Annons:
Etikettertvradio
Läst 1790 ggr
[GIKmio]
4/16/19, 4:56 PM

Jesus från Nasaret

Jesus från Nasaret är en italiensk-brittisk miniserie från 1977 om tiden före Jesus födelse, hans födelse,  liv, död och uppståndelse. Huvudrollen spelades av den brittiska skådespelaren Robert Powell och för regin stod italienska regissören Franco Zeffirelli. Serien som med sin ursprungsversion var 382 minuter lång har senare klippts ned till 270 minuter. Precis som filmen Ivanhoe visas varje år på nyår så visades Jesus från Nasaret förr under påskhelgen varje år.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jesus_fr%C3%A5n_Nasaret_(miniserie)

Annons:
Maria
4/16/19, 5:22 PM
#1

Den hade jag helt förträngt men visst har jag sett den.🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lussan20
4/16/19, 6:23 PM
#2

Den stämmer till eftertänksamhet och begrundan. När kärleken bespottas, så vet vi att kärleken dör…Mvh/WL🌺

[GIKmio]
4/19/19, 8:45 AM
#3

Rollen som Jesus gjorde Robert Powell världskänd. Men dom dryga 40 år som gått sedan serien skapades har inneburit att bilder på honom cirkulerat runt i diverse religiösa sammanhang. Något som Powell tröttnat på. Dyrka inte mig. Dyrka den verkliga Jesus istället. Jag är inte den verkliga Jesus. Jag är skådespelare.

https://www.thenewsnigeria.com.ng/2016/01/actor-robert-powell-stop-worshipping-me-i-am-not-the-real-jesus/

Lussan20
4/19/19, 10:18 AM
#4

Bra tänkt av Robert Powell. Men man kan förstå längtan efter Jesus kan få människor att dras till hans rollfigur…Mvh/WL🌺

[GIKmio]
4/19/19, 10:47 AM
#5

#4 Ungefär som i vintras då Sam Neill ironiskt skrev på Twitter att han såg fram emot att bli Sveriges mest hatade igen då han har en ond roll filmen Ivanhoe som visats på svensk TV på nyår sedan 1982. Skilj på film, verklighet och skådespeleri..

Lussan20
4/19/19, 11:34 AM
#6

Så ofta man inte kan skilja på rollen och människan? Det har förvånat mig ofta! Jag är en person som inte haft varken idoler eller dras till kändisar. Det är en sak, men att hoppa på människor för man tror de är identiska med sin roll är mycket svårt att förstå? Mvh/WL🌺

Annons:
[GIKmio]
4/19/19, 12:26 PM
#7

För övrigt har jag hört att när man gjorde en så kallad "casting" inför Jesus från Nasaret så nämndes Al Pacino och Dustin Hoffman. Men man föll för Robert Powells blå ögon..

Carmarino
4/19/19, 1:16 PM
#8

Lite märkligt att man föll för de blå ögonen. Verklighetens Jesus hade säkerligen inte blå ögon, och inte var han ljushyad heller. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
4/19/19, 1:20 PM
#9

Imorgon klockan 16.05 visar SVT 1 filmen Jesus Christ Superstar från 1973. En film som gjort stort intryck på mig (fast även där är Jesus ljushyad). Efter den började jag läsa allt jag kunde hitta om Jesu liv, inklusive evangelierna i Nya testamentet. Inte blev jag mer religiös för det, men det var mycket intressant läsning.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Lussan20
4/19/19, 2:03 PM
#10

Man tyckte att han inte var skön att skåda står det.

Kan  det ha varit hans utseende med ljusa ögon och ljus hy?

Men eftersom han inte hade en jordisk far så kan han haft vilken ögonfärg som helst. Bibelns ord är tydliga där -Den Helige Ande kom över Maria och hon blev havande-. Enligt uppgifter har man tagit en bit av Turinsvepningen och gjort blodanalys  på den . Den ska visat på konstig blodbild, en manlig kromosom. Allt enligt uppgifter ur tidningar…..Tro det den som vill! Allt är möjligt! Mvh/WL🌺

[GIKmio]
4/19/19, 4:53 PM
#11

Att man faller, observerar eller lägger märke till ögonen betyder inte att man tycker att personen i fråga ser bra ut. Ögonen behöver inte vara vackra utan kan helt enkelt vara märkliga, mystiska och annorlunda.. Själv tycker jag den här Jesuskaraktären är väldigt lik dom jag sett på målningar..

Lussan20
4/19/19, 5:41 PM
#12

Ja, det är märkligt att vi alla har en bild av Jesus, ofta liknar de varandra. Kanske ligger det dolt i våra hjärtan? En fascinerande tanke faktiskt!

Lärjungarna målas i mörka färger, mörka ögon  och mörkt lockigt hår. Det skiljer sig markant från Jesus! Mvh/WL🌺

Carmarino
4/19/19, 6:00 PM
#13

Apropå påsk och Jesus på korset. Här snackar vi positivt tänkande i kvadrat. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[GIKmio]
4/19/19, 6:06 PM
#14

#13 Monty Python skämtade om allt på den tiden då man kunde skämta om allt..

Carmarino
4/19/19, 6:27 PM
#15

#14 Ja, den filmen blev ju förbjuden i Norge, och det var väl nära att den blev det även här.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: