Musik

Kiss

2019-02-15 21:31 #0 av: GIKmio

Kiss bildades 1973 i New York. Bandet bytte medlemmar ett antal gånger men den ursprungliga uppsättningen var Paul Stanley ( gitarr och sång ), Gene Simmons ( bas och sång ), Ace Frehley ( gitarr och sång ) och Peter Criss ( trummor ). Kiss var kända under 70-talet att  uppträda i ansiktsmålning vilket gjorde att fans runtom i hela världen fick en form av mystik kring bandet. I början av 80-talet valde Kiss att tvätta bort sminket.. Kiss låtar är nostalgi..och hitlåtarna är många..

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kiss_(musikgrupp)

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2019-02-16 00:18 #1 av: GIKmio

Lick it Up från 1983.. Första gången bandet dök upp Unmasked..Men då hade Ace Frehley ersatts av Vinnie Vincent och Peter Criss av Eric Carr..

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2019-02-16 00:50 #2 av: GIKmio

1984 hoppade Vinnie Vincent av och ersattes av Mark St. John. . På albumet Animalize fanns en låt som skulle följa bandet genom alla år..

Anmäl
2019-02-16 01:01 #3 av: GIKmio

1985 lämnar Mark St. John Kiss och bandet står åter utan en gitarrist. Då kom Bruce Kulick..

Anmäl
2019-02-16 01:11 #4 av: GIKmio

Många fans ansåg Kiss som "fjolliga" under 80-talet. Men redan 1979 på albumet Dynasty kom låten som fick vissa fans att gå i taket.. Man ska dock tänka på att Kiss anses vara ett hårdrocksband, men ett glamrocksband i grund och botten.

Anmäl
2019-02-16 01:46 #5 av: Tarotstollan

Ett av de få "hårdrocks" band jag lyssnade på och faktiskt äger ett par skivor av.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2019-02-16 12:43 #6 av: Carmarino

För er som ännu inte har sett det, kan jag rekommendera programmet "Kiss och gitarristen som försvann". Ett väldigt intressant program.

Finns att se på SVT Play till den 24 juli.
https://www.svtplay.se/video/13471251/kiss-och-gitarristen-som-forsvann

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2019-02-16 14:35 #7 av: GIKmio

#3 Bruce Kulicks gitarrsolo. Underbart.. Gillar även Paul Stanleys sångröst. Dom låtar som Gene Simmons sjöng på var mer tunga och mörka.. God of thundeeer.. and rock´n roouull Skrattar

Anmäl
2019-02-16 20:12 #8 av: GIKmio

1987 släppte Kiss albumet Crazy Nights. Enligt mig  det bästa album man släppte tillsammans med Destroyer från 1976..  Kiss hade en enorm framgång som ett av världens största rockband . Men den glädje som består. Eric Carr drabbades av cancer och gick bort 1991.. Han ersattes av Eric Singer.

Anmäl
2019-02-16 23:01 #9 av: GIKmio

1992 bestod Kiss av Paul Stanley. Gene Simmons, Bruce Kulick och Eric Singer. Men planerna till en re-union började allt mer att dyka upp.. Stanley, Simmons, Frehley och Criss tillsammans igen.

Anmäl
2019-02-16 23:13 #10 av: GIKmio

I slutet av 90-talet så återförenades Kiss som det en gång startade. Paul Stanley, Gene Simmons, Ace Frehley och Peter Criss.  Och ansiktsmålningen åkte åter på.. Och en framgångsrik turné runt hela världen.

Anmäl
2019-03-08 15:07 #11 av: GIKmio

Senast Kiss släppte en platta var Monster (2012) då bandet bestod av Paul Stanley, Gene Simmons, Tommy Thayer och Eric Singer. Två år senare, 2014 blev Stanley, Simmons, Frehley och Criss invalda i Rock and Roll of Fame and Museum. Det största priset på att man gjort stort  avtryck inom musiken.

Anmäl
2019-03-21 20:42 #12 av: GIKmio

På Destroyer från 1976 fick Peter Criss äran att sjunga en låt. Balladen Beth. Här en version från 90-talet då originalmedlemmarna samlats igen och stängt av elgitarr, elbas och kör akustiskt..

Peter Criscuola ( Peter Criss ) 73 år, Stanley Eisen ( Paul Stanley ) 67 år, Chaim Witz ( Gene Simmons ) 69 år, Paul Frehley ( Ace Frehley ) 67 år.. Många vet att jag gillar kuriosa.. Med dessa namn föddes dom och så gamla är dom nu..

Anmäl
2019-03-22 02:36 #13 av: Tarotstollan

Oj, jag känner mig ung!Skämtar

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2019-03-22 06:59 #14 av: GIKmio

#13 Glädjande är att jag har hela konserten Kiss-Unplugged på VHS. Sorgligt är att jag inte har någon video längre Skrattar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.