vann ESC ett antal år på rad vid den tiden, och har tagit flest segrar genom tiden som är sju till antalet. Därefter kommer Sverige med sex segrar.

[GIKmio]
2021-03-10 20:50
#160

I Melodifestivalen 1984 ställde 10 bidrag upp i första omgången. Sedan gick hälften av bidragen vidare till andra omgången under kvällen där man skulle utse Sveriges representant till ESC. Bröderna Herrey vann ( även ESC ) och övriga som gick vidare var Lotta Engberg ( som då hette Pedersen) tillsammans med Göran Folkestad, John Ballard, Vicki Benckert samt syskonen Karin och Anders Glenmark som ställde upp med bidraget Kall som is..

Annons:
[Göstage]
2021-03-11 10:34
#161

Har inte hört ett enda bidrag hittills, men funderar på att se finalen. Ni som hängt med hela vägen - hur tycker ni standarden har varit i år? Kan det vara läge för en ljummet intresserad att kolla finalen?

Carmarino
2021-03-11 11:53
#162

#161: Det är ungefär samma standard i år som de senaste åren. Istället för att dra ut på "eländet" med fyra deltävlingar och en andra chansen, så hade det varit bättre att bara ta med de 10-12 bidrag som de ansvariga anser är bäst och gå tillbaka till att bara ha en enda tävlingsdag.

Några av finalisterna är rätt bra, men ingen av dem fastnade vid första lyssningen. Kollade du förra året så kan du säkert stå ut med årets final också. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2021-03-11 12:19
#163

#162 Nej, jag hoppade över det även förra året och har inte hört det vinnarbidraget ännu.

Håller med dig, en enda tävlingsdag hade räckt - inte minst i dessa tider, då det i brist inte går att skapa lokala jippon över landet.

Låter inte som om jag missar något om jag avstår, vilket inte är det samma att jag är negativ till Melodifestivalen. En gång i tiden var jag nästan ett fan- men det var då det…😉

Carmarino
2021-03-11 16:00
#164

#163: Du kan ju alltid lyssna på finalisterna på SVT Play. Det tar bara drygt en halvtimme, och då slipper du allt "runtomkring" också. Vem som vinner lär du inte kunna undgå om du öppnar en tidning på söndag. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2021-03-12 16:23
#165

Varför ska Australien vara med i ESC? Det ligger ju inte i Europa. Eller det kanske det gör 🤔
😅😅😅

Det verkar som det handlar om några namn som brukligt i finalen imorgon. Dom jag pratat med är insatta fastän dom inte tittat.

Carmarino
2021-03-12 17:13
#166

#165: Det är för att näst efter Sverige är Australien mest fanatiska när det gäller ESC. De är galna i tävlingen, så därför bjöds de in att delta ett år. Tror det var till 60-årsjubileet. Sedan blev det så att de fick fortsätta vara med. Israel ligger inte heller i Europa och de har ju varit med i ESC länge. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2021-03-12 18:11
#167

Göteborgaren Jim Jidhed med förflutet som sångare i bandet Alien som hade en stor hit med covern Only One Woman 1988 ställde upp i Melodifestivalen 1991 med låten Kommer ni ihåg mig? 😁

Jim Jidhed-Kommer du ihåg mig? (1991)

Annons:
[GIKmio]
2021-03-12 18:21
#168

Vi får nog snart komma ihåg att starta en ny tråd också 👍

Carmarino
2021-03-13 14:14
#169

#168: Vi kan ju köra på den här tills året Mello och ESC är slut, så kan vi starta en ny tråd till nästa år. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[[eskils_]]
2021-03-13 20:51
#170

Jag tycker att det ska handla om musik och sång! 🎼🎵 Och de ska sjunga på sitt eget språk.

Alltså inte akrobater som hoppar omkring på scenen och en massa blixtrande ljuseffekter! Måhända är dessa saker ägnade att ta uppmärksamheten från den skrala sångprestationen…

Det VAR bättre förr.

  • Redigerat 2021-03-13 20:52 av [[eskils_]]
Carmarino
2021-03-14 09:31
#171

#170: Håller med dig. Det är många som är rätt usla sångare, men för det mesta går de - tack och lov - inte vidare till finalen, än mindre vinner den. 😊

Danmark har i år röstat fram en låt som sjungs på danska. Om de ska sjunga på danska även i finalen vet jag inte. Sångprestationen där är dock inte någon höjdare, så de är väl undantaget som bekräftar regeln - att de flesta som sjunger dåligt inte vinner. 😄


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2021-03-14 09:39
#172

Bröderna Norberg har som vanligt gjort parodi på några av låtarna. Det var inte alla av dem som gick till final, men rätt många. 😂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2021-03-14 09:39
#173

Om någon har lyckats missa det så var det alltså Tusse som vann med Voices.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2021-03-14 09:43
#174

Wow. Så roligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Carmarino
2021-03-14 09:47
#175

Tusses låt var bra, men varje gång jag hör den så tänker jag på Youssou N'Dours och Neneh Cherrys låt 7 Seconds, där han ibland sjunger "miiillion voices". 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=wqCpjFMvz-k&t=201s

Min favorit var tydligen Eric Saades Every Minute. Han har inte världens bästa röst direkt, men det var den låten som satt klistrad i hjärnan på mig länge efter att finalen var över. Sedan är ju både Eric och hans dansare härifrån, så lite lokalpatriot är jag nog. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Youssou N'Dour's official music video for '7 Seconds' ft. Neneh Cherry. Click to listen to Youssou N'Dour on Spotify: http://smarturl.it/YoussouSpotify?IQid=...
  • Redigerat 2021-03-14 09:50 av Carmarino
[[eskils_]]
2021-03-14 12:03
#176

#172: Rätt kul! 😁

Carmarino
2021-03-14 14:02
#177

#176: Ja de är duktiga på att få ihop texterna. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Åsa S
2021-03-21 08:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7
#178

I går såg jag troligtvis den kortaste Eurovision någonsin. Den var bara typ 1tim lång. Det var bara 12 bidrag som ställde upp 1970 och låtarna presenterades i rasande takt man bytte ju inte scendekor och liknande mellan låtarna. Sverige deltog inte och den sändes aldrig heller i Sverige. Irland vann. (Mannen i ljusblått som var Spaniens bidrag är Julio Iglesias det är nog den enda deltagaren som vi minns idag)

Carmarino
2021-03-21 08:55
#179

#178: Vad skönt det hade varit om det hade gått tillbaka till den längden på programmet - och även den svenska uttagningen. 😊

Känner igen tjejen på den sista bilden, men kommer inte på namnet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2021-03-21 09:03
#180

Har kollat på Wikipedia nu och tjejen på den tredje (lite suddiga) bilden är förmodligen Katja Ebstein, som representerade Västtyskland med Wunder gibt es immer wieder. Den låten kommer jag inte ihåg, men hennes namn känner jag igen.

Den blonda tjejen innan Julio Iglesias bör vara Mary Hopkin, som representerade Storbritannien och sjöng Knock Knock (Who's There?). Kommer ihåg både henne och låten.

Sista bilden är nog Dana från Irland med All Kinds of Everything. Den kommer jag också ihåg.

Anledningen till att jag kommer ihåg de två sistnämnda låtarna är att de brukar spelas lite då och då på P4 Plus. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2021-03-26 13:53
#181

Lilleputtlandet Luxemburg har vunnit ESC 5 gånger.
1972 vann man med Vicki Leandros- Apres Toi

Annons:
[GIKmio]
2021-03-26 14:16
#182

#181 Vicky Leandos heter egentligen Vassiliki Papathanasiou och är från Grekland. Men hon sjöng fint på franska och det gick hem på den tiden 👍

Carmarino
2021-03-26 14:28
#183

#181: Tycker fortfarande den låten håller - trots att jag inte tycker om franska språket. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2021-03-26 14:53
#184

#183 Personligen så gillar jag franskan i ESC.. Många fransktalande länder har dragit nytta av detta genom åren. Förutom Frankrike även Luxemburg och Belgien. Men även Schweiz 1988.. En världsstjärna från Kanada.. Celine Dion

Carmarino
2021-03-26 15:01
#185

#184: Hennes låt kommer jag knappt ihåg ens. Har för mig att jag inte gillade den särskilt mycket faktiskt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2021-03-26 15:14
#186

#185 Lite roligt då Celine Dion mest sjungit på engelska och pratat på engelska. Kanada är ju tvåspråkigt mellan engelska och franska..Men 1988 vann Celine Dion för Schweiz. Svenskt bidrag var Tommy Körberg med Stad i ljus…

Carmarino
2021-03-26 15:32
#187

#186: Ja, hon har ju sjungit en del på franska också, även om det mesta hon är känd för är på engelska. Förutom ESC-låten då förstås. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2021-05-23 12:28
#188

Så var då årets ESC över. Var det någon som såg den?

För andra gången i ESC's historia så var det en hårdrockslåt som vann och för tredje gången i ESC's historia var det Italien som vann, med låten Zitti E Buoni och bandet Måneskin. Ja, de heter faktiskt så, och det beror på att det är bandets basist som fick välja namn. Hon är dansk och bandet ville ha ett danskt ord som bandnamn. Hon valde då namnet Måneskin (månsken). Lite "revansch" för Danmark, för deras egen låt gick inte vidare från semifinalen.

Kan inte påstå att jag tycker låten är särskilt bra, och jag kommer inte ihåg den två minuter efter jag har lyssnat på den, men det var ju roligt för Italien att äntligen få vinna igen. Senast var visst 1990.

Sverige kom på 14:e plats, vilket väl var lite av en besvikelse eftersom vi har kommit Topp 10 de senaste åren. Värst var det för England. De fick noll poäng och kom sist.

Enligt många "förståsigpåare" var det en ovanligt stark final i år. Jag hittade inte en enda låt jag tyckte var bra vid första (och andra) genomlyssningen, utan tyckte tvärtom att det var en förhållandevis medioker tillställning i år.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 2021-05-23 13:06 av Carmarino
Annons:
[Göstage]
2021-05-23 19:32
#189

#188 Nej, jag har inte kollat de senaste åren. Får leva på minnet av en majlördag för 30 år sedan, när vi skulle ut och dansa. Den kvällen vann Carola ESC i Rom med "Fångad av en stormvind", och samma kväll tog Sverige VM-guld i ishockey genom att slå Finland, så nog blev det dansa av alltid!🎶

Igår kom Sverige på plats 14 i ESC och fick stryk av Danmark i ishockey. Visst var det bättre förr?😉

4/5 1991. Carola sjöng "Fångad av en stormvind" och vann Eurovisionsschlagern i Rom. Samma kväll dunkade Mats Sundin in 2-1-målet mot Sovjet i Åbo. Vi blev världsmästare i hockey.
Carmarino
2021-05-24 03:04
#190

#189: Ja, verkligen. 😄


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[[eskils_]]
2021-05-24 11:46
#191

(#189: Måste vara lite petig här. I tidningen står att det var Sovjet som Tre Kronor spelade mot den där dagen, inte Finland. Och igår var det väl Belarus som vi mötte?)

Men visst var det bättre förr, mycket bättre! 🎶🎻💃🕺😊

[Göstage]
2021-05-24 11:52
#192

#191 Jag ger dig ett rätt av två möjliga. Det var förstås Sovjet "vi" mötte, jag gick bort mig på Åbo i sammanhanget. Däremot mötte Kronorna Danmark i lördags. Det var igår de mötte Belarus.

[[eskils_]]
2021-05-24 11:56
#193

#192: Tack!
Du skrev "Igår kom Sverige på plats 14 i ESC och fick stryk av Danmark i ishockey." Då trodde jag att du menade att båda sakerna hände igår.

Vet ju att du är mycket insatt i sportens värld, till skillnad mot mig.

[Göstage]
2021-05-24 16:26
#194

#193 Jag skrev igår igår alltså i förrgår idag. Tror jag…😏

  • Redigerat 2021-05-24 16:27 av [Göstage]
[[eskils_]]
2021-05-24 17:24
#195

#194: Åkejra, det finns ju en sportslig chans att du har rätt. 😠

Jag har ju nämligen ingen aning om när Tre Kronor mötte Danmark. Plus miljoner andra sportsaker som har gått mig förbi… För att inte tala om ESC-saker…

De e mycke nu. 😓

Annons:
[GIKmio]
2021-05-25 15:10
#196

Jag gillar vinnarlåten efter några lyssningar. Kul att hårdrocken tog över en gång till även om det kanske inte är hårdrock i mina öron 😊

Carmarino
2021-05-25 17:19
#197

#196: Med ESC mått mätt är det hårdrock, med andra mått mätt är det rock. 😄


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2021-05-25 17:34
#198

Italien vann ESC 1990 med låten Insieme 1992.. Så det dröjde 31 år. Under den tiden har Sverige vunnit fyra gånger.

Carmarino
2021-05-25 17:44
#199

#198: Ja, och första gången de vann var 1964, med Gigliola Cinquetti med Non ho l'età. Det är de tre gånger de har vunnit, så det går lång tid mellan vinsterna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2021-05-25 17:48
#200

Å andra sidan har de haft en del 2:or och 3:or. Min favorit bland 3:orna är från 1987; Umberto Tozzi & Raf med Gente di mare.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2021-05-25 17:50
#201

#199 Det var lite intressant information i #198. Inte någon dålig förlorar mentalitet 😅

[GIKmio]
2021-05-28 17:00
#202

Storbritanniens Bucks Fizz-Making your mind up från 1981 som detta år vann ESC. En av fem segrar sammanlagt. Senast man vann var med Katrina and the waves 1997. I årets ESC fick man noll poäng.

Annons:
Carmarino
2021-05-28 17:21
#203

#202: I Storbritannien är de inte särskilt intresserade av ESC, så därför skickar de ofta inte något bidrag som de tror ska vinna. Senast de vann så var tävlingen väl inte fullt så "hysteriskt", så de vill nog inte vinna och riskera att behöva anordna den. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: