Annons:
Etikettmusik
Läst 2027 ggr
Carmarino
3/21/19, 7:02 PM

Era nostalgiska pärlor 2 (Musik)

Den förra tråden började bli långsam, så vi fortsätter i den här.

All musikgenre är välkommen! Men nu är det inte låtar vi lägger ut i nostalgiskt syfte som vi bara hörde. Nu är det nostalgiska låtar vi gillade.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
3/21/19, 7:04 PM
#1

En av mina stora favoriter från slutet av 1970-talet är Racey med Some girls. Har den inspelad på ett gammalt videoband. Det var en tysk popshow som de var med i och jag tittade väldigt ofta på det. Tyckte att gitarristen var så gullig. ☺️😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
3/21/19, 7:11 PM
#2

En annan bra låt är Layla med Derek & the Dominos. Tycker bättre om den versionen än den långsamma versionen som kom senare.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
3/21/19, 7:34 PM
#3

Föreningen Hem och Skola  var arga . Lärarna var ännu argare . Men argast var rektorn.. Grrrr

Vi ungar vi älskade Twisted Sister 1984 😃

[GIKmio]
3/21/19, 9:08 PM
#4

Ett av rockhistoriens största band. Och en av 80-talets bästa plattor. A good song for me, and a good song for U2 😃 Ska vara allvarlig nu, men vad bra denna låt var för 30 år sedan och är ännu idag.. Älskar det vackra introt..

[GIKmio]
3/22/19, 8:13 AM
#5

#4 Söndagen 30 januari 1972 sköts 14 civila demonstranter till döds och 12 skottskadades av brittiska soldater i Nordirland. En nordirländsk motsvarighet till svenska Ådalen på 1930-talet.U2 gjorde låten Sunday Bloody Sunday till minne av denna händelse 1983. Bandets frontman och sångare Bono har sedan dess tagit på sig humanitära uppdrag..En underbar låt som spelades om och om igen på 80-talet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Blodiga_s%C3%B6ndagen_(1972)

Ford -57
3/23/19, 8:51 PM
#6

Här en låt som gör mej nostalgisk + att jag gillar låten. D e en låt som gick många varv i "skivspottarn" den tiden d begav sej.👍

Annons:
[GIKmio]
3/23/19, 9:04 PM
#7

#6 Skön tryckare 🙂

Carmarino
3/24/19, 5:20 AM
#8

Tror faktiskt inte att jag har hört den förr. Fast det måste jag nog ha gjort, så mycket som jag lyssnade på radio förr, och särskilt på Kavalkad. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ford -57
3/24/19, 11:01 AM
#9

#8 D e en av tusentals bra låtar som aldrig spelas i Svensk Radio, här kommer en till som snurrat i skivspottarn.👍

Carmarino
3/24/19, 1:08 PM
#10

#9 Tror inte jag har hört den heller. Han både låter och ser ut som om han vill likna Elvis. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ford -57
3/24/19, 8:43 PM
#11

#10 D va nog många som försökte låta som Elvis, Terry Stafford, Ral Donner m.fl m.fl. D e ju riktig Nostalgi å Bra låtar allihop.

Carmarino
3/29/19, 5:05 PM
#12

Love grows where my Rosemary goes med Edison Lighthouse har jag många minnen till.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
4/6/19, 8:31 PM
#13

Det är fantastiskt att botanisera bland låtar från ungdomen på YouTube! Tyvärr inföll min ungdom för så länge sedan att videoinspelningarna mest är svartvita och ljudet därefter, men ibland hittar man sådant som gör epoken rättvisa.

Som här,  The Seekers från 1965 i klassiska Abbey Road studios med  I´ll never Find Another You, och Judith Durhams underbara röst. Ett evigt "nu"…

Annons:
[Göstage]
4/6/19, 8:48 PM
#14

Ljuvliga Melanie Safka - någon som minns henne? Här i Dust in the Wind.

[Göstage]
4/6/19, 8:57 PM
#15

En annan speciell kvinnlig röst, lite "nyare" (1988…). Tanita Tikaram och Twist in my Sobriety.

  • Redigerat 5/22/23, 8:13 AM av Fornöga
Carmarino
4/7/19, 1:56 PM
#16

#14 Minns Melanie Safka, men mest för låten "What Have They Done to My Song, Ma".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/7/19, 1:57 PM
#17

#13 En riktigt bra låt. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
4/7/19, 2:12 PM
#18

#16 "The Nickel Song"  tycker jag  har liknande budskap, framförd med glimten i ögat och stor charm.

[GIKmio]
4/11/19, 8:35 PM
#19

En fantastiskt vacker låt som väcker nostalgi från min barndom med Cat Stevens och  morning has broken.. Det är något fint andligt kring denna låt vilket Christer Sjögren också tyckte då han sjöng in en svensk version ( tänk att få vakna) på ett album av andliga sånger..Även Carola har gjort cover..

Carmarino
4/12/19, 3:41 AM
#20

#19 Cat Stevens är en av mina största favoriter. Han har gjort så otroligt många bra låtar, och Morning Has Broken är en av dem.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Tant Grön
4/12/19, 9:31 AM
#21

Farewell Angelina - Joan Baez

[GIKmio]
4/12/19, 12:03 PM
#22

#19 Tidernas mest nostalgiska som förmodligen slår ut alla i detta inlägg 🙂.. På tal om andliga sånger. Eller i detta fall psalmer så står Israel Kolmodins Den blomstertid nu kommer i en egen klass för sig. Den fick sin plats i den svenska Psalmboken år 1695 och alla har vi slutat skolan inför sommaren och sjungit denna. Snart är den härliga sommaren här igen..

Carmarino
4/13/19, 8:36 PM
#23

#22 Ja, den psalmen är för alltid förknippad med sommarlov för mig. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
4/13/19, 10:19 PM
#24

Min pappa gick bort för 13 år sedan. Dom sista åren var han vithårig men när jag var barn var han mörkhårig med glasögon. Många av mina kompisar sa att din pappa ser ut som Roy Orbison 🙂 Eftersom jag lyssnade mycket på Radiosporten i ungdomen och där Roy Orbisons musik ofta spelades så är han nostalgi..

[ludgopelle]
4/14/19, 12:24 AM
#25

#24 Jag har en CD skiva med Roy Orbison låtar som jag köpte för ca 20 år sedan. Den här låten är med på skivan. Orbison hade en fantastisk sångröst.

Ford -57
4/16/19, 5:08 AM
#26

tlf019.jpg

Morron. Här e en riktigt bra me Roy. O.

  • Redigerat 5/22/23, 8:15 AM av Fornöga
Tant Grön
4/18/19, 10:19 AM
#27

Kjell Höglund - Häxprocess

Annons:
Carmarino
4/20/19, 12:03 PM
#28

Beautiful Sunday med Daniel Boone lyssnade jag mycket på. Glenmarks gjorde en svensk version som hette Söndag, min lediga dag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/20/19, 12:03 PM
#29

En annan låt jag gillar är Kajagoogoos Too Shy.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
4/20/19, 1:32 PM
#30

#29 Christopher Hamill alias Limahl. Han var ständig gäst i tidningen OKEJ när det begav sig.

Carmarino
4/20/19, 1:37 PM
#31

#30 Ja, han var populär. Fast jag minns inte att de gjorde särskilt många andra låtar som slog. Kan faktiskt bara minnas den här. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
4/20/19, 1:51 PM
#32

#31 Och denna.. Underbar låt och roman. Usel film har jag hört av dom som sett den.

Carmarino
4/20/19, 3:30 PM
#33

#32 Javisst ja, den glömde jag. Har inte sett filmen och inte läst boken, men låten är bra.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
4/20/19, 8:36 PM
#34

Pink Floyd från 1979.. Precis som band som Status Quo och U2 var dom ett band som även vi hårdrockare gillade..En sanslöst nostalgisk och bra låt med en kör bestående av skolbarn..Och ett härligt gitarrsolo..

Annons:
Ford -57
4/21/19, 11:46 AM
#35

En riktig pärla, även om d inte direkt e min musikstil så e d ändå en pärla.

[GIKmio]
4/25/19, 6:53 PM
#36

Ozzy Osbourne, legendarisk sångare i legendariska hårdrocksbandet Black Sabbath från Birmingham i England på 70-talet. Ozzy fick sparken från Black Sabbath på grund av sitt drogmissbruk. Och flummigheterna fortsatte därefter när han startade en solokarriär och trodde sig vara en varulv 😃 En skön låt.. Bark at the moon (1983)

[ludgopelle]
4/25/19, 8:01 PM
#37

#32 Den filmen såg jag på bio två gånger, när jag var barn. En gång med skolklassen och en gång med familjen.

[ludgopelle]
5/4/19, 10:35 PM
#38

#34 Jag såg U2 på Ullevi Stadion i Göteborg 2 augusti 1997. Den varma sommaren 1994, den 27 augusti, spelade Pink floyd på Ullevi. Jag var inte på den konserten, men jag och en kompis hörde den ganska tydligt, då vi var ute med båt på en sjö någon mil därifrån och fiskade. Vi såg även strålkastarljus mot kvällshimlen.😊

[Göstage]
6/14/20, 9:12 PM
#39

"De ska va´ gamla låtar, så´na som man gjorde förr…"

[GIKmio]
6/24/20, 4:15 PM
#40

HSAS-Animation (1984)

Ett projekt som stannade vid detta album. Namnet är taget av musikernas efternamn där H står för Hagar. Kort därefter blev Sammy Hagar sångare i Van Halen som var det stora rockbandet på den tiden i mitten av 80-talet. Läser man på nätet så blev albumet ingen dundersuccé men räknas idag som ett kultalbum bland oss som spelade den om och om igen på freestylen.

Carmarino
6/24/20, 6:12 PM
#41

Den här pärlan med Lena Andersson tycker jag passar bra så här i slutet av juni; En junikväll.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[GIKmio]
6/24/20, 10:41 PM
#42

En enastående sångröst av Ian Gillan . Sångare i Deep Purple och Black Sabbath. Det är bara att buga och bocka.  Deep Purples  klassiker Child in Time.. Det är bara njuta av ett mästerverk..

Fornöga
7/22/22, 10:30 AM
#43

"And my heart is sinkin' like the setting sun
Setting on the things I wish I'd done
Oh, the last goodbye's the hardest one to say
This is where the cowboy rides away."---

Få saker kan väl vara så nostalgiska som vissa countrylåtar?

"This Is Where The Cowboy Rides Away" av Sonny Throckmorton och Casey Kelly spelades in 1985 av George Strait. När Strait gjorde sin avskedsturné 2014 var låten den sista på hans framträdanden.

1990 bildade Kix Brooks och Ronnie Dunn duon Brooks and Dunn. De gjorde den här starka liveversionen av låten 2013.


Re:tired.

  • Redigerat 7/22/22, 10:30 AM av Fornöga
Carmarino
7/22/22, 2:02 PM
#44

#43: Tror faktiskt inte jag har hört den förr. 😳


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
7/22/22, 4:13 PM
#45

#44 Countryn är tyvärr en rätt bortglömd amerikansk musikkategori i Sverige numera, om man jämför till exempel med rap.

Den här låten hör väl till kategorin "nostalgiska pärlor", och den gör sig bra även i reggaeversion.


Re:tired.

Carmarino
7/22/22, 4:23 PM
#46

#45: Gillar country - åtminstone den lite modernare varianten. Har svårt för de allra tidigaste sångerna.

Take me home country roads är en av mina favoriter. Dock föredrar jag John Denvers version. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
5/22/23, 8:06 AM
#47

Anthem med Leonard Cohen- musik till tröst och glädje och en låt att återvända till gång på gång, inte minst i dessa tider.


Re:tired.

Mandra
5/25/23, 12:23 PM
#48

Jag vet inte om det är någon av er som lyssnat på Tears - svenskt glamrockband som var mest aktiva på 70-talet.

Annons:
Mandra
5/25/23, 12:25 PM
#49

Ytterligare en Tearslåt. Tears kom ju från Katrineholm och jag har bott där ca 25 år. Så jag känner ett par av killarna.

Mandra
5/25/23, 12:28 PM
#50

#49: på SVT finns en dokumentär om bandet. Med Ola Salo konferencier.

https://www.svtplay.se/video/j161Edo/glam-sweat-och-tears

En dokumentär om Sveriges enda riktiga glamrockband under glamrockeran - Tears. Bandet som kom från arbetarstaden Katrineholm hade stora ambitioner. Man skulle låta minst lika bra som förebilderna Sweet, David Bowie och T-Rex, men framför allt skulle publiken minnas dem. Mitt under proggvågen valde bandet att satsa på ett extrovert utryck med smink, glitter och spektakulära scenshower. Ett unikt band i dåtidens Sverige inte bara för hur de såg ut utan också för hur de lät. Nuförtiden är medlemmarna i Tears äldre män, men det händer fortfarande att de sminkar upp sig och ställer sig på scen. Ola Salo som är ett av Tears största fans berättar initierat om bandets historia och glamrocken i stort. Medverkar gör även Susanne Ljung, Ronny Svensson, Janne Bark m.fl. En film av Jovan Radomir, Daniel S. Bezares och Gerhard Malmberg.
GikMio
5/25/23, 12:31 PM
#51

#50 Ola Salo och The Ark ansåg sig väl som glamrockare. En del bra låtar man minns med det bandet. Representerade Sverige i ESC 2007.

Mandra
5/25/23, 12:38 PM
#52

#51: javisst…och Tears var hans förebilder. :)

älskar den låten.

Carmarino
5/25/23, 12:40 PM
#53

#48: Vilket sammanträffande! Har sett dem live faktiskt. Hade helt glömt bort det, men idag när jag scannade gamla dokument från Banana Band Fan-Club (se https://nostalgi.ifokus.se/discussion/1469908/harpo-och-ted-gardestad#36) så hittade jag ett brev till basisten i Banana Band, som under en tid (1977) var medlem i Tears. Där skrev jag så här:

Att du har slutat med Tears var något av det förnuftigaste du har gjort, eftersom de var skitdåliga. Åtminstone på scen, de är lite bättre på skiva.

Så jag var inte helt imponerad av dem tydligen. 😁


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
GikMio
5/25/23, 12:51 PM
#54

#52 Jag har hört Tears. Hade en glamrockperiod i mitt liv, men Sweet var en favorit som för många. En del band inom hårdrocken som jag vanligtvis lyssnar på är förknippade med glam. Kiss och Twisted Sister även om dom gjorde en del tyngre grejer . Och även Mötley Crue ..

Mandra
5/25/23, 12:58 PM
#55

#53: vad hette den basisten?

dom är väldigt duktiga musiker allihop…och de spelade i fler band…gör än i dag

eddie är en av sveriges absolut skickligaste gitarrister …så det var kanske musiken du inte gillade? alla gillar ju inte glamrock.

Annons:
Fornöga
5/25/23, 1:00 PM
#56

#53 Ord och inga visor! Tur för vissa att du inte blev musikjournalist…😁


Re:tired.

GikMio
5/25/23, 1:30 PM
#57

#56 På tal om visor så är det något som jag även gillar. Framför allt på denna tid av året. Cornelis Vreeswijk, Fred Åkerström, Dan Andersson m.m. Och framför allt Evert Taube. Men den sångrösten kunde skrämma slag på vilken sångröstpedagog som helst 😁 Tur att sonen sjöng sin fars alster..

Fornöga
5/25/23, 1:52 PM
#58

Ja, apropå det så ser jag att vi glömt bort den speciella vistråden- inte ett inlägg hittills i år! Vem blir först? 🏃‍♂️🏃‍♀️


Re:tired.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
  • Redigerat 5/25/23, 1:53 PM av Fornöga
Carmarino
5/25/23, 4:10 PM
#59

#55: Roland Hermin. Han syns på bilden överst i tråden om Harpo och Ted. Tror dock bara han var med under en väldigt kort period.

Gillade Sweet, och de räknas ju till glamrock. Vet inte riktigt vad det var med Tears jag inte gillade. Kanske hade de bara en dålig dag. Vill minnas att det var på Gröna Lund jag såg dem spela.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 5/25/23, 4:11 PM av Carmarino
Carmarino
5/25/23, 4:11 PM
#60

#56: Ja, det har aldrig varit min ambition tack och lov. 😁


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/5/23, 7:53 PM
#61

#50: Vill ni se dokumentären om Tears får ni skynda er. Den kan bara ses t.o.m. onsdag. Bara två dagar kvar alltså.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: