Annons:
Etikettmusik
Läst 2376 ggr
Carmarino
3/1/19, 4:23 PM

Torsten "Totte" Wallin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

En av mina favoritsångare, som man inte hör så mycket av nu för tiden, är Torsten "Totte" Wallin. Lyssnade mycket på hans musik på 1970-talet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Totte_Wallin

Första LP:n kom 1976 och hette När kulorna rullar

Sida 1:

När kulorna rullar
Detta är en av de vackraste sångerna jag vet.

Jag har en fågel

Döden

Blå, blå vingar
Rod Stewarts I am sailing på svenska.

När tu går hem

Sovsång
Ytterligare en väldigt vacker sång.

Sida 2:

Nu kommer jag igen

Rida ranka 
Den svenska versionen av Cats in the Cradle av Harry Chapin. En väldigt fin text.

Gauloise

Min egen blues

Du är vackrast

Sommarbarn


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
3/1/19, 4:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Upptäckte honom mycket tack vare att hans skivor producerades av Finn Sjöberg, som var gitarrist i Harpo Banana Band och senare även spelade med ABBA. Han spelar på Tottes skivor och spelade även med honom på scen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
3/1/19, 4:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

1977 kom Grand Canyon.

Efter varje låt står den text som Totte skrev på skivomslaget.

Sida 1:

Grand Canyon
Djupt nere i GRAND CANYON bland infarkter och överdoser verkar vi oförmögna att stanna vår dånande Corvette och klättra uppför 25våningshusen för att se vart vi är på väg.

Varulven
En låt om oss, sökarna, söner och döttrar till dom som byggde upp Sverige.

Ett förslag
Jag undrar ofta varför det blev så här och fastän jag rent intellektuellt kan komma på massor med svar så är det väldigt svårt att övertyga KÄNSLORNA.

Om fyra flickor
Om man är sexton år, omhändertagen för samhällsvård och för första gången i sitt liv känner en liten smula trygghet så…

Vintermänniskan
Den 30/4 1977 var jag på Akademiska sjukhusets akutmottagning i UPPSALA.

Sida 2:

Jag vänder kappan efter vinden
OK vi är alla brickor i händerna på väldiga krafter som gör sitt bästa för att förstärka "rädslor" som den att vara annorlunda.
Det är därför jag vänder kappan efter vinden.

Autobahn
Hamburg-Göttingen-Marburg-Amsterdam den 2,3,4,5 och 6/4 Anno Domini 1977 dagarna innan mordet på Siegfrid Buback.

Jag håller hårt din hand
Det finns ett lidande som är obeskrivbart, förkroppligat hos flickor (12-19 år) som jag mött på Eknäs ungdomsvårdsskola där jag har arbetat som vårdare.

Silver silver
Om dom gamla polarna man möter ibland.
Tittar rakt fram, rakt fram, rakt fram.

Halv sex år
Hoppas han får det bra och att brorsan kan komma efter.

Kulan i luften
En hyllning till optimismen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
3/1/19, 4:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#3

1980 kom Kanotsyndromet. På den finns två av hans mest kända låtar, nämligen Morronpasset och Ryska posten.

Sida 1:

Vill bara vara en människa

Ajatållan

Morronpasset
Den här parodin på alla hurtfriska motionsprogram på radion är det nog många som minns. Missa inte Arne Weises presentation i början av videon. Finn Sjöberg syns på gitarr och eventuellt är det Ola Brunkert på trummor, men jag är inte helt säker.

Jag protesterar
En parodi av protestsångare, i synnerhet Mikael Wiehe.

1980

Sida 2:

Dum hund

Stilla ett regn

Gud var glad den da'n han gjorde snön

Jag skiter i allt

Då är det ball med rock'n roll

Ryska posten


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
3/1/19, 4:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

Den sista skivan jag köpte är Gyllene noice från 1981, och den är som synes signerad.

Totte Wallin skulle vara på Domus den 23 februari 1982 och signera skivor, så jag körde dit efter jobb. Eftersom det nästan inte var något folk där så fick jag en kort pratstund med honom. På kvällen spelade han på Konserthuset i stan med sitt band (Finn Sjöberg på gitarr, Sten Forsman på bas och Pelle Alsing på trummor).

Sida 1:

Gyllene noice

Fredlös

Jag är en våg

Shit & corruption

Dansskolan

Ängeln

Sida 2:

Framtiden

Mattis hjärta

Flumschottis

Babels båt

Västberga allé


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
3/9/19, 3:13 PM
#5

Jag känner inte till honom som musiker utan som programledare.

Carmarino
3/9/19, 3:22 PM
#6

Det är precis tvärtom för mig. Känner till honom som musiker men inte som programledare. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[GIKmio]
3/9/19, 3:26 PM
#7

Jag kan inte gå in på Wikipedia just nu. Men jag tror han ledde korsordsprogrammet Kryzz i SVT tillsammans med Arne Hegerfors. Även en del musikprogram.

Carmarino
3/9/19, 5:11 PM
#8

Det stämmer att han var en av bisittarna i Kryzz. Han var också programledare för tv-programmen Videograttis och Totte på SVT, och Tee Time - Golfmagasinet på TV4. Minns inte att jag sett något av dem faktiskt.

Han var den första mottagaren av Povel Ramels Karamelodiktstipendium (1983).


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
1/6/21, 3:10 PM
#9

Ett avsnitt av programmet Videograttis finns att se på SVT Play/Öppet arkiv. Det verkar innehålla lite av varje och något för de flesta. 😊

Totte Wallin serverar födelsedagsgratulationer med hjälp av musikvideor. I programmet medverkar även Fläskkvartetten som framför "Nagaer”. Musikvideor: Twister Sisters - "Leader of the pack" Stephanie - "One love to give" Robbie Nevil - "C´est la vie" Barbra Streisand - "Somewhere" Reather Bean & The Doonesbury Break Crew - "Rapmaster Ronnie" Elvis Presley - "Blue Suede shoes" (med nygjord bildsättning).

https://www.svtplay.se/videograttis


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Totte Wallin serverar födelsedagsgratulationer med hjälp av musikvideor. I programmet medverkar även Fläskkvartetten som framför "Nagaer”. Musikvideor: Twister Sisters - "Leader of the pack" Stephanie - "One love to give" Robbie Nevil - "C´est la vie" Barbra Streisand - "Somewhere" Reather Bean & The Doonesbury Break Crew - "Rapmaster Ronnie" Elvis Presley - "Blue Suede shoes" (med nygjord bildsättning)   Producent: Gunilla Nilars
Upp till toppen
Annons: