Annons:
Etikettmusik
Läst 980 ggr
[Göstage]
2019-05-15 10:41

Paul Anka

Bland de första skivorna jag köpte var Paul Ankas "What you´ve done to me", där vi skrålade med i  refrängens "vöttjodanntåmi" 1957, utan att ha den blekaste aning om att den unge sångaren skulle bli en av våra stora låtskrivare och vara i ropet ännu sextio år senare (Även om han för en del yngre kanske är mer känd som före detta "Herr Anna Anka"…)

Ungefär samtidigt med skivan jag köpte fick han en ännu större hit med "Diana", en låt om en ung mans olyckliga kärlek till en lite äldre flicka, enligt uppgift var den självbiografisk. Låten lär ha sålts i upp emot tjugo miljoner ex.

I vinjetten ovan tar han sin publik med storm med den låten, mer än ett halvsekel senare.

Annons:
[Göstage]
2019-05-15 10:42
#1

Om vi återvänder till Ankas tidigare produktion så var "Adam and Eve" rätt populär kring 1960, men "glömd" idag. Så här såg han ut och lät då.

[Göstage]
2019-05-15 10:43
#2

Paul Anka har som vi vet inte bara skrivit låtar åt sig själv - han ligger bland annat bakom texten till Tom Jones sjuttiotalshit "She´s a lady".

[Göstage]
2019-05-15 10:44
#3

Fast den allra största fullträffen som låtskrivare fick  Paul Anka när han skrev den engelska texten till den franska låten Comme d'habitude. Anka hade hört den på en resa till Paris, och insåg direkt att han ville förse en speciell person med en engelsk text. Det är förstås My Way vi talar om, och den text som blev Frank Sinatras självbiografiska paradnummer. Låten har även spelats in av artister som Elvis, Tom Jones och herr Anka själv, men den förblir Frank Sinatras "egen".

MonicaLagerquist
2019-05-15 10:53
#4

😍

Stolt ägare till fem La permer

[[eskils_]]
2019-05-16 17:54
#5

Vi gillade också Paul Anka i ungdomen, t ex Diana och What you've done to me, och sjöng med för full hals. 😃

Aha, det var han som skrev texten till My Way. Bra gjort!

[Göstage]
2019-05-16 20:11
#6

Kul att fler körmedlemmar hörs av! 🎧 

Paul Anka, född 1941 är fortfarande igång- det finns några färska konserter med honom på YouTube såg jag.

Annons:
Carmarino
2019-05-18 16:50
#7

Minns inte Paul Anka från ungdomen, för han var före min ungdomstid, men jag har hört honom i diverse radioprogram sedan dess. Har för mig att han har skrivit ytterligare ett antal hits för andra artister, men kommer inte på några just nu.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: