Annons:
Etikettmusik
Läst 716 ggr
[GIKmio]
6/14/19, 7:07 AM

Ballader vi minns

Ballader är aldrig fel..

Bon Jovi bildades 1983 i New Jersey i USA och bandet är döpt efter sångaren och frontmannen Jon Bon Jovi ( egentligen heter han John Bongiovi ). Bandet slog igenom 1984 med hitlåten Runaway och hade flera stora hits i mitten av 80-talet till exempel You give love a bad name och Livin´on a prayer. 1993 kom denna låt.

Annons:
[GIKmio]
6/14/19, 7:27 AM
#1

Scorpions bildades 1965 i Hannover i dåvarande Västtyskland. Bandet är kända för sina ballader. Så kallade Powerballader.. Still loving you från 1984 räknas numera som en av dom största balladerna ett hårdrocksband någonsin gjort..

[GIKmio]
6/14/19, 6:34 PM
#2

Den klassiska balladen från 1964..

[GIKmio]
6/14/19, 7:07 PM
#3

Minnet av barndomens klassfester. Jennifer Rush The power of love från 1985. Man ryser än idag. Inte till minnet av klassfesterna utan av låten och Jennifer Rush sångröst.

Carmarino
6/15/19, 6:47 PM
#4

#0 Den har jag inspelad på ett videoband någonstans. Minns att jag lyssnade på den om och om igen, för jag tyckte den var så otroligt bra. Det tycker jag faktiskt fortfarande. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/15/19, 6:49 PM
#5

#1 Apropå Scorpions och ballader så kan vi ju inte låta bli att ta med den förmodligen största av deras låtar, Wind of Change.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
6/20/19, 5:18 PM
#6

#5 Endast Scorpions skulle kunna fylla ett helt inlägg av ballader. Vackert så det förslår

Annons:
[GIKmio]
6/26/19, 5:53 PM
#7

Powerballaden som är aktuell i en reklamfilm på TV4 ibland  från 1984. Den enda låt som jag förknippar med REO Speedwagon ( Amerikanskt rockband bildat 1967 )

[GIKmio]
6/26/19, 6:01 PM
#8

#7 Samma år 1984 släppte Foreigner också en minnesvärd ballad. Den enda låt som jag förknippar med Foreigner ( Amerikanskt rockband bildat 1976 ). Men det kvittar egentligen om det vore den enda låten dessa två band gjorde när den lämnar sådant fotavtryck i musikhistorien..

[GIKmio]
6/28/19, 9:48 PM
#9

#1 #5 #6 Scorpions har gjort mängder av ballader. 1988 gjorde man denna. Härligt  när Klaus Meine sjunger.  Trots att han sjunger på engelska så hör man stundtals den tyska brytningen 🙂

[Göstage]
7/1/19, 8:25 PM
#10

Neil Diamond har varit rena hitmaskinen under årens lopp. En fin ballad som gavs ut 2005 är dock inte så välkänd, men vacker (tycker jag). Den heter "Oh Mary".

Jag hittade ingen videoupptagning på honom framförande låten, så istället blir det bilder på den gamla filmsstjärnan Mary Pickford till låten.

[Göstage]
7/1/19, 8:39 PM
#11

"If I were a carpenter" av Tim Hardin har spelats in av en mängd artister, inklusive en svensk version med Cornelis. För en massa år sedan kom jag över en utskotts-LP med den tidigare rockidolen Bobby Darin (1936-1973), och blev överraskad av hans finstämda version av bland annat den här låten. Liveupptagningen är gjord 1973, samma år som han gick bort, men skivversionen kom tidigare.

[Göstage]
7/1/19, 8:46 PM
#12

#11 Som bonus ännu en låt av Tim Hardin med Bobby Darin, i det här fallet "The lady came from Baltimore" (som också har spelats av en knippe andra artister). Den här inspelningen gjorde Darin 1967.

[GIKmio]
7/3/19, 1:57 PM
#13

Kärlek är något som följer dom flesta ballader. Peter Cetera kan göra ballader. Som denna, Glory of love. Och som sångare i det klassiska bandet Chicago ( if you leave now och you´re the inspiration)

Annons:
[GIKmio]
7/3/19, 3:45 PM
#14

#13 Var bara tvungen att publicera Chicagos You´re the inspiration. Den minns man liksom #3 från barndomens klassfester. Och man övertalades ta en snus och blev yr i knoppen så morsan fick ta bilen och komma och hämta mig😃 Det var på den tiden 11-12-åringar kunde köpa snus obehindrat i butiker och kiosker.

Upp till toppen
Annons: