Musik

Nostalgisk reggae

2019-03-28 19:53 #0 av: GIKmio

Reggae härstammar från början från Karibien, och då främst Jamaica. Den största inom musikgenren är förmodligen Bob Marley. När jag var tonåring på 80-talet så var det brittiska reggaebandet UB40 riktigt stora.. Och reggae som helhet. Ett riktigt gung som det var lätt att ryckas med i.. Och som väcker nostalgi..

https://sv.wikipedia.org/wiki/Reggae

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2019-03-28 20:17 #1 av: GIKmio

UB40 från det fattiga arbetarklassområdet i Birmingham gjorde 80-talets mest ihågkomna reggaelåt 1983.. Samma medryckande gung där också..

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2019-03-28 21:06 #2 av: GIKmio

Bob Marley "gungar" vidare.. Buffalo Soldier( 1978) ..Bob Marley (1945-81) woy oyoy woyoyoy..

Anmäl
2019-03-28 21:51 #3 av: GIKmio

Partymusik från 1992 som dunkade ur högtalarna på nattklubbarna och man var inte så nykter och sansad som man är i denna stund.. Lite av en landsplåga som drog fram... Lite överraskande för mig att bandet bildades redan 1968..

Anmäl
2019-03-28 22:19 #4 av: GIKmio

För mig är UB40 reggaenostalgi.. Here i am baby ( come and take me ) Tunggung Cool UB40 innehöll många bandmedlemmar,, Inte hundra... Men bortåt tio stycken..

Anmäl
2019-03-29 21:16 #5 av: Tarotstollan

Jag gillade reggae tills mina nya grannar över mig spelade det så mina fönsterrutor skallrade här nere och lampan i vardagsrummet gungade...
dag ut och natt in!Storgråter
Nu avskyr jag reggae! KräksDjävlas

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2019-03-30 11:11 #6 av: GIKmio

#5 Jag är som bekant hårdrockare. Men det är något speciellt med reggae music. Det är ingen musik som jag vardagligt skulle lyssna på. Men passar bra till festliga tillfällen Glad

Anmäl
2019-03-30 11:28 #7 av: Tant Grön

Tycker man blir på bra humör av reggae. Perfekt att sätta på när man skall göra något tråkigt som att städa eller diska. Sit Right Down med Toots & The Maytals:

Anmäl
2019-03-30 11:29 #8 av: Tant Grön

Stick a bush - The Gladiators

Anmäl
2019-03-30 11:32 #9 av: Tant Grön

En till med Toots & The Maytals - It Was Written Down

Anmäl
2019-04-04 22:48 #10 av: Hayabusa

En intressant sak, enligt min mening, med UB40 är att deras två första album är betydligt tyngre & mörkare än de senare. De blev betydligt "poppigare" och mainstream med tiden vilket inte alls passade mig. Debutalbumet "Signing Off" är en klassiker för mig. Men pratar vi Reggae så måste man nämna Black Uhuru och deras album "Red". 

En annan sak är hur Brittisk punk mötte upp med Reggae, bl a gjorde The Clash en del bra låtar influerade av Reggae. Som "Bankrobber":

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.