Annons:
Etikettmusik
Läst 620 ggr
[Göstage]
5/19/19, 11:01 PM

Rockringar, discokulor och hopprep

Dags att gräva lite i garderoben, och det första vi snubblar över är rockringen - ni minns väl den? Plastic Bertrand gör det säkert…

Annons:
[Göstage]
5/19/19, 11:04 PM
#1

Nästa fynd är discokulan. Den lyser upp tillvaron i den här videon med Maywood från det tidiga 80-talet.

[Göstage]
5/19/19, 11:09 PM
#2

I bästa fall lyckades jag tre varv med hopprepet. De här har kommit lite längre i Malcolm MacLarens Double Dutch…

[Göstage]
5/19/19, 11:14 PM
#3

Och vad skall man med trummor till när det finns basketbollar?

[Göstage]
5/19/19, 11:21 PM
#4

Visste ni att det finns en massa instrument i köksskåpet?

[Göstage]
5/19/19, 11:29 PM
#5

Och i lagårn finns det också grejer att spela på. Korna har inget emot att man lånar dem…

[Göstage]
5/20/19, 12:19 AM
#6

Tillbaka till rockringarna - här är lite att öva på hemma.

Annons:
Carmarino
5/25/19, 7:10 PM
#7

Rockring och hopprep hade jag som barn. För övrigt är rockring ett alldeles utmärkt träningsredskap. Övningarna "smälter bort" fläsket runt midjan. 😃

Hopprep använder ju alla boxare verkar det som. Det tränar både snabbhet och smidighet - och så får man upp flåset rätt bra också. Man behöver ju inte ta i och använda två hopprep och en massa hoppare som i #2. 😉

Något som jag gjorde mycket var att hoppa twist. Det gjorde vi nästan varje rast i skolan, och ganska mycket på fritiden också.

Tänk vad mycket motion man fick på den tiden. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
5/26/19, 8:56 AM
#8

#7 Ja, när man gick i småskolan var det lite "skämmigt" för en kille att hoppa hopprep, ungefär som att hoppa hage. (Jag vet att det kan låta "grabbigt" idag, men så var det på den tiden.) 

Fast så kom bilder från USA med boxare som hoppade rep, och då gick det an att hoppa rep även för en kille - om det var trähandtag och hamparep, inte neonfärgad plast…🙂

Lona
5/31/19, 10:30 PM
#9

#7, Jag gick och tänkte på just twist häromdan, det sitter banne mig fortfarande! "Sida, kråka, sida, mitten, sida, kråka, sida, ut!" Syskonbarnen såg ut som fågelholkar när jag frågade dem om man fortfarande hoppar twist. Samma sak med ramsor och "handlekar" (vad sjutton heter det??), en del av dem rena tramset. Undrar var de kom ifrån ursprungligen? Kan tänka mig att en del var försvenskade versioner av engelska ramsor som ingen längre fattade vad de betydde. Dagens barn och ungdomar missar verkligen en massa, även om lekarna i sig kanske inte var så utvecklande så måste vi faktiskt haft betydligt nyttigare fritid - åtminstone fysiskt och socialt! (Jag är född i början på 70-talet.)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: