Off Topic

Nostalgi blandat med nutid 2

2019-06-06 13:48 #0 av: GIKmio

Nostalgi ifokus egen off-topic fortsätter här. Här finns den första https://nostalgi.ifokus.se/discussions/5c0b1bf4ce12c43d81002a17-nostalgi-blandat-med-nutid?discussions-1

Vad gör det när man råkat hälla ett glas ramlösa över tv:ns fjärrkontroll och den är passiv några timmar framöver och man bara kan se en kanal när Tomas Ledin håller en konsert på Solidenscenen i Stockholm på SVT1. Mister Sommar..Nu är sommaren här i alla fall.. Och den är kort..

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2019-06-06 13:58 #1 av: Carmarino

Hoppas fjärrkontrollen torkar så att du kan använda den igen. Glad

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2019-06-07 15:17 #2 av: eskils

Ja, sommaren är kort tyvärr. Trevlig låt! Glad

Anmäl
2019-06-07 15:23 #3 av: GIKmio

#1 Den kvicknade till till slut Glad Dom här moderna platt-TV. Hade det varit förr i tiden  så kunde man byta kanal genom att gå fram och trycka på TV-apparaten. Numera är man beroende av fjärrkontrollen.

#2 Ja och speciellt nu när det är skolavslutningar märker man hur fort det går. Jaså, börjar skolan redan?Jag tycker inte det var länge sedan dom slutade. Ja det var den sommaren.. Två veckor till midsommarafton idag.

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2019-06-14 23:26 #4 av: GIKmio

Pianostycket som förknippas med den svenska sommaren för mig sedan barndomen. Under lång tid visste jag inte ens namnet på pianisten. Fransmannen Richard Clayderman med Ballade Pour Adeline. Tänk er att vakna en ljus sommarmorgon till denna. Merveilleux!

Anmäl
2019-06-21 11:33 #5 av: GIKmio

Färskpotatis, dillsill, gräddfil, gräslök, baguette med skagenröra och en sup svenskt brännvin.. Nu är det midsommar och tre dagars ledigt. Vad saknas. Skulle möjligtvis vara Evert Taube då..

Anmäl
2019-06-27 22:50 #6 av: GIKmio

Den brittiska sångaren David Coverdale var en gång i tiden sångare i det brittiska kultbandet Deep Purple. Kallade pionjärer inom hårdrocken. Coverdale och Deep Purple hade 1974 en hit med låten Stormbringer. Efter tiden i Deep Purple bildade Coverdale bandet Whitesnake och fick en ny hit. En världshit som plötsligt återvänder till det fina 80-talet och en gammal sommarhit..

Anmäl
2019-06-28 01:53 #7 av: GIKmio

Göta Kanal. Mitt ideal. Där simmar sällan  någon haj eller val. Göta kanal. lummig och sval. Åh, vad jag längtar till mitt Göta Kanal. Härlig låt från 80-talet med Curt Haagers ( 1982 ) som gör mig glad. Plötsligt slår mig tanken om man gillar den låten så är man som jag på väg mot 50Skrattar och att dansbandsnubbarna är verkligt skickliga musiker..

Anmäl
2019-07-04 10:49 #8 av: Göstage

Gyllene Tider gör en cover på Sven-Ingvars låt "Någon att hålla i hand" på sin sista (?) skiva. Låten är inte svensk i original, det var Allan Forss som skrev den svenska texten till "Somebody to love" av  Charles Melvyn och Tommie Connor.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/darfor-sjunger-gyllene-tider-sven-ingvars

Gyllene Tiders version. 

Inlägget finns även i Sven-Ingvarstråden 2 på Värmland iFokus.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-07-04 14:54 #9 av: Carmarino

Nu för tiden är Trine Dyrholm nog mest känd som skådespelerska - i Sverige främst från Arvingarna skulle jag tro - men hon slog faktiskt igenom som sångerska, endast 14 år gammal. Det var i Dansk Melodi Grand Prix 1987, och hon sjöng låten Danse i måneskin. Den vann inte, utan kom trea, men idag är det den man minns.

Vinnaren det året var Anne Cathrine (Herdorf) & Drengene, med En Lille Melodi. Den är det nog inte många som kommer ihåg. Jag har dock ett vagt minne av den, men den jag fastnade för direkt var Danse i måneskin. Den hör fortfarande till en av mina Mello-favoriter.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2019-07-06 09:30 #10 av: Göstage

"Blue Eyes Crying in the Rain" är en countrystandard skriven av Fred Rose, ursprungligen inspelad 1947 med Ray Acuff. Låten fick en renässans 1975, när Willie Nelson gjorde sin ikoniska inspelning av den.
Den här senare versionen med UB40 är också väl värd att lyssna på, tycker jag.

Stolt medis på Kust & hav iFokus och Fågelskådning iFokus, samt stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-07-07 19:40 #11 av: Carmarino

På 80-talet skulle alla musikvideor innehålla en massa "klipp och konstigheter", så när den här videon med Harry Brandelius och Gamla Nordsjön visades i ett humorprogram (har jag för mig) var det en riktig höjdare.

Var tillsammans med en amerikansk kille då, och han fattade inte varför alla vi andra skrattade så tårarna rann. Även efter videon var slut behövdes bara att någon nynnade "Gamla Nordsjön den svallar och brusar" för att vi skulle börja skratta igen. Skrattar

Nu skrattar jag inte alls lika mycket, men jag drar på smilbanden av nostalgiska skäl.

Anmäl
2019-07-07 20:36 #12 av: Göstage

#11 Ja, det var nog inga problem att få HB att ställa upp på parodin (som ju heller inte hade udden riktad mot honom) - han verkade ha en välgörande självdistans. 

Lite "jag mötte Lassie": träffade i tidigt åttiotal av en händelse  på  Brandelius,  Bertil Boo och Erik Öst vid Angereds centrum. De hade kommit med taxi och stod och väntade på att någon skulle visa dem dit de skulle uppträda. Vi pratade om ditt och datt en stund, och de verkade väldigt "vardagliga" alla tre.

Idag spelas knappast den kategorin musik de stod för i Angereds centrum längre...Skrattar

Anmäl
2019-07-15 09:43 #13 av: Göstage

Ser att Streaplers blev "Årets dansband" 2019. Trodde inte att den gruppen fanns kvar efter att tvillingarna lade av.

Anmäl
2019-07-17 22:46 #14 av: Göstage

Vetenskapens värld är ett populärt program, och många tittare har nog dragit på munnen åt den sorglöst visslande astronauten i avannonsen.

Låten heter African Beat, och spelades in av Bert Kaempfert på den tiden då instrumentalmusik fortfarande kunde hamna på listorna. Vem i pensionsåldern har väl inte åtminstone någon platta med James Last liggande i gömmorna? En annan i samma genre var Frank Valdor, och gemensamt för dem var att de var tyskar.

Apropå Bert Kempfert så är han för övrigt kompositör till Frank Sinatras evergreen "Strangers in the Night".

Anmäl
2019-07-24 08:18 #15 av: Göstage

Den här nutida synen gör mig glatt nostalgisk.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/hastarna-klipper-uppsalas-gras

Anmäl
2019-07-24 13:30 #16 av: Carmarino

#15 Trevligt. Tummen upp

Anmäl
2019-07-26 13:17 #17 av: GIKmio

Vilken värme. Och på måndag är semestern slut. Men dom sa igår att det skulle bli svalare efter helgen.

Anmäl
2019-07-26 15:06 #18 av: Carmarino

Ser fram emot lite blöta från himlen och mer drägliga temperaturer. Grundvattnet behöver påfyllning. Glad

Anmäl
2019-07-26 15:13 #19 av: GIKmio

#18 Var iväg och handlade inför helgen och tänkte på att det kanske är början på en ny värme- och torkperiod. I början av augusti ifjol var det extremt varmt redan klockan sex på morgonen när man gick till jobbet. Vanligtvis ska det vara ruggigt och småkyligt.

Anmäl
2019-07-26 15:57 #20 av: Carmarino

Såg nu att solen gått i moln här. SMHI sa visserligen att det fanns 20 % chans/risk för åskskurar i nordvästra Skåne i eftermiddag, så vi får se om det kommer något regn.

Anmäl
2019-08-08 19:01 #21 av: GIKmio

Såg första delen av Lasse Kronérs nya sommarprogram där Lasse Berghagen var gäst. En intervju som jag först trodde skulle gå helt åt fanders, men ändå lyckades emellanåt hålla en seriös och djup dialog Skrattar Men Berghagens berättelser om när han satt och krökade med Cornelis och spelade golf med trummisen i Iron Maiden, Nicko McBrain var roliga att höra Glad Han är lång, rolig och framför allt folkkär. En av hans mest älskade sånger är dock vemodig..

Anmäl
2019-08-08 19:20 #22 av: Göstage

#21 Jag har ett rätt trevligt minne från lumpen, när vi hade kompaniafton en kväll vid en sjö, mitt under en övning. Vi brassade korv och smusslade med öl, och hade det allmänt mysigt. De som kunde traktera något instrument ställde upp och spelade, och en kille som hette Carlzon (och senare blev känd som kompositör till  "Jag vill vara din Margareta") fick med sig ett helt kompani stridsklädda soldater i "Teddybjörnen Fredriksson" som allsång. Låten var ny på topplistorna då. 

Anmäl
2019-08-08 19:38 #23 av: GIKmio

#22 Finns en del olika versioner. Men den här versionen av Teddybjörnen Fredriksson gillar jag. Berghagen har väl varit populär dom senaste 50 åren. Men hans komiska talang fick ett uppsving då han började spela fars. Bland annat i Spanska flugan på 80-talet. Sedan ökade hans popularitet även under 90-talet då han var allsångsledare på Skansen..

Anmäl
2019-08-15 18:24 #24 av: GIKmio

Fötterna brukar ofta glida fram under täcket. Vaknade i natt av att jag frös om fötterna. Många som sagt idag att det var kallt den gångna natten. Ska tilläggas att jag hade fönstret öppet på glänt och haft det hela sommaren.. Den råa höstkylan kommer tidigt i år. Redan i mitten av augusti.. Kanske en tillfällighet..

Anmäl
2019-08-16 23:43 #25 av: ludgopelle

22#
Jag minns den stora millitärövningen Väst i september 1986, när jag var barn. Då var det en grupp soldater som vaktade en bro över en å ungefär 200 meter från vårat hus.
Dom hade slått upp ett militärtält intill bron.

Jag och storasyrran gick dit och sålde lättöl och drickor till bassarna. Dom sa att dom var glada att dom nu kunde dricka öl istället för sjövatten.😊
Jag minns att jag även fick en näve tomhyllsor.😊

Anmäl
2019-08-22 18:31 #26 av: GIKmio

#25 Vi var några barn som brukade busa vid några arbetarbaracker vid bruket där man hade inhyst framför allt finländsk arbetskraft. Till slut flög ett fönster upp och en man ropade åt oss att komma dit. Med knäck i knäna gick vi dit för vi var övertygade om att vi skulle få en rejäl utskällning. Men han hivade istället ut en plastsäck med tomma ölburkar genom fönstret. Och en till, och en till.. Och ytterligare en.. -Här, panta! Gå söp godis! Skrattar

Anmäl
2019-08-23 10:55 #27 av: Göstage

"Still not dead yet." Britta Svensson i Expressen utnämner Lundell, Collins och Magnell till "den bästa äldreomsorgen".

"Och allt har sin säsong och varje tid har sin finess
Men vad har hänt, egentligen, i dej och mej sen dess?"---
"Och allt har sin finess och allt som sker har sin säsong
Men vem kan säja: Jag är fri från allt som hänt en gång."---

Ola Magnell

Anmäl
2019-08-23 17:46 #28 av: GIKmio

När man köper DVD-filmer på loppis för 10 kr så har man inga större krav på att skivan är fri från repor. Men rester av diverse intorkat klet vill vi inte ha..

Anmäl
2019-08-23 18:16 #29 av: GIKmio

Vad har fransmannen Jean-Michel Jarre som är en av dom största inom elektronisk musik gemensamt med den amerikanska gruppen Earth, Wind and Fire? Jo båda fick sin musik  som signaturmusik i ett svenskt underhållningsprogram på SVT på 80-talet. Jarres Equinoxe V var signaturmelodi i Kryzz och Earth, Wind and Fires låt You are a Winner var signaturmelodi i Femettan med Staffan Ling från Umeå. Ja, ni minns..

Anmäl
2019-08-24 16:02 #30 av: GIKmio

Tog en promenad i villakvarteren. Det grillas i trädgårdarna i sensommaren. Därför fick jag bråttom hem. Blev plötsligt hungrig Glad

Anmäl
2019-08-24 16:18 #31 av: Carmarino

Här verkar det inte bli något grillande idag. Åtminstone har jag inte känt någon grilldoft än. Fast den kanske kommer lite senare. Glad

Anmäl
2019-08-30 06:21 #32 av: GIKmio

#21 Mera Berghagen. Dags att ta farväl till sommaren. Fastän värmen dyker upp stundtals så börjar det mörkna på kvällarna och bli mörkare  på mornarna. Mannen som är förknippad med den svenska sommarenGladStockholmaren som har en kärlek till Dalarna..

Anmäl
2019-09-05 18:14 #33 av: GIKmio

Ska det aldrig ta slut på detta regnande? Förkyld är jag också. Inte alls konstigt det cirkulerar bascilusker i detta klimat..

Anmäl
2019-09-06 14:40 #34 av: Carmarino

Det cirkulerar fler bacillusker när det är varmt och fuktigt. Glad Personligen är jag glad över att det regnar, för det behövs fortfarande mycket påfyllnad av grundvattnet.

Anmäl
2019-09-10 10:01 #35 av: Carmarino

Tidens Samling i danska Odense är ett "museum för kläder, form och bostad i det tjugonde århundradet". De lånar även ut rekvisita till filmer och tv-serier, bl.a. Badehotellet och Krönikan.

https://tidenssamling.dk/

Anmäl
2019-09-12 20:54 #36 av: GIKmio

Hockeysäsongen är på väg att dra igång. I landets ishallar och arenor så håller man verkligen nostalgin igång.. Live is Life med Opus och You give love a bad name med Bon Jovi 

Anmäl
2019-09-13 19:27 #37 av: GIKmio

Fredagskvällar vid den här tiden på året är lika med Doobidoo. Ifjol blev det inget, men i år är Lasse Kronér tillbaka med musik, humor, tillbakablickar och nostalgi. Doobidoo hade säsongspremiär förra fredagen.. Ett måste att se på..

Anmäl
2019-09-19 17:15 #38 av: GIKmio

Brukar titta på Rederiet som går i repris när jag kommit hem efter jobbet. Varför heter alla tyska/österrikiska kockar Günther? Funderar På 80-talet fanns det fyra Glenn i IFK Göteborg samtidigt. På 70-talet fanns det fyra-fem Lennart i Grums IK:s hockeylag samtidigt. Populärt namn sett till den generationen eller torka på förnamn?

Anmäl
2019-09-21 16:43 #39 av: Göstage

Kurtans soffa riskerar att få lämna taket.

https://www.expressen.se/gt/ikoniska-soffan-pa-taket-kan-forsvinna/

Anmäl
2019-09-21 16:48 #40 av: GIKmio

#39 Kurtan frågade ut sina gäster om dom hade koskräck. Men aldrig om dom hade höjdskräck? Skrattar

Anmäl
2019-09-21 18:33 #41 av: Göstage

Letade förgäves på YouTube efter klassikern där Kurtan frågar Patrik Sjöberg hur brett han har hoppat som mest och Sjöberg viker sig nästan dubbel av skratt på frågan.

Anmäl
2019-09-21 18:43 #42 av: GIKmio

#41 Patrik, du har hoppat  högt. Men hur brett har du hoppat? Skrattar En klassiker från senare delen av av 80-talet. Det gjordes en tv-serie som hette Kurt Olssons Television ( 1987 ) som jag tror klippen i soffan är ifrån. Det gjordes ytterligare två tv-serier senare 1988-89. Kurt Olsson var populär i tv-rutan på den tiden.

Anmäl
2019-09-21 21:33 #43 av: ludgopelle

#39 #42 Det finns även med ett yutube klipp från Kurt Olssons julkalender 1990 i tråden om julkalendrar. 😂

Anmäl
2019-09-21 21:37 #44 av: ludgopelle

#39 En riktig klassiker😂

Anmäl
2019-10-13 14:12 #45 av: Carmarino

Testa dina kunskaper om 60-talsmusik:

http://www.news55.se/quizar/vad-kan-du-om-svensk-60-talsmusik/

Missade två, så jag hade bara 10 av 12 rätt. Generad

Anmäl
2019-10-13 14:26 #46 av: Göstage

#45 Missade en, den näst sista.

Anmäl
2019-10-13 14:31 #47 av: Carmarino

#45 Minns inte vilka det var jag missade, men en av dem kan ha varit den näst sista. Glad

Anmäl
2019-10-14 22:26 #48 av: GIKmio

Jag lyssnar en del på 60-talsmusik ibland. Men jag vet sällan mycket om själva artisten..

Anmäl
2019-10-14 23:06 #49 av: Tarotstollan

11/12, hade fel på fråga 2.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2019-10-26 23:32 #50 av: GIKmio

Brittiska hårdrockskungarna Judas Priest släppte 1982 det klassiska albumet Screaming for Vengeance  med denna låten.  Håll i hatten för här blir det åka av. Passar bra i all blåst som vi haft.. Klassisk Judas och Rob Halfords nostalgiska  sångröst. Ryser..

Anmäl
2019-11-01 16:03 #51 av: Göstage

Här är det i gengäld lite stillsammare musik för oss äldre nostalgiker.Skämtar

Anmäl
2019-11-01 19:28 #52 av: GIKmio

Började mörkna redan vid tretiden idag. En månad till första advent. Ska försöka hitta en bordsgran till i år. Den stora plastgranen kastade jag i fjol. Var sliten.

Anmäl
2019-11-10 06:44 #53 av: Göstage

Idag för femtio år sedan hade Sesame Street premiär på amerikansk TV, Programmet har visats i 180 länder och översatts till  70 språk, och det sänds fortfarande dagligen på en reklamfri amerikansk TV-station. Sesame Street fick ju även en rätt framgångsrik avläggare i form av The Muppet Show...

I helgen firas 50-årsjubileet med en stor TV-show med ett stort antal kända gäster.

Anmäl
2019-11-10 14:44 #54 av: Ford -57

11 av 12, missa på kvarteren, men d dugerTummen upp

Anmäl
2019-11-10 14:49 #55 av: Ford -57

#13 Här en riktig höjdare från -63 som snurrat många varv i skivspottare på tiden d begav sejTummen upp

Anmäl
2019-11-10 19:26 #56 av: eskils

Har inte kollat in allt i den här tråden, men Streaplers i #13 och #55 - vilket ös! Skrattar

Anmäl
2019-11-10 19:32 #57 av: Göstage

#56 Och de har inte gett sig ännu...Glad

The MuleSkinner Band

Anmäl
2019-11-12 23:27 #58 av: Göstage

Blev av en händelse sittande framför TV:n är det sändes ett avsnitt av Jay Lenos garage, och det visade sig att hans mycket bilintresserade sidekick var en viss Dee Snider, som nuförtiden ser ut så här...

Anmäl
2019-11-12 23:28 #59 av: Göstage

#58 Lite skillnad mot tidigare "tjänsteutseende"...Skrattar

Anmäl
2019-11-13 11:42 #60 av: eskils

#59 Hu så fula! Pustar

Anmäl
2019-11-13 13:36 #61 av: Göstage

#60 Ja, verkligen! Men videon är rätt kul....Glad

Anmäl
2019-11-13 14:23 #62 av: Carmarino

#58 Men håret har han väl kvar? Tycker det ser ut som en hästsvans i nacken på honom. Glad

Anmäl
2019-11-23 15:44 #63 av: Carmarino

Testa hur mycket du kan om 1968:

http://www.news55.se/quizar/vad-minns-du-fran-1968/

Själv missade jag på sportfrågan och pizzerian.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.