Annons:
Etikettövrigt
Läst 1539 ggr
Tant Grön
2019-03-05 09:55

Det var bättre förr

Visst var det väl bättre förr. Musiken var bättre, vädret var bättre…….

Annons:
Lussan20
2019-03-05 10:00
#1

Sjukvården! Respekten för andra! Gemenskapen, något jag tänkte på i en hast! Mvh/WL🌺

Tant Grön
2019-03-05 10:00
#2

Humorn var också bättre förr.

Carmarino
2019-03-05 10:01
#3

Nja, vissa saker var bättre förr, men inte alla.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tant Grön
2019-03-05 10:08
#4

#3 Man kunde ju göra en "Det var sämre förr-tråd" också 🙂

Lona
2019-03-05 10:18
#5

Sommarloven var helt klart längre! 😁


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lussan20
2019-03-05 10:42
#6

Luften, vattnet, mindre plast, konsumtionen var mindre. Några till som var bättre förr! Mvh/WL🌺

Annons:
Tant Grön
2019-03-05 10:54
#7

Vi var mer självförsörjande förr. Både med mat och annat.

[GIKmio]
2019-03-05 21:49
#8

Folk hade mer tid till att prata med varandra förr. Nu för tiden sitter alla och surfar med sina mobiler på rasten.

Lussan20
2019-03-06 06:36
#9

Man kunde ringa på hos vilken granne som helst låna lite socker eller ett ägg. Även då det hände något kunde man be om hjälp. Man passade varandras barn. Låste man sig ute fick man fika hos grannen. En tryggare värld på många sätt….Mvh/WL🌺

Lona
2019-03-06 16:14
#10

#8, Samtidigt som de flesta känner att de behöver gå att få tag på JÄMT. Förr så var man antingen hemma och svarade i telefonen - eller så var man ute och då fick folk snällt vänta med sitt ärende. Man måste inte vara tillgänglig 24/7 även om folk tycks tro det numera…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[GIKmio]
2019-03-08 10:56
#11

#10 Samtidigt så är det en tryggare tillvaro nu. Är man orolig för någon så kan man ringa var som helst, är man i nöd så kan man ringa var som helst.. Men samtidigt så var det lugnare och bättre förr då man inte var på helspänn att det ska ringa. Mobiltelefoner och sociala medier där alla ska vara anträffbara jämt har gjort att folk mår sämre av stress..

[GIKmio]
2019-03-08 11:07
#12

Klimatet var bättre förr enligt mig. Det kom snö i november som låg kvar fram till i mars. Det var snö till första advent och till jul med perfekta minusgrader. Inte som nu när det är 6-7 plusgrader ibland i december och januari. Finns inget värre när det är milda molniga dagar med  regn och rotblöta på vintern..Det drar ner psyket i botten. Då ska det vara måttlig kall luft att andas in och klarblå himmel med sol och snö..

Tant Grön
2019-03-08 12:24
#13

Det var fullt av humlor och bin i krokusarna om våren. Man hörde fågelsång. Nu är det helt tyst. 😢

Annons:
Lussan20
2019-03-08 13:49
#14

Barnen lekte i skog och mark, nu är det paddor som gäller, inte ute utan inne.

[GIKmio]
2019-03-08 14:24
#15

Idrotten var bättre förr då ishallar och idrottsplatser även var mötesplatser för ortens innevånare. Många gick på ishockey i byn inte bara för att se när laget spelade utan även för att träffa sina bekanta. Det var drag på läktaren..Även här har internet förstört mycket. Numera kan man sitta hemma och se hockey långt ner i divisionerna då matcherna visas på Webben. Även Cmore och Viasat visar mycket idrott som gör att folk väljer stanna hemma istället för att gå och se på plats.

Lussan20
2019-03-08 15:06
#16

folk rörde sig mer ute och det bidrog säkert till mindre brott också, granntanterna höll koll på gårdens ungar och berättade för föräldrarna vad de gjort. Bra fostran! Mvh/WL🌺

Carmarino
2019-03-08 16:55
#17

#12 Så var det kanske i Mellansverige och norr däröver. I södra Sverige var det inte alls säkert att det blev någon vit jul, även om jag tror att det var mer snö även här förr i tiden. Åtminstone minns jag det så.

Vi hade ju både skidor och sparkar, och kunde använda dem åtminstone någon gång varje vinter. Skridskor hade vi också, och dem använde jag så gott som dagligen, men det berodde på att vi hade en konstfrusen isbana i byn. Den var igång mellan slutet av oktober-början av november till slutet av mars-början av april har jag för mig.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[ludgopelle]
2019-03-08 20:36
#18

I området där jag bodde när jag var liten, fanns det många barn. Varenda dag var man ute och lekte på gårdarna. Burken var en av de populäraste lekarna, av många. Vad roligt man hade det. Jag blir ledsen när jag tänker på vad dagens dataspelande barn går miste om.

[ludgopelle]
2019-03-08 22:28
#19

#12 I ungdomsåren, när det var kalla vintrar så hade man sällan tråkigt. Då fanns det många aktiviteter att välja på, bland annat Skridskoåkning, hockey, skidåkning, isfiske, isgolf med puck,😊 åka miniskidor och mycket annat.

[GIKmio]
2019-03-08 22:37
#20

#18 Jag hade en kompis som jag lekte med som redan på den tiden hade ett tv-spel. Var det sol ute så tvingade hans mamma ut oss.. Min mamma var alldeles för snäll och lät oss vara inne. Det syntes väl på kinderna vilka barn som vistades ute 🙂 Men jag umgicks med barn som hade olika intressen. Hade även en kompis som jag spelade hockey med på den frusna dammen och spelade fotboll med på gräsplanen utanför. Han avskydde att sitta inne och spela tv-spel.

Annons:
[ludgopelle]
2019-03-08 23:28
#21

#20 Jag minns att några av mina kompisar hade Commandore 64, själv hade jag ingen. Först när jag flyttade hemifrån skaffade mina föräldrar dator. Förr var spelen tråkigare och inte lika beroende framkallande som dom är i dag.

Dioramabyggare
2019-03-09 07:05
#22

Ja, visst var det… jag  tycker det "inte är någon riktig ordning på allting" numera… 🤔

Ford -57
2019-03-09 20:13
#23

D va bättre förr, om inte annat så e d sämre nu.

[GIKmio]
2019-05-17 13:39
#24

#23 Klockrent svar och därmed dog diskussionen ut för två månader sedan 😃

Ford -57
2019-06-20 11:04
#25

Så e d👍

[GIKmio]
2019-06-27 21:06
#26

#25 Galenskaparna och After Shave var riktigt bra på 80-talet med sina farser Skruven är lös, Träsmak  och Cyklar samt TV-serien Macken.  På 90-talet gjorde dom serien Tornado- i väntan på nästa OS.. Sedan gjorde dom  Alla ska bada.. Jag skrattade så jag grät när dom tolkade dom olika årtionden. Speciellt 60-talet  😃 Dom håller än idag 🙂Helt fantastiska..

Carmarino
2019-06-28 20:15
#27

Apropå att det var bättre förr… 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Fornöga
2023-04-01 08:58
#28

I min föräldrageneration var det ett långt steg att flytta från Värmland till Göteborg (eller Stockholm och ibland Oslo). Visst fanns det de som drog vidare till USA, men det var nog vanligare i generationen före dem.

Idag passerar de unga gränserna ut i världen på ett annat sätt- de jobbar i London, Paris eller Los Angeles. De kan ta sig till föräldrahemmet nästan lika snabbt som det tog för mina föräldrars syskon att resa hem från Göteborg.
Kanske kommer nostalgin bli annorlunda när rötterna blir ytligare?

SvD:s ledarsida skriver Janerik Larsson om forskare som intresserat sig för den anglosaxiska nostalgin, och där får man bland annat veta att:

"Begreppet nostalgi är inte en sentida samhällsvetenskaplig konstruktion, utan ett medicinskt begrepp från 1688.

Den schweiziske läkaren Johannes Hofer satte diagnosen på de schweiziska legoknektar som kände en stark hemlängtan under den tid de krigade utomlands. Hofer beskrev hur en kombination av paranoia och melankoli ledde till att patienterna idealiserade det förflutna och svärtade ner samtiden.

Brexit är samtidens mest kända exempel på nostalgins politiska genomslag. Men inte ens drömmen om att återupprätta ”det globala brittiska väldet” har i dag den kraft den hade 2016. För nostalgin skiftar ständigt objekt. I dag är den brittiska drömmen snarare att återvända till tiden före brexitomröstningen."

Kanske kommer oron i omvärlden och den befarade ekonomiska stagnationen härhemma innebära den politiska nostalgins återkomst, med längtan till folkhemstryggheten och efterkrigsoptimismen på femtiotalet?


Re:tired.

KRÖNIKA. ”Nostalgi är en av de legitima, och säkerligen en av de mest bestående, av mänskliga känslor; men nostalgins politik är i bästa fall distraherande, i värsta fall skadlig.”
  • Redigerat 2023-04-01 09:02 av Fornöga
Upp till toppen
Annons: