Annons:
Etikettergodisglass
Läst 1526 ggr
Ghosthunter
2019-02-23 10:05

Gottepåse

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag minns när jag var liten på 70-talet, när alla dessa gamla kioskarna fanns, där det typ fanns bara godis, tobak och tidningar och levererades genom en lucka. Jag fick den känslan av gottepåse när jag köpte plockgodis på konsum innan. Det fanns bara små påsar framme, så känslan blev ännu starkare. Påsen på bilden är självplock och kostade 23 kr. Men i de gamla kioskerna så kunde man säga att man ville ha godis för 3 kr och expediten började plocka ihop en blandning och frågade hela tiden vad man önskade och man fick en megapåse för 3 spänn!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Lona
2019-02-23 10:09
#1

Jaa! "Jag vill ha salt och surt för 5 kr." Det var mycket godis, likaså de där nötcreme-påsarna.😀 Skillnad mot de jättepåsar folk fyller i lösvikten idag…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Carmarino
2019-02-23 11:08
#2

Sådana här påsar menar du? 🙂

För många år sedan, när jag var ganska liten, så hade en kompis och jag fått en tvåkrona (ja, så länge sedan är det) att dela på. Vi funderade länge på hur vi skulle dela den rättvist, och samtidigt få ut så mycket som möjligt av den.

Till slut kom vi fram till att vi skulle köpa ettöresnallar (smakade ungefär som Ahlgrens bilar har jag för mig) för hela pengen. Kan tala om att farbrorn i affären inte blev glad, och han muttrade en hel del när han räknade upp 200 nallar i påsen. Vi hörde inte vad han sa, och det var nog tur det. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ghosthunter
2019-02-23 17:49
#3

Ja…en eller två kronor så hade man sin göttepåse!🙂 Nu får man inte ens påsen för det!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2019-02-23 17:50
#4

#2 Ja, den påsen är en riktig klassiker🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[ludgopelle]
2019-02-23 19:02
#5

#2 Verkligen nostalgi att se den påsen.😊 Jag minns att det även fanns några andra vanliga gottepåsar, bland annat en med fruktmotiv och en med en siluette av en man och en kvinna med 1700- tals kläder. Den med fruktmotiv var ganska stor. Den brukade vi barn få på julgransplundringen.🎄

Carmarino
2019-02-23 19:24
#6

#5 Var det möjligen sådana här påsar du menar? 🙂

Hittade bara en påse med fruktmotiv däremot. Den var jättestor, och tydligen användes den till frukt, inte godis. 😃 Det finns en bild på den på den här sidan, men man får scrolla ner en bit för att hitta den.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Ghosthunter
2019-02-23 19:51
#7

#6 Ja den påsen minns jag också🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[ludgopelle]
2019-02-23 20:22
#8

#6 tack! Ja, den påsen med 1700- tals motivet var det. Roligt att se den igen. Den påsen väcker trevliga minnen, från kiorskens tid. Påsen med äpplet känner jag igen, men det var inte exakt den som vi fick på julgransplundringen. Jag såg och kände igen den rätta förut i dag, när jag googlade nostalgiska gottepåsar. Men jag kommer inte ihåg var jag såg den. Det brukade vara både frukt, godis och en liten leksak i påsen, som vi fick på julfesten.

[ludgopelle]
2019-02-23 22:00
#9

Kiorsker och nostalgiska gottepåsar, får mig att tänka på dom gamla mynten och sedlarna som jag köpte godis, samlarbilder, serietidningar och dagstidningar för på 80-talet, genom lucka.😃 Men som sedan försvann. 5 öringen, 10 öringen 25 öringen och 50 öringen. 5 kronors sedeln, och 10 kronors sedeln. Jag minns att jag förvarade min veckopeng i en första sparbanken sparbössa som såg ut som en etta. Den var gjord av genomskinlig plast😊. Kanske någon mer som minns den Sparbössan?

[GIKmio]
2019-03-05 21:46
#10

Farsan brukade köpa gottepåse med lakritspipor.. Jag avskydde dom 🙂

Carmarino
2019-03-06 13:18
#11

#9 Min far jobbade på Sparbanken, och jag har rätt många saker därifrån. Sparbössan som såg ut som en etta har jag dock inget minne av, så den kanske inte fanns ute på landet där vi bodde. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[ludgopelle]
2019-03-06 19:50
#12

#11 Den finns bland Föreningssparbankens sparbössor på tradera. Den är ljusgrå på sidorna, och har en liten vit sparbanken ek symbol längst ned. Om någon blir sugen på att börja samla, så ligger priset just nu, på bara 30 kr.😊

Carmarino
2019-03-07 13:14
#13

Aha, då är det därför jag inte sett den. Det var inte Föreningssparbanken min far jobbade på. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[ludgopelle]
2019-04-18 20:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

#2😊

Carmarino
2019-04-19 13:12
#15

#14 Ja, det var kanske en sådan. Förmodligen den till höger, för det är väl den med Gustav VI Adolf på framsidan? Plikten framför allt. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[ludgopelle]
2019-04-19 15:52
#16

#15 Ja det stämmer. Den gamla tvåkronan slutade präglas 1971, men var giltlig fram till 2017. Jag råkade aldrig ut för den sällsynta tvåkronan i affärssammanhang, under min uppväxt. Min dröm var att någon gång råka få tillbaka ett sådant mynt, som växelpeng.😊 men så blev det aldrig. #10 Laktrispipor köpte jag ibland minns jag. Jag blir nostalgisk när jag tänker på Laktrispipor.😊

Ghosthunter
2019-04-19 19:16
#17

#10 Jag gillar lakritspipor och dom finns ju än. De är vanliga i storpack i godisbutikerna i Charlottenberg🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2019-04-19 19:30
#18

Jag har alltid varit mycket för salt och lakrits. Men numera till påsk vill jag ha choklad och skum. Köpte ett påskägg med blandad kompott..

Ghosthunter
2019-04-19 21:13
#19

Här är det bara olika chokladägg som gäller på påsken🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[ludgopelle]
2019-04-20 01:12
#20

#19 Chokladägg och chokladharar är mitt favorit godis på påsk. Det ska jag köpa i morgon, som tur är bor jag intill en stor godisaffär.😆

Annons:
Upp till toppen
Annons: