Annons:
Etikettermaträtterbakverk
Läst 2276 ggr
Tant Grön
2/18/19, 11:37 AM

Efterrätter förr och nu

När jag var barn så var det alltid någon efterrätt efter middagen. 
Vi åt oftast bär med mjölk eller kräm. På söndag glass, konserverad frukt eller chokladpudding. Nu för tiden är det väl inte så vanligt med efterrätt.

Annons:
MonicaLagerquist
2/18/19, 11:48 AM
#1

När vi äter fredagsmat så serveras det både förrätt och  efterätt.

I fredags blev det creme brulee

Till vardags har vi sällen efterätt.

Stolt ägare till fem La permer

Tant Grön
2/18/19, 11:50 AM
#2

#1 Hur var det när du var barn, åt ni efterrätter oftare då?

MonicaLagerquist
2/18/19, 11:51 AM
#3

Vo åt bara efterrätt när det var helg. Då var det kräm eller katrinplommonsufflé

Stolt ägare till fem La permer

Åsa S
2/18/19, 11:59 AM
#4

Vi fick ofta efterrätt på söndagarna när jag var liten numera blir det väl mera sånt när det ska vara lite festligare typ nyår.

Pyttelite
2/18/19, 12:29 PM
#5

Är det någon som kommer ihåg favoritefterätten man gjorde på Jello?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Tant Grön
2/18/19, 1:34 PM
#6

#5 Har för mig att vi hade det någon gång. Så fanns det citronfromage och ananasfromage. Ibland gjorde mamma katrinplommonkräm med russin, eller saftsoppa. Fanns det ingenting annat så åt vi lingonsylt med mjölk. Inte då den köpta utan från egenplockade lingon.

Annons:
[[eskils_]]
2/19/19, 7:00 PM
#7

#5 Kommer absolut ihåg Jell-O! Man köpte det som pulver och rörde ut i vatten, hällde i en form så det fick stelna. Jättegott tyckte vi barn. 😛

#6  Även katrinplommonkräm och saftsoppa var populärt.

Carmarino
2/20/19, 1:12 PM
#8

Något som jag minns, men som inte fanns så särskilt länge (ett par år tror jag), var vaniljpudding och chokladpudding på tetra. Alltså trekantiga förpackningar med pudding. Är inte helt säker, men det kan ha funnits en kolapudding också.

Min favorit var vaniljpuddingen. Den var sagolikt god. Man klippte upp ena "sömmen" på paketet och hällde ut allt på en tallrik. Då hade man en trekantig efterrätt. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Emo
2/23/19, 11:50 AM
#9

När vi fick paket från Amerika på 40-talet, så fick vi oftast (alltid?)Jello och jag blev så glad. 
Nu har jag fått reda på att ICA säljer JOTIS. Det smakar och ser ut som Jello och finns i flera smaker, så det står en del sådana förpackningar här.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Carmarino
2/23/19, 12:48 PM
#10

Kan inte minnas att vi åt Jello till efterrätt någon gång faktiskt. Vet inte ens om det fanns att köpa i vår affär ute på landet. Och inte hade vi kontakt med några amerikasläktingar heller, som kunde skicka till oss.

Första - och enda - gången jag provade det var i mitten av 80-talet, när jag hade besök från USA och fick några påsar i present. Tyckte inte det var särskilt gott, men så har jag aldrig varit särskilt förtjust i rätter med gelé i.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
3/17/19, 5:08 PM
#11

En av de verkliga klassikerna från förr är ju konserverade päron med After Eight.

https://www.koket.se/varm-paronhalva-med-after-eight-och-lattvispad-gradde


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[[eskils_]]
3/17/19, 6:09 PM
#12

#11 Mums! 🙂

Carmarino
3/17/19, 6:27 PM
#13

#12 Ja, det är faktiskt gott, trots att det är en retrorätt. Fast jag har inte för mig att vi hade grädde till, utan sockerlagen som päronen låg i. 🤤


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Tant Grön
3/17/19, 7:16 PM
#14

Min mamma gjorde ingefärspäron eller lingonpäron. Då hade vi lagen till med lite grädde i. (Vi hade egen ko.) Inlagda plommon åt vi på samma sätt. Tror inte After eight fanns då.

Pyttelite
3/17/19, 7:24 PM
#15

Lingonpäron är så gott!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Emo
3/18/19, 3:05 AM
#16

#13 Den sockerlagen var så god, så nu har jag gjort massor av päronsaft. Användbart till mer än att dricka.
Jag köper billigaste glassen i 2-litersförpackningar och smaksätter med oblandad saft.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Hayabusa]
3/18/19, 9:04 AM
#17

Skånsk äpplekaka med vaniljsås - håller än idag. I min familj har vi nog alltid gillat efterrätter.

Carmarino
3/18/19, 10:49 AM
#18

#14 Min mor gjorde också ingefärspäron och lingonpäron. Minns inte hur hon serverade dem, men förmodligen var det med vispgrädde.

Det var inte alltid vi hade efterrätt, men då brukade mor äta lite lingon med mjölk istället. Tror inte det var någon annan i familjen som tyckte om det, för vad jag minns var det bara hon som åt det. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Vixxen
3/19/19, 6:14 PM
#19

Mormor bjöd ofta på Radiokaka!

Carmarino
3/19/19, 7:27 PM
#20

#19 Det fick vi inte så ofta, men jag har för mig att min mor gjorde det åtminstone ett par gånger. Försökte mig på att göra det själv för några år sedan, men jag tyckte inte det var särskilt gott, så jag gjorde nog fel. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Vixxen
3/19/19, 8:34 PM
#21

#20 Gott tror jag nog det var och kompakt!

Carmarino
3/20/19, 1:36 PM
#22

#21 Ja, jag har för mig att jag tyckte det var gott när jag smakade det som barn, men den jag gjorde själv var inte god. Tror att det var ett dåligt recept. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
3/29/19, 5:17 PM
#23

#6 Apropå citronfromage; min mor gjorde denna nymodighet en nyårsafton och jag var synnerligen skeptisk. När vi skulle äta ville jag inte ha, och någon frågade varför inte. Mitt - rätt sura - svar var att jag inte ville äta gummitårta. Det fick jag höra i åratal efteråt, för alla tyckte det var så roligt. Fast jag tyckte ju att det såg ut som en tårta gjord av gummi. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[ludgopelle]
3/29/19, 11:24 PM
#24

#0 Vi åt efterrätter nästan varje dag, när jag var barn. Ofta serverades det blåbär med mjölk. Mina föräldrar tyckte om att plocka bär. Det intresset har dom fortfarande kvar.

Upp till toppen
Annons: