Annons:
Etiketterhelgertraditioner
Läst 473 ggr
[GIKmio]
2019-06-06 09:14

6 juni

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

6 juni är Sveriges nationaldag. Men den firas inte lika intensivt som i vårt grannland Norge som har sin nationaldag 17 maj med folkfester runtom i riket, och även utomlands där utflyttade norskar firar. Ett exempel på vår bleka inställning till vår nationaldag jämfört med Norge är att det dröjde till 2005 innan det blev en helgdag. I min barndom gick vi i skolan. Pratades det om nationaldag så var det om man varit på syttende mai på Karl Johan i Oslo..

Trevlig nationaldag till er alla..

Annons:
[[eskils_]]
2019-06-06 11:00
#1

Trevlig nationaldag! 🥳

Carmarino
2019-06-06 13:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Trevlig nationaldag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2019-06-06 15:10
#3

#2 Tittar man när man går genom alla villakvarter idag så vajar den svenska flaggan i varje trädgård. Den är så oerhört vacker. Blått och gult passar så bra ihop.

Carmarino
2019-06-06 16:10
#4

#3 Ja, och det är dessutom en kombination som går bra ihop med sommargrönskan. Gult och blått blir ju grönt om man blandar färgerna. 🙂

Som scout en gång i tiden fick man lära sig måtten på den svenska flaggan, för det var väldigt viktigt att det var rätt proportioner när man skulle rita eller göra en egen flagga. Trots att det är så länge sedan så sitter måtten i ryggmärgen fortfarande. Tror att jag skulle kunna rabbla dem om någon väckte mig mitt i natten. 😃

4-2-4
5-2-9

Om man ritade en flagga på rutat papper skulle det vara 4 + 2 + 4 rutor på kortsidan och 5 + 2 + 9 rutor på långsidan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: