Annons:
Etikettmusik
Läst 1295 ggr
[GIKmio]
3/28/19, 7:53 PM

Nostalgisk reggae

Reggae härstammar från början från Karibien, och då främst Jamaica. Den största inom musikgenren är förmodligen Bob Marley. När jag var tonåring på 80-talet så var det brittiska reggaebandet UB40 riktigt stora.. Och reggae som helhet. Ett riktigt gung som det var lätt att ryckas med i.. Och som väcker nostalgi..

https://sv.wikipedia.org/wiki/Reggae

Annons:
[GIKmio]
3/28/19, 8:17 PM
#1

UB40 från det fattiga arbetarklassområdet i Birmingham gjorde 80-talets mest ihågkomna reggaelåt 1983.. Samma medryckande gung där också..

[GIKmio]
3/28/19, 9:06 PM
#2

Bob Marley "gungar" vidare.. Buffalo Soldier( 1978) ..Bob Marley (1945-81) woy oyoy woyoyoy..

[GIKmio]
3/28/19, 9:51 PM
#3

Partymusik från 1992 som dunkade ur högtalarna på nattklubbarna och man var inte så nykter och sansad som man är i denna stund.. Lite av en landsplåga som drog fram… Lite överraskande för mig att bandet bildades redan 1968..

[GIKmio]
3/28/19, 10:19 PM
#4

För mig är UB40 reggaenostalgi.. Here i am baby ( come and take me ) Tunggung 😎 UB40 innehöll många bandmedlemmar,, Inte hundra… Men bortåt tio stycken..

Tarotstollan
3/29/19, 9:16 PM
#5

Jag gillade reggae tills mina nya grannar över mig spelade det så mina fönsterrutor skallrade här nere och lampan i vardagsrummet gungade…
dag ut och natt in!😭
Nu avskyr jag reggae! 🤮😈

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[GIKmio]
3/30/19, 11:11 AM
#6

#5 Jag är som bekant hårdrockare. Men det är något speciellt med reggae music. Det är ingen musik som jag vardagligt skulle lyssna på. Men passar bra till festliga tillfällen 🙂

Annons:
Tant Grön
3/30/19, 11:28 AM
#7

Tycker man blir på bra humör av reggae. Perfekt att sätta på när man skall göra något tråkigt som att städa eller diska. Sit Right Down med Toots & The Maytals:

Tant Grön
3/30/19, 11:29 AM
#8

Stick a bush - The Gladiators

Tant Grön
3/30/19, 11:32 AM
#9

En till med Toots & The Maytals - It Was Written Down

[Hayabusa]
4/4/19, 10:48 PM
#10

En intressant sak, enligt min mening, med UB40 är att deras två första album är betydligt tyngre & mörkare än de senare. De blev betydligt "poppigare" och mainstream med tiden vilket inte alls passade mig. Debutalbumet "Signing Off" är en klassiker för mig. Men pratar vi Reggae så måste man nämna Black Uhuru och deras album "Red". 

En annan sak är hur Brittisk punk mötte upp med Reggae, bl a gjorde The Clash en del bra låtar influerade av Reggae. Som "Bankrobber":

[GIKmio]
4/11/19, 7:48 PM
#11

En av Bob Marleys största hits.. No woman, no cry

Upp till toppen
Annons: