Annons:
Etikettertvradio
Läst 2037 ggr
[GIKmio]
2019-04-26 14:18

Fawlty Towers

Fawlty Towers ( på svenska: Pang i Bygget ) är en brittisk komediserie från 70-talet som utspelade sig på ett hotell i Torquay i England där den stundtals odräglige hotellföreståndaren Basil Fawlty ( John Cleese ) styrde och ställde över alla. Alla utom sin fru.

John Cleese i högform. Idén till Basil Fawlty sägs det att Cleese fick då han råkade ut för en liknande person vid ett hotellbesök. Det har nu gått 40-45 år sedan premiären men den är lika rolig nu som på 80-talet. 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pang_i_bygget

Annons:
Mitchika
2019-04-26 14:36
#1

Jag älskar Pang i Bygget. 😍

Mina föräldrar tvingade mig och brorsan att titta på det när vi var riktigt små, sa åt oss att det var roligt och så var det med det. Skrattar

Favoritavsnitten när jag var liten var det med O'Reilly och böcklingen. När jag blev äldre tyckte jag avsnittet med tyskarna, Mrs Richards och även råttan Basil var roligare, men vid det laget förstod jag humorn så mycket mer och då var det svårt att ha favoritavsnitt. Alla är ju så himla bra på sina egna sätt.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

[GIKmio]
2019-04-26 14:42
#2

#1 Min favorit är när Basil misstänker att en gäst tagit in en dam på rummet och klättrar upp på en stege för att kika in genom fönstret och tar fel på fönster. Reaktionen när paret i rummet ser honom utanför fönstret och hans egen reaktion. Och stegen som börjar välta bakåt. Humor i högklass 😃

Mitchika
2019-04-26 14:44
#3

#2 Åh, den är ju för bra den med! 😂😍

Fasen, nu får jag sno föräldrarnas DVD-samling och se igenom hela serien igen. det var alldeles för länge sen. 😃

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

[GIKmio]
2019-04-26 14:54
#4

 #3 Jag har också alla avsnitt. Men på VHS. Och det är länge sedan jag bytte från VHS till DVD och hade en Video 🙂Funderar på att skaffa på DVD. Det finns en box med hela serien.

Vixxen
2019-04-26 15:11
#5

Vilken humor! Helt underbar!

[GIKmio]
2019-04-26 16:13
#6

Don´t mention the war (nämn inte kriget). Finns i klippet i #0  och är den mest kända scenen från TV-serien. Basil Fawlty gav stränga order åt personalen då tyska gäster var på ingång. Men till slut så spårade han själv ur fullständigt..

Annons:
Lona
2019-04-26 16:18
#7

#6, Den är så j-kla rolig! John Cleese i sitt esse, inklusive hans steg (och missa inte vändningarna!) 😂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[GIKmio]
2019-04-26 16:22
#8

#7 Och dom långa benen 😃

[GIKmio]
2019-04-26 16:30
#9

Jag har en bekant som såg John Cleese härom året då han var i Karlstad och underhöll på Carlstad Conference Center. Han är lång. Bortåt två meter. En stor underhållare i dubbel bemärkelse 🙂

[ludgopelle]
2019-04-26 21:06
#10

#0 Ha ha ha. 😂😂😂 Underbart! Pang i bygget får jag aldrig nog av. Jag hade den inspelad på WHS- kassett.

[GIKmio]
2019-04-27 10:24
#11

#10 Jag hade en Falwty Towers/Pang i bygget-period när jag gick på gymnasiet. En morgon satt jag och såg på serien på VHS i pojkrummet men fick bråttom till bussen för att inte  komma försent  till skolan. Så jag tryckte PAUSE och där fick stillbilden stå hela dagen tills jag kom hem igen och fortsatte att titta 😃

[ludgopelle]
2019-04-27 11:45
#12

#11 Jag hade också en Falwty Towers period, när jag var i den åldern. Ibland såg jag på serien tillsammans med kompisarna, och jäklar vad vi skrattade.😂 Den enda av karaktärerna som tycker allt är helt normalt på hotellet, är nog majoren.😊

[GIKmio]
2019-04-27 12:02
#13

#12 Även mrs. Fawlty är sansad 🙂 

Skådespelerskan Prunella Scales är numera demenssjuk och lider av Alzheimers och har inget minne av varken sitt äktenskap eller Fawlty Towers. Oerhört tragiskt och sorgligt 😢

https://www.expressen.se/noje/scales-har-drabbats-av-alzheimers-sorgligt/

Annons:
[ludgopelle]
2019-04-27 12:39
#14

#13 Verkligen tragiskt och sorgligt. 😟 Alzheimers är ju en fruktansvärd sjukdom.

[GIKmio]
2019-04-27 15:57
#15

En annan klassiker är när jänkaren och hans engelska fru vill ha sin "Screwdriver" och Waldorf Sallad och kocken har slutat för kvällen😃

Carmarino
2019-04-27 18:35
#16

#13 Det är ju inte så länge sedan de filmade serien Kanaler, båtar och kärlek tillsammans. Då pratade de om "Pru's condition" emellanåt, men hon kom fortfarande ihåg sin man och hur man öppnade och stängde slussar. Vet inte när de spelade in de sista programmen, men de visades i England hösten 2018.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2019-04-27 19:00
#17

Jag lever nära demens eftersom min mor lider av det. Hon kan vara riktigt klar i knoppen, men det räcker att jag går på toaletten och kommer tillbaka efter någon minut så börjar hon svamla om min döda far och föräldrar som aldrig besöker henne. Det där kommer och går. Lite märkligt att man får diagnosen svår Alzheimer 2015 och ändå är så klar 2018🤔 Det är en sjukdom som förutom att den tar död på nervceller i hjärnan även leder till döden. 

Nog om det.. En av dom roligaste komediserier som sänts..

Carmarino
2019-04-27 19:12
#18

Min kompis mamma dog för några månader sedan. Hon fick alzheimers för många år sedan, och flyttade till ett äldreboende 2013. Då hade kompisen fått kämpa länge för att få in henne där, för mamman var ganska illa däran redan då. Så de kan leva länge med sjukdomen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2019-04-27 19:35
#19

#15 Den argsinte Mr. Hamilton från Kalifornien spelades av den kanadensiska skådespelaren Bruce Boa (1930-2004). En annan kuriosa är att Manuel, kyparen från Barcelona spelades av Andrew Sachs (1930-2016) som föddes i Tyskland men flyttade som barn till England. Och inte alls var spanjor på riktigt.

Carmarino
2019-04-27 19:47
#20

#19 När serien visades i Spanien var Manuel inte spansk. Minns inte säkert var han kom ifrån där, men jag tror det var Italien. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[GIKmio]
2019-04-27 22:37
#21

Basil Fawlty var enormt elak mot Manuel stundtals eftersom han var dålig på att prata och förstå engelska.

[ludgopelle]
2019-04-27 23:45
#22

#21 Gott åt elaka Basil, när älghuvudet trillade ned på honom.😂 Det var precis vad han förtjänade. 😆

Ghosthunter
2019-05-12 15:24
#23

#6 Det där är det bästa avsnittet i hela serien tycker jag!😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2019-05-16 17:50
#24

#23 Den och Waldorf Salad 😃

Ghosthunter
2019-05-16 18:37
#25

#24 Ja, den är bra också😁

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2019-05-16 18:50
#26

#24 #25 Hela historien är så bra 😃 Mr. Hamilton som kört bil i flera timmar i regnväder och allt är bakvänt ( vänstertrafik ), hotellet är så illa skött så han att inte ens skulle boka ett rum åt sin hund,  och frågade om man fick betalt för att bo i detta land.. Och sedan inte fick det som han beställde omgående. Förmodligen även det en figur ( precis som Basil Fawlty ) som figurerat i verkligheten. Många karaktärer inom komiken finns där som skapar idéer..

Tarotstollan
2019-05-20 00:56
#27

Manuels hamster Basil (råtta) i matsalen och i brödburken!😂
När de skulle städa inför hotellinspektören och Basil säger till dem att plocka bort de 2 döda fiskmåsarna i vatten cistern eller något…
Råttgift på fisken (kipper) och katten som dog…
Det var ju så mycket tokigheter så jag har glömt det mesta.

Första gången jag såg serien så skrattade jag så jag grät men numera tycker jag det bara är tröttsamt.
Har blivit gammal och roas inte så lätt numera!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
[GIKmio]
2019-08-09 17:22
#28

#4 Har köpt en hel DVD-box för 20 kronor på loppis. Så nu blir det en hel del tittande under helgen. Oh i know, Yes i know, oh i know, oh i know, Yes i know, oh i know, oh i know 😃

Carmarino
2019-08-09 17:40
#29

#13 Läste nu att det inte är alzheimers som "Sybil" lider av, utan vaskulär demens. Den utvecklas långsammare, så det är förmodligen därför som hon fortfarande kan göra så pass mycket som hon gör.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2019-08-09 17:53
#30

#29 Min mor lider av demens. Ena stunden så är hon klockren och är helt klar och minns saker för att 10 minuter senare tro att jag är hennes man och inte son och tror  mormor och morfar fortfarande är i livet. ..Kan inte mycket om brittiska skådespelare och deras meriter men Prunella Scales var oerhört duktig som komiker i den serien..

Carmarino
2019-08-09 18:01
#31

#30 Ja, det är en jobbig sjukdom. Det är inte så konstigt att man ofta kallar den för "de anhörigas sjukdom", för det är oftast de som har det jobbigast. Den sjuke lever i sin egen värld för det mesta.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2019-08-09 18:03
#32

#29 Den här tråden har i mångt och mycket halkat in på hennes sjukdom. Det är jobbigt för oss anhöriga som är drabbade. Meningen var att minnas en jätterolig komediserie 🙂

Carmarino
2019-08-09 18:05
#33

Då återgår vi till den. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2019-08-09 18:08
#34

#33 Just nu har jag inte så mycket att säga 😃 Ska kolla några avsnitt under helgen. Jag tror det finns ett fåtal avsnitt jag inte sett.

Annons:
Tarotstollan
2019-08-09 21:03
#35

Det gjordes väl inte mer än 6 eller 8 avsnitt?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[GIKmio]
2019-08-09 21:13
#36

#35 Det gjordes 12 avsnitt mellan åren 1975-79. Varför det inte gjordes mera? John Cleese var ju en av medlemmarna i Monty Pyhon. Kanske ett projekt under tiden då humorgruppen ett tag låg nere. Ett lyckat sådant i så fall..

Carmarino
2020-11-07 14:41
#37

Skådespelaren Geoffrey Palmer har avlidit, 93 år gammal. Han spelade bl.a. rollen som läkaren i episoden med den döda gästen i Pang i bygget.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Geoffrey_Palmer

https://www.vk.se/2020-11-06/brittisk-skadespelarveteran-dod


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Moon AppleGrey
2020-11-07 16:06
#38

Finns många scener som är roliga, bl.a den om fisken och tyskarna.
En annan jag tycker är kul är när nyckeln till brandlarmet har kommit bort och Basil löser det genom att krossa glaset med telefonluren.


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

  • Redigerat 2020-11-07 16:07 av Moon AppleGrey
Fornöga
2023-02-08 16:56
#39

John Cleese med dotter planerar för en ny version av den omhuldade serien.


Re:tired.

Skådespelaren John Cleese ska tillsammans med sin dotter Camilla väcka nytt liv komediserien "Pang i bygget".Duon ska både skriva manus och spela huvudrollerna ...
GikMio
2023-02-10 13:43
#40

#39 En gammal Basil Fawlty driver hotellet ihop med en dotter som kom till efter senast vi besökte hotellet? Och dottern driver hotellet själv den dan gamle Basil Fawlty fallit av pinn.. Lite som Göta Kanal. Låt dom gamla filmerna och tv-klassikerna vara kult och klassiska och inga efterföljare som inte håller måttet.

Fornöga
2023-02-21 11:44
#41

John Cleese är förbluffad över en del reaktioner på hans planer på en uppföljning av Fawlty Towers, skriver Nyheter Idag.

"Komikern John Cleese har nyligen meddelat att han kommer skriva en ny säsong av den klassiska tv-serien ”Pang i Bygget” tillsammans med sin dotter. Nu ber Cleese om ursäkt till de som blev kränkta av hans planer. ”Jag måste be om ursäkt. Jag hade ingen aning om att idén att skriva en ny komediserie med min dotter skulle skapa så mycket ilska och ångest” skriver Cleese bland annat i ett inlägg på Twitter."---


Re:tired.

Komikern John Cleese har nyligen meddelat att han kommer skriva en ny säsong av den klassiska tv-serien "Pang i Bygget" tillsammans med sin dotter. Nu ber Cleese om ursäkt till de som blev kränkta ...
Annons:
Moon AppleGrey
2023-02-21 13:04
#42

#41: var inte hans "ursäkt" sarkastiskt menat? 🤔
Flera fans på twitter tycks tro det.

I övrigt, jag klarar mig med de 12 avsnitt som redan finns, men vill han göra en uppföljning så var så god.
Man kan ju välja att göra precis som jag gjorde med Mary Poppins 2, vägra se den.


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

  • Redigerat 2023-02-21 13:05 av Moon AppleGrey
Fornöga
2023-02-21 13:40
#43

#42 Jovisst finns det en sarkastisk pil i kommentaren. Sedan kanske inte likheterna med originalserien blir så stor som en del möjligen befarat, bland annat skall den här serien tydligen utspela sig i Karibien.


Re:tired.

Moon AppleGrey
2023-02-21 15:16
#44

#43: okej.
Ja, jag läste det om Karibien.
Låter visserligen intressant, det, men själv har jag svårt att tänka mig serien utan Sybil och Manuel.
Gissar iallafall att det inte kommer att vara någon som spelar hans fru i den nya serien.


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

  • Redigerat 2023-02-21 15:19 av Moon AppleGrey
Upp till toppen
Annons: